• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hitta en vettig Breitling för under 12k?

"Om den ser ut som en fisk, simmar som en fisk och luktar som en fisk... -då är det troligtvis en fisk.."

Fishy..!
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Enligt min personliga åsikt är det säljarens ansvar att ha koll på värdet av det man säljer. Hade jag fått erbjudande om att köpa en evo för 7,5k hade jag inte tvekat sålänge klockan inte är stulen eller på annat sätt oärlig :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...hittade du en Evolution för långt under 12K så är jag den förste att gratulera dig! Måste vara snudd på årets fynd!


Är du säker på att klockan inte är en kopia eller att den är stulen?!
Urmakakaren har konstaterat äktheten!

"Långt under" var lite sanning med modifikation. Har gett 11500 inkl service och byte av klinkhjul m.m.

Ändå rätt nöjd :)


Detta sa jag redan på sida 1, men om allt har gått ärligt till så är det bara och gratulera till årets fynd på klockfronten för TS! Och som sagt var, att den är trasig spelar väl än vis roll i sammanhanget, men med tanke på vilket urverk som sitter i så blir det nog inte så stora pengar oavsett vad som behöver åtgärdas, i min värld så känns 7500:- jävligt billigt trots att klockan behövde servas. Dock kul att den som utfört servicen verkar vara en riktig klåpare med tanke på att han satt visarna fel i kronografen, ibland så kan snålheten bedra visheten, för jag kan inte tänka mig att TS lämnade in klockan hos någon Breitling AD av någon anledning!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Var det denna klocka det var sånt jävla härj om i klåpargruppen "alla älskar breitling" (heter egentligen något annat) på fb?

Om så är fallet, skön köpare som håller inne betalning istället för att skicka tillbaka klockan för att sedan skryta vitt och brett vilken jävla deal han har gjort.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Var det denna klocka det var sånt jävla härj om i klåpargruppen "alla älskar breitling" (heter egentligen något annat) på fb?

Om så är fallet, skön köpare som håller inne betalning istället för att skicka tillbaka klockan för att sedan skryta vitt och brett vilken jävla deal han har gjort.
Vad är det för cool grupp? :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Haha, tänkte att du skulle gilla den! :) tror den heter "köp & sälj av exklusiva klockor" eller liknande. Har avhandlats tidigare på forumet. Mest breitling och tjat om hur drygt KS är.
Alla kanaler kan vara intressanta. Men är det något av en hata-ks-grupp är det inte så kul ju. :)
 

poormans

Rolex
Herregud är du ett barn eller? Helt ärligt bryr mig inte vem som sålt vad eller för hur mycket....orkar inte bry mig..jag vet vad som hände ang Evolution då köparen pratade med mig ofta när han höll på och köpa klockan. Och föressten om någon kallat någon för "troll" så tråkigt att du tar åt dig..Sen skriver du "oss på ks" äger du ks eller? Men om sanningen ska fram så finns det många "konstiga" personer både här och på FB..

vet du om den är kollad mot stöldregister? mina varningsklockor skulle ringa rätt ordentligt på en evo för 7500 kr oavsett hur stort servicebehovet är

Ingen idé att bråka. Men undersköterskan har en poäng. Om klockan nu är ärlig så är det inte riktigt ok att köpa den för 7500. (Underförstått självklart aldrig ok om den är stulen.) Det är det som faktiskt ks genomsyras av, ärliga säljare och köpare som oftast båda är nöjda med affärerna. I detta fall har säljaren (om koockan är legit) sålt den långt långt under vad han skulle fått för den här på ks, på pantbanken eller egentligen överallt i hela världen. Den skulle sannolikt gått med servicebehov för det dubbla priset inom en timme här.

Ex: Skulle någon som inte hade koll på sakers värde erbjuda mig sin helt ärliga 5513 för 20k så skulle jag säga nej och förklara att den är värd bra mkt mer. Utan tvekan.

dubbla kanske är att ta i men lätt 10-12 k sen en 4 k service så är det fortfarande en bra deal för både säljare och köpare
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fattar inte vart allt det här oförtjänta? dryghetssnacket kommer ifrån, är det för att folk säger sanningen här när de ser kopior etc? :)
Inte jag heller. Av alla olika sociala medier man varit på i olika sammanhang så är det mest vett och etikett här på KS faktiskt. Näsan alltid trevligt, bra kunskap, bra hjälp för de som vill lära sig mer etc.
 

RBJSWE

Cartier
Vill bara kolla om jag uppfattat det hela rätt: Säljaren vill ha 14 000 för klockan då den har "renoveringsbehov". Köparen får ner det några tusenlappar och ska betala när klockan har levererats. Då "upptäcker" köparen att klockan behöver service (och byta ut några delar) och vägrar betala den överenskomna priset, han lämnar in den på service och drar själv av servicekostnaden från priset. Detta innebär att han plötsligt sitter på en renoverad Evo för 11,5k. Korrekt?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vill bara kolla om jag uppfattat det hela rätt: Säljaren vill ha 14 000 för klockan då den har "renoveringsbehov". Köparen får ner det några tusenlappar och ska betala när klockan har levererats. Då "upptäcker" köparen att klockan behöver service (och byta ut några delar) och vägrar betala den överenskomna priset, han lämnar in den på service och drar själv av servicekostnaden från priset. Detta innebär att han plötsligt sitter på en renoverad Evo för 11,5k. Korrekt?

Så var min tolkning. Dock åtog sig säljaren att ta tillbaka klockan. Köparen vädrade dock affären i fb-gruppen och det gick väl sådär.

Mest efterspelet, att skryta om vilken affär denne gjort efter att man hängt ut säljaren. I mitt tycke inte så snyggt!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Så var min tolkning. Dock åtog sig säljaren att ta tillbaka klockan. Köparen vädrade dock affären i fb-gruppen och det gick väl sådär.

Mest efterspelet, att skryta om vilken affär denne gjort efter att man hängt ut säljaren. I mitt tycke inte så snyggt!
Låter riktigt äckligt osnyggt om det är sant. Speciellt om den är såld med "renoveringsbehov".
 

Code

AKA Vincent B
Ok ska försöka återberätta historien igen...köparen vill köpa en Evolution. Säljaren säger 14k. Köparen prutar. Sen säger säljaren att "kronografen" inte fungerar att den behöver servas. Men att själva klockan fungerar. Köparen skickar pengar till säljaren. Och köparen får vänta 1 vecka innan säljaren ens skickar den. Efter tjat och bla bla bla. Får köparen tillbaka hälften av summa och ska betala resterande när klockan kommit. Efter 1 vecka när klockan kommit märker köparen att det är inte bara kronografen som är trasig utan hela klockan då den ej går. Köparen går med den till urmakaren. Urmakaren säger att det fattas "kinkhjul" i klockan därför den inte fungerar. Vilket säljaren inte talat om utan bara att klockan drar sig ca 5sek/dygn. Vilket var en lögn. Köparen håller "inne" pengarna" för och se vad servicen kostar och tänker dra av service kostnaden då han blivit lurad. Pga säljaren sagt att klockan går vilket den inte gjorde. Därför den blev så billig. Är ni med nu??
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ok ska försöka återberätta historien igen...köparen vill köpa en Evolution. Säljaren säger 14k. Köparen prutar. Sen säger säljaren att "kronografen" inte fungerar att den behöver servas. Men att själva klockan fungerar. Köparen skickar pengar till säljaren. Och köparen får vänta 1 vecka innan säljaren ens skickar den. Efter tjat och bla bla bla. Får köparen tillbaka hälften av summa och ska betala resterande när klockan kommit. Efter 1 vecka när klockan kommit märker köparen att det är inte bara kronografen som är trasig utan hela klockan då den ej går. Köparen går med den till urmakaren. Urmakaren säger att det fattas "kinkhjul" i klockan därför den inte fungerar. Vilket säljaren inte talat om utan bara att klockan drar sig ca 5sek/dygn. Vilket var en lögn. Köparen håller "inne" pengarna" för och se vad servicen kostar och tänker dra av service kostnaden då han blivit lurad. Pga säljaren sagt att klockan går vilket den inte gjorde. Därför den blev så billig. Är ni med nu??

Han erbjöd väl att ta tillbaka klockan?

Är du med på varför det luktar illa över att skryta om vilken fantastisk affär man gjort efter den fadäs du beskriver?
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Det kanske är någon som gjort ett reparationsförsök innan :)

Frågan är bra hur man som yrkesman, urmakare i detta fallet, så radikalt missat att sätta i alt byta ett nytt hjul. Känns inte att är en lekman som bara skruvat i sönder ett verk för att det gått dåligt - o sen sätter ihop det igen men råkar glömma ett hjul...
 

tissoter

Audemars
Frågan är bra hur man som yrkesman, urmakare i detta fallet, så radikalt missat att sätta i alt byta ett nytt hjul. Känns inte att är en lekman som bara skruvat i sönder ett verk för att det gått dåligt - o sen sätter ihop det igen men råkar glömma ett hjul...
Nu vet jag som sagt inget om det aktuella uret, jag bara spekulerar i varför det saknas ett hjul :)
 

Cryssarn

Rolex
Frågan är bra hur man som yrkesman, urmakare i detta fallet, så radikalt missat att sätta i alt byta ett nytt hjul. Känns inte att är en lekman som bara skruvat i sönder ett verk för att det gått dåligt - o sen sätter ihop det igen men råkar glömma ett hjul...
ja den senaste lyckades ju sätta visare på fel ställe.
Nä bara riktiga urmakare får pilla på mina klockor. inga youtube-urmakare här inte
 

Code

AKA Vincent B
Ja han erbjöd att ta tillbaka klockan. MEN efter att ha fått klockan efter 1 vecka efter att säljaren fått sina pengar. Plus att klockan var trasig. Så litade inte köparen på säljaren om att kanske inte ens skulle få tillbaka sina pengar alls. Därför han behöll klockan. Plus att han gillade den. Varför det fattades ett kinkhjul? Ja det kan man undra. Förblir en gåta...säljaren hade ju sagt "att klockan går men tappar ca 5sek /dygn"...men som sagt klockan fungerade inte alls när köparen fick den.
 

Cryssarn

Rolex
Ja han erbjöd att ta tillbaka klockan. MEN efter att ha fått klockan efter 1 vecka efter att säljaren fått sina pengar. Plus att klockan var trasig. Så litade inte köparen på säljaren om att kanske inte ens skulle få tillbaka sina pengar alls. Därför han behöll klockan. Plus att han gillade den. Varför det fattades ett kinkhjul? Ja det kan man undra. Förblir en gåta...säljaren hade ju sagt "att klockan går men tappar ca 5sek /dygn"...men som sagt klockan fungerade inte alls när köparen fick den.
kan visserligen förstå att han inte litade på honom. Men försökte han få pengarna tillbaka först? dvs att säljaren skickar pengar och köparen sen skickar klockan?
 

Code

AKA Vincent B
Ingen aning...men skulle inte heller skicka..om jag blivit blåst genom att säga att klockan "fungerar men tappar 5sek/dygn"....och sedan fattas det kugghjul i den. Inte så att säljaren INTE vetat om detta, knappast...
 

Code

AKA Vincent B
Men som jag skrev tidigare..säljaren SA den tappar 5sek/dygn...MEN den gjorde ju inte det..den fungerade ju INTE ÖVERHUVUDTAGET.....
 

naggge

Panerai
Ja han erbjöd att ta tillbaka klockan. MEN efter att ha fått klockan efter 1 vecka efter att säljaren fått sina pengar. Plus att klockan var trasig. Så litade inte köparen på säljaren om att kanske inte ens skulle få tillbaka sina pengar alls. Därför han behöll klockan. Plus att han gillade den. Varför det fattades ett kinkhjul? Ja det kan man undra. Förblir en gåta...säljaren hade ju sagt "att klockan går men tappar ca 5sek /dygn"...men som sagt klockan fungerade inte alls när köparen fick den.
Fast det där låter ju som bedrägeri ju.. Från köparens sida!
Har säljaren erbjudit sig att ta tillbaka klockan så kan ju inte köparen bara bestämma sig för att "nej, jag behåller den för halva priset istället så har jag råd med en service och få pengar över". Detta utan att säljaren har gett sitt medgivande till det som jag förstår det.
 
Topp