Omega87
Silver
Ja, butikens planlösning och estetik är riktigt läckert!Snygg fasad iaf!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, butikens planlösning och estetik är riktigt läckert!Snygg fasad iaf!
Kul med ny butik, får spana in den. Har också haft högst blandade upplevelser i den butiken. De har en kille som behöver gå grundkurs i sälj men övriga är väldigt vettiga.Liten diss till Bergströms i Malmö. Skulle besöka deras nyöppnade butik men blev väldigt besviken på bemötandet. Hattigt och oengagerat expediterad av en kille. Hade med mig 2 Rolex för förfrågningar om gång- och trycktest samt servicebehov, fick svaren jag behövde men själva upplevelsen var inte bra. Som jag uppfattade det så är butiken inte helt klar så personalen var ganska stressad. Fick dock ett trevligare bemötande av en tjej. Har alltid haft blandade upplevelser när jag besökt dem men ska såklart dit igen och hoppas på ett mer genuint, avslappnat och trevligt bemötande när den nya butiken är helt färdig!
Lite skärpning i tråden är önskvärt
De skulle öppnat i September men det tycks onekligen ha blivit senare. Gick förbi där nyligen utan att butiken öppnat. Fick alltid fin service i gamla butiken.Liten diss till Bergströms i Malmö. Skulle besöka deras nyöppnade butik men blev väldigt besviken på bemötandet. Hattigt och oengagerat expediterad av en kille. Hade med mig 2 Rolex för förfrågningar om gång- och trycktest samt servicebehov, fick svaren jag behövde men själva upplevelsen var inte bra. Som jag uppfattade det så är butiken inte helt klar så personalen var ganska stressad. Fick dock ett trevligare bemötande av en tjej. Har alltid haft blandade upplevelser när jag besökt dem men ska såklart dit igen och hoppas på ett mer genuint, avslappnat och trevligt bemötande när den nya butiken är helt färdig!
Det är ingen fråga att reda ut här. Detta är en referenstråd med nästan 500 bevakare och inlägg bör vara därefter, alltså seriösa och konkreta. Glåpord, refereringar till andras erfarenheter och annat hör inte hit.Vad var det du tyckte spårade ut?
Då tänker vi nog på samma kille. Alla andra jag blivit expediterad av är väldigt trevliga och serviceinriktade.Kul med ny butik, får spana in den. Har också haft högst blandade upplevelser i den butiken. De har en kille som behöver gå grundkurs i sälj men övriga är väldigt vettiga.
Tråkig upplevelse. Visst, "så kan det bli ibland", är ju en slentrian inställning av säljaren, och det kan ju bli fel ibland men den skada ska säljaren stå för. Här är det ju inget snack om att du ska ha kompensation, enligt lag t.o.m.!Jag skulle vilja slänga in en sådär halvstor diss till Swatch Group servicecenter i Stockholm (dvs det som ligger på Sankt Eriksgatan 47). Lämnade innan sommaren in min Omega PO 8500. Trevligt bemötande och allt sånt där vid inlämning så inga bekymmer där. Fick ett mail med kostnadsförslag någon vecka senare. De skrev att det skulle ta 6 veckor.
Efter 7 veckor hade jag inte hört någonting från dem så då hörde jag av mig till dem och fick svaret att det skulle ta 1 vecka till, sen skulle den vara klar. Efter ytterligare 1 & 1/2 vecka (totalt 8 & 1/2 veckor sedan inlämnad) hörde jag av mig igen då de inte hört av sig till mig. Fick ännu en gång svaret att de behövde en vecka till. Så jag väntade ytterligare 1 & 1/2 vecka (totalt 10 veckor sedan inlämnad) innan jag hörde av mig igen. De sa då att den behövde skickas iväg till deras fabrik i Schweiz då de inte hade tid med att ta tag i den hos sig och att det skulle ta minst 3 veckor till. Efter 4 veckor (totalt 14 veckor sedan inlämnad) hör de av sig till mig med att den är klar.
Tog alltså totalt 14 veckor istället för de 6 de hävdade att det skulle ta. Det var "endast" en vanlig service som gjordes på klockan. När jag lyfte mitt missnöje med att det tagit så lång tid sa hon jag pratade med att det "är så det blir ibland". Ingen kompensation på något sätt. Inte mycket till empati/förståelse över mitt missnöje. Det trevliga bemötandet jag upplevde vid inlämningen tyckte jag lyste med sin frånvaro när jag kom för att hämta upp klockan och påpekade att jag var besviken.
För mig som är dåligt insatt i den juridiska delen av det hela, vad är det som gör att man kan kräva kompensation? Viss "mängd" försening?Tråkig upplevelse. Visst, "så kan det bli ibland", är ju en slentrian inställning av säljaren, och det kan ju bli fel ibland men den skada ska säljaren stå för. Här är det ju inget snack om att du ska ha kompensation, enligt lag t.o.m.!
För mig som är dåligt insatt i den juridiska delen av det hela, vad är det som gör att man kan kräva kompensation? Viss "mängd" försening?
Och, är det någonting jag kan kräva kompensation på nu i efterhand? Eller är det försent?
Ifall det gör någon skillnad skrev de såhär; "Beräknad leveranstid är ca. 06 veckor från godkännande"
Det som gör att du kan kräva ersättning är att de inte uppfyllt sin del i avtalet ni ingått om att tjänsten skulle ta ("ca") 6 veckor. Det är inte svårare än så En försening på 8 veckor är oacceptablet.
Detta enligt Konsumenttjänstlag (1985:716) https://lagen.nu/1985:716 Här kan du enkelt at del av vad den säger.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
De anger alltid "beräknad" för att friskriva sig och ha lite spelrum. Men i ditt fall har den totala tjänsten tagit 14 veckor, dvs 8 veckor längre än avtalad tid och då även med utrymme för liten försening så i ditt fall är det solklart. Du kan kräva kompensation för det i efterhand, ja. Hur kompensationen skall beräknas är dock ett svårare ärende. Där får man titta på vilken skada du lidit och där har du bevisbördan. Det som kan göras aktuellt i ditt fall är ett skäligt prisavdrag, dvs du skall inte betala fullt pris.
Samma här! Väldigt trevliga och låter en prova fin-fina klockor utan att vara det minsta påstridiga, nonchanlanta eller arroganta när man inte handlar just då.Hiss till nymans västerås. Tog sig besväret att ringa till omega för att se om den äldre aqua terra 38.5 fortfarande fanns att tillgå. Alltid blivit bra bemött där trots att jag inte är någon stor kund.
Det stämmer att det inte står specificerat i lag vad som anses för länge men vem som helst kan ju, objektivt, förstå att en försening på 8 veckor är av väsentlig betydelse för konsumenten. Det finns heller inget lagstadgat stöd för att kunna vid dröjsmål kräva förseningsavgift (om man inte avtalar om detta). Enligt lag ges bara stöd att få ersättning för den skada som dröjsmålet inneburit för konsumenten. Då detta inte är ett juridikforum och jag inte har tid att dyka ner i liknade fall så hänvisar jag till Konsumenttjänstlagen (1985:716) https://lagen.nu/1985:716 och https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/I och med att du uttrycker dig så pass definitivt och menar att det är ”solklart” så kan det vara bra att backa upp påståendet med liknande fall där klaganden har fått rätt. Säger inte att du har fel i att @Glusch skulle kunna få rätt och jag tycker att det borde ha korrigerats omgående som goodwill. Men det är väldigt sällan som det står specificerat vad ”för länge” är eller vad som anses skyndsamt.
Det stämmer att det inte står specificerat i lag vad som anses för länge men vem som helst kan ju, objektivt, förstå att en försening på 8 veckor är av väsentlig betydelse för konsumenten. Det finns heller inget lagstadgat stöd för att kunna vid dröjsmål kräva förseningsavgift (om man inte avtalar om detta). Enligt lag ges bara stöd att få ersättning för den skada som dröjsmålet inneburit för konsumenten. Då detta inte är ett juridikforum och jag inte har tid att dyka ner i liknade fall så hänvisar jag till Konsumenttjänstlagen (1985:716) https://lagen.nu/1985:716 och https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Haha! Förseningen är solklar då det objektivt anses som en kraftig försening som en konsument inte bör tåla. Sen är det en sak att ha rätt och en annan att får rätt! Det hade underlättat en del om killen i fråga hade utfört påtryckningar innan tjänsten fullgjordes och betalning skedde. Råder ändå honom att kontakta konsumentvägledning och se över möjligheterna för någon form av kompensation i som du säger good will-anda.Med andra ord var det inte så solklart
Haha! Förseningen är solklar då det objektivt anses som en kraftig försening som en konsument inte bör tåla. Sen är det en sak att ha rätt och en annan att får rätt! Det hade underlättat en del om killen i fråga hade utfört påtryckningar innan tjänsten fullgjordes och betalning skedde. Råder ändå honom att kontakta konsumentvägledning och se över möjligheterna för någon form av kompensation i som du säger good will-anda.
Haha! Förseningen är solklar då det objektivt anses som en kraftig försening som en konsument inte bör tåla. Sen är det en sak att ha rätt och en annan att får rätt! Det hade underlättat en del om killen i fråga hade utfört påtryckningar innan tjänsten fullgjordes och betalning skedde. Råder ändå honom att kontakta konsumentvägledning och se över möjligheterna för någon form av kompensation i som du säger good will-anda.
Nej, jag är inte jurist. Konsumentvägledning skall göra det dem gör, dvs vägleda......Är du jurist? Vad ska konsumentvägledningen göra?
Håller med dig om att det är lättare att ta det en vända till med SG och hoppas på tillmötegående och good will. När det gäller förseningen så är det bara att googla runt så hittar man lätt vad som kan eller bör anses som en försening, objektivt sett. Det har jag nämnt ovan att kompensation ska utgå från skadan och där har den skadelidande bevisbördan och i detta fallet kan det EVENTUELLT vara svårt att argumentera för att man lidit en skada. Det är dock inte omöjligt.Goodwill får man ju från i det här fallet Swatch Group och är inget som någon konsumentvägledning kan hjälpa till med. Ytterligare är jag inte lika säker som du på att det objektivt kan anses vara en försening så pass allvarlig att det skulle föreligga definitiv grund för kompensation. Och vad skulle skadan bestå av? Att inte ha kunnat hålla koll på tiden? Nej, i det här fallet tror jag det bästa man kan göra är att ta det ytterligare en omgång till Swatch Group och om inte det hjälper glömma och gå vidare och glädjas över sin nyservade klocka. Det är inte alla strider som är värda att ta sig an.
Håller med dig om att det är lättare att ta det en vända till med SG och hoppas på tillmötegående och good will. När det gäller förseningen så är det bara att googla runt så hittar man lätt vad som kan eller bör anses som en försening, objektivt sett. Det har jag nämnt ovan att kompensation ska utgå från skadan och där har den skadelidande bevisbördan och i detta fallet kan det EVENTUELLT vara svårt att argumentera för att man lidit en skada. Det är dock inte omöjligt.
Absolut, ber om ursäkt!! Lätt det flyger i väg när det finns så många kompetenta och trevliga att diskutera med här på KS
Såg att Swatch group i Sthlm varit uppe igen. De är enligt min mening, som haft en del att göra med dem, helt värdelösa. Dålig logistik, dålig kundkontakt, värdelösa ledtider och halvkassa åtgärder som ofta kräver ny inlämning. De har väl genom åren haft en och annan bra urmakare som så vitt jag vet numera lämnat stället. Mina absolut sämsta serviceupplevelser har de bjudit på.
Inte för att var sån men är ett batteribyte verkligen värt en uber-hiss?Vill Uber-Hissa mina kompisar på KRONS!
Var inne hos KRONS nyligen och lämnade in en gammalädelsten, en Omega Constelation med batteri som jag köpte där för 10 år sedan som morgongåva. Batteriet hade dött för länge sedan och tänkte liva upp den igen. Lämnade in den till en kille jag inte känner igen och den skulle vara klar dagen efter. Inga konstigheter med alls!
Sedan sätter jag mig och kikar på lite klockor och ca 5 minuter senare dyker Omegan upp igen. Batteriet bytt
Super service! Som vanligt!! Enda feedbacken skulle vara att ha lite mer öl på kylning än champagne
Inte för att vara den men ja det är detInte för att var sån men är ett batteribyte verkligen värt en uber-hiss?