• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Jag lämnade in en klocka för lite smörjning på Berlins Ur i Linköping. Efter lite missförstånd av vad som faktiskt skulle göras så löste urmakaren situationen smidigt. Jag kan tänka mig att gå dit igen med mina billigare klockor.

Och här är tråden där otrevlighet vs försäljningsframgångar diskuteras och där bla butiksanställda dissar studien:
https://klocksnack.se/threads/vad-tjänar-de-som-jobbar-med-klockor.40070/
Visst, men samtliga "butiksanställda" du hänvisar till jobbade tyvärr i branscher utan direkt likhet med lyxklockor. Den som var närmast var väl en person som sade sig sälja lyxcyklar... Lite som att tro att samma branschlogik gäller för "Slam och septitankssug" som för "Fettsugning och plastikkirurgi."

Diskussion om studien bör ske i den tråden, inte denna.
Märker du att du går emot din egen åsikt när du framför åsikter i denna tråden, en kort länk hade ju varit snyggare...

Jag skulle vilja dela ut en diss till Klockmaster i Göteborg. Fick ännu en gång erfara tanten som tidigare beskrivits stroppig och andra mindre rumsrena skällsord. Ringde butiken innan jag åkte dit (ingen genväg direkt) för att kolla om de kunde hjälpa mig att få fram böjda bandstift och pratade då med en kille som var ganska trevlig och sa att han kunde kika på det och eventuellt böja till några åt mig i butiken. "Ta bara med klockan så att vi kan kolla så att det blir helt rätt". Fint tänkte jag, och tog en sväng förbi efter jobbet.

När jag kommer in i den helt tomma butiken står tanten och pysslar med några smycken och hälsar inte innan hon hänvisar mig till mannen bakom kassan. Jag visar upp mitt band och beskriver mitt behov, men det är inte förrän hon får reda på att det är en Omega hon fullständigt flyger fram och vill "hjälpa till". Hennes första fråga till sin kollega är ordagrant "Är det en original?" Redan här var jag nära på att vända på klacken och lämna butiken, men jag hade ju fortfarande behov av hjälp. Efter detta fortsätter konversationen och de kollade på klockan och frågar mig: "Är du säker på att det kommer passa?" efter att jag svarat Ja, fortsätter det "Hur vet du det?"

Efter detta så säger hon, "Vi får nog ta in den här klockan för att undersöka detta. Men detta sker i så fall på egen risk." Här orkade jag inte ens fråga vad hon menade. Skulle ett bandbyte på en dykare medföra risker, tänkte jag. Därefter får jag reda på att de kan utföra jobbet, men att klockan skulle vara klar 2-3 timmar senare. Efter att jag behövt vara väldigt tydlig med att tacka nej till detta avslutar hon med "Klockan hade varit i väldigt säkra händer hos oss". Här var jag nära på att börja småskratta men fick tacka för mig och lämna butiken.

/Oggs

Jag skulle vilja dela ut en diss till Klockmaster i Göteborg. Fick ännu en gång erfara tanten som tidigare beskrivits stroppig och andra mindre rumsrena skällsord. Ringde butiken innan jag åkte dit (ingen genväg direkt) för att kolla om de kunde hjälpa mig att få fram böjda bandstift och pratade då med en kille som var ganska trevlig och sa att han kunde kika på det och eventuellt böja till några åt mig i butiken. "Ta bara med klockan så att vi kan kolla så att det blir helt rätt". Fint tänkte jag, och tog en sväng förbi efter jobbet.

När jag kommer in i den helt tomma butiken står tanten och pysslar med några smycken och hälsar inte innan hon hänvisar mig till mannen bakom kassan. Jag visar upp mitt band och beskriver mitt behov, men det är inte förrän hon får reda på att det är en Omega hon fullständigt flyger fram och vill "hjälpa till". Hennes första fråga till sin kollega är ordagrant "Är det en original?" Redan här var jag nära på att vända på klacken och lämna butiken, men jag hade ju fortfarande behov av hjälp. Efter detta fortsätter konversationen och de kollade på klockan och frågar mig: "Är du säker på att det kommer passa?" efter att jag svarat Ja, fortsätter det "Hur vet du det?"

Efter detta så säger hon, "Vi får nog ta in den här klockan för att undersöka detta. Men detta sker i så fall på egen risk." Här orkade jag inte ens fråga vad hon menade. Skulle ett bandbyte på en dykare medföra risker, tänkte jag. Därefter får jag reda på att de kan utföra jobbet, men att klockan skulle vara klar 2-3 timmar senare. Efter att jag behövt vara väldigt tydlig med att tacka nej till detta avslutar hon med "Klockan hade varit i väldigt säkra händer hos oss". Här var jag nära på att börja småskratta men fick tacka för mig och lämna butiken.

/Oggs
Tråkigt! Behlver du någon som helst personlig hjälp med bandstift eller annat "servicerelaterat", så ring i förväg och fråga om Dennis (deras urmakare) är inne. När du sedan går dit, fråga efter Dennis. Så gör jag och då blir det alltid bra. Gör jag inte så, går det mindre bra. :)

Edit: utgår från att du menar Klockmaster på Frölunda torg. Det finns ju flera i GBG.

Tråkigt! Behlver du någon som helst personlig hjälp med bandstift eller annat "servicerelaterat", så ring i förväg och fråga om Dennis (deras urmakare) är inne. När du sedan går dit, fråga efter Dennis. Så gör jag och då blir det alltid bra. Gör jag inte så, går det mindre bra. :)

Edit: utgår från att du menar Klockmaster på Frölunda torg. Det finns ju flera i GBG.
Det var troligtvis Dennis som jag pratade med i telefon innan jag åkte dit eftersom att den andra mannen inte kändes vid telefonsamtalet när jag sa att jag ringt i förväg. Jag visste inte att det fanns flera butiker i Göteborg, men det var butiken på Frölunda Torg som jag besökte. Tack för tipset men jag kommer tråkigt nog aldrig att få möta den omtalade Dennis eftersom att jag numera skyr butiken som pesten ;)

Det var troligtvis Dennis som jag pratade med i telefon innan jag åkte dit eftersom att den andra mannen inte kändes vid telefonsamtalet när jag sa att jag ringt i förväg. Jag visste inte att det fanns flera butiker i Göteborg, men det var butiken på Frölunda Torg som jag besökte. Tack för tipset men jag kommer tråkigt nog aldrig att få möta den omtalade Dennis eftersom att jag numera skyr butiken som pesten ;)
Dennis har semester, så det var nog deras andra urmakare. Har inte haft så mycket med honom att göra. :)

Ja, detta är tyvärr en klassiker i en hel del butiker. Man får lära sig vilka som är vettiga, och när de jobbar / ringa och kolla att de jobbar. Det behöver inte vara svårare än så.

Detta livade ju upp DDR-tillvaron. Kan det verkligen ha varit SVT som sände något så kul för barn?

Nu ska jag inte hålla på att älta det här, är bara lite nyfiken på de där tipsen som @Guillbert fick. Var inte de lite märkliga eller är det något som ni brukar rekommendera att man gör för att kolla tätheten?

J
Ska ge en diss till Rob E, @ROB-1832

Var inne för några veckor sedan för att trycktesta min 1680 red. Fick prata med Arne som inte var särskilt trevlig. När jag sa att jag vill trycka klockan tittade han på den å frågade på ett sätt som jag uppfattade som drygt om jag skulle bada eller dyka med den. Nej troligen inte men jag vill iaf vara säger på att den inte tar in vatten. Arnes rekommendation var då att lägga klockan på en varm platta å droppa vatten på plexit, och om det blir imma så tyckte han att jag skulle komma in så kunde Rob fixa så att den blir tät. Jag såg nog allmänt chockad ut å sa att det vill jag nog inte göra för jag vill inte riskera tavlan. Han nästa rekommendation var att duscha med klockan och blev det imma då var jag återigen välkommen in.
Då jag har köpt relativt många klockor nya och servat en del klockor frågade jag efter Peter (urmakaren) som har hjälpt mig att serva flera av mina klockor. Fick då direkt veta av Arne att han inte fanns tillgänglig. Sa då att jag trots allt vill lämna in den för trycktest, fick då en konstig blick av Arne som menade att det var helt onödigt då han förklarat hur jag skulle gå till väga... Såg då inget annat alternativ än att tacka för mig och lämna butiken.

Då jag tidigare haft många bra kontakter med Rob så ska jag gå dit en gång till och då hoppas jag att Marcus, Therese eller Daniel är på plats då de har gett mig ypperlig service de gånger jag varit där.
Tur att det inte var någon annan klockbutik i landet som hade så okunnig personal. För då lär det ju varit ett jäkla liv här! Är väldigt nyfiken på varför mannen svarade som han gjorde?

Tur att det inte var någon annan klockbutik i landet som hade så okunnig personal. För då lär det ju varit ett jäkla liv här! Är väldigt nyfiken på varför mannen svarade som han gjorde?
Nu har ju @ROB-1832 bett om ursäkt för det inträffade och även kompenserat den drabbade, så då får man väl anse det som avklarat, eller? Något som man inte ser så ofta från andra handlare i denna tråden, det blir mest argumentation från deras sida. Jag har själv träffat Arne flertalet gånger och han har då alltid varit väldigt trevlig.

Nu har ju @ROB-1832 bett om ursäkt för det inträffade och även kompenserat den drabbade, så då får man väl anse det som avklarat, eller? Något som man inte ser så ofta från andra handlare i denna tråden, det blir mest argumentation från deras sida. Jag har själv träffat Arne flertalet gånger och han har då alltid varit väldigt trevlig.
Oavsett så skulle ett svar på Jens fråga uppskattas

Jag tycker ändå inte, Arne var ute och cyklade, Detta med att testa klockan för kondens, tycker jag personligen, är att mycket bra test, för detta test att värma upp boetten till 60 grader och sedan droppa en droppe rumstemperarad vatten på glaset, så visar boett om den är otät eller tät, jag använder detta test, det ljuger inte. men jag har aldrig någon verk i. om du trycktestar klockan i olika trycktest 1 @ test 2, så får du ju övertryck och i nästa tryck undertryck. Alla tillverkare av rang använder värmeplata och en vattendroppe eller liknade test, för att kolla kondensen. Vid tryckprovning i vatten så självtätar boetten/packningarn efter 3-5 meters tryck av trycket. Så värmeplaten och droppen vatten LJUGER ALDRIGSen tycker jag inte att detta ska göras av kunden, det är väl ok, om någon KS(are) testar som har kunskap.

Jag tycker ändå inte, Arne var ute och cyklade, Detta med att testa klockan för kondens, tycker jag personligen, är att mycket bra test, för detta test att värma upp boetten till 60 grader och sedan droppa en droppe rumstemperarad vatten på glaset, så visar boett om den är otät eller tät, jag använder detta test, det ljuger inte. men jag har aldrig någon verk i. om du trycktestar klockan i olika trycktest 1 @ test 2, så får du ju övertryck och i nästa tryck undertryck. Alla tillverkare av rang använder värmeplata och en vattendroppe eller liknade test, för att kolla kondensen. Vid tryckprovning i vatten så självtätar boetten/packningarn efter 3-5 meters tryck av trycket. Så värmeplaten och droppen vatten LJUGER ALDRIGSen tycker jag inte att detta ska göras av kunden, det är väl ok, om någon KS(are) testar som har kunskap.
Du kan väl inte på allvar mena att det var ett bra förslag när ärendet gäller en Rödsub? Där större delen av värdet sitter i tavlan.

Jag hade inte velat göra det testet på min Exp1'a heller för den delen...

Läs vad jag skrev, jag gör aldrig testet med verket i, alltså plockar jag bort verket, tavla och visare, jag testar alltså bara boetten komplett! Och skrev att det är väl OK om någon KS(are) gör det som har kunskap, en KS(are) som har kunskap, skulle ju aldrig testa en RÖDSUB eller HUR?

Det är ju bra att de bett om ursäkt och bjudit på ett trycktest! Fast det hade ju kunnat blivit betydligt dyrare om kunden hade följt personalens tips. Känns bara lite märkligt att det hela får passera när andra klockbutiker blir dissade för att säljarnas humör är lite svajigt!

Läs vad jag skrev, jag gör aldrig testet med verket i, alltså plockar jag bort verket, tavla och visare, jag testar alltså bara boetten komplett! Och skrev att det är väl OK om någon KS(are) gör det som har kunskap, en KS(are) som har kunskap, skulle ju aldrig testa en RÖDSUB eller HUR?
Det funkar säkert på klockor som inte har så stort värde.

Men eftersom detta fallet gällde just en Rödsub så förstår jag inte vart du vill komma.... :)

Betvivlar inte att du har rätt om hur man kan testa tätheten. Men det är ju ingenting som en vanlig klockägare gör på kafferasten direkt! Det finns ju en stor risk att det kan bli oerhört fel :D

men hur funkar det rent fysiskt? skruvar du åt den först och värmer sen? suger den varma luften in fukt i en otät boett då?

jag har själv gjort ett liknande test när jag misstänker att jag fått in fukt/vatten i klockan under tryck, dvs vattnet har pressats in men kommer inte ut igen vid normalt tryck, men då är ju fukthalten betydligt högre inne i klockan än utanför och det blir imma på glaset vid den kalla droppen - dags att gå till urmakaren....

Betvivlar inte att du har rätt om hur man kan testa tätheten. Men det är ju ingenting som en vanlig klockägare gör på kafferasten direkt! Det finns ju en stor risk att det kan bli oerhört fel :D

Som sagt, som föreslagen åtgärd för en kund med en monterad klocka dyr vintageklocka låter uppvärmning "urdumt".

Jag antar att det inte bara kokar urtavlan... Oljorna och packningar etc borde inte må bra av uppvärmning, speciellt inte om uppvärmningen inte är väldigt kontrollerad!

Vattendroppstestet kanske är bra med en tom boett, men man måste ju sluttesta klockan när den är monterad också.

Denna sida
http://watchmakingblog.com/2008/05/12/water-tests-explained/
skriver att man vid torrtestning (färdigmonterad klocka) kollar boettens storleksförändring. Jag trodde att torrtestarna mätte hur boettglaset deformerades, inte själva metallboetten? Glasdeformation nämns här i denna video från youtubes barndom:

Senast ändrad:
men hur funkar det rent fysiskt? skruvar du åt den först och värmer sen? suger den varma luften in fukt i en otät boett då?

jag har själv gjort ett liknande test när jag misstänker att jag fått in fukt/vatten i klockan under tryck, dvs vattnet har pressats in men kommer inte ut igen vid normalt tryck, men då är ju fukthalten betydligt högre inne i klockan än utanför och det blir imma på glaset vid den kalla droppen - dags att gå till urmakaren....

Jag skulle också vilja ha klarhet i dropptestet. I länken ovan
http://watchmakingblog.com/2008/05/12/water-tests-explained/
nämns att vatten redan inne i klockan skall fås att kondensera av den kalla droppen. Men om klockan är otät, men monterades i en torr miljö, då finns det väl ingen fukt i klockan som kan kondensera? Och om klockan monterades vid "normal" fuktighet, då finns det väl även i en tät klocka vatten som kan kondensera vid den kalla droppen?

Därtill, riskerar man inte att spräcka kristallen / glaset när man tar iskallt vatten på något uppvärmt?

Senast ändrad:
Man värmer boetten till 60 grader och tar en rumstempererad droppe 18-22 grader Färdigt
TREVLIG SOMMAR!
Om 30 minuter går jag på Semester! ska städa skrivbordet, och checka ut!
Ha De Gött!

Det är ju bra att de bett om ursäkt och bjudit på ett trycktest! Fast det hade ju kunnat blivit betydligt dyrare om kunden hade följt personalens tips. Känns bara lite märkligt att det hela får passera när andra klockbutiker blir dissade för att säljarnas humör är lite svajigt!
Vet inte om du läser samma tråd som mig för jag tycker inte alls det har "passerat" är ju flertalet som betonat att dom tycker det är en aning märkligt sätt att testa tätheten på.

Vet inte om du läser samma tråd som mig för jag tycker inte alls det har "passerat" är ju flertalet som betonat att dom tycker det är en aning märkligt sätt att testa tätheten på.
Det är inte bara ett märkligt sätt att testa att kolla tätheten utan ett direkt korkat/okunnigt förslag till kund! Kanske bara jag som har lite för höga krav på den urbutiken som många hyllar som Sveriges bästa!

image.jpg
Vi snackar service här. En i personalen från Nymans ser mig sitta utanför på bänken och kommer ut med en kopp kaffe.

Bra start på dagen.

Tillbaka
Topp