• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Så de avbröt beställningen med hänvisning till att du inte godtog distansköplagen skulle åsidosättas?
Ja, i princip. De upprepade att de inte fanns någon möjlighet att få återbetalning, så antingen fick jag acceptera det eller makulera beställningen. Jag svarade att distansköpslagen inte är något man kan förhandla bort som säljare, men att de fick makulera beställningen om de inte ämnade följa den. På detta fick jag inget svar utan bara automatiserade mail (inom 3 minuter efter mitt sista svar) om att beställningen var makulerad och återbetalning skulle ske.

Jag hade såklart kunnat tjafsa vidare och hänvisa till en massa olika referenser om lagen, men det jag köpt var en present (även om det egentligen inte har någon betydelse rent principiellt) och med det dåliga bemötandet jag fick kände jag att jag inte orkade hålla på. Så bra var inte erbjudandet så då betalar jag hellre lite mer till någon som beter sig på ett vettigt vis.

Vill ge https://www.cheapestnatostraps.com/ en diss. Har handlat av dem två gånger och det har löpt på bra. Reagerade dock på priset som blev högre än vad som var tänkt från början. Visade sig att att momsen inte var inkluderat i priset trots att företaget är svenskt. När jag ifrågasatte detta så fick jag svaret att de de vände sig till hela världen i sin försäljning och därmed inte behövde inkludera momsen i priset i från början. Rent lagligt har det säkert rätt. Men personligen så känns det otroligt oseriöst och småaktigt att göra affärer på det viset.
Att personen som svarade på mina meddelanden envisades med att skriva på engelska när jag skrev på svenska fick mig osökt att tänka på intervjun med Dolph Lundgren för många år sedan!

Dissar Fredmans Ur då det visat sig att de inte följer distansköpslagen/lagen om distansavtal (trots att de själva hänvisar till den på sin hemsida).

Gjorde en beställning av ett par örhängen (nej inte en klocka, men saken och bemötandet är lika relevant för det) under deras Black Friday erbjudande. En stund efter att beställningen var genomförd fick jag ett mail där de meddelade att ångerrätten inte gäller för reavaror. Jag påpekade då att lagen alltid ger 14 dagars ångerrätt vid distansköp, oavsett om en vara har nedsatt pris eller inte. Trots detta vägrade de att genomföra beställningen med möjlighet till retur med återbetalning.
Tack för varningen!

Det finns ett par undantag för ångerrätten och det är främst hygienprodukter samt specialtillverkade produkter (produkter som anpassas enligt köparens önskemål, tex att urtavlan målas i efterhand, att bänkskivan kapas efter ett visst mått osv). Antar att detta var ett par helt vanliga örhängen och då har de gjort fel.

Tack för varningen!

Det finns ett par undantag för ångerrätten och det är främst hygienprodukter samt specialtillverkade produkter (produkter som anpassas enligt köparens önskemål, tex att urtavlan målas i efterhand, att bänkskivan kapas efter ett visst mått osv). Antar att detta var ett par helt vanliga örhängen och då har de gjort fel.
Japp, helt vanlig beställning av lagerförd produkt.

27D7A542-189C-4A2D-AF7C-2A467E39EB26.jpeg

Hiss till Globen för ytterligare en supersmidig och trevlig affär.

Ringt Bergströms Ur i Göteborg flera grr två dagar i rad utan svar, varför har dom en telefon om dom aldrig svarar? Man kan inte lämna något meddelande efter tonen heller.
Har inte haft möjlighet att gå dit då jag varit borta på jobb.
Riktigt dåligt tycker jag! Typiskt att det bara finns en AD för Rolex i Götet.

Ringt Bergströms Ur i Göteborg flera grr två dagar i rad utan svar, varför har dom en telefon om dom aldrig svarar? Man kan inte lämna något meddelande efter tonen heller.
Har inte haft möjlighet att gå dit då jag varit borta på jobb.
Riktigt dåligt tycker jag! Typiskt att det bara finns en AD för Rolex i Götet.
Testat att maila dem? Har kommit fram till en vetenskaplig 50% chans att få svar av dem den vägen :pompus:
Med det sagt tycker jag deras servicenivå dalat kraftigt de senaste 2-3 åren

• Like
Reactions: Bas
Testat att maila dem? Har kommit fram till en vetenskaplig 50% chans att få svar av dem den vägen :pompus:
Med det sagt tycker jag deras servicenivå dalat kraftigt de senaste 2-3 åren

Nej testade aldrig att maila dom faktist, ville helst prata med någon, men det var tydligen omöjligt.
Tycker det är väldigt konstigt att det ska vara så svårt att få tag på Göteborgs enda Rolex AD!

Testa att bli kopplad till "verkstad" istället för butik. @BasOmega

Det testade jag inte heller, kanske borde ha gjort det!
Nu kom jag precis hem så får väl åka till butiken imorgon och lösa allt.

Hej,
Har en gammal Rolex Date med oxiderade index/markers. Har någon bra tips till någon bra urmakare för att åtgärda och ta bort oxideringen?
Har mailat Rob och Nyström med foto. Rob säger till mig att svänga förbi för de behöver titta på urtavlan. Nymans säger att de behöver byta ut urtavlan helt och det går på 5300kr. Lite konstig att man behöver byta ut hela urtavlan för lite index oxidering tycker jag. Titta på foto och avgör själva.
Kom på att här kanske någon har bra tips om en bra urmakare som utför sånt arbete.
Tack på förhand.

Bilagor

• rolex date.jpg
    rolex date.jpg
    86.5 KB · Visningar: 163
Hej,
Har en gammal Rolex Date med oxiderade index/markers. Har någon bra tips till någon bra urmakare för att åtgärda och ta bort oxideringen?
Har mailat Rob och Nyström med foto. Rob säger till mig att svänga förbi för de behöver titta på urtavlan. Nymans säger att de behöver byta ut urtavlan helt och det går på 5300kr. Lite konstig att man behöver byta ut hela urtavlan för lite index oxidering tycker jag. Titta på foto och avgör själva.
Kom på att här kanske någon har bra tips om en bra urmakare som utför sånt arbete.
Tack på förhand.

Med tanke på att detta kan vara väldigt svårt att få bort utan att skada tavlan så står jag bakom Nymans förslag att byta den.
Har den väl börjar ta skada av fukt/oxidering och detta åtgärdas så går det fortare om klockan skulle utsättas på samma sätt igen nästa gång.
Lev med det eller byt tavla säger jag.

Vill hissa urmakeriet hos Rob Engström. Har haft ett antal klockor inne för service/småfix och har alltid fått snabb respons (både tel och email), vänligt och mycket kunnigt bemötande. Rekommenderas varmt.

Att koppla till verkstad gick hur smidigt som helst idag! Enda tråkiga är att Göteborgs enda Rolex AD inte utfärdar äkthetsintyg, blev hänvisad till Kaplans?
Lite obekräftat men tror det beror på att dom inte har någon ”verkstad” fn dvs ingen urmakare på plats i Göteborg. Dom kan nog helt enkelt inte göra det jobbet utan att skicka klockan till Malmö. Besparingsåtgärder hos Bergströms?

Lite obekräftat men tror det beror på att dom inte har någon ”verkstad” fn dvs ingen urmakare på plats i Göteborg. Dom kan nog helt enkelt inte göra det jobbet utan att skicka klockan till Malmö. Besparingsåtgärder hos Bergströms?

Hörde att deras urmakare sa upp sig på grund av något internt, och det är ju inte lätt att hitta bra urmakare på studs. Jag kan göra det jobbet själv men dom vägrar lämna ut delarna tyvärr.
Nu fick jag ett samtal att jag inte kan få ett Coke insert till min 16700 pga det inte fanns som alternativ till min ref, det sa dom inget om när jag beställde. Så får jaga ett på bukten helt enkelt.

Hörde att deras urmakare sa upp sig på grund av något internt, och det är ju inte lätt att hitta bra urmakare på studs. Jag kan göra det jobbet själv men dom vägrar lämna ut delarna tyvärr.
Nu fick jag ett samtal att jag inte kan få ett Coke insert till min 16700 pga det inte fanns som alternativ till min ref, det sa dom inget om när jag beställde. Så får jaga ett på bukten helt enkelt.
Ja, coke till 16700 är ju inte korrekt, men de som är till GMT II passar. Samma storlek på bezelinsert.

• Like
Reactions: Bas
Vill hissa Erikson Urhandel i Sundbyberg för fin service och bemötande gällande mitt köp av en Omega Aqua Terra idag. Pratade med Richard innan på mail och han la undan klockan åt mig så det var bara att gå in klämma, känna, pröva på och betala. Väldigt nöjd med köpet och blir nog inte sista besöket/köpet på Erikson! Rekommenderar starkt

Senast ändrad:
Detta är dock Rolex SOP, nu vet du det, och de borde vetat.
Vet ej med denna del, men attraktiva delar, som tex glidelock, har stora premium på ebay.

Några år sedan jag köpte ny klocka, men jag har köpt från Krons ur och Nymans och är väldigt nöjd med båda handlarna.

Va inne på bergströms ur i Gbg med en polare som hämta ut sin nya klocka. Grymt trevligt bemötande, tycker de har ryckt upp sig sedan jag senast var där (ett par år sedan)

Eftersom @ERIKSON URHANDEL nu blivit kund hos mig får väl jag anses vara jävig men jag vill tacka dem iallafall. Jag var förbi för att plocka ut min Worldtimer och samtidigt hämta ut ett armband de lagat. Då jag var stressad och jäktad glömde jag helt sonika hämta ut armbandet.
Inget problem, Richard & Crew postar hem det till mig direkt jag bett om det. Otroligt trevligt.

Va inne på bergströms ur i Gbg med en polare som hämta ut sin nya klocka. Grymt trevligt bemötande, tycker de har ryckt upp sig sedan jag senast var där (ett par år sedan)
My experience with them is that their service goes according to what watch you have on your wrist at the time of visit. And if you part your cash with them they give you great service. If you are just there to try on a watch the service can be mediocre.

Tillbaka
Topp