• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Såg att Krons Ur (Nymans) börjat med att ta in klockor i inbyte vid köp av nytt.

Frågade vad jag skulle få i inbyte för min Datejust II med diamantavla. Denna hade köpts ny 2017 för 100k hos just Krons.

45k var svaret... Good or Bad? Låter er avgöra det.
Vad skulle du köpa istället? DJII är väl inte den hetaste Rolexen på marknaden, speciellt inte med en diamanttavla? Köptes den ny med diamanttavlan? Lägg ut hela dealen så man kan se helheten. Nu ligger bara hälften synligt.

Senast ändrad:
Såg att Krons Ur (Nymans) börjat med att ta in klockor i inbyte vid köp av nytt.

Frågade vad jag skulle få i inbyte för min Datejust II med diamantavla. Denna hade köpts ny 2017 för 100k hos just Krons.

Är väl ett ärligt pris för att de ska kunna sälja den vidare inom en rimlig tid rätt over modell som de flesta kanske vill köpa ny? Enligt egen utsago lägger de ju ej på någon marginal när de säljer vidare.

Otroligt "bad" om du frågar mig. Men dem är väl som alla företagare och vill tjäna maximalt med pengar i stället för att sikta på ett schysst pris vid inbyte. Detta med att bygga upp en rellation till sin AD är enligt mig bara trams, visst du kanske får en länkförkortning gratis en gång var femte år, men dem pengarna tjänar du in mångfalt genom att handla av gråhandlaren.

Låter ju bad så klart. Men beror nog på inbyte mot vad? Generellt vill dom nog ha ”tillräckligt” med kontanter från kund i en inbytesaffär. Beror väl också på hur lättsålt inbytesobjektet är. Får man något som man betecknar som skambud så ser dom nog hellre att man säljer den själv. Men här borde dom kunna tala klarspråk isf bara slänga ett skambud i ansiktet på kund.

Dax att skicka en hiss till Gotlands Ur / Klockia. Det händer att man läser frågor om dom "hur är det att handla på distans, garantier" osv i diverse trådar.
Mina erfarenheter har bara varit goda. Trevligt och snabbt bemötande både via mail och telefon. Snabba leveranser och sällan omöjliga (på rätt modell förstås) att prata tillbehör eller priser med. Kort sagt en riktigt trevlig (i mitt fall nät) handlare. Hiss-hiss och trevlig sommar på er! :)

Säger du samma sak om du köper ny extra utrustad bil hos AD? Varför skulle du tappa mindre hos AD än via privat försäljning? Tycker inte att just detta exempel förtjänar en diss.

Dax att skicka en hiss till Gotlands Ur / Klockia. Det händer att man läser frågor om dom "hur är det att handla på distans, garantier" osv i diverse trådar.
Mina erfarenheter har bara varit goda. Trevligt och snabbt bemötande både via mail och telefon. Snabba leveranser och sällan omöjliga (på rätt modell förstås) att prata tillbehör eller priser med. Kort sagt en riktigt trevlig (i mitt fall nät) handlare. Hiss-hiss och trevlig sommar på er! :)
Instämmer helt. Många bra erfarenheter därifrån med snabb och trevlig kommunikation!

För att förklara lite... Klockan var en datejust två med vitguldsring, dark rhodiumtavla med diamanter. Den rök direkt på forumet begagnad för 80k. Som svar, det var ett rent skambud!!

Bilagor

• 3CEB7ADF-C2B4-4385-B456-0858FAB07D86.jpeg
    3CEB7ADF-C2B4-4385-B456-0858FAB07D86.jpeg
    224 KB · Visningar: 16
För att förklara lite... Klockan var en datejust två med vitguldsring, dark rhodiumtavla med diamanter. Den rök direkt på forumet begagnad för 80k. Som svar, det var ett rent skambud!!
Det är ju fortfarande en nischklocka med liten marknad. Därutöver ska de självklart såsom vinstdrivande verksamhet ha så goda marginaler som möjligt.

Det var skönt för dig att det blev en bra deal till slut. Klockan ser riktigt fin ut. Det jag är nyfiken på är vad du skulle köpa i stället och om ni diskuterat eventuell avsteg från listpris på den nya, för det är mellanskillnaden som en AD måste räkna på.

Det var ett dyrare alternativ. Det som stör mig är att om man köper en klocka för 100k hos en handlare så blir man erbjuden 45 av samma ett år senare, känns inte direkt seriöst eller på något sätt främjande för framtida affärer. Hade snarare varit bättre och säga att vi tyvärr inte byter in den i dagsläget.

Det var ett dyrare alternativ. Det som stör mig är att om man köper en klocka för 100k hos en handlare så blir man erbjuden 45 av samma ett år senare, känns inte direkt seriöst eller på något sätt främjande för framtida affärer. Hade snarare varit bättre och säga att vi tyvärr inte byter in den i dagsläget.
Vad hade du tänkt att du skulle få då? Att de skulle ta in den "gratis"?

Vad hade du tänkt att du skulle få då? Att de skulle ta in den "gratis"?

Nu vet jag inte vad du menar med ”gratis”, förmodligen ingen annan heller men ett bud runt 60k tror jag hade varit mer korrekt. Under marknadspris och för dom fördelaktigt för att kunna sälja min med avans och för att få mig att köpa en ny klocka hos dom.

Men storyn är över för mig och jag har gått vidare. Pengarna var inte det styrande utan hur man kan uppleva en affär man gjort ett år tidigare samt förväntningen på en ny affär som gick i stöpet.

Men nästa gång du har en mint datejust ii med vitguldsring och diamanttavla så köper jag den gärna när du lägger ut den för 45.

Nu vet jag inte vad du menar med ”gratis”, förmodligen ingen annan heller men ett bud runt 60k tror jag hade varit mer korrekt. Under marknadspris och för dom fördelaktigt för att kunna sälja min med avans och för att få mig att köpa en ny klocka hos dom.

Men storyn är över för mig och jag har gått vidare. Pengarna var inte det styrande utan hur man kan uppleva en affär man gjort ett år tidigare samt förväntningen på en ny affär som gick i stöpet.

Men nästa gång du har en mint datejust ii med vitguldsring och diamanttavla så köper jag den gärna när du lägger ut den för 45.
Ja alltså gratis vore ju om de tog in den till samma belopp som de skulle kunna sälja den för, om vi skulle kunna föra ett sådant hypotetiskt resonemang med tanke på möjlighet att sälja vidare, efterfråga på marknaden, lagerkostnad, kostnad för personal och administration osv. En privatperson har ju normalt sett varken omkostnader eller vinstkrav.

Jag förstår om det svider, och grattis till att du fick den såld med mindre förlust :). Men precis som min liknelse tidigare med bilar, man kan inte riktigt förvänta sig något annat på en ny produkt under det första året. Speciellt inte hos en handlare. Så jag tycker fortfrande inte en diss är befogad, även om det suger. Ett annat exempel... Jag skulle en gång byta in min mc mot en ny (Ymaha xt660x-2007). Tänkte kliva på en Yamaha xj6n-2010. Jag hade samtidigt en annons ute på blocket där jag hade ett ganska lågt pris, för snabb affär. När säljaren (ad) skulle berätta vad jag skulle få i inbyte gick han ut på blocket och kollade. Min var den enda som fanns där då. Så han erbjöd 10k under ”den” på blocket... Gissa om jag ville döda fanskapet då? Det slutade med att jag gjorde affär med ”chefen” istället, eftersom det var min 4:e nya mc jag köpte hos dem såg han en återkommande kund och en kanske lägre vinst istället för en bättre vinst och tappad kund. Så, I feel you B ;):heart:

Jag förstår om det svider, och grattis till att du fick den såld med mindre förlust :). Men precis som min liknelse tidigare med bilar, man kan inte riktigt förvänta sig något annat på en ny produkt under det första året. Speciellt inte hos en handlare. Så jag tycker fortfrande inte en diss är befogad, även om det suger. Ett annat exempel... Jag skulle en gång byta in min mc mot en ny (Ymaha xt660x-2007). Tänkte kliva på en Yamaha xj6n-2010. Jag hade samtidigt en annons ute på blocket där jag hade ett ganska lågt pris, för snabb affär. När säljaren (ad) skulle berätta vad jag skulle få i inbyte gick han ut på blocket och kollade. Min var den enda som fanns där då. Så han erbjöd 10k under ”den” på blocket... Gissa om jag ville döda fanskapet då? Det slutade med att jag gjorde affär med ”chefen” istället, eftersom det var min 4:e nya mc jag köpte hos dem såg han en återkommande kund och en kanske lägre vinst istället för en bättre vinst och tappad kund. Så, I feel you B ;):heart:

Absolut men nu kan man inte riktigt jämföra motorfordon men en klocka.

Förstod självklart att jag skulle få ett ”skambud” men 45 var att ta i enligt min mening. En nyförsäljning med bra avans låg i ”potten” dessutom. Den billigaste motsvarande på chrono24 (den skabbigaste) ligger på ca 67. Min var i nyskick, dessutom köpt hos dom. Hade kunnat ta 60 eller tom 55. Men 45 är löjligt.

Absolut men nu kan man inte riktigt jämföra motorfordon men en klocka.

Förstod självklart att jag skulle få ett ”skambud” men 45 var att ta i enligt min mening. En nyförsäljning med bra avans låg i ”potten” dessutom. Den billigaste motsvarande på chrono24 (den skabbigaste) ligger på ca 67. Min var i nyskick, dessutom köpt hos dom. Hade kunnat ta 60 eller tom 55. Men 45 är löjligt.

Hade jag blivit erbjuden 45k för en klocka jag gav 100k på samma ställe ett år tidigare och även tänkte köpa ytterligare en ny klocka av. Så hade jag trott att jag stod på någon bilfirma i tex Södertälje eller på valfri ort.

Senast ändrad:
Troligtvis inte men kom igen. 45k är ett skambud..
Det enda vi med säkerhet kan säga utifrån offentliga uppgifter är väl att Nymans hade ett väldigt bra resultat för förra året, så visst hade de ju på grundval av det kunna ge mycket mer till Janne, om de nu skulle ha något att vinna på det :) Av erfarenhet från forumet är ju en "vanlig" kund inte värd särskilt mycket för någon av de svenska Rolexåterförsäljarna.

INBYTEN
Vi tar emot inbyten på klockor med tillhörande originalcertifikat från de varumärken vi själva saluför. Detta är ett bra sätt att kunna hålla din klockgarderob à jour och smidigt och tryggt byta in din klocka när du ska köpa en ny.

Vi önskar belysa att tjänsten erbjuds helt utan kommission, i syfte att erbjuda våra kunder en adderad möjlighet att enkelt handla klockor på ett självfinansierat sätt. Alla klockor som mottages värderas av vår värderingsman på plats, som värderar din klocka utifrån aktuellt marknadsvärde. Värderingen används sedan som prisavdrag vid köp av ny klocka hos oss.

Saxat ifrån Nymans hemsida. Det står ju "utan komission" och "aktuellt marknadsvärde" vilket åtminstone jag tolkar som att de inte jagar marginal på pre-owned sortimentet, utan har det som en tjänst för merförsäljning. Men det är ju öppet för tolkning.

Tillbaka
Topp