• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Fältöversten saluför väl många fina märken. Hur kan du vara så säker på att deras utrustning endast klarar 50m. Jag kan inte tänka mig att man som butik införskaffar sig aparatur som endast klarar 50m, troligare scenario är att man först kört 100m, går inte det provar man 50m :) ring å skäll på dem annars :)))

Alltid blivit enormt bra bemött på Nymans i Sthlm. Personalen har alltid vart toppen. Suttit och kollat på flertalet klockor, bland annat på nedan klocka och då kom personal med ytterligare några klockor och la fram som jag sedan fick sitta ensam och klämma på medan denne hämtade lite förtäring:)
image.jpg
image.jpg

Måste ge en eloge till Daniel på Rob-E, Patrik på Krons-Ur och Patric på Nymans för ett enormt bra bemötande idag och en fin pratstund!

Köpte en begagnad Explorer2 hos Jälmers ur i Borås! Är väldigt nöjd med mottagandet så jag definitivt köpa fler klockor därifrån!

Inne hos Jarl Sandin och köpte ett band till broderns vintage seamaster och bytte några ord med en av urmakarna som verkade kunnig och var trevlig. Bara positiva erfarenheter hos JS sen innan också.

Mårtenssons vs Bergströms:

Köpte en Superocean Steelfish av Mårtenssons i Halmstad sommaren 2012. Tyckte redan vid köpet att det inte var 100% centrering av vridring och siffror/markeringar kl 12. När jag påpekade det tyckte Mårtenssons att "det är inget att oroa sig för, det är inom felmarginalen". Nu ledsnade jag iaf till slut och lämnade in den för några veckor sen till Bergströms i Uppsala när jag ändå var där i ett annat ärende. Dom tog in den och ombesörjde hela ärendet utan att tveka trots att jag köpt den hos en annan AD, och det kostade mig ingenting(har ju också avhandlats i andra länkar, men hittar inte dom heller).
Svaret jag fick idag var att fjädern innanför vridringen var sned och Breitling bytte den, gjorde rent, samt trycktestade klockan - allt på garantin. Det berodde troligen på att klockan fått en smäll. Då blir man ju lite fundersam när jag köpt den helt ny av en AD och felcentreringen (som berodde på den sneda fjädern) fanns redan vid köpet. Gissa vem jag kommer att ta min business till i framtiden...

Vill därmed ge Bergströms Ur 5 breitlings av 5 möjliga och Mårtenssons Ur 1 överkryssad breitling!

Känner varmt för - Rob, Bergströms Malmö, Huke Malmö. Mkt kompetent och trevligt folk. Sen är det roligt att gör affärer med Gripenbro..;)

Skickas från min iPhone

De har numera en helt ny butik också, kan varmt rekommendera ett besök. Jag och Guillbert var där idag och det har blivit ett riktigt lyft!

Toppenpersonal dessutom :)

Jag var inne hos Bergströms igår för att justera en länk men blev i princip nekad för att jag inte hade certet med mig (efter en del om och men justerade de länken ändå). Brukar man vara tvungen att ha det hos dem eller är det så på andra ställen också? Jag har fixat länkar hos flera urmakare men aldrig blivit tillfrågad om det. De ville ha 500 kr (!) för jobbet också, när jag justerade en länk några dagar innan de började renovera ville de ha 250 kr så de måste ha höjt priset nyligen. Upplevde dessutom personen som jag pratade med som lite smådryg och nästan nedlåtande. Jag hade funderingar på att kika på en klocka när jag ändå var där men tappade inspirationen rejält och nu lär jag inte gå dit igen när det är dags för köp.

Jag var inne hos Bergströms igår för att justera en länk men blev i princip nekad för att jag inte hade certet med mig (efter en del om och men justerade de länken ändå). Brukar man vara tvungen att ha det hos dem eller är det så på andra ställen också? Jag har fixat länkar hos flera urmakare men aldrig blivit tillfrågad om det. De ville ha 500 kr (!) för jobbet också, när jag justerade en länk några dagar innan de började renovera ville de ha 250 kr så de måste ha höjt priset nyligen. Upplevde dessutom personen som jag pratade med som lite smådryg och nästan nedlåtande. Jag hade funderingar på att kika på en klocka när jag ändå var där men tappade inspirationen rejält och nu lär jag inte gå dit igen när det är dags för köp.

Oj, den uppfattningen har jag aldrig fått när jag besökt dom. Trist att höra! 500kr för länkjustering är väl på gränsen till överkant kan jag hålla med om.

Bara att ta med sig sin klocka till Jarl Sandin och be Bergströms dra åt helvete. :)

Vem var det som hjälpte dig?

Han har alltid varit den trevligaste när jag varit där... konstigt! Får instämma med ovan talare, gå till Jarl Sandin nästa gång.

Fattar inte heller vad jag har gjort för fel. Hade brorsan med mig igår också (som inte är speciellt klockintresserad) och även han reagerade på bemötandet. Daytona-snubben sa till mig när jag kom in "Du vet väl att du ALLTID ska ta med cert när du ska ändra något på en klocka här". Jag svarade att jag justerade en klocka för några veckor sedan och då behövde jag inte visa cert varpå han svarade att de "ser skillnad på nya och gamla klockor". Jaha, men då ska man ju inte ALLTID ta med cert ändå? :banghead:

Fattar inte heller vad jag har gjort för fel. Hade brorsan med mig igår också (som inte är speciellt klockintresserad) och även han reagerade på bemötandet. Daytona-snubben sa till mig när jag kom in "Du vet väl att du ALLTID ska ta med cert när du ska ändra något på en klocka här". Jag svarade att jag justerade en klocka för några veckor sedan och då behövde jag inte visa cert varpå han svarade att de "ser skillnad på nya och gamla klockor". Jaha, men då ska man ju inte ALLTID ta med cert ändå? :banghead:

Låter galet.
Att man ska behöva ha med sig cert för en länkjustering är det dummaste jag hört. De enda gångerna jag kan tänka mig är vid garantiärenden, eventuellt äkthets/värderingsintyg om man vill ha med det på pappret. Klantigt bemötande minst sagt.

Låter galet.
Att man ska behöva ha med sig cert för en länkjustering är det dummaste jag hört. De enda gångerna jag kan tänka mig är vid garantiärenden, eventuellt äkthets/värderingsintyg om man vill ha med det på pappret. Klantigt bemötande minst sagt.

Uppenbarligen har de misslyckats vid detta tillfälle men anledningen till att de frågar efter cert är ju att försvåra hanteringen av stulna ur vad jag förstått. Ingen effektiv lösning men kan vara bra att känna till.

Jaha var lite tråkigt att höra om Nymans.skickade ett email till dem för några veckor sedan då jag hade lite frågor. inget svar än och knappast något i framtiden heller. Hade tänkt köpa min Panerai därifrån när det blir dags. Var kan man annars köpa Panerai än hos Nymans? Om man inte kör begagnat såklart.

Stekarstjärnan Fredrik som ville skicka iväg min Daytona till Schweiz för att dra ut en länkskruv som hade loctitat fast. Rob. E löste det på 2 minuter.

Underligt då min Midas verkar vara en av mycket få klockor som skickats till RSC Rolex SA från Bergströms.

Uppenbarligen har de misslyckats vid detta tillfälle men anledningen till att de frågar efter cert är ju att försvåra hanteringen av stulna ur vad jag förstått. Ingen effektiv lösning men kan vara bra att känna till.

Inser ju att det är därför de frågar men när anser de att en klocka är "gammal" och då inte längre kräver cert vid exempelvis service? Jag vill poängtera att jag endast har varit hos Bergströms typ fem gånger och att de säkerligen sköter sina ärenden bra i andra fall. Har nog haft otur. Vill ge lite cred till den blonda tjejen som jobbar där, hon har varit väldigt trevlig de gånger jag pratat med henne :)

Underligt då min Midas verkar vara en av mycket få klockor som skickats till RSC Rolex SA från Bergströms.

Jag var rätt förvånad själv och nekade så klart till erbjudandet. Minns inte priset för kalaset heller men jag minns att det var minst det dubbla mot Rob.E plus det omöjliga med att sända klockan till Schweiz.

Jaha var lite tråkigt att höra om Nymans.skickade ett email till dem för några veckor sedan då jag hade lite frågor. inget svar än och knappast något i framtiden heller. Hade tänkt köpa min Panerai därifrån när det blir dags. Var kan man annars köpa Panerai än hos Nymans? Om man inte kör begagnat såklart.
Inga fler ad i sverige... antingen så beger du dig till Oslo eller Köpenhamn. Om du inte är främmande för att handla av gråhandlare kan jag rekommendera Luxurywatches i stockholm. Tony är nog den handlaren som har flest pannor i lager i Nordeuropa.

Som nybörjare med bara ett besök hos Nymans i Stockholm så måste jag faktiskt hylla dem för sin kundvänlighet. Var inne och skulle köpa ett nytt läderband till min Speedmaster och fick suverän hjälp. Ingen snorkigheterna alls och fick "personlig hjälp" i ca. en timma med att testa olika band tills jag var nöjd. Bandet jag till slut valde kostade runt 700kr så de gjorde ju ingen jätteaffär på mig denna gången men som sagt en mycket nöjd kund fick de och nu när jag ska bränna 60k på en ny "sommarklocka" så blir det nog dit jag går först :)

Jag har alltid fått bra bemötande.

Har du inte köpt klockan hos Bergströms är det naturligt att de tar betalt för sina tjänster.

Samtidigt kan jag tycka att de ibland borde vara smarta å vara väldigt serviceinriktade så att man kommer tillbaka å kanske köper en klocka hos dem.

Jag har alltid fått bra bemötande.

Har du inte köpt klockan hos Bergströms är det naturligt att de tar betalt för sina tjänster.

Samtidigt kan jag tycka att de ibland borde vara smarta å vara väldigt serviceinriktade så att man kommer tillbaka å kanske köper en klocka hos dem.

Absolut, håller med om att de ska ta betalt för sina tjänster. Blev bara lite chockad över 500 kr (vilket jag tycker är ett överpris för att justera en länk, oavsett om den är köpt där eller inte) när det kostade 250 kr för några veckor sedan. Att man ALLTID ska ha cert med sig även för en enkel grej som en länkjustering tycker jag är, om jag ska vara krass, rätt dumt i huvudet.

Tillbaka
Topp