• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Har tidigare besökt Rob Engström flertalet gånger för diverse reparationer, inköp och intyg av olika slag, har givetvis betalat fullt pris för dessa tjänster. Något annat förväntar jag mig inte. Därför var det inte en fråga om var jag skulle vända mig när jag kände att det var dags att lämna in min Rolex GMT Master 1675 för service. Har alltid fått bra bemötande av urmakarna Jonas och Peter och har i princip inte talat någon annan i butiken en längre stund.

15 maj lämnades klockan således in för reparation, kostnadsförslaget ankom och godkändes veckan därefter (18 maj). (Trots önskan att få kostnadsförslaget via mail skickades det med snigelpost, även om det är en petitess i sammanhanget) I butiken lovar personalen att den borde bli klar inom 5-7 veckor, jag poängterar att jag vill gärna att den är klar då pga semester osv. – Inga problem. På kostnadsförslaget står det specat 6-8 veckor och ringer därför och frågar hur det förhåller sig till det tidigare löftet om 5-7 veckor med mitt önskemål som grund. – Nä det är inga problem.

Tiden går och när det i slutet av juni börjar närma sig går jag förbi och frågar hur det går med klockan. ”Den ska vara klar nästa vecka!”, snyggt tänker jag. Återkommer nästa vecka och möts av samma meddelande. ”Nästa vecka”… Och en gång till. När jag återkommer i slutet av juli möts jag av svaret att det ska ta två veckor till. Då får jag tala med Marcus som jag tror eventuellt kan placera mig i samband med KS och diverse event som jag deltagit i tillsammans med forumsponsorn. Han förklarar att han kan skicka före mig i kön så att det går något snabbare än dessa två veckor. (Vilket det gjorde, 8 arbetsdagar istället för 10, det uppskattades).

Till slut, 5 augusti får jag ett meddelande att klockan är klar. Promenixar dit och möts av ett smärre misstag i samband med utlämnandet av klockan. Ingen förklaring eller antydan till ursäkt till varför arbetet tagit så lång tid.

När jag kommer hem och ska kolla på servicekvittot ser jag att det står fel serienummer specat. De har läst av serienumret fel och måste således återvända till butiken för att få ny kostnadsspecifikation och nytt servicekvitto utskrivet. Det var ungefär det sista jag ville skulle hända nu.

Som ni märker verkar är det inte mycket som gått rätt i mitt fall, något som jag upplever som konstigt eftersom jag aldrig upplevt bemötandet liknande innan. Om jag skulle sammanfatta bemötandet jag upplevt under de senaste månaderna skulle jag säga att jag känner mig oönskad i lokalen och mest känt att jag varit ivägen. Själva kvaliteten i arbetet tvekar jag inte på då jag har bildat mig uppfattningen om att Peter är mycket kompetent och de önskemål jag har haft angående polering, bytta och icke bytta delar har följts utan anmärkning.

Syftet med meddelandet är att bidra till en mer nyanserad bild angående forumsponsorn även om jag själv har varit en del i gruppen som brölat om att Rob Engström är dit man SKA gå. Vi avslutar med en bild på skönheten!
Foto 2015-08-07 12 53 05.jpg

Ett detaljerat och konkret inlägg Jakob. Jag tycker att det är viktigt att både ros och ris postas i denna tråd. Annars riskerar den att urholkas och tappa sin trovärdighet.
Mina egna upplevelser gring RobE är i princip enbart positiva. Möjligheten att dra ett PM på forumet för att höra om ca priser på ex packningsbyten, och lagersaldo på smådetaljer som spännen och bandstift är mycket uppskattad.
Ibland har jag dock upplevt personalen en smula stressad när jag besökt dem fysiskt. Detta när butiken varit full av taxfree och presenthandlande kineser. Är det för mycket folk i butiken går jag istället och handlar och fikar, för att återkomma när det lugnat sig. Kring detta är det dock svårt att ha några egentliga invändningar då jag mycket väl förstår att RobE är ett företag. Samt att nämnda kundkategori säkerligen genererar en god inkomst.
 
Senast ändrad:
Mycket bra inlägg!
Tyvärr har jag liknande erfarenheter från Krons. Köpte en ny Tudor Pelagos i februari och efter första doppet i somras blev den fylld med fukt... Vattentät till 500 m? Man kan ju undra.. När jag lämnade in den dagen efter, 13 juni, sa de att det skulle ta 2-3 v men kanske 1 månad pga semestrar i Schweiz. 17 juli står det på kvittot att den skulle vara klar. När jag gick dit hänvisade de bara till att de skickar sms när den är klar. 0 servicekänsla. Gick sedan dit en vecka senare och samma svar... Nu har det snart gått dubbelt så lång tid och det enda man blir bemött qv är dålig servicekänsla och fåfänga.

Det minsta man kan begära är väl att de ringer Tudor och frågar hur det går? I onsdags mailade jag Krons och har ännu inte fått svar...

Kan tyvärr inte rekommendera Krons efter det här...
 
NK Juvelsalong Stockholm

Gick in, helt tomt i butiken, kollade in varenda monter, ingen i personalen hälsade, gick därifrån.
Du ska nog inte vänta dig något annat. Du får i lugn och ro flanera runt bland klockorna utan att bli överfallen av expediter och vill du ha hjälp trycker du fram en kölapp. Inget man är van vid i en klockbutik...
 
Panerais butik i Florens, dvs originalbutiken.
Piazza San Giovanni.

Var inne igår.
Säljaren var inte speciellt intresserad av att hjälpa till. När hon efter 5 min såg min rosépanna blev det lite bättre. Fick prova ngn modell men inte fota.
När jag frågade om några modeller fanns inne frågade hon sin kollega som i sin tur frågade ytterligare en kollega. Alla 3 ståendes 1 m framför mig. De senare två pratar inte med mig utan bara med "min" säljare.
Vakterna följde dessutom efter mig i butiken.
Skriva upp sig på en väntelista gjordes motvilligt.

Rekommenderar ingen att handla där.
Var butiken färdigombyggd nu? När jag var där för ett år sedan var tre fjärdelelar stängt och butiken bestod av ett skyltfönster med dörr och en smal lokal bakom. Höll inte på att hitta fanskapet, även om jag tror att hela byggnaden är deras. Inga kunder. Men jag fick fota!

Edit
Ser på @san 's bild att så är fallet. Där var byggplank då.
 
Var butiken färdigombyggd nu? När jag var där för ett år sedan var tre fjärdelelar stängt och butiken bestod av ett skyltfönster med dörr och en smal lokal bakom. Höll inte på att hitta fanskapet, även om jag tror att hela byggnaden är deras. Inga kunder. Men jag fick fota!

Edit
Ser på @san 's bild att så är fallet. Där var byggplank då.
Butiken klar.
Var trevligare när det bara var ett hål i väggen.
 
  • Like
Reactions: TiE
Måste hissa Engströms i Jönköping. Har köpt 2 st nya klockor i sommar 1 BLNR samt 1 DJ och även en länk (63600). Fredrik (ägaren) har hjälpt mig vid samtliga tillfällen och varit mycket service minded och verkligen tagit sig tid för mig. Kanske inte så konstigt då jag handlat en del på kort tid. Han har agerat på samma professionella sätt från första gången jag var där i vintras. Har väl varit där i olika ärenden ca 3-4 ggr samt en del mail o tele samtal innan jag slog till på mitt första köp hos dem.
 
Kalla mig gammelmodig men glider man in på fina gatan för att shoppa iförd fula shorts och flip-flops så ska man inte få någon bra service. Här har Sverige mycket att lära av från städer som t.ex Paris eller Milano där folk kan bära upp en kavaj utan att se ut som Christer Sjögren. Saknas stil så får man helt enkelt online-shoppa.

Vad många här säkert inte riktigt förstår heller, är att kulturen kring detta, INTE ser ut som i Sverige. Synen på stil och klädsel över huvud taget i Italien, är ljusår ifrån vad de flesta är vana vid här hemma. Det vet jag ganska säkert då hela min barndoms somrar spenderats i norra Italien. :)
 
Vad många här säkert inte riktigt förstår heller, är att kulturen kring detta, INTE ser ut som i Sverige. Synen på stil och klädsel över huvud taget i Italien, är ljusår ifrån vad de flesta är vana vid här hemma. Det vet jag ganska säkert då hela min barndoms somrar spenderats i norra Italien. :)
I Norra Italien möjligvis, åk söderut så ser det lite annorlunda ut...
 
I Norra Italien möjligvis, åk söderut så ser det lite annorlunda ut...

Inte så där extremt mycket faktiskt. Södra Italien är mycket fattigare och de tycker ibland även att norditalienarna är tyskar, men fortfarande är både norr och söder Italien. Exemplet i tråden togs dessutom från Firenze, vilket utesluter att det här är en diskussion om södra delarna av landet. :)
 
Inte så där extremt mycket faktiskt. Södra Italien är mycket fattigare och de tycker ibland även att norditalienarna är tyskar, men fortfarande är både norr och söder Italien. Exemplet i tråden togs dessutom från Firenze, vilket utesluter att det här är en diskussion om södra delarna av landet. :)
Du skrev ju Italien och i södra delarna med fattigdom och elände kan jag inte påstå att det finns speciellt mkt still och klass.
 
Du skrev ju Italien och i södra delarna med fattigdom och elände kan jag inte påstå att det finns speciellt mkt still och klass.

Nja, det är kanske inte fullt lika extravagant, som i Rom eller Milano, men det är lite felaktigt och taskigt att säga att de saknar klass för att de är fattigare. Det är inte någon regel. Men jag förstår hur du tänkte. :)
 
Nja, det är kanske inte fullt lika extravagant, som i Rom eller Milano, men det är lite felaktigt och taskigt att säga att de saknar klass för att de är fattigare. Det är inte någon regel. Men jag förstår hur du tänkte. :)
Jag bara säger hur jag upplever södra Italien.
 
Har tidigare besökt Rob Engström flertalet gånger för diverse reparationer, inköp och intyg av olika slag, har givetvis betalat fullt pris för dessa tjänster. Något annat förväntar jag mig inte. Därför var det inte en fråga om var jag skulle vända mig när jag kände att det var dags att lämna in min Rolex GMT Master 1675 för service. Har alltid fått bra bemötande av urmakarna Jonas och Peter och har i princip inte talat någon annan i butiken en längre stund.

15 maj lämnades klockan således in för reparation, kostnadsförslaget ankom och godkändes veckan därefter (18 maj). (Trots önskan att få kostnadsförslaget via mail skickades det med snigelpost, även om det är en petitess i sammanhanget) I butiken lovar personalen att den borde bli klar inom 5-7 veckor, jag poängterar att jag vill gärna att den är klar då pga semester osv. – Inga problem. På kostnadsförslaget står det specat 6-8 veckor och ringer därför och frågar hur det förhåller sig till det tidigare löftet om 5-7 veckor med mitt önskemål som grund. – Nä det är inga problem.

Tiden går och när det i slutet av juni börjar närma sig går jag förbi och frågar hur det går med klockan. ”Den ska vara klar nästa vecka!”, snyggt tänker jag. Återkommer nästa vecka och möts av samma meddelande. ”Nästa vecka”… Och en gång till. När jag återkommer i slutet av juli möts jag av svaret att det ska ta två veckor till. Då får jag tala med Marcus som jag tror eventuellt kan placera mig i samband med KS och diverse event som jag deltagit i tillsammans med forumsponsorn. Han förklarar att han kan skicka före mig i kön så att det går något snabbare än dessa två veckor. (Vilket det gjorde, 8 arbetsdagar istället för 10, det uppskattades).

Till slut, 5 augusti får jag ett meddelande att klockan är klar. Promenixar dit och möts av ett smärre misstag i samband med utlämnandet av klockan. Ingen förklaring eller antydan till ursäkt till varför arbetet tagit så lång tid.

När jag kommer hem och ska kolla på servicekvittot ser jag att det står fel serienummer specat. De har läst av serienumret fel och måste således återvända till butiken för att få ny kostnadsspecifikation och nytt servicekvitto utskrivet. Det var ungefär det sista jag ville skulle hända nu.

Som ni märker verkar är det inte mycket som gått rätt i mitt fall, något som jag upplever som konstigt eftersom jag aldrig upplevt bemötandet liknande innan. Om jag skulle sammanfatta bemötandet jag upplevt under de senaste månaderna skulle jag säga att jag känner mig oönskad i lokalen och mest känt att jag varit ivägen. Själva kvaliteten i arbetet tvekar jag inte på då jag har bildat mig uppfattningen om att Peter är mycket kompetent och de önskemål jag har haft angående polering, bytta och icke bytta delar har följts utan anmärkning.

Syftet med meddelandet är att bidra till en mer nyanserad bild angående forumsponsorn även om jag själv har varit en del i gruppen som brölat om att Rob Engström är dit man SKA gå. Vi avslutar med en bild på skönheten!
Foto 2015-08-07 12 53 05.jpg

Ingen är perfekt och jag är väldigt tacksam att man även berättar när något blivit mindre bra. Och till skillnad från vissa andra som startat en tråd för att försöka pressa en handlare och vägrat nämna vem det handlar om gör du helt rätt. Stort tack och jag hoppas det kommer någon kompensation för besväret när man inte lyckats hålla den lovade tiden. Känns ju som en handlare som gör så gott de kan oftast och rimligen kommer det även att lysa igenom i detta fall.

Beträffande några andra kommentarer i tråden så anser jag så länge man inte är smutsig och kommer i skitiga kläder och "svina" i en butik ska man bli bra bemött av säljaren även om man har shorts och t-shirt på sig.
 
Jag klär mig ofta i t-shirt och jeans (bor ju på söder) och har stil men tycker faktiskt att man ska klä upp sig i vissa sammanhang. Som när man kollar fina klockor eller äter på en bättre restaurang. Sån är jag...
Bor osså på söder och klär mig i converse och jeans, t-shirt och en fjällrävenjacka och har köpt massor av rolex hos ad i de kläderna. Funkar fint
 
Det är klart det funkar. Vi bor ju i Sverige. Poängen är att går du in hos en AD i t.ex Rom, Milano eller Paris så får du kanske inte den bästa servicen medans i Sverige så spelar det inte lika stor roll vad du har på dig. Vi har helt enkelt inte samma klädkultur som där. Jag tycker personligen att det är trist eftersom jag tycker det är kul att klä upp mig ibland men jag har förstått att jag verkar vara ganska själv om att tycka så.
 
  • Like
Reactions: jhm
Det är klart det funkar. Vi bor ju i Sverige. Poängen är att går du in hos en AD i Rom, Milano eller Paris så får du kanske inte den bästa servicen medan i Sverige så spelar det inte lika stor roll vad du har på dig. Vi har helt enkelt inte samma klädkultur som där. Jag tycker personligen att det är trist eftersom jag tycker det är kul att klä upp mig ibland men jag har förstått att jag verkar vara ganska själv om att tycka så.
Var inne på europas största rolex-AD i London för ett par dagar sedan, iförd jeans och en fred perry-tisha och schletna puma-sneakers. Sanslöst bra bemötande. Bra i de flesta butiker där faktiskt, dock var tjejen på vintage watch company i burlington arcane ganska tråkig, men kan ju ha haft en dålig dag. I den där stan verkar de ha förstått att alla kan vara potentiella kunder. Samtliga butiker, kanonbra bemötande. Harrods, Omega, Rolex, Patek-butiker samt andra juvelerare. De flesta blev helt till sig när man sa att man var intresserad av klockor på lite djupare nivå också.
 
Kalla mig gammelmodig men glider man in på fina gatan för att shoppa iförd fula shorts och flip-flops så ska man inte få någon bra service. Här har Sverige mycket att lära av från städer som t.ex Paris eller Milano där folk kan bära upp en kavaj utan att se ut som Christer Sjögren. Saknas stil så får man helt enkelt online-shoppa.
Ännu ett skäl till att inte köpa dessa överprisade Schweiziska klockor. Även om jag har råd så vill jag inte bli förknippad med stiff upper lip överklass. Kanske någon kan tala om vad som är värt 6ggr pengarna om man köper en Rolex Submariner mot en japansk variant? Jo andrahandsvärdet är sannolikt bättre, men man måste ändå ligga ute med pengarna i x antal år.
 
Var på rob e för ett trycktest, tog säkert en halvtimme, gick ut på drottninggatan och tog en fika, sjukt mycket turister och svinvarmt , allmänt oskönt. Sen hade dom mage att säga att klockan inte var tät till råga på allt. Inte o.k.
 
Hej @ROB-1832

Om ni har missat mina senaste erfarenheter, läs här:
https://klocksnack.se/threads/hissa...ller-tillverkare-evig.510/page-30#post-996969


Sedan i onsdags kväll har jag kunnat använda klockan under dagen i torsdags. That's it. I fredags, mindre än två dagar efter servicen, märker jag att rotorn ger ifrån sig en konstig vibration som borde ha med rotoraxeln att göra. Går in till er precis när ni öppnar lördag morgon, får besked att ansvarig urmakare ska kolla på detta måndag morgon det första som händer och att ni ska ringa mig och förklara hur det ligger till det första ni skulle göra måndag morgon.

Jag tycker inte detta är ok och är inte nöjd med varesig bemötande eller utfört arbete. Jag står alltså utan klocka, utan giltigt kvitto och utan giltigt servicebehov men betalt 8450 kronor för servicen.
 
Var på rob e för ett trycktest, tog säkert en halvtimme, gick ut på drottninggatan och tog en fika, sjukt mycket turister och svinvarmt , allmänt oskönt. Sen hade dom mage att säga att klockan inte var tät till råga på allt. Inte o.k.

Men det är väl ändå inte Rob E fel att din klocka inte är tät?

Din klockan verkar vara i behov av täthetsservice.
 
Tillbaka
Topp