• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag menar att det kan ju tillkomma moms på priset han fick från IWC.
Som jag tolkade det pratade han direkt me IWC och dom räknar ju inte med vår moms på grejerna när dom uppger pris.

Dvs 14000 från IWC, + moms, plus marginal i butiken så blir inte 18000 så konstigt längre.
Det låter sannolikt. Jag måste erkänna att jag inte vet vilken praxis som råder här. I Sverige är vi så noga med att hålla isär företag och privatpersoner, men det kanske är lättare för IWC att säga priset exklusive moms eftersom alla EU-länder har olika procentsatser? Det är nog som du säger.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har vart i kontakt med Jarl Sandin göllande länk till min Iwc chronograph racer, dom gav mig ett pris på 18 loppor, kollade naturligtvis upp detta med iwc och länken i fråga hade ett rekomenderat listpris på ca 14000, är det rimligt med den pluskostnaden på en länk hos ad, ni som beställt länkar i efterhand osv?
Kolla med någon utländsk handlare som referens. Då ser du snabbt hur pass skäligt priset är.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
F4ED0982-10D7-439D-B82C-AA50FE8CC8C5.jpeg
A13B0738-8911-4FEA-81E0-D15E2B9CAC35.jpeg
23448AE6-AFD3-4729-8893-ED4828C9678B.jpeg
Hedens guld , mkt bra att göra med , ytterligare en dinka från Gabriel
Har också köpt därifrån! Gabriel är mycket bra!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Om det nu är så att Jarl köper in det till 14 000kr, dvs fick personen information från IWC angående privatperson-pris eller vad företag/AD köper in för.
Det är väl självklart att iwc inte anger priset ad betalar utan det pris de listar för konsumenter. Dock kan ju momsen så klart skilja mellan olika länder. Om jag var du skulle ja dra iväg några förfrågningar till bra säljare inom eu. Du lär komma ned en hel del från de 18.
 
Kan lova att om du ringde till IWC och du gjorde det tydligt att du bor i Sverige så är priset för DIG 14.000kr, inte 18.000kr.
De berättar aldrig vad handlaren köper för/inköpspris för kund.
Med reservation för att personen i fråga gjort bort sig.
Richemont i Amsterdam räknar med allt detta och vet att Sverige har 25% moms.
 

Pastorn

Cartier
Kanske inte rätt tråd men kan glädja alla orisfantaster att Björkegrens ur i Kalmar nu säljer Oris. Kan även hissa honom för det trevliga bemötandet man alltid får av han.
 

Torulf

Cartier
Var in och provade massa klockor på Nymans med en vän och fick hjälp av Sebastian. Otroligt trevlig och hade gärna velat köpa en El Primero av honom, men tyvärr hade dom inte modellen jag var ute efter och köpte istället på Franks. Franks är också trevliga, men Nymans är en klass för sig!
 

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Fick nyligen hem min PAM 111 från service hos Nymans Ur.
Allt fungerade supersmidigt trots att allt sköttes på distans via telefon och mail.
Bra, trevlig och tydlig kommunikation hela vägen.
Toppen helt enkelt!
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Måste tokhylla Fredrik med personal på Engströms Urmakeri i Jönköping. Ett antal timmar, espresso, klockkläm och klockköp varav den senaste, och absolut inte sista, nu i helgen med alltid lika bra service och trevligt bemötande! Orkar jag inte ta mig till Jönköping så tvekar de inte att lösa det med posten vilket är superservice IMHO. Men klart, att göra ett besök till butiken slår allt.
28221B56-B22C-4646-AD6A-9D3FE77FEC3C.jpeg
 
Senast ändrad:

Ncs

Rolex
2-Faktor
Strax utanför Uppsala ligger ett litet urmakeri som heter Tidlösa Ur. Urmakaren heter Robert och är riktigt trevlig och kompetent! Jag har länge tänkt göra en kort recension av min upplevelse när jag gjorde en fullservice av en gammal Omega men jag har inte kommit mig för det förrän nu.

Jag lämnade som sagt in klockan för en fullservice och fick en riktig trevlig pratstund med Robert vid detta tillfälle. När jag berättade att jag var intresserad av hur urverket i klockan såg ut och fungerade erbjöd han sig att skicka lite bilder under själva servicen. Sagt och gjort! På mailen trillade det in bilder på urverket när det var nedmonterat och sen ihopplockat, riktigt trevligt!

Själva servicen tog ca 2 veckor och kostade mig 3400kr vilket jag anser vara ett bra pris för jobbet som utfördes. När jag sedan hämtade upp den nyservade klockan bjöds jag på en kopp kaffe och en trevlig pratstund. Vid det tillfället hade jag en Omega AT på armen och undrade om han gjorde trycktester av klockor, vilket han gör. Han erbjöd sig att göra ett trycktest på en gång - inte med vatten utan med tryckluft. Vid frågan om vad jag var skyldig för testet fick jag svaret "Äh, det bjussar jag på".

Sammanfattningsvis är jag grymt nöjd med mitt besök hos Tidlösa Ur. Från bemötande till ett utmärkt utfört jobb. Jag rekommenderar varmt Tidlösa Ur till alla som har en klocka som är i servicebehov eller som bara vill snacka lite med en trevlig och kunnig urmakare. För övrigt säljer han renoverade vintageklockor till schysta priser.

Bilder är alltid kul, här är klockan jag lät serva.
IMG_2105.JPG
IMG_2107.JPG
IMG_2109.JPG
 

bogeyman

Omega
Jag har varit inne på Bergströms ur några gånger den sista tiden o vad det verkar så har dom bytt personal. Det är konstigt att man inte utbildar ny personal till säljare utan nu står man bakom disken som nått kassabiträde på HM. Är intresserad av en Datejust o skall till Stockholm nästa vecka så då får vi hoppas att det bli ett köp där!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag har varit inne på Bergströms ur några gånger den sista tiden o vad det verkar så har dom bytt personal. Det är konstigt att man inte utbildar ny personal till säljare utan nu står man bakom disken som nått kassabiträde på HM. Är intresserad av en Datejust o skall till Stockholm nästa vecka så då får vi hoppas att det bli ett köp där!
Uppsala, Göteborg eller Malmö?
 

Omega87

Rolex
Jag har varit inne på Bergströms ur några gånger den sista tiden o vad det verkar så har dom bytt personal. Det är konstigt att man inte utbildar ny personal till säljare utan nu står man bakom disken som nått kassabiträde på HM. Är intresserad av en Datejust o skall till Stockholm nästa vecka så då får vi hoppas att det bli ett köp där!

Har hänt mig några gånger men då ber jag bara om att få prata med en senior säljare eller den mest kunniga på märket i fråga. Vet inte hur utbildningsrutinerna ser ut men man får ge dem nya lite chans också annars :)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Jag har varit inne på Bergströms ur några gånger den sista tiden o vad det verkar så har dom bytt personal. Det är konstigt att man inte utbildar ny personal till säljare utan nu står man bakom disken som nått kassabiträde på HM. Är intresserad av en Datejust o skall till Stockholm nästa vecka så då får vi hoppas att det bli ett köp där!

Är en person nyanställd kan man ju inte förvänta sig att de har koll på produkterna.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är en person nyanställd kan man ju inte förvänta sig att de har koll på produkterna.

Edit:
Låter som jag gnäller på @Gold . Det gör jag inte, du har helt rätt.
Absolut inte, men känner man som säljare att diskussionen med en kund börjar gå över ens huvud kan -och ska- man le och säga till kunden att man hämtar en mer erfaren säljare.
Den kund som då blir irriterad är dum i huvudet, och kommer aldrig att vara en nöjd kund.
 

bogeyman

Omega
Absolut rätt! inget fel på dom, vi har jättetrevliga samtal men jag tycker att dom får inget stöd av dem erfarna säljarna ,typ att dom står bredvid o lyssnar, flikar in och supportar, helt enkelt lär upp. Har varit inne flera gånger där dom står ensamma o blir utlämnade till kunden.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Måste skriva av mig angående dagens händelse.
Jag och min familj (fru & son 6år) skulle ha en hel dag i Göteborg. Vi startade dagen med att gå till Hedens Guld för att kolla på smycken & klockor.
När vi ska gå in så ser vi att det är en del folk inne i butiken, men vi väljer att gå in ändå.

Väl vi har kommit igenom slussen så möts vi av vad som tycks vara 2st sällskap. I det ena sällskapet är det en man, tjej och deras bebis samt mannen kompis är med. Det andra sällskapet är 2st killar. Bakom kassan står det en yngre kvinna som servar det paret som är där med sin bebis. Dom diskuterar angående olika smycken som dom har bak på lagret. Efter en stund verkar det som om paret inte har mer frågor till biträdet, då kollar hon på mig och min fru men precis innan hon hinner säga hej till oss så frågar killen i paret om dom har några Rolex inne (det fanns flera olika Rolex klockor synliga i butiken). Biträdet svarar med en fråga vad han är intresserad av, varpå han tänker efter en stund innan han svarar submariner. Då frågar biträdet igen om det är någon speciell modell eller ålder han är intresserad av. Han funderar en stund till, sedan säger han att han är intresserad av submariner i hel guld. Hon meddelar att det har dom inte inne, okej svarar killen ta fram vad som helst. Precis innan biträdet går in på lagret för att se vad som finns så ropar killens kompis att han vill kolla på något speciellt guldarmband som ska finnas på lagret, tjejen svar hon ska se vad hon hittar. Precis när biträdet stänger dörren till lagret börjar det andra sällskapet känna på flera lås som sitter i glasmontrarna där flera Rolex klockor ligger. Dom märker att dom låsta, då börjar den ena killen leta igenom fack och lådor efter nycklar. Jag står helt chokad och stirrar på va fan dom håller på med. Men vågar inte säga något. Men när jag står och kollar då börjar den ena killen stirra på mig med ilska i blicken, jag puttar på min familj mot dörren, men den är låst eftersom det är ett sluss system. Killarna börjar bli otåliga och börjar slita i glasluckorna och försöker bända upp låsen med något. Stämningen är extrem obehaglig och det känns som dom längsta 5 minuterna i mitt liv, tankarna börjar flyga om att man måste slåss för sitt liv för att kunna komma ut. Tänker flera gånger bara jag får ut min familj först. Efter ca 5 minuter kommer biträdet ut från lagret och allt blir lugnt igen, jag ber tjejen att öppna slussen direkt. Men hon säger att hennes kollega kommer ut när som helst för att hjälpa oss, varpå jag svara henne att vi vill inte ha hjälp och att vi vill lämna butiken omedelbart. Hon möter min blick och märker antagligen att hela familjen är väldigt angelägna om att lämna butiken. Jag känner mig extrem dum som bara lämnade utan att säga något, men jag har kollat tidningarna hela dagen och det verkar inte som om något hade hänt. Men hela upplevelsen var väldigt obehaglig för hela familjen, speciellt för sonen och frun. Vi åkte hem direkt och kommer antagligen aldrig sätta min fot på Hedens Guld igen efter denna händelse, även om det är inte deras fel.

Jag funderar på att ringa Hedens Guld på måndag och berätta om själva händelsen och våran upplevelse.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste skriva av mig angående dagens händelse.
Jag och min familj (fru & son 6år) skulle ha en hel dag i Göteborg. Vi startade dagen med att gå till Hedens Guld för att kolla på smycken & klockor.
När vi ska gå in så ser vi att det är en del folk inne i butiken, men vi väljer att gå in ändå.

Väl vi har kommit igenom slussen så möts vi av vad som tycks vara 2st sällskap. I det ena sällskapet är det en man, tjej och deras bebis samt mannen kompis är med. Det andra sällskapet är 2st killar. Bakom kassan står det en yngre kvinna som servar det paret som är där med sin bebis. Dom diskuterar angående olika smycken som dom har bak på lagret. Efter en stund verkar det som om paret inte har mer frågor till biträdet, då kollar hon på mig och min fru men precis innan hon hinner säga hej till oss så frågar killen i paret om dom har några Rolex inne (det fanns flera olika Rolex klockor synliga i butiken). Biträdet svarar med en fråga vad han är intresserad av, varpå han tänker efter en stund innan han svarar submariner. Då frågar biträdet igen om det är någon speciell modell eller ålder han är intresserad av. Han funderar en stund till, sedan säger han att han är intresserad av submariner i hel guld. Hon meddelar att det har dom inte inne, okej svarar killen ta fram vad som helst. Precis innan biträdet går in på lagret för att se vad som finns så ropar killens kompis att han vill kolla på något speciellt guldarmband som ska finnas på lagret, tjejen svar hon ska se vad hon hittar. Precis när biträdet stänger dörren till lagret börjar det andra sällskapet känna på flera lås som sitter i glasmontrarna där flera Rolex klockor ligger. Dom märker att dom låsta, då börjar den ena killen leta igenom fack och lådor efter nycklar. Jag står helt chokad och stirrar på va fan dom håller på med. Men vågar inte säga något. Men när jag står och kollar då börjar den ena killen stirra på mig med ilska i blicken, jag puttar på min familj mot dörren, men den är låst eftersom det är ett sluss system. Killarna börjar bli otåliga och börjar slita i glasluckorna och försöker bända upp låsen med något. Stämningen är extrem obehaglig och det känns som dom längsta 5 minuterna i mitt liv, tankarna börjar flyga om att man måste slåss för sitt liv för att kunna komma ut. Tänker flera gånger bara jag får ut min familj först. Efter ca 5 minuter kommer biträdet ut från lagret och allt blir lugnt igen, jag ber tjejen att öppna slussen direkt. Men hon säger att hennes kollega kommer ut när som helst för att hjälpa oss, varpå jag svara henne att vi vill inte ha hjälp och att vi vill lämna butiken omedelbart. Hon möter min blick och märker antagligen att hela familjen är väldigt angelägna om att lämna butiken. Jag känner mig extrem dum som bara lämnade utan att säga något, men jag har kollat tidningarna hela dagen och det verkar inte som om något hade hänt. Men hela upplevelsen var väldigt obehaglig för hela familjen, speciellt för sonen och frun. Vi åkte hem direkt och kommer antagligen aldrig sätta min fot på Hedens Guld igen efter denna händelse, även om det är inte deras fel.

Jag funderar på att ringa Hedens Guld på måndag och berätta om själva händelsen och våran upplevelse.
Scary! Klart du ska ringa! De har ju kameror och lär knappast vilja släppa in dem igen.
 
Topp