• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Fast åsikten har ju knappast något med deras service som AD. Var de otrevliga? Lurade de dig? Har de haft sönder din klocka? Var servicen dålig? Din kommentar grundar sig ju på att de inte passar just dig. Men knappast något med kvaliteten som de erbjuder.


Men det är ju som att vara arg över att en AD som säger att de är vänligast i Värmland inte är vänliga för att de inte ger en kram till alla kunder. 🤷🏻‍♂️ Tycker du jämför äpplen och apelsiner.
Missade detta svaret.
Vänta lite nu, hur vet du det och vad grundar du detta på egentligen? Nu tar vi det lugnt så ska jag förklara mig, så går vi vidare sen. Ok? :)
Om jag tycker att servicen inte alltid varit så bra mot mig där så får jag väl tycka det? Nej de har inte gjort sönder något för mig, men service och bemötande är väl något man själv upplever, inte något faktamässigt? Det låter nästan som du jobbar där. :)

Jag har bott i sthlm ganska länge och har ett jobb där jag träffar rätt förmögna människor som ägare och styrelse i diverse bolag. Jag tycker bara jag blir bättre bemött och känner mig mer hemma bland vissa av toppen av svenskt näringsliv än vissa wannabees inne på dessa butiker. Även om jag jobbar med kavaj/kostym så går jag som många andra mer ledigt klädd på helger.

Exempel: Vill inte gå in på detaljer vad de sagt eller betett sig, men en gång kom jag in ganska ledigt klädd efter träning med jeans tröja och träningsväska och blev bemött som kusinen från landet som ändå inte hade råd att betala för någon klocka där inne. En annan gång kom jag med kostym efter jobbet och blev fantastiskt behandlad, tog fram kaffe, tog fram flera andra klockor till mig som jag inte ens bett om för de trodde de kanske skulle passa mig. Jag ogillar bara den typen av service oavsett om det är klockor eller bilar som säljs. Då måste jag väl få tycka det?

Och som jag sagt är flera där inne jättetrevliga och behandlar säkert alla lika, jag har säkert haft otur när jag stött på någon på nymans på en dålig dag, och vem vet, kanske är det mitt fel. ;)

Det var bara en reflektion som jag skrev ovan vad jag kan störa mig på, men ska lära mig att uttrycka mig lite annorlunda framöver för att inte trampa någon på tårna. :)

Allt gott!
 
Exempel: Vill inte gå in på detaljer vad de sagt eller betett sig, men en gång kom jag in ganska ledigt klädd efter träning med jeans tröja och träningsväska och blev bemött som kusinen från landet som ändå inte hade råd att betala för någon klocka där inne. En annan gång kom jag med kostym efter jobbet och blev fantastiskt behandlad, tog fram kaffe, tog fram flera andra klockor till mig som jag inte ens bett om för de trodde de kanske skulle passa mig. Jag ogillar bara den typen av service oavsett om det är klockor eller bilar som säljs. Då måste jag väl få tycka det?
Givetvis. Det du nämner ovan är ju mer sakligt och ett bra exempel på varför du är missnöjd. Det andra runt omkring upplevdes mer som ett allmänt tyckande. Men som sagt oavsett vem och hur man är klädd så är det A&O att ge och få ett trevligt bemötande. 🙂

Edit: såg nu. Nej, har inget annat än en kundrelation till Nymans/Krons. Vissa besök har varit bättre och vissa har varit sämre. Men det är extremt mycket diss i tråden som bygger på kundens egna höga förväntningar och som inte alltid är rimligt eller sakligt, mer tyckanden. Baserat på vad som skrivs här så är det omöjligt för någon AD att leva upp till 135 sidor med personliga preferenser. 😀
 
Senast ändrad:
Missade detta svaret.
Vänta lite nu, hur vet du det och vad grundar du detta på egentligen? Nu tar vi det lugnt så ska jag förklara mig, så går vi vidare sen. Ok? :)
Om jag tycker att servicen inte alltid varit så bra mot mig där så får jag väl tycka det? Nej de har inte gjort sönder något för mig, men service och bemötande är väl något man själv upplever, inte något faktamässigt? Det låter nästan som du jobbar där. :)

Jag har bott i sthlm ganska länge och har ett jobb där jag träffar rätt förmögna människor som ägare och styrelse i diverse bolag. Jag tycker bara jag blir bättre bemött och känner mig mer hemma bland vissa av toppen av svenskt näringsliv än vissa wannabees inne på dessa butiker. Även om jag jobbar med kavaj/kostym så går jag som många andra mer ledigt klädd på helger.

Exempel: Vill inte gå in på detaljer vad de sagt eller betett sig, men en gång kom jag in ganska ledigt klädd efter träning med jeans tröja och träningsväska och blev bemött som kusinen från landet som ändå inte hade råd att betala för någon klocka där inne. En annan gång kom jag med kostym efter jobbet och blev fantastiskt behandlad, tog fram kaffe, tog fram flera andra klockor till mig som jag inte ens bett om för de trodde de kanske skulle passa mig. Jag ogillar bara den typen av service oavsett om det är klockor eller bilar som säljs. Då måste jag väl få tycka det?

Och som jag sagt är flera där inne jättetrevliga och behandlar säkert alla lika, jag har säkert haft otur när jag stött på någon på nymans på en dålig dag, och vem vet, kanske är det mitt fel. ;)

Det var bara en reflektion som jag skrev ovan vad jag kan störa mig på, men ska lära mig att uttrycka mig lite annorlunda framöver för att inte trampa någon på tårna. :)

Allt gott!
Upplever samma sak, känns rätt lustigt att en 25 årig butiksarbetare synar dig nerifrån och upp och gör någon slags bedömning. Jag är dock rätt säker på att detta inte är något butiken önskar utan ett beteende som kan finnas hos enskilda individer. Vill dock lyfta att jag överlag är nöjd med Nymans även om Krons generellt haft mer avslappnad känsla i butiken.
 
Tråden har spårat ur totalt nu senaste sidorna. Undrar om det finns folk (och fä) här som på verkligaste allvar tror att det är ett seriöst precisionsarbete att serva ett standard-urverk. Oj vad svårt det blir med alla avancerade glas som finns på marknaden i dag (för de vanliga dinkor som här har diskuterats). För att inte tala om packningar. Klockan måste vara vattentät för alla svåra dyk som ska utföras i Thailand nu snart.

Det är inte rymdfärjor som ska servas.

Utöva din kundmakt gott folk
Yonsson: Packningen? Hur många hundra varianter finns det?

Lämna de märkestrogna verkstäderna gott folk; det finns en stor värld där utanför.
Kanske, nästan som i bilbranschen?

1: Det finns MÅNGA olika packningar. Det går såklart mäta upp en bakboettpackning men glas & krona kan vara luriga. På skoj kan du ju försöka hitta packningar till en PAM111 (som har ett lätt verk att serva). Flera märken byter krona istället för kronpackning. För att inte prata om visare och risken att de inte går att få dit igen.

2: Vi tar Karlund som exempel. De har 30st urmakare som arbetar heltid med att serva enbart Rolex. De är auktoriserade på att serva annat också men hinner inte då de prioriterar Rolex.

3: Risk vs reward. Om du inte kan säkerställa ett bra arbete riskerar du en missnöjd kund. Som säkerhet kan du utelämna garanti vilket inte heller är optimalt.

Men nu är ju detta en tråd med väldigt många bevakare och diskussionen har svävat ut långt från ämnet.
 
Säljarna i London håller en helt annan klass än de gör här i Sverige i min erfarenhet. Jag känner alltid att om de i butikerna i Sverige med säkerhet vet att de inte kommer sälja så är det ofta lite arrogant bemötande och korta svar på frågor. I London var jag runt överallt och alla ville sälja, vilket märktes, men det kändes då också som att de hade mer respekt för en. På Rolex Harrods pratade jag först i 20 minuter med ett säljbiträde om min samling, mina mål, vad jag gör på fritiden, plugg, etc. Sen fick jag sitta ner och prova dels lite klockor som inte var till salu som Submariner, men även några olika klockor som hon kunde sälja till mig där och då som två Datejust, en Air King och en Explorer 40mm. Jättebra bemötande och jag uttryckte att jag bara var intresserad av Datejust med fluted bezel. 10/10 erfarenhet, något helt annat än här hemma.

Även på Watches of Switzerland var bemötandet i toppklass. Pratade med säljare på Omega, Rolex, och fick testa lite pre owned klockor och pratade även där i säkert 30 minuter med en säljare som uppskattade min entusiasm och förklarade att han mer än gärna hjälper även de som inte kommer in med intentionen att köpa, för ett bra bemötande och relation kan ju leda till att personen kommer tillbaka.

Lite annat mindset kändes det som i London jämfört med mina erfarenheter här i Sverige.
 
Säljarna i London håller en helt annan klass än de gör här i Sverige i min erfarenhet. Jag känner alltid att om de i butikerna i Sverige med säkerhet vet att de inte kommer sälja så är det ofta lite arrogant bemötande och korta svar på frågor. I London var jag runt överallt och alla ville sälja, vilket märktes, men det kändes då också som att de hade mer respekt för en. På Rolex Harrods pratade jag först i 20 minuter med ett säljbiträde om min samling, mina mål, vad jag gör på fritiden, plugg, etc. Sen fick jag sitta ner och prova dels lite klockor som inte var till salu som Submariner, men även några olika klockor som hon kunde sälja till mig där och då som två Datejust, en Air King och en Explorer 40mm. Jättebra bemötande och jag uttryckte att jag bara var intresserad av Datejust med fluted bezel. 10/10 erfarenhet, något helt annat än här hemma.

Även på Watches of Switzerland var bemötandet i toppklass. Pratade med säljare på Omega, Rolex, och fick testa lite pre owned klockor och pratade även där i säkert 30 minuter med en säljare som uppskattade min entusiasm och förklarade att han mer än gärna hjälper även de som inte kommer in med intentionen att köpa, för ett bra bemötande och relation kan ju leda till att personen kommer tillbaka.

Lite annat mindset kändes det som i London jämfört med mina erfarenheter här i Sverige.

Var i London i höstas och gick också runt till ett par klockbutiker och upplevde samma bemötande som dig. Förklarade direkt att jag bara var ute efter att titta och prova, men inte köpa. De hade inte någon något emot och tyckte absolut att jag skulle prova både det ena och andra när jag ändå var inne. Hos JLC Bond Street så tyckte man även att det var bra att inte spontanköpa (säljaren påpekade att många i London har möjligt att göra det) utan gärna komma in flera gånger och prova, så man är säker på att det man köper blir rätt.

Hos Bucherer vid Covent Garden skulle jag bara prova en Tudor FXD, men blev kvar minst 45min. Hade ett väldigt trevligt samtal med en säljare och vi pratade givetvis mycket klockor, både nytt och vintage och även lite annat. En annan anställd passade upp sambon med förfriskningar och tilltugg så alla var nöjda och glada. :)

Vardagligt klädd utan tecken på djupa fickor. ;)
 
Hiss till Swatch Group Nordic och deras urisar!
Skickade in min AT Skyfall i början av mars. Fick veta att helservice krävdes och uppskattad hanteringstid var cirka sex-åtta veckor.
Döm till min förvåning när klockan en och en halv vecka senare är klar. Råkade ha ärenden i huvudstaden veckan efter och frågade om det fanns möjlighet att hämta klockan på plats, vilket gick jättebra. Bra kommunikation per mail och trevligt bemötande på plats, topp service!
b6d485529ae6b60f5802e8ffbc3e3424.jpeg
 
Hiss till Swatch Group Nordic och deras urisar!
Skickade in min AT Skyfall i början av mars. Fick veta att helservice krävdes och uppskattad hanteringstid var cirka sex-åtta veckor.
Döm till min förvåning när klockan en och en halv vecka senare är klar. Råkade ha ärenden i huvudstaden veckan efter och frågade om det fanns möjlighet att hämta klockan på plats, vilket gick jättebra. Bra kommunikation per mail och trevligt bemötande på plats, topp service!
b6d485529ae6b60f5802e8ffbc3e3424.jpeg
Kan skriva under att Swatch Group i Stockholm är kanon!
 
Hiss till Swatch Group Nordic och deras urisar!
Skickade in min AT Skyfall i början av mars. Fick veta att helservice krävdes och uppskattad hanteringstid var cirka sex-åtta veckor.
Döm till min förvåning när klockan en och en halv vecka senare är klar. Råkade ha ärenden i huvudstaden veckan efter och frågade om det fanns möjlighet att hämta klockan på plats, vilket gick jättebra. Bra kommunikation per mail och trevligt bemötande på plats, topp service!
b6d485529ae6b60f5802e8ffbc3e3424.jpeg
kul att höra! Har haft kontakt med en av deras mest erfarna urmakare på omega för stöd i vissa urmakerifrågor och köpt lite verktyg av hans privata delar. Verkligen en toppenkille.
 
Sekvens

Lämnade tidigare idag, efter en semestervecka i Sandby i närheten av Simrishamn och efter ett stopp i Malmö där jag efter lite mailkontakt tidigare i veckan fick till en träff med Anders på Sekvens på deras showroom. Sekvens som nu är återförsäljare av Fortis, som dom ända i Norden iaf i skrivande stund enligt Anders. Han har även märken som Hanhart, Squale, Ollech & Wajs, Marathon med mera.
Fick möjligheten att klämma/Känna på framförallt Fortis där mitt förstaval iaf bland flygare, ”Flieger F-43 Triple-gmt” inte fanns med, men man får en känsla av urverk, kvalitet på länken, snabbjustering mm. Istället fick jag testa Fortis Vagabond som är bland deras dyrare klockor, ” varför blir det alltid så”😮‍💨
Hanhart är också ett märke jag fått ögonen på via klockpodd tror jag där deras flieger’s är väldigt trevliga med bra kvalitet och prisbild.

Testade också Squale som har trevliga dykare i prisklass 15-30k.

Marathon hade han inte fått hem än men räknade få hem dom under augusti. Där framförallt deras large diver’s automatic (GSAR) känns intressant.

Kul och väldigt personlig träff med en som det kändes likasinnad klocknörd som ger oss intresserade en möjlighet att se märken som kanske inte många andra säljer.

Så tack för det Anders på Sekvens🙏🏻
Här kommer lite bilder👍
IMG_5367.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_5363.jpeg
    IMG_5363.jpeg
    633.8 KB · Visningar: 6
  • IMG_5365.jpeg
    IMG_5365.jpeg
    792.4 KB · Visningar: 8
  • IMG_5366.jpeg
    IMG_5366.jpeg
    538 KB · Visningar: 5
  • IMG_5369.jpeg
    IMG_5369.jpeg
    525.9 KB · Visningar: 11
  • IMG_5374.jpeg
    IMG_5374.jpeg
    497.3 KB · Visningar: 8
  • IMG_5378.jpeg
    IMG_5378.jpeg
    729 KB · Visningar: 11
  • IMG_5383.jpeg
    IMG_5383.jpeg
    634.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_5384.jpeg
    IMG_5384.jpeg
    795.6 KB · Visningar: 12
  • IMG_5385.jpeg
    IMG_5385.jpeg
    850 KB · Visningar: 10
Hiss Bergströms i Göteborg!
Gick dit för att få en skruv bytt på min Breitling-länk. Det var semestertider, ändå bytte dem på nolltid. Trevligt bemötande och jag betalade dessutom bara för materialet (150kr), då ingick även en snygg pouch. Tack för det! :)
 
Det har blivit lite rotation i lådan sedan jag skrev här. Men kortfattat, stort tack till både Nymans och Krons för utomordentlig service. Både för nyinköp och även inbyten. Extra stort tack till @KRONS för hjälpen med att skaka fram en specifik GS modell lagom till bröllopsdagen, den blev en riktig framgång hos frun.
Alltid bra service och bemötande oavsett om det är för att komma in för att kika och gaffla eller för ett köp.

Den enda kritiken just nu är att man gärna får piffa upp siterna lite. Lättnavigerad, javisst. Men vansinnigt trista. Lite mer sökfunktioner och kanske en stammkundsdel hade varit skoj. Eller varför inte köra igång en e-site för accessoarer? Saknar även event som Watch Out och liknande.
 
Jag behöver ge en konstruktiv diss till pre-owned hos @Nymans Ur 1851. Det går 1-2 veckor mellan svaren på mail. Det kan inte vara meningen att det ska ta upp till en månad att slutföra en affär pga låg svarsfrekvens. Gissar att personalen gör så gott dom kan utifrån dom resurser som finns men något slags strukturellt systemfel lär det vara om det tar sån tid mellan svaren. Kanske ska skippa mail kommunikation om det inte fungerar. Har provat telefon med och det är lika hopplöst innan man får ett svar från någon som har koll på pre-owned. Dags att göra något åt saken. För egen del får jag väl göra affärer på plats om det ska bli någon verkstad framöver. Hoppas att ni får en utveckling på pre-owned framledes.
 
Vill rikta kritik till Bergströms Ur i Göteborg. Har försökt komma i kontakt med dem gällande ett garantiärende på en service. Först via mail där svar uteblev. Därefter ringde jag varpå de sa att de skulle återkomma, men det har de inte gjort. De var mycket snabbare på att svara när jag väl skulle boka min service, men nu när vi pratar garanti så har svaren uteblivit.
 
Jag behöver ge en konstruktiv diss till pre-owned hos @Nymans Ur 1851. Det går 1-2 veckor mellan svaren på mail. Det kan inte vara meningen att det ska ta upp till en månad att slutföra en affär pga låg svarsfrekvens. Gissar att personalen gör så gott dom kan utifrån dom resurser som finns men något slags strukturellt systemfel lär det vara om det tar sån tid mellan svaren. Kanske ska skippa mail kommunikation om det inte fungerar. Har provat telefon med och det är lika hopplöst innan man får ett svar från någon som har koll på pre-owned. Dags att göra något åt saken. För egen del får jag väl göra affärer på plats om det ska bli någon verkstad framöver. Hoppas att ni får en utveckling på pre-owned framledes.
Skriv på Google så ser dom nog feedbacken också
 
Ska vi diskutera om sanning är subjektivt?
Djupt! vi får ta det på filosofiska avdelningen av forumet :)
Det kan vi också göra. Jag reagerade på att allt ska spridas oemotsagt. Vill man hjälpa Nymans att bli bättre kontaktar man dem direkt och utan insyn av andra. Nyman har så länge jag vet haft samma svarsfrekvens. Är helt ok eller för långsamt? För min del är det helt ok, annars ringer jag om jag har mer bråttom än så. Vilka förväntningar har folk på svar i mail? Måste man alltid sprida sina egna tolkningar av upplevelser man är med om? Det beteendet kan diskuteras under filosofi men också under flera titlar beroende på syfte.
 
Senast ändrad:
Det kan vi också göra. Jag reagerade på att allt ska spridas oemotsagt. Vill man hjälpa Nymans att bli bättre kontaktar man dem direkt och utan insyn av andra. Nyman har så länge jag vet haft samma svarsfrekvens. Är helt ok eller för långsamt? För min del är det helt ok, annars ringer jag om jag har mer bråttom än så. Vilka förväntningar har folk på svar i mail? Måste man alltid sprida sina egna tolkningar av upplevelser man är med om? Det beteendet kan diskuteras under filosofi men också under flera titlar beroende på syfte.

Det Cosmo tar upp är väl jättebra information. Då får jag en uppfattning om förväntad svarstid via mail hos Nymans och slipper undra om något är fel. Är jag ok med det så mailar jag och avvaktar, eller så väljer jag annat sätt att ta kontakt.
 
Skriv på Google så ser dom nog feedbacken också
Det kan vi också göra. Jag reagerade på att allt ska spridas oemotsagt. Vill man hjälpa Nymans att bli bättre kontaktar man dem direkt och utan insyn av andra. Nyman har så länge jag vet haft samma svarsfrekvens. Är helt ok eller för långsamt? För min del är det helt ok, annars ringer jag om jag har mer bråttom än så. Vilka förväntningar har folk på svar i mail? Måste man alltid sprida sina egna tolkningar av upplevelser man är med om? Det beteendet kan diskuteras under filosofi men också under flera titlar beroende på syfte.
Nymans är taggade i inlägget i grön fetstil. Om de vill läsa återkopplingen eller inte står fritt för dem. Rätt övertygad om att @Cosmo löser självt hur han vill återkoppla.
 
Nymans är taggade i inlägget i grön fetstil. Om de vill läsa återkopplingen eller inte står fritt för dem. Rätt övertygad om att @Cosmo löser självt hur han vill återkoppla.
Det tror jag också att han klarar men jag ser generellt hur samtalet flyttat ut i sociala medier där upplevelser och tyckande blir onyanserade och ensidiga. Vi vet att den som säger någonting först har störst trovärdighet så det ställs höga krav på den som börjar.
 
Vill man hjälpa dem utan att hänga ut dem, kan man skicka mail. Är vi där, att sanningen är en persons subjektiva upplevelse?
Feedback har Nymans fått på mail, telefon och direkt f2f när jag varit på besök. Men det händer väldigt lite som tar utvecklingen framåt. Senast det berörde pre-owned förhandlade jag om en klocka som sedan visade sig vara såld när förhandlingen var i hamn. Det är sirapssegt när det gäller pre-owned avdelningen. Nymans bad om ursäkt den gången men tänker att dom bör väl vilja utvecklas i en riktning där dom har nöjda kunder, även för beggade ur.

Dom får ju in intressanta objekt emellanåt och utifrån att jag inte bor i sthlm så är mail och telefon en del av kommunikationsvägen för mig. Varför skulle jag inte kommunicera på det sättet 2025. Den här tråden är väl till för att kunna dela med oss av upplevelser kring hur ex en AD hanterar kunder eller har jag missat något?
Som kund kan jag såklart välja att handla någon annanstans men kritik bör kunna ges så att en butik kan få en möjlighet att snäppa upp sig.
 
Feedback har Nymans fått på mail, telefon och direkt f2f när jag varit på besök. Men det händer väldigt lite som tar utvecklingen framåt. Senast det berörde pre-owned förhandlade jag om en klocka som sedan visade sig vara såld när förhandlingen var i hamn. Det är sirapssegt när det gäller pre-owned avdelningen. Nymans bad om ursäkt den gången men tänker att dom bör väl vilja utvecklas i en riktning där dom har nöjda kunder, även för beggade ur.

Dom får ju in intressanta objekt emellanåt och utifrån att jag inte bor i sthlm så är mail och telefon en del av kommunikationsvägen för mig. Varför skulle jag inte kommunicera på det sättet 2025. Den här tråden är väl till för att kunna dela med oss av upplevelser kring hur ex en AD hanterar kunder eller har jag missat något?
Som kund kan jag såklart välja att handla någon annanstans men kritik bör kunna ges så att en butik kan få en möjlighet att snäppa upp sig.
Jag håller helt med dig i allt du skriver! Mitt inlägg var till @horloroger som direkt ville ut med budskapet till övriga cosmos a lá Google.

Skärmavbild 2025-11-24 kl. 12.43.47.png


Jag är själv noggrann i mitt urval vem/vilka jag köper varor och tjänster av och läser därför recensioner. Ibland är det bra och befogat att någon berättar hur det är men ibland lyster det igenom att någon bara vill företagen illa. Det nya med att vi ska skriva recensioner som alla kan läsa är på gott och ont. alla företag klarar inte av att bemöta illvilliga inlägg på ett trovärdigt sätt vilket får svåra konsekvenser, andra svarar tyckanden med fakta. Jag tycker själv, precis som du nu har gjort, att man i första hand ska försöka lösa problemen mellan båda parter.
 
Jag håller helt med dig i allt du skriver! Mitt inlägg var till @horloroger som direkt ville ut med budskapet till övriga cosmos a lá Google.

Skärmavbild 2025-11-24 kl. 12.43.47.png


Jag är själv noggrann i mitt urval vem/vilka jag köper varor och tjänster av och läser därför recensioner. Ibland är det bra och befogat att någon berättar hur det är men ibland lyster det igenom att någon bara vill företagen illa. Det nya med att vi ska skriva recensioner som alla kan läsa är på gott och ont. alla företag klarar inte av att bemöta illvilliga inlägg på ett trovärdigt sätt vilket får svåra konsekvenser, andra svarar tyckanden med fakta. Jag tycker själv, precis som du nu har gjort, att man i första hand ska försöka lösa problemen mellan båda parter.

Jag förstår absolut tanken med att feedback i första hand bör skötas mellan berörda parter. Men jag tycker nog det är en för snäv bild av hur informationsflöden fungerar idag. Vi lever i ett samhälle där nästan allt är transparent, tillgängligt och öppet för tolkning. Det gör att vi som konsumenter behöver kunna läsa information kritiskt, oavsett om det handlar om nyheter eller arga recensioner på Google.

Tror att de flesta känner igen en överhettad tangentbordsryttare när vi ser en. Man läser en recension och tänker ”jaha, här har vi en som upplevde att de inte fick förväntat bemötande och nu ska hela världen veta det”.

Samtidigt är det här en del av hur informationssamhället funkar. En arg recension skadar inte automatiskt ett företag för man känner rätt snabbt om kritiken är rimlig eller om det är någon som bara behöver… ja, en promenad. Transparensen i sig är värdefull. Man märker när flera oberoende personer säger samma sak.

Därför tror jag inte tror att lösningen är att allt ska skötas bakom kulisserna. Det hade kanske fungerat på 80-talet när företag kunde styra hela berättelsen om sig själva. Men i dag bygger förtroende på att man vågar stå i ljuset. Och ljuset råkar ibland vara en recension från ”Lars71” som tycker att den dåliga äggröran förstörde hela hans semester.

Företag som är ”med i tiden” brukar uppmana nöjda kunder att skriva recensioner. För det kan jag hålla med om, det blir ibland överdrivet negativt. Pizzeria-recensioner är ett tydligt exempel, men också extremt underhållande. 😅
 
Jag förstår absolut tanken med att feedback i första hand bör skötas mellan berörda parter. Men jag tycker nog det är en för snäv bild av hur informationsflöden fungerar idag. Vi lever i ett samhälle där nästan allt är transparent, tillgängligt och öppet för tolkning. Det gör att vi som konsumenter behöver kunna läsa information kritiskt, oavsett om det handlar om nyheter eller arga recensioner på Google.

Tror att de flesta känner igen en överhettad tangentbordsryttare när vi ser en. Man läser en recension och tänker ”jaha, här har vi en som upplevde att de inte fick förväntat bemötande och nu ska hela världen veta det”.

Samtidigt är det här en del av hur informationssamhället funkar. En arg recension skadar inte automatiskt ett företag för man känner rätt snabbt om kritiken är rimlig eller om det är någon som bara behöver… ja, en promenad. Transparensen i sig är värdefull. Man märker när flera oberoende personer säger samma sak.

Därför tror jag inte tror att lösningen är att allt ska skötas bakom kulisserna. Det hade kanske fungerat på 80-talet när företag kunde styra hela berättelsen om sig själva. Men i dag bygger förtroende på att man vågar stå i ljuset. Och ljuset råkar ibland vara en recension från ”Lars71” som tycker att den dåliga äggröran förstörde hela hans semester.

Företag som är ”med i tiden” brukar uppmana nöjda kunder att skriva recensioner. För det kan jag hålla med om, det blir ibland överdrivet negativt. Pizzeria-recensioner är ett tydligt exempel, men också extremt underhållande. 😅
Jag läser också recensioner och tror att jag är bra på att tolka dem kritiskt. Om jag verkligen är bra på det vet jag inte eftersom jag inte har hela bilden? Jag antar att recensioner kommit för att stanna i takt med företagens minskade transparens och tillgänglighet gentemot deras kunder, för jag antar att det hör ihop. Nymans är lättare eftersom de alltid kan nås via sin butik. Det skulle vara intressant om det forskades på ämnet för människan har aldrig tidigare varit med om något liknande. Den dag man måste logga in med sitt bank-ID för att skriva en recension kanske aldrig kommer? Det man tappar är helheten så länge recensioner fokuserar på en detalj. Annars är det kul att läsa recensioner. Läste nyligen en som klagade på sin nyköpta luftluftvärmepump som inte håll måttet. Svaret kom från leverantören att vi ju hade pratat om att ditt hus var ett fuskbygge med felaktig isolering. Ibland kan det slå tillbaka.
 
Jag läser också recensioner och tror att jag är bra på att tolka dem kritiskt. Om jag verkligen är bra på det vet jag inte eftersom jag inte har hela bilden? Jag antar att recensioner kommit för att stanna i takt med företagens minskade transparens och tillgänglighet gentemot deras kunder, för jag antar att det hör ihop. Nymans är lättare eftersom de alltid kan nås via sin butik. Det skulle vara intressant om det forskades på ämnet för människan har aldrig tidigare varit med om något liknande. Den dag man måste logga in med sitt bank-ID för att skriva en recension kanske aldrig kommer? Det man tappar är helheten så länge recensioner fokuserar på en detalj. Annars är det kul att läsa recensioner. Läste nyligen en som klagade på sin nyköpta luftluftvärmepump som inte håll måttet. Svaret kom från leverantören att vi ju hade pratat om att ditt hus var ett fuskbygge med felaktig isolering. Ibland kan det slå tillbaka.

Haha. Ouch. 😁

Transparensen har i varje fall förändrat karaktär drastiskt. När företagen dessutom kan påverka våra flöden och indirekt vårt konsumtionsbeteende, ja… visst är recensioner nog tänkt som ett slags motvikt till detta. Forskas gör det alldeles säkert. Gäller bara att nosa rätt på den!
 
Tillbaka
Topp