• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Absolut, håller med om att de ska ta betalt för sina tjänster. Blev bara lite chockad över 500 kr (vilket jag tycker är ett överpris för att justera en länk, oavsett om den är köpt där eller inte) när det kostade 250 kr för några veckor sedan. Att man ALLTID ska ha cert med sig även för en enkel grej som en länkjustering tycker jag är, om jag ska vara krass, rätt dumt i huvudet.

Delar din uppfattning om att det känns som rena rånet.

Tycker att de borde ha inställningen att hjälpa till i största möjliga utsträckning. Det leder till positiva omdömen och fler sålda klockor.

Delar din uppfattning om att det känns som rena rånet.

Tycker att de borde ha inställningen att hjälpa till i största möjliga utsträckning. Det leder till positiva omdömen och fler sålda klockor.

Helt klart. Lyckligtvis verkar ju många få bra bemötande där nuförtiden, jag har kanske bara haft otur som sagt :)

Måste hissa Urmakeriet i Lerum! Lämnade in en tämligen säckig Omega SMP chrono på lite spa som sett sina bästa dagar. Fick tillbaka den i dag och resultatet var över förväntan! Dessutom så ringde dem direkt om det var något som skulle bli dyrare än vad vi kommit överens om för att stämma av med mig!
Har dessutom servat både Breitling och Seiko där tidigare med gott resultat!

Linnégatans Ur, Glteborg
Var inne hos urmakaren på Linnégatan för någon dag sedan för att köpa ett läder till min el primero.

Den unga killen som jobbar där visade ett läder och höll det "på klockan" så jag skulle se hur det skulle bli. Då kom gubben som gubben i lådan och tog den ifrån killen och skulle testa om det passade i mitt viktlås.

Klocka hölls i låset med ena handen och under dinglade klockan någon centimeter över glasbordet. Väldigt respektlöst hanterande av klockan. Tog den ur handen på gubben innan han hann dinga den i glaset och gick därifrån. Inte ok!

Hiss till Nymans i stockholm idag, talade guld-rolex med en herre vara namn jag inte snappade upp, men lite längre bakåtkammat hår samt beige kavaj och gulgulds-daytona på armen. Mycket trevlig service trots brist på finkläder och ung ålder hos mig. Fick mig verkligen att ändra uppfattning om det stället, det är absolut en sannolikhet att nästa klockköp sker där.

Jag har haft kontakt med Daniel här på forumet från RE och jag är väldigt nöjd med det bemötande och service jag har fått. Utförliga svar på mina frågor och råd och tips anpassad för mig och min kunskapsnivå. Det är ingen snack om var en Rolex kommer införskaffas och jag ser verkligen fram emot ett besök på plats för vidare samtal och att få prova några klockor.

Nu undrar jag om det finns en AD för Breitling som håller samma höga nivå på kunskap och service, gärna med egen verkstad/urmakare och mycket kunskap där man kan etablera en långsiktigt relation för inköp och service.

Gärna inte allt för långt från Sthlm/Uppsala/Gävle/Sundsvall.

Lite ot Är en skadad nyköpare, kan inte begagnat. skyddsplast och ytterst färska varor är som gäller när jag handlar klocka. Beställer hellre och väntar än tar exet i skyltfönstret även om den är totalt inplastad.

Nästa gång tänkte jag testa gå steget längre som vissa unboxare på TRF gjort: Krävt få hämta klockan i sin leveransbox som är "sealed" från Rolex och Box papper vid sidan om! Allt för den ultimata unboxing ceremonin :) vilken AD i Sverige kan hjälpa mig med det tro?

Drömde mig bort en gång och ringde AD för PP och frågade om det var möjligt att få "kartongen" obruten vid ev köp men det gick inte. Förstår givetvis att man vill kontrollera uret bl.a. men häftigt hade det varit. FactoryFresh

bapurave.jpg

gynu6eza.jpg

yvy8y3a5.jpg

Skickas från min iPad via Tapatalk

Svängde förbi Pagoldhs Ur i Skövde och bad dem korta en jubilee-länk till en 80-tals DJ. Länken hade förmodligen inte rörts på sisådär 30 år och var inte helt enkel att bråka med. Efter ungefär 15 minuters arbete och lite trixande lyckades den tålmodiga kvinnan fixa den precis som jag ville ha den, och när jag frågade om priset svarade hon bara glatt: "det kostar inget, det är sån service vi har".
Frågade även vad de tog för att byta glas och hur länge de då behöver ha klockan. Hon gav mig ett ungefärligt pris och sa att de fixar dom på dagen om de har delarna hemma.

Veckan innan var jag hos en "finare" AD (ingen nämnd, ingen glömd) som var ca 50% dyrare för samma glad och ville behålla klockan i 2-3 veckor för samma jobb...

Tummen upp för Pagoldhs, alltså! :)

Svängde förbi Pagoldhs Ur i Skövde och bad dem korta en jubilee-länk till en 80-tals DJ. Länken hade förmodligen inte rörts på sisådär 30 år och var inte helt enkel att bråka med. Efter ungefär 15 minuters arbete och lite trixande lyckades den tålmodiga kvinnan fixa den precis som jag ville ha den, och när jag frågade om priset svarade hon bara glatt: "det kostar inget, det är sån service vi har".
Frågade även vad de tog för att byta glas och hur länge de då behöver ha klockan. Hon gav mig ett ungefärligt pris och sa att de fixar dom på dagen om de har delarna hemma.

Veckan innan var jag hos en "finare" AD (ingen nämnd, ingen glömd) som var ca 50% dyrare för samma glad och ville behålla klockan i 2-3 veckor för samma jobb...

Tummen upp för Pagoldhs, alltså! :)

Kan iof tänka mig att trycket inte är lika hårt på urmakeriet i en liten stad.

En fråga, min urmakare har haft klockan sedan juli förra året och inte lyckats få till den ännu:/ Urmakaren hävdar att klockan fungerar i några dagar och sedan lägger av trots att den ligger i snurraren. Saken är att det är en mekanisk/handjagad klocka, frågan är om det finns snurrare för dessa eller om urmakaren helt enkelt har lyckats missa detta? Jag har inte vågat fråga men som ni märker har jag i dagsläget inte det högsta förtroendet för denna.

En fråga, min urmakare har haft klockan sedan juli förra året och inte lyckats få till den ännu:/ Urmakaren hävdar att klockan fungerar i några dagar och sedan lägger av trots att den ligger i snurraren. Saken är att det är en mekanisk/handjagad klocka, frågan är om det finns snurrare för dessa eller om urmakaren helt enkelt har lyckats missa detta? Jag har inte vågat fråga men som ni märker har jag i dagsläget inte det högsta förtroendet för denna.

Skojar du?

Det finns eldrivna winders till manuella ur, men tror inte det ingår i standardutrustningen.

Intressant, du får gärna komma med lite uppföljning när du vet hur läget ligger till haha!

Det är inte helt seriöst men mitt förtroende för urmakaren har urholkats kraftigt sedan jag lämnade in klockan i juli. Till saken hör en oerhörd oförmåga att inte ringa upp när denna sagt att det ska ske(minst tio gånger) samt två misslyckade uthämtningar när klockan lyckats stanna över helgen trots att den enligt urmakaren legat i windern. Därav har misstankarna tyvärr börjat gro. Det tråkiga är att det typ är den enda urmakaren i staden. Men klocka ska hämtas ut till veckan oavsett om den funkar eller inte.

Det är inte helt seriöst men mitt förtroende för urmakaren har urholkats kraftigt sedan jag lämnade in klockan i juli. Till saken hör en oerhörd oförmåga att inte ringa upp när denna sagt att det ska ske(minst tio gånger) samt två misslyckade uthämtningar när klockan lyckats stanna över helgen trots att den enligt urmakaren legat i windern. Därav har misstankarna tyvärr börjat gro. Det tråkiga är att det typ är den enda urmakaren i staden. Men klocka ska hämtas ut till veckan oavsett om den funkar eller inte.

Shit, det verkar ju sinnes. Ta bilen och kör 13 mil norrut. Vi har också bara en urmakare, men han är i alla fall duktig (om än något dyr).

Jag har haft kontakt med Daniel här på forumet från RE och jag är väldigt nöjd med det bemötande och service jag har fått. Utförliga svar på mina frågor och råd och tips anpassad för mig och min kunskapsnivå. Det är ingen snack om var en Rolex kommer införskaffas och jag ser verkligen fram emot ett besök på plats för vidare samtal och att få prova några klockor.

Nu undrar jag om det finns en AD för Breitling som håller samma höga nivå på kunskap och service, gärna med egen verkstad/urmakare och mycket kunskap där man kan etablera en långsiktigt relation för inköp och service.

Gärna inte allt för långt från Sthlm/Uppsala/Gävle/Sundsvall.

Jag upplever personalen på Klockmäster i Globen som ständigt glada och hjälpsamma. Känns alltid bra att gå dit och klämma på lite Breitling.

Gaston: väldigt kunnig och framhäver gärna sig själv som bäst i stan. Duktig på att ta bra betalt dessutom.

Mariaplans Ur: Inte den mest servicevänliga urmakaren men servade cal. 601 till ett pris hälften så mycket av det gaston ville ha. Har mindre tryck och därmed snabbare med att få jobbet gjort.

Senast ändrad:
Var inne på Bergströms i Göteborg och ville testa Daytonan i platina för ett tag sedan. Fick ett mycket bra bemötande och fick dessutom testa massa andra roliga klockor.

Kan väl slå ett slag för Jarl Sandin som också är ytterst trevliga.

Tillbaka
Topp