• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Var in till Klockmaster Globen i Lördags, aldrig har jag fått ett trevligare bemötande av någon säljare, någon gång, någonstans. Min vän som är förtjust i Breitling och jag som ville klämma på Grand Seikos var båda överens om att nästa köp blir i denna butik. Mycket nöjda marscherade vi där ifrån med en GS bok och en Breitling katalog vi kunde bläddra vidare i hemmavid.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Va precis inne på rob eftersom jag beställt en xl-bit till superjubileet. När jag kom dit så fick jag inte köpa den eftersom den var tvungen att bli monterad på plats. Dom får tydligen inte sälja den löst?

Detta trots att klockan jag bar på (med annan länk) är köpt i samma butik av mig.

Tröttsamt.. Är det verkligen så fyrkantigt?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Va precis inne på rob eftersom jag beställt en xl-bit till superjubileet. När jag kom dit så fick jag inte köpa den eftersom den var tvungen att bli monterad på plats. Dom får tydligen inte sälja den löst?

Detta trots att klockan jag bar på (med annan länk) är köpt i samma butik av mig.

Tröttsamt.. Är det verkligen så fyrkantigt?
Trams!
 

Omega87

Rolex
Va precis inne på rob eftersom jag beställt en xl-bit till superjubileet. När jag kom dit så fick jag inte köpa den eftersom den var tvungen att bli monterad på plats. Dom får tydligen inte sälja den löst?

Detta trots att klockan jag bar på (med annan länk) är köpt i samma butik av mig.

Tröttsamt.. Är det verkligen så fyrkantigt?
Tramsigt... Börjar få en att fundera gällande Rolex.
 
Några intryck efter ett knippe besök hos olika dealers i Stockholm.

Eriksons ur i Sumpan är värt en omväg. Kunniga och trevligt bemötande. Serverades kaffe till en rätt lång pratstund med värdefull input. De tar sig verkligen tid, känns kravlöst och opretentiöst. Inga som helst försök till upsell. Verkar ha rätt trevliga events också, dock inte varit på något själv. Rekommenderas starkt!

Vidare till Krons. Detta kan ha förändrats sen jag var där förra hösten, men det var tyvärr ingen höjdare då. Vill inte spekulera i om det var ålder, klädsel eller något annat som avgjorde, men fick ett rätt oengagerat bemötande. Inga direkta oförskämdheter, men man kände sig lite som att man tog upp deras värdefulla tid trots att det var ganska tomt i butiken. Erbjöds inget att dricka, och egentligen skiter jag fullständigt i det då jag inte är där för kaffe, men vet ju att de har sådant till förfogande. Summa sumarum lite som att handla på Coop, det funkar men finns få skäl att gå dit framför konkurrenter.

Nymans, trots samma ägare, får däremot en tumme upp. Inte spenderat en krona där innan, men fick trots detta riktigt riktigt bra service. Var väl lite mer uppstyrt klädd än när jag var på Krons, men knappast Sunday best på. Trevligt bemötande, och medan jag gick runt och glodde i väntan på ärendet fick jag två gånger frågan om man fått hjälp eller önskade något att dricka under tiden. Lite mer posh än genomsnittlig klockaffär såklart, men man känner sig definitivt välkommen. Rakt igenom en bra upplevelse!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Va precis inne på rob eftersom jag beställt en xl-bit till superjubileet. När jag kom dit så fick jag inte köpa den eftersom den var tvungen att bli monterad på plats. Dom får tydligen inte sälja den löst?

Detta trots att klockan jag bar på (med annan länk) är köpt i samma butik av mig.

Tröttsamt.. Är det verkligen så fyrkantigt?
hmmm, tycker också det låter tramsigt, jag traskade in på Bergströms när jag skulle köpa till min XL-länk och det var inga konstigheter, jag hade ring och förvarnat om att jag skulle komma och efter jag hade betalat så erbjöd de sig att justera länken till mig kostnadsfritt om jag ville.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Va precis inne på rob eftersom jag beställt en xl-bit till superjubileet. När jag kom dit så fick jag inte köpa den eftersom den var tvungen att bli monterad på plats. Dom får tydligen inte sälja den löst?

Detta trots att klockan jag bar på (med annan länk) är köpt i samma butik av mig.

Tröttsamt.. Är det verkligen så fyrkantigt?

Tror bestämt att instruktionen från Rolex säger så. Varken band, inserts eller länkbitar skall säljas ”löst” utan ska monteras.
Sen är det väl en annan sak om alla AD håller sig till instruktionrn eller inte.
 

jh742

Omega
Var på Nymans i fredags då claspet på min flickväns OP Date inte låste, de lagade den och ännu en gång avstod de från att ta betalt för jobbet!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sorry, för en tid sedan var jag in och bad dem justera länken på en klocka som inte var köpt där efter att jag blev nekad på krons då jag inte hade cert med mig. Inte heller den gången ville Nymans ha ersättning.
Blev du nekad att justera länken på krons utan cert? o_O Det är ju helt bisarrt isåfall, det är väl ändå en standard service som man betalar för (eller gratis om dom är på det humöret) och sen går man vidare.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Blev du nekad att justera länken på krons utan cert? o_O Det är ju helt bisarrt isåfall, det är väl ändå en standard service som man betalar för (eller gratis om dom är på det humöret) och sen går man vidare.
Va det en vanlig justering eller skulle du korta/ta bort länkar?
För jag blev i stortsett nekad av alla ADs när jag ville korta länken och glömt certet hemma. Har hört fler som varit med om samma sak. Så det är väl inte så konstigt :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Va det en vanlig justering eller skulle du korta/ta bort länkar?
För jag blev i stortsett nekad av alla ADs när jag ville korta länken och glömt certet hemma. Har hört fler som varit med om samma sak. Så det är väl inte så konstigt :)
Där ser man, man lär sig alltid något nytt :)
Har själv aldrig varit med om detta eller hört om det, det var därför jag blev lite förvånad.
Kortade, med borttagning och i ett fall tillägg av länk 4 gånger i år hos AD (dock inte Krons kan tilläggas) och hörde aldrig en viskning om detta, inte heller 2017 eller 2016.
Men jag har väl glidit igenom nätet så gissar jag :)
 

zzaphod

Cartier
Var inne på Klockmäster globen för ungefär en månad sen och fick ett fantastiskt bemötande av Svante som lät mig prova diverse Breitlings samt skickade med lite trevlig klocklitteratur trots att jag vid detta tillfälle inte köpte något.
En stor eloge även till Richard på Eriksons Ur, köpte en Speedmaster .005 där på distans och föregående mailkonversation samt affären i sig var fantastiskt bra!
 
Senast ändrad:

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Så det är väl inte så konstigt :)

Du tycker alltså inte att det är konstigt att du ska ha med dig certet för att få en tjänst utförd (gratis eller inte) som en tränad apa klarar av? Är det inte rimligt att du kan lämna en klocka, köpt där eller någon annanstans, med eller utan cert, och få ett jobb utfört? Jag förstår inte vilken roll certet spelet överhuvudtaget i det sammanhanget. ”Nehej, här har minsann garantin gått ut, då sätter vi inte dit eller tar bort länkbitar, så det så!”, fullständigt bisarrt!

Jag antar att vi har olika uppfattning om vad som är konstigt.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Du tycker alltså inte att det är konstigt att du ska ha med dig certet för att få en tjänst utförd (gratis eller inte) som en tränad apa klarar av? Är det inte rimligt att du kan lämna en klocka, köpt där eller någon annanstans, med eller utan cert, och få ett jobb utfört? Jag förstår inte vilken roll certet spelet överhuvudtaget i det sammanhanget. ”Nehej, här har minsann garantin gått ut, då sätter vi inte dit eller tar bort länkbitar, så det så!”, fullständigt bisarrt!

Jag antar att vi har olika uppfattning om vad som är konstigt.
Du har missuppfattat mig. jo jag tycker det är skit konstigt att man måste ha med sig certet för att utföra ett så simplet jobb. Det jag syftade på är att det inte är så ”konstigt” då det inte är första gången man hör/skriver om detta.

Har skrivits en del om det på dessa trådar.
https://klocksnack.se/threads/väntelista-rolex.91750/page-21#post-2377836

https://klocksnack.se/threads/vettigt-pris-för-förkortning-av-länk.2975/page-8
 

RobVintage

Panerai
Va precis inne på rob eftersom jag beställt en xl-bit till superjubileet. När jag kom dit så fick jag inte köpa den eftersom den var tvungen att bli monterad på plats. Dom får tydligen inte sälja den löst?

Detta trots att klockan jag bar på (med annan länk) är köpt i samma butik av mig.

Tröttsamt.. Är det verkligen så fyrkantigt?
Kinesbruttorna har alltid varit dåliga på service men killarna brukar vara bra eller har dom också sänkt ribban?
 

jh742

Omega
Blev du nekad att justera länken på krons utan cert? o_O Det är ju helt bisarrt isåfall, det är väl ändå en standard service som man betalar för (eller gratis om dom är på det humöret) och sen går man vidare.
Ja, det kan man tycka. Krons sa att de inte får röra klockan utan uppvisande av cert medans Nymans gjorde utan att ta betalt. Ska också tillägga att vid ett tidigare tillfälle var in på Krons och kortade länken på en äldre date tt som jag köpt till min flickvän och damen som jobbade där dömde ut länken och menade på att "så där blir det när man köper begagnat" och sen tog de 500 kr för att korta den. Jag anser att länken är i mycket bra skick, den är från 88. Har också dåliga erfarenheter vad gäller bemötande från Rob E så jag kommer inte fundera på vart jag ska gå när jag ska köpa nytt. Är fn sugen på en vit Explorer II vilket Nymans hade i montern här om dagen...
 
Ja, det kan man tycka. Krons sa att de inte får röra klockan utan uppvisande av cert medans Nymans gjorde utan att ta betalt. Ska också tillägga att vid ett tidigare tillfälle var in på Krons och kortade länken på en äldre date tt som jag köpt till min flickvän och damen som jobbade där dömde ut länken och menade på att "så där blir det när man köper begagnat" och sen tog de 500 kr för att korta den. Jag anser att länken är i mycket bra skick, den är från 88. Har också dåliga erfarenheter vad gäller bemötande från Rob E så jag kommer inte fundera på vart jag ska gå när jag ska köpa nytt. Är fn sugen på en vit Explorer II vilket Nymans hade i montern här om dagen...
Helt oacceptabelt, hade inte kommit på tanke att betala 500 eller ens en krona efter en sådan kommentar. Skulle hellre betala en tusenlapp på annat ställe än betala för att bli förnedrad.
 

SIRdavid

Panerai
Var kort inne hos Robs, frågade efter lite klocksnack vad det kostade att ta bort en länkbit. 450 riksdaler(!!!) .. Inga problem, jag fattar att man inte gör grejer gratis.

Var inne en snabbis på Krons och fick en länkbit borttagen på ca 1 minut.. Utan kostnad.. Jo självklart har jag spenderat några kronor där innan men Krons personal är fantastiska!
 
Var kort inne hos Robs, frågade efter lite klocksnack vad det kostade att ta bort en länkbit. 450 riksdaler(!!!) .. Inga problem, jag fattar att man inte gör grejer gratis.

Var inne en snabbis på Krons och fick en länkbit borttagen på ca 1 minut.. Utan kostnad.. Jo självklart har jag spenderat några kronor där innan men Krons personal är fantastiska!
Alltså kommer någon med ett kvalitetsur för säg minst 70 lök, är intresserad av klockor och pratar om det en bra stund så tänker jag att de borde tjäna bra mycket mer på sitt rykte och goodwill genom att göra det gratis än att kräva 450kr för att plocka av en länkbit.
Kommer folk och springer stup i kvarten med en Steinhart och vill justera länken om vartannat så kan jag å andra sidan förstå principen.
 

SIRdavid

Panerai
Alltså kommer någon med ett kvalitetsur för säg minst 70 lök, är intresserad av klockor och pratar om det en bra stund så tänker jag att de borde tjäna bra mycket mer på sitt rykte och goodwill genom att göra det gratis än att kräva 450kr för att plocka av en länkbit.
Kommer folk och springer stup i kvarten med en Steinhart och vill justera länken om vartannat så kan jag å andra sidan förstå principen.
Min kostade en bra bit över 70 lök.. Men jag fattar! Jag frågade mest bara för att höra priset.
Jag har lagt nästan all min spend hos Krons/Nymans och fattar att inte någon vill gör det gratis.
Nu var klockan ifråga inte köpt hos dom och oavsett det klanderfritt service/hjälp!!
 
Min kostade en bra bit över 70 lök.. Men jag fattar! Jag frågade mest bara för att höra priset.
Jag har lagt nästan all min spend hos Krons/Nymans och fattar att inte någon vill gör det gratis.
Nu var klockan ifråga inte köpt hos dom och oavsett det klanderfritt service/hjälp!!
Absolut, jag känner till dina pjäser :D Poängen var mer att om butiker vore mer serviceminded mot genuint klockintresserade och potentiella kunder för det lite dyrare sortimentet så borde man tjäna mer på det jämfört med de 450kr man eventuellt skulle kräva av personen. (Lägg på en 3:a framför 7an då för att poängen ska framgå och AD ska vara på den säkra sidan att länkjusteringen skulle kunna löna sig :D)
 
Topp