• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Ett litet tillägg angående mitt Panerai band/David M Robinson inlägg.
Härom dagen fick jag ett mail av säljaren som meddelade att mitt Hirsch band som satt på innan han skruvade dit Assulamente strapet nu brevledes är på väg hem till Sverige. Tog ett par dar innan jag insåg att det blev kvar i Liverpool.
Makalöst!!!


Herregud vilken lust jag fick att beställa nästa dinka från den butiken!
 

maxmol

Panerai
Jag skulle vara riktigt försiktig med att gå till Klockmasters i Uppsala om du bryr dig om din klocka.

Köpte ett nytt band där och han satte ditt bandet med en kniv, han gick också in från ovansidan vilket lämnade märken på bandhornen. Allmänt oproffsigt på min bekostnad.

Kunden innan höll också på tappa humöret, han hade tydligen lämnat en en vintage quartz för bateribytte. Då hade urmakaren märkt att packningen var gammal och bytt den. Han hade dock inte hittat en tillhörande storlek och satt in en för stor. Detta resulterade i att vatten hade kommit in. Han menade att han inte gjort något fel eftersom han bjöd på den nya packningen. Verkade inte fatta vilken björtjänst han gjorde killen som bara ville att han hade berättat att klockan inte längre var vattentät. :nailbiting:
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Kanske inte rätt tråd, men chansar.
Om jag skall välja EN urmakare i GBG som skall få se över mina klockor av olika märken, är det Gastons på Wieselgrensplatsen som gäller? Prio på bra urmakare snarare än AD.
För tillfället finns det en JLC, Omega, Heuer i stallet. Men efter att ha läst här så verkar det utökas....

Tackar
 

Galaxy

Rolex
Hissar Edwalls Ur i Örebro. Bra priser och trevlig personal, även om utbudet när det gäller klockor kanske inte är det största, vad jag sett.

Klockmaster, även det i Örebro bör även hissas. Har visserligen bara varit där två gånger för att byta batteri på klockor, men det har inte varit några som helst problem.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Daniel J

Omega
Måste hissa Jälmers Ur i Borås. Alltid bra servis...

Där har jag köpt mina klockor hittills.
Lite seg att svara på mail bara. Visst, ingen internetbutik men ändå.
Med 2x2 tim restid för 400 kr samt spädbarn som har sina ät och sovtider blir det lite svårt att ta sig dit för att få pris på en klocka.

Dom gånger jag varit där blev jag helnöjd.
 

Rulle

Audemars
var inne på hours på emporia i malmö idag...
klämde lite på en black bay (inte bra alls för mig kan jag ju medela)

men iallafall började ag och damen prata om heritage chronon och hon går och kallar på "urmakaren" för att få reda på vilket urverk där sitter i den(jag då som redan vet detta håller tyst) så kommer "urmakaren" ut och säger till mig att "ja det är ett kronografverk"
vilket , frågar jag snällt...å så säger han halvt på sin rangliga svenska "du får kolla på hemsidan så hittar du mer info om urverket där"


så alla som tänker köpa klocka där... köp istället från någon som vet vad dom säljer !
 

Obeedoobe

Friends of KS
Jag vill hissa Zethraeus Urmakeri i Växjö, certifierade av Omega. Trevligt bemötande och raka puckar. Håller utsatt leveranstid och gör ett bra jobb till konkurrenskraftiga priser.
Skickade med ett travel case som en liten bonus. Tack!

Mvh
 

Bruset

Panerai
Kanske inte rätt tråd, men chansar.
Om jag skall välja EN urmakare i GBG som skall få se över mina klockor av olika märken, är det Gastons på Wieselgrensplatsen som gäller? Prio på bra urmakare snarare än AD.
För tillfället finns det en JLC, Omega, Heuer i stallet. Men efter att ha läst här så verkar det utökas....

Tackar


Bumpar den här frågan, då jag själv är intresserad av svaret.
 

16610

Patek
2-Faktor
Måste hissa Jälmers Ur i Borås! Bra servis och inga problem. Köpte klocka där i fredags och servisen är total. Det inte urmakaren Daniel inte kan fixa går inte att fixa=) rekommenderas starkt
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har, även jag, fått fantastiskt bra mottagande och service hos Nymans i Sthlm. Är en av få AD jag känner mig bekväm med att gå och titta och klämma på klockor, utan att känna tvång att köpa något.


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk

Kul att fler fått bra bemötande hos dem. Hört från andra att de inte får bra bemötande hos Nymans. Jag var inne och sa klart och tydligt att jag letar efter en examenspresent till nästa år. Det var inga problem, fick klämma på flera och fick även information kring klockorna. Inga problem med Nymans!

Nymans i Västerås kollade dessutom äktheten på min Rolex och Omega DeVille gratis!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Jarl Sandin
Bytt batteri till CWC och detta tog de ca 300kr för. I dyraste laget men gjorde om jobbet gratis när klockan stannade efter 2 veckor. När den stannade efter ytterligare 2 veckor sa de att de gör de en sista gång men kan sedan inte göra mer. Kan respektera den inställningen då jag inte hade bett om ett kostnadsförslag utan endast Batteribyte.

Klockmäster Hansson Frölunda Torg
Ett riktigt skämt. Äldre damen tror att hon har butik på Öfvre Östermalm och pratar nedlåtande om den ena och andra och har minimal koll på vad de faktiskt säljer. Precis den typen av butiker som gör att Omega inte är vad Rolex är för mig. Urmakaren ville ha 400kr för att skruva ut en skruv ur jubileelänken på tjejens Datejust. Ett skämt...

NK Göteborg
Bra service för några år sedan när Fredrik och Marcus jobbade där. Nu är Marcus på Rob E och Fredrik på Bergströms och jag har inte varit på NK de senaste åren. Tråkigt att de slutade med AP som var deras spets. Lite tråkigt utbud med Omega, Hublot etc.
Har urmakare i huset men skickade t ex allt från AP till Holland för service.

Bergströms Ur Göteborg
Servade morfars Datejust ref 1600 för några år sedan innan klockintresset riktigt blomstrade. Hade legat i en låda rätt många år och kostade ca 5500kr men var väl hårt polerad i min mening men inser att det är något jag själv borde varit tydligare med. Vad som var tråkigt är att klockan inte var tät till mer än 30m efter en fullservice. Fick priset på ca 4500kr för fullservice av min GMT utan polering men då den tydligen gick inom COSC valde jag att vänta.

Nymans Ur
Haft uteslutande positivt bemötande i såväl butiken som av deras urmakare i Västerås. Fick efter en 3 år lång historia med min Royal Oak och en mindre seriös tysk säljare en perfekt fullservice hos Nymans och nu går den som en dröm. Visst var priset rätt högt men det är snarare APs fel. Fick även kanontrevligt bemötande från en av tjejerna i butiken när jag var inne och tittade på nya SubC och GmtC med två yngre vänner. Frågade om pris för grundservice av vintage Rolex och fick svaret 4500kr för DJ och GMT. Dock har jag inte genomfört någon service där så jag vet inte hur vida det verkligen landar där. Vet att de tar 3800kr för service exkl. polering av en Reverso. Positivt att erbjuda priser för såväl inkl. som exkl. polering.

Rob Engström
Fantastiskt bemötande och alltid en trevlig pratstund. Seriös, professionell personal som erbjudit såväl kaffe som en titt på såväl moderna som begagnade ur i butiken. Den butik jag har mest respekt för när det kommer till utbud och personal. Enda lite negativa jag upplevde var när jag frågade om priset för byte av bezel på min Daytona. Fick priset 300-400kr och sen när jag kom tillbaka en timme senare för att hämta klockan var det en ny säljare och då var det 500kr. Ingenting jag tyckte var hela världen och kanske snarare var så att jag fått ett väl lågt pris i första läget. Hade ju alla möjligheter att säga någonting och är övertygad om att de då korrigerat priset. Deras pris på service för vintage Rolex låg på ca 5300kr för DJ och GMT. Vet inte vad som skiljer sig mot nymans här då det ändå rör sig om 800kr skillnad. Kan mycket väl vara så att Polering inte var inkl. hos Nymans.

Werner ABC
Jag har bara positivt att säga om Werner. Var inne med samma CWC som stannat gång på gång efter flera batteribyten hos bl a Jarl Sandin och Magnussons Ur. Jag var inställd på att det skulle krävas ett byte av hela quartzverket men Werner berättade att man helt enkelt satt i fel storlek på batteri vilket gjort att det glappat och kortslutit. Han fixade problemet på en dag och tog 125kr för jobbet. Behöver knappast utveckla att jag tycker han är väldigt prisvärd. Frågade om han kunde serva min Reverso när det behövdes men där sa han att jag behöver gå till Nymans då de inte har delar till JLC.
 

Galaxy

Rolex
Jarl Sandin
Bytt batteri till CWC och detta tog de ca 300kr för. I dyraste laget men gjorde om jobbet gratis när klockan stannade efter 2 veckor. När den stannade efter ytterligare 2 veckor sa de att de gör de en sista gång men kan sedan inte göra mer. Kan respektera den inställningen då jag inte hade bett om ett kostnadsförslag utan endast Batteribyte.

Klockmäster Hansson Frölunda Torg
Ett riktigt skämt. Äldre damen tror att hon har butik på Öfvre Östermalm och pratar nedlåtande om den ena och andra och har minimal koll på vad de faktiskt säljer. Precis den typen av butiker som gör att Omega inte är vad Rolex är för mig. Urmakaren ville ha 400kr för att skruva ut en skruv ur jubileelänken på tjejens Datejust. Ett skämt...

NK Göteborg
Bra service för några år sedan när Fredrik och Marcus jobbade där. Nu är Marcus på Rob E och Fredrik på Bergströms och jag har inte varit på NK de senaste åren. Tråkigt att de slutade med AP som var deras spets. Lite tråkigt utbud med Omega, Hublot etc.
Har urmakare i huset men skickade t ex allt från AP till Holland för service.

Bergströms Ur Göteborg
Servade morfars Datejust ref 1600 för några år sedan innan klockintresset riktigt blomstrade. Hade legat i en låda rätt många år och kostade ca 5500kr men var väl hårt polerad i min mening men inser att det är något jag själv borde varit tydligare med. Vad som var tråkigt är att klockan inte var tät till mer än 30m efter en fullservice. Fick priset på ca 4500kr för fullservice av min GMT utan polering men då den tydligen gick inom COSC valde jag att vänta.

Nymans Ur
Haft uteslutande positivt bemötande i såväl butiken som av deras urmakare i Västerås. Fick efter en 3 år lång historia med min Royal Oak och en mindre seriös tysk säljare en perfekt fullservice hos Nymans och nu går den som en dröm. Visst var priset rätt högt men det är snarare APs fel. Fick även kanontrevligt bemötande från en av tjejerna i butiken när jag var inne och tittade på nya SubC och GmtC med två yngre vänner. Frågade om pris för grundservice av vintage Rolex och fick svaret 4500kr för DJ och GMT. Dock har jag inte genomfört någon service där så jag vet inte hur vida det verkligen landar där. Vet att de tar 3800kr för service exkl. polering av en Reverso. Positivt att erbjuda priser för såväl inkl. som exkl. polering.

Rob Engström
Fantastiskt bemötande och alltid en trevlig pratstund. Seriös, professionell personal som erbjudit såväl kaffe som en titt på såväl moderna som begagnade ur i butiken. Den butik jag har mest respekt för när det kommer till utbud och personal. Enda lite negativa jag upplevde var när jag frågade om priset för byte av bezel på min Daytona. Fick priset 300-400kr och sen när jag kom tillbaka en timme senare för att hämta klockan var det en ny säljare och då var det 500kr. Ingenting jag tyckte var hela världen och kanske snarare var så att jag fått ett väl lågt pris i första läget. Hade ju alla möjligheter att säga någonting och är övertygad om att de då korrigerat priset. Deras pris på service för vintage Rolex låg på ca 5300kr för DJ och GMT. Vet inte vad som skiljer sig mot nymans här då det ändå rör sig om 800kr skillnad. Kan mycket väl vara så att Polering inte var inkl. hos Nymans.

Werner ABC
Jag har bara positivt att säga om Werner. Var inne med samma CWC som stannat gång på gång efter flera batteribyten hos bl a Jarl Sandin och Magnussons Ur. Jag var inställd på att det skulle krävas ett byte av hela quartzverket men Werner berättade att man helt enkelt satt i fel storlek på batteri vilket gjort att det glappat och kortslutit. Han fixade problemet på en dag och tog 125kr för jobbet. Behöver knappast utveckla att jag tycker han är väldigt prisvärd. Frågade om han kunde serva min Reverso när det behövdes men där sa han att jag behöver gå till Nymans då de inte har delar till JLC.


Tackar för för tiden du tog att recensera alla dessa, mycket användbart nu när jag funderar på att köpa Vintage och serva! :)
 

Whedda

Rolex
Tackar för för tiden du tog att recensera alla dessa, mycket användbart nu när jag funderar på att köpa Vintage och serva! :)

Ingen orsak! Värt att nämna är att servicepriser självklart kan variera enormt beroende på hur det ser ut när de öppnar verket. Min Royal Oak kostar officiellt 9400kr för helservice exkl. polering. Min landade på 11900kr men då uppgraderade de delar av urverket och efter allt som hänt med den skitklockan var det värt varenda krona att få den i toppskick.

Kan dock tycka att deras pris på 5000kr för polering av Royal Oak är ett skämt då de har maskinen i Västerås. Föga förvånande att jag valde bort polering då den endast hade lite små hairlines.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Ibland undrar man hur svårt det kan vara att sälja något. Mailade Bergströms ur i Malmö med en enkel fråga om en länk till min Breitling-klocka som jag vill köpa av dem. Inget svar. *suck*
 

n1tro

Panerai
Rob Engström:
Har bara handlat nytt här en gång, och jag blev riktigt bra bemött samt fick ett riktigt fint pris. Jag kommer aldrig köpa en ny klocka någon annanstans än där faktiskt om jag är i Stockholm. De bemötte en med respekt helt enkelt,
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jarl Sandin
Bytt batteri till CWC och detta tog de ca 300kr för. I dyraste laget men gjorde om jobbet gratis när klockan stannade efter 2 veckor. När den stannade efter ytterligare 2 veckor sa de att de gör de en sista gång men kan sedan inte göra mer. Kan respektera den inställningen då jag inte hade bett om ett kostnadsförslag utan endast Batteribyte.

Klockmäster Hansson Frölunda Torg
Ett riktigt skämt. Äldre damen tror att hon har butik på Öfvre Östermalm och pratar nedlåtande om den ena och andra och har minimal koll på vad de faktiskt säljer. Precis den typen av butiker som gör att Omega inte är vad Rolex är för mig. Urmakaren ville ha 400kr för att skruva ut en skruv ur jubileelänken på tjejens Datejust. Ett skämt...

NK Göteborg
Bra service för några år sedan när Fredrik och Marcus jobbade där. Nu är Marcus på Rob E och Fredrik på Bergströms och jag har inte varit på NK de senaste åren. Tråkigt att de slutade med AP som var deras spets. Lite tråkigt utbud med Omega, Hublot etc.
Har urmakare i huset men skickade t ex allt från AP till Holland för service.

Bergströms Ur Göteborg
Servade morfars Datejust ref 1600 för några år sedan innan klockintresset riktigt blomstrade. Hade legat i en låda rätt många år och kostade ca 5500kr men var väl hårt polerad i min mening men inser att det är något jag själv borde varit tydligare med. Vad som var tråkigt är att klockan inte var tät till mer än 30m efter en fullservice. Fick priset på ca 4500kr för fullservice av min GMT utan polering men då den tydligen gick inom COSC valde jag att vänta.

Nymans Ur
Haft uteslutande positivt bemötande i såväl butiken som av deras urmakare i Västerås. Fick efter en 3 år lång historia med min Royal Oak och en mindre seriös tysk säljare en perfekt fullservice hos Nymans och nu går den som en dröm. Visst var priset rätt högt men det är snarare APs fel. Fick även kanontrevligt bemötande från en av tjejerna i butiken när jag var inne och tittade på nya SubC och GmtC med två yngre vänner. Frågade om pris för grundservice av vintage Rolex och fick svaret 4500kr för DJ och GMT. Dock har jag inte genomfört någon service där så jag vet inte hur vida det verkligen landar där. Vet att de tar 3800kr för service exkl. polering av en Reverso. Positivt att erbjuda priser för såväl inkl. som exkl. polering.

Rob Engström
Fantastiskt bemötande och alltid en trevlig pratstund. Seriös, professionell personal som erbjudit såväl kaffe som en titt på såväl moderna som begagnade ur i butiken. Den butik jag har mest respekt för när det kommer till utbud och personal. Enda lite negativa jag upplevde var när jag frågade om priset för byte av bezel på min Daytona. Fick priset 300-400kr och sen när jag kom tillbaka en timme senare för att hämta klockan var det en ny säljare och då var det 500kr. Ingenting jag tyckte var hela världen och kanske snarare var så att jag fått ett väl lågt pris i första läget. Hade ju alla möjligheter att säga någonting och är övertygad om att de då korrigerat priset. Deras pris på service för vintage Rolex låg på ca 5300kr för DJ och GMT. Vet inte vad som skiljer sig mot nymans här då det ändå rör sig om 800kr skillnad. Kan mycket väl vara så att Polering inte var inkl. hos Nymans.

Werner ABC
Jag har bara positivt att säga om Werner. Var inne med samma CWC som stannat gång på gång efter flera batteribyten hos bl a Jarl Sandin och Magnussons Ur. Jag var inställd på att det skulle krävas ett byte av hela quartzverket men Werner berättade att man helt enkelt satt i fel storlek på batteri vilket gjort att det glappat och kortslutit. Han fixade problemet på en dag och tog 125kr för jobbet. Behöver knappast utveckla att jag tycker han är väldigt prisvärd. Frågade om han kunde serva min Reverso när det behövdes men där sa han att jag behöver gå till Nymans då de inte har delar till JLC.

NK har ingen urmakare i huset. Ville att de skulle byta gummi på min AP Diver.. Det skedde aldrig.
De har en urmakare som ska komma in en gång i veckan, men som inte gör det.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Var dagarna före jul för andra gången inne på Pagholds i Skövde. Fästmön kommer från Skara, så passade på att titta in när vi ändå spenderade jul i trakten. Vid det första tillfället för några månader sedan var inte ägaren inne, men väl någon tjej som var väldigt tillmötesgående och trevlig. Hon kunde dock inte diskutera Rolexpriser, utan bad om att få hänvisa till ägaren.

Ägaren (förmodar jag) var nu inne vid mitt andra besök, och han undrade om jag behövde hjälp när han såg mig stå och titta in i Rolex-montern. Jag informerade om vilken modell jag var på jakt efter och även att jag eventuellt var inne på en årsklocka (Datejust) till min nyfödda dotter, som fästmön kan använda tills dess dottern har lämplig ålder inne. Under hela "dialogen" var han tämligen tyst, och det var jag som mer eller mindre fick hålla låda. Nu vill man ju inte att säljare ska gå på för hårt, men de bör väl åtminstone genom sitt agerande uttrycka ett intresse för att sälja till en seriös spekulant. Jag bad iaf om en offert på min önskade modell, varpå ägaren sa att han inte kunde göra detta på studs, utan behövde få räkna på det. Han tog mitt mobilnummer och lovade att via sms återkomma med en offert, någon han aldrig gjorde.

Viss reservation kan medges för att det var precis innan jul, och mycket att göra i butiken, men jag tycker att man kan förvänta sig mer än ovanstående..

Jag vet att flera här på forumet har plockat ut nya klockor på Pagholds; vad är era upplevelser?
 

firman

Cartier
Diss av Dr Watch, aka. Watchbernt, aka. Olle...

Jag skulle vilja placera Dr Watch i fullådan med tveksamt bemötande och tveksamma "originaldelar". Klipper in ett inlägg jag skrivit tidigare om ett bemötande hos denne man.


Han är skum dr.watch, var lite intresserad av en klocka som han hade. Mailade/ringde och bad han ta nya kort, fick nya kort, där såg jag att det EJ var korrekt krona för den modellen! Det räckte för mig, när det i annonsen står full/ny servad!

Och dom två fejk plexi du fick, dom kommer här ifrån är jag rädd :
http://stores.ebay.com/clarkwatchparts/
 

firman

Cartier
Bergströms Gbg:

Kan bara prata gott om Fredrik (säljare) och Lars (urmakarn) bägge är mycket trevliga killar känns skönt att ha något bra att gå till i Gbg! För mig har det alltid funkat där :) och förmodligen så kommer det göra det i framtiden oxå!
 

plexan

Cartier
Klockmaster Fältöversten Stockholm:
Skulle trycktesta min 100m klocka vilket dom kunde göra för 150kr
kom tillbaka efter en timme, och får veta att den klarat deras test men som endast går upp till 50m och får veta svävande att den borde klara att duscha med....?fick inge testresultats bevis heller el liknande. Ångrar nu att jag betalde men orkade inte tjafsa just då, vill bara informera andra om detta åtminstone!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

noeLLY

Cartier
Klockmaster Fältöversten Stockholm:
Skulle trycktesta min 100m klocka vilket dom kunde göra för 150kr
kom tillbaka efter en timme, och får veta att den klarat deras test men som endast går upp till 50m och får veta svävande att den borde klara att duscha med....?fick inge testresultats bevis heller el liknande. Ångrar nu att jag betalde men orkade inte tjafsa just då, vill bara informera andra om detta åtminstone!


Sent from my iPhone using Tapatalk


Dom har ju utfört arbetet och trycktestat klockan, att den sedan visar sig endast klara 50m tryck är väl inte deras fel? Du lär väl betala för tjänsten ändå?

Och om du nu inte litar på dem och vill ha ett kvitto på det (varför dom nu skulle ljuga om något sådant) är det väl bara be om det?

Mvh
 

Watch out

Cartier
Klockmaster i Gävle centrum
Bra service!​
klockmäster.jpg
Lämnade in min mors klocka för batteribyte då den stannat. Mycket trevligt bemötande och en snabb service senare fick jag sms att det var klart. Rengöring av smuts på batteripolerna samt kontrollmätning av det befintliga batteriet gjorde att den var igång och snurrade, allt utan någon kostnad! (ska tilläggas att klockan inte var köpt där innan).
Blev på riktigt bra humör av den fina gesten och passade på att visa min uppskattning med att köpa ett natoband istället för att beställa det på nätet. Fint att ha ställen kvar i centrum som gör en glad.
 

plexan

Cartier
Dom har ju utfört arbetet och trycktestat klockan, att den sedan visar sig endast klara 50m tryck är väl inte deras fel? Du lär väl betala för tjänsten ändå?

Och om du nu inte litar på dem och vill ha ett kvitto på det (varför dom nu skulle ljuga om något sådant) är det väl bara be om det?

Mvh
Nej alltså dom kunde bara testa till 50 meter med utrustningen...skulle ju frågat mer om detta innan men trodde såklart dom skulle påpeka att dom bara kör till 50 när dom såg att klockan var märkt 100m
Tycker dom ska ge kunden såna bevis på provresultat utan att behöva fråga efter det! Att dom skulle ljuga om det har jag inte sagt men bra om man ska sälja vidare tex och kunna bevisa att den blivit testad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp