• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Hej @ROB-1832

Om ni har missat mina senaste erfarenheter, läs här:
https://klocksnack.se/threads/hissa...ller-tillverkare-evig.510/page-30#post-996969


Sedan i onsdags kväll har jag kunnat använda klockan under dagen i torsdags. That's it. I fredags, mindre än två dagar efter servicen, märker jag att rotorn ger ifrån sig en konstig vibration som borde ha med rotoraxeln att göra. Går in till er precis när ni öppnar lördag morgon, får besked att ansvarig urmakare ska kolla på detta måndag morgon det första som händer och att ni ska ringa mig och förklara hur det ligger till det första ni skulle göra måndag morgon.

Jag tycker inte detta är ok och är inte nöjd med vare sig bemötande eller utfört arbete. Jag står alltså utan klocka, utan giltigt kvitto och utan giltigt servicebehov men betalt 8450 kronor för servicen.

Hej Jakob,

Såg ovan igår kväll, givet så har ju vi prioriterat detta IRL sedan du lämnade klockan 8aug, sedan har det varit helg och Peter har åtgärdat din klocka så fort han kunnat! Han lämnade ett meddelande idag på ditt telesvar att klockan är färdig. Vid servicen bytes rotorn och det verkar varit tillverkningsfel på just den rotorn, därav att du upplevt vibrationskänslan. Mkt svårt att upptäcka detta innan den lämnades ut samt att den fungerade väl under Peters slut kontroll vid servicen. Så felaktiga rotorn är nu utbytt och på kontroll tills du hämtar den.
Vidare får vi igen ursäkta att det dröjde med service tiden, det dröjde och vi hade givetvis chans att förbigå detta och meddelat fördröjningen men icke blivit gjort då vi haft mkt i verkstaden under semestrar etc. Att det blivit fel nummer på kvittot/eller om det var på service certifikatet förutsätter vi att det var mänskliga faktorn/Peter som skrivit fel.
"
Som ni märker verkar är det inte mycket som gått rätt i mitt fall, något som jag upplever som konstigt eftersom jag aldrig upplevt bemötandet liknande innan. Om jag skulle sammanfatta bemötandet jag upplevt under de senaste månaderna skulle jag säga att jag känner mig oönskad i lokalen och mest känt att jag varit ivägen.
"
Dina känslor ovan kan jag givetvis inte ändra på i efterhand men det känns lite främmande/väl starka ord i min värld? När du hämtade ut klockan av Marcus som du haft kontakt med tidigare som du skrev så hade du förklarat hur du kände och tyckte och därav får respons från vår/hans sida redan då och kanske haft en annan känsla.
Absolut så är det trist att det blivit fel i ditt serviceärende säger absolut ej emot. Människor kan skriva/göra saker fel därav det finns garanti etc, ingen är felfri. Skall titta på kompensation till dig som vi gärna löser när du hämtar din klocka, hoppas att det är ok.

Meddela gärna om vi missat att svara på något annars kan du prata med oss när du hämtar din klocka.
Du är givetvis alltid välkommen in med dina ärenden hos oss!

Rob. Engström AB
Daniel Peter Marcus
 
Vill passa på att hissa personalen i Harrod's klockavdelning; I synnerhet Graham Skea, chef på RM som är nog den trevligaste och mest kompetente personen jag träffat i samtliga av alla butiker jag både besökt och jobbat i. Stor eloge. (Fick sitta med en 724.000£ RM-050 Romain Grosjean på handleden i närmare en timme, inte riktigt normalt att man får det!) Samt Ronja (Oklart efternamn) på Hublot som var en Svensk tjej som var otroligt kunnig, trevlig och hjälpsam.

Men den största hissen går nog till personalen på Patek Philippe's flaggskeppsbutik på New Bond Street och deras urmakare en våning ner för en väldigt lång och givande pratstund med en hel del inslag av rundvisning, visat intresse om hur urmakarstudierna går etc! Fick prova en 6002G och en 5216P men de var dessvärre mindre sugna på att man fotade.

En redigt fet diss går till Armour-Winston Ltd. i Burlington Arcade 43. Jag promenerade in i butiken och kikade runt lite (Var kostymklädd) och frågade om jag fick kika på en F.P Journe (Montres Tourbillon Souverain) de visade i fönstret (Vintage & Beg. butik.) och gubben som kanske var 55-60 stirrade bara på mig och svara snorkigt "You gonna buy it?"
Funderar nu i efterhand på om man skulle svarat "I was planning to, but I have changed my mind."
Vände på klacken och gick ganska kort därefter. Kommer aldrig i mitt liv handla där, oavsett priser eller tillgänglighet.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Var inne på Rob E idag, jag vill tacka @ROB-1832 för hjälpen angående mina frågor om mitt Oysterflex.
Tack även för gåvan till min 116655
image.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hej Jakob,

Såg ovan igår kväll, givet så har ju vi prioriterat detta IRL sedan du lämnade klockan 8aug, sedan har det varit helg och Peter har åtgärdat din klocka så fort han kunnat! Han lämnade ett meddelande idag på ditt telesvar att klockan är färdig. Vid servicen bytes rotorn och det verkar varit tillverkningsfel på just den rotorn, därav att du upplevt vibrationskänslan. Mkt svårt att upptäcka detta innan den lämnades ut samt att den fungerade väl under Peters slut kontroll vid servicen. Så felaktiga rotorn är nu utbytt och på kontroll tills du hämtar den.
Vidare får vi igen ursäkta att det dröjde med service tiden, det dröjde och vi hade givetvis chans att förbigå detta och meddelat fördröjningen men icke blivit gjort då vi haft mkt i verkstaden under semestrar etc. Att det blivit fel nummer på kvittot/eller om det var på service certifikatet förutsätter vi att det var mänskliga faktorn/Peter som skrivit fel.
"
Som ni märker verkar är det inte mycket som gått rätt i mitt fall, något som jag upplever som konstigt eftersom jag aldrig upplevt bemötandet liknande innan. Om jag skulle sammanfatta bemötandet jag upplevt under de senaste månaderna skulle jag säga att jag känner mig oönskad i lokalen och mest känt att jag varit ivägen.
"
Dina känslor ovan kan jag givetvis inte ändra på i efterhand men det känns lite främmande/väl starka ord i min värld? När du hämtade ut klockan av Marcus som du haft kontakt med tidigare som du skrev så hade du förklarat hur du kände och tyckte och därav får respons från vår/hans sida redan då och kanske haft en annan känsla.
Absolut så är det trist att det blivit fel i ditt serviceärende säger absolut ej emot. Människor kan skriva/göra saker fel därav det finns garanti etc, ingen är felfri. Skall titta på kompensation till dig som vi gärna löser när du hämtar din klocka, hoppas att det är ok.

Meddela gärna om vi missat att svara på något annars kan du prata med oss när du hämtar din klocka.
Du är givetvis alltid välkommen in med dina ärenden hos oss!

Rob. Engström AB
Daniel Peter Marcus

Som uppföljning ska jag säga att jag har fått tillbaka klockan och att jag har kompenserats adekvat. Tack Daniel för trevligt bemötande.
 

Falken

Panerai
Var inne på Nymans Ur idag i Stockholm. Efter det jag läst här tidigare var jag lite skeptisk till hur jag skulle bli bemött. Men måste säga att jag fick jättebra service och fick prova ett flertal olika modeller.
 

adress

Friends of KS
image.jpg
Jag fyllde år igår. När kom hem från jobbet låg ett kuvert på hallgolvet innehållandes en gratulation. Det tycker jag var en snygg gest från Eriksons Urhandel.
Börjar bli mer och mer vanligt i Sverige idag. Optiker - urmakare och nätbutiker. I USA har man gjort så i 25 år - som marknadsföring. Det ger merförsäljning hos/med vissa.
Men visst är det trevligt - tycker jag. En personlig touch. :pompus:
 

John71

Breitling
image.jpg
image.jpg
Hallå alla klocksnackare.
Jag är nyregistrerad, men har följt forumet i några år och detta blir mitt första inlägg.
Jag vill hissa Sebastian och Susanna på Nymans Ur. Har ju läst en del negativt om Nymans på forumet och vill berätta om min upplevelse där, och varmt rekommendera ett besök. Är en exil-Stockholmare boendes på västkusten och jag har handlat av flera ADs runt om, inkl Rob Engström. Blev en PAM 312, som tyvärr var slut men beställdes hem omgående. Efter en vecka så fick jag meddelande av Sebastian att klockan fanns att hämtas när det passade. Lusten att åka de ca 100 milen tur o retur la sig ganska omgående vilket resulterade i att jag slog en signal till Susanna hos Nymans och fråga om pris på värdefrakt till Göteborg...."Den bjuder vi såklart på, vad tråkigt att du inte komma hit själv och hämta den". Jag kommer iallafall handla av Nymans igen
och då ska klockan hämtas ut personligen
Tack för mig och lägger med ett par bilder av låg iPhonekvalitet på min nya kärlek.

//John
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Dissar NK lite.

Den första tittade inte ens på mig. Jag var tvungen att ropa för att få hjälp. Det var heller ingen rusch utan det stod tre lediga som bara "stirrade i taket". En hälsningsfras är ju inte förbjudet...

Jag bad att få prova några klockor och fick lite respons, väldigt lite respons. Hon drog fram klockorna på brickan med en tröttsam attityd, tills hon såg min klocka (Rolex 116200 med diamanter) som jag la på brickan för att prova klockorna. Då vaknade hon till liv och började "sälja".

Att dessutom öppet dissa sitt eget sortiment till en kund känns bara fel. Framför allt när det är IWC, som är ett av de tyngre märkena de har.

(Detta var i söndags och Nymans Ur var stängt, likaså Rob E)

Jag kommer inte att köpa en klocka på NK i framtiden.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Dissar NK lite.

Den första tittade inte ens på mig. Jag var tvungen att ropa för att få hjälp. Det var heller ingen rusch utan det stod tre lediga som bara "stirrade i taket". En hälsningsfras är ju inte förbjudet...

Jag bad att få prova några klockor och fick lite respons, väldigt lite respons. Hon drog fram klockorna på brickan med en tröttsam attityd, tills hon såg min klocka (Rolex 116200 med diamanter) som jag la på brickan för att prova klockorna. Då vaknade hon till liv och började "sälja".

Att dessutom öppet dissa sitt eget sortiment till en kund känns bara fel. Framför allt när det är IWC, som är ett av de tyngre märkena de har.

(Detta var i söndags och Nymans Ur var stängt, likaså Rob E)

Jag kommer inte att köpa en klocka på NK i framtiden.
Löjeväckande när man måste "väcka" intresset hos säljaren med att handgripligen visa upp bevis för sin likviditet.
NK kanske egentligen står för No Kundservice.
 

JohnDoe

Rolex
Har försökt få kontakt via mail med Bergströms i Gbg för att verifiera servicestatus. Naturligtvis mot betalning om de vill det. Mailade för drygt en vecka sedan. Absolut noll respons hittills. De verkar inte vara särskilt intresserad av kundkontakt.
 

JohnDoe

Rolex
Dissar NK lite.

Den första tittade inte ens på mig. Jag var tvungen att ropa för att få hjälp. Det var heller ingen rusch utan det stod tre lediga som bara "stirrade i taket". En hälsningsfras är ju inte förbjudet...

Jag bad att få prova några klockor och fick lite respons, väldigt lite respons. Hon drog fram klockorna på brickan med en tröttsam attityd, tills hon såg min klocka (Rolex 116200 med diamanter) som jag la på brickan för att prova klockorna. Då vaknade hon till liv och började "sälja".

Att dessutom öppet dissa sitt eget sortiment till en kund känns bara fel. Framför allt när det är IWC, som är ett av de tyngre märkena de har.

(Detta var i söndags och Nymans Ur var stängt, likaså Rob E)

Jag kommer inte att köpa en klocka på NK i framtiden.
NK kör ju med nummerlapp. Tar du inget nummer vill du inte ha hjälp.... På söndagar är det mycket extrapersonal.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bergströms GBG tingde för att meddela att en klocka jag frågat efter kommit in. Första gången det hänt någonsin. Trevligt, de kanske faktiskt har skärpt till sig lite. :)
 

JohnDoe

Rolex
Jo men tänkte jag skulle slippa ringa. Är ju extremt mycket smidigare att maila så slipper man kopplas runt och läsa upp serienumret fjorton ggr. Måste vara lättare och billigare för dem med.
Drog iväg ett mail till idag. Nu till sälj istället för service. Fick svar på ett par timmar. Nöjd o glad igen .
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag letade efter ett strap för två år sedan och gick in där, då var det en äldre kvinna som inte var så trevlig. Kanske för jag hade skinnjacka på mig?
 
Topp