• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage skammen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det mesta här på forumet består väl av "personliga uppfattningar"?
Du menar att man ska låta bli att kommentera / diskutera något man inte tycker om? Hålla det för sig själv.

Du vill ha bara ryggdunkar och likes?
Ptjaaa, i långa loppet blir det nog trevligast så tror jag.

Men har du det behovet så varsågod, det finns inget som hindrar dig, det finns ju en ignorefunktion som tur är.

KS är inte livet…
Snacka för dig själv, sitta här och skriva sånt där trams har väl ingen vettig människa tid med i verkliga livet?
Rolex är bäst ingen protest! Det var allt för nu, tack för ordet.
Rolig bild från första sidan av tråden för topic
5cc47e56-660c-45d7-9903-00a91e053133-jpeg.1844537

Ogillar homage. Mikromärken helt okej, sålänge de har eget designspråk.

Hade inte tyckt det var kul om någon noterade min klocka och började prata om den, så hade jag fått förklara att det är en homage till ett original

Lite som när jag var på konferens. Noterade att en chef hade en schyst Kermit på sig.

• Snygg klocka, Kermit va?
  • Det är en Steinhart
Stel tystnad

Fick sedan dra till med att det var mycket klocka för pengarna 🙃

Det är väl subjektivt?
För vissa verkar det vara jobbigt när man inte bara får likes på ett diskussionsforum

Det sista var ju extremt roligt i och med att det framgår så tydligt att rädslan för att inte få ryggdunk när man avslöjas med en homage är ett skäl att inte ha en homage.

Jag ät tacksam att jag inte har ett umgänge där det uppstår stel tystnad om någon ser en Steinhart.
Är det inte jobbigt när yttre attribut betyder så mycket?

Det sista var ju extremt roligt i och med att det framgår så tydligt att rädslan för att inte få ryggdunk när man avslöjas med en homage är ett skäl att inte ha en homage.

Jag ät tacksam att jag inte har ett umgänge där det uppstår stel tystnad om någon ser en Steinhart.
Problemet är om det är en kopia med annan logga. Inte att klockan är billig.
Är tacksam att jag inte har ett umgänge där folk bär kopior med annan logga, men för all del billiga klockor.

Det blev stelt för att jag trodde att det var en annan klocka, plus att det var första gången vi träffades.

Tycker dock att jag räddade upp det rätt bra 😌

Ogillar homage. Mikromärken helt okej, sålänge de har eget designspråk.

Hade inte tyckt det var kul om någon noterade min klocka och började prata om den, så hade jag fått förklara att det är en homage till ett original

Personligen skulle jag inte finna något problem med det. Istället så vore det bara kul att prata om hur fina sådana det finns, som ett alternativ för den som inte har råd att skaffa en klocka som kostar en halv genomsnittlig arbetares årslön.
Jag tycker en homage av en lyxklocka vore ett kul komplement till min Tissot, Orient Star och Seikos.

Senast ändrad:
Har personligen inget emot hommager. Speciellt inte när klockan i fråga inte är tillgänglig längre eller liknande.

Sen finner jag lite humor i de starka reaktionerna mot kinesiska designkopior när de stora märkena här ägnat sig liknande förfarande i decennier. Ett bra exempel är Cartier Tank t ex.

4345B728-764B-4066-89E8-27117B19FDB8.jpeg

många som har skelett i garderoben av de stora märkena, men mer rumsrent då av oklar anledning (jag har inget problem med endera). Sen vet man ju aldrig, kanske såg Rolex Alpha’s försök på en grön Sub och tyckte den idén var kul. Den kom iaf 2 år innan hulken 🙈
69733B46-6472-4436-9060-51226D3F0AF1.jpeg

Sista ska tas med en rejäl nypa salt såklart, även fast den kom före.

många som har skelett i garderoben av de stora märkena, men mer rumsrent då av oklar anledning (jag har inget problem med endera). Sen vet man ju aldrig, kanske såg Rolex Alpha’s försök på en grön Sub och tyckte den idén var kul. Den kom iaf 2 år innan hulken 🙈

Fanns ju en Kermit innan Hulken. 😉

Har personligen inget emot hommager. Speciellt inte när klockan i fråga inte är tillgänglig längre eller liknande.

Sen finner jag lite humor i de starka reaktionerna mot kinesiska designkopior när de stora märkena här ägnat sig liknande förfarande i decennier. Ett bra exempel är Cartier Tank t ex.

4345B728-764B-4066-89E8-27117B19FDB8.jpeg
Men är det verkligen många som ursäktar Seikos tank? Tycker den är lika illa som många andra kopior. (främst mtp kronan, hade det inte varit för den kunde den kanske ursäktats då tavlan nästan blivit en generisk design, såsom Marine eller flieger) .
Seiko har ju också en dj-version om jag inte minns fel.

sen är det kanske 2-3 modeller av flera tusen, medans kinaklonerna har en egen design av 15. Så inte så konstigt att de får bära hundhuvudet då deras hela affärsmodell bygger på "lån".

Även om de flesta märken har lånat lite fram och tillbaka genom åren så är det ändå rätt stor skillnad på ett varumärke som Seiko som gissningsvis har ett par hundra tusen modeller under bältet och där ett par enstaka råkar vara "kopior" av kända produkter jämfört med ett märke som enbart verkar leva på andras verk.

Jag känner inte till Alpha mer än att de tillverkar designkopior men en snabb titt på hemsidan visar att utbudet består av både Submariner, Seamaster, GMT-Master, Daytona och Datejust som alla är skyddade varumärken. 🤷‍♂️
Klockorna i sig är dock inte märkta med detta och så länge de ändrar namnen på hemsidan så går det nog under radarn juridiskt sett men det visar ändå att syftet bara är att rida på någon annans goda renommé och att det är hela deras affärsidé.

Kul att deras dykare dessutom verkar ha 3/5ATM WR. 😂

Utveckla gärna hur det blir ett problem, det här var jätteintressant faktiskt!
Ur perspektivet min egna umgängeskrets handlar det om självkänsla, genuinitet och att vara sann mot sig själv. Mina vänner får gärna gå med dyr klocka, billig klocka, smartklocka eller utan klocka. Men går de över mot något som försöker vara annat än vad det egentligen är så skulle jag ifrågasätta personens äkthet. Om en person kan ta genvägar över relatativt låga trösklar, är det en person jag behöver i mitt liv och som jag själv kan känna en tillhörighet till? Och då syftar jag inte på personens klocka i sig utan snarare de val som fattats på vägen dit.

Breitling körde väl Poljot-verk en period på 60-talet men det där vet ni dudes bättre än undertecknad. Ryskt är såklart aldrig fel, bra då var det bestämt 😁
Nej, det gjorde de inte. Däremot har ryssarna gjort sina ”varianter/homages” av Breitlings i årtionden, blue angels ”navis” och annat, och vissa har gjort rena fakes av Poljots genom att att måla Breitling på tavlan.

Breitling har använt sig av swiss made venus/valjoux/eta och samarbetet calibre 11>.

Ur perspektivet min egna umgängeskrets handlar det om självkänsla, genuinitet och att vara sann mot sig själv. Mina vänner får gärna gå med dyr klocka, billig klocka, smartklocka eller utan klocka. Men går de över mot något som försöker vara annat än vad det egentligen är så skulle jag ifrågasätta personens äkthet. Om en person kan ta genvägar över relatativt låga trösklar, är det en person jag behöver i mitt liv och som jag själv kan känna en tillhörighet till? Och då syftar jag inte på personens klocka i sig utan snarare de val som fattats på vägen dit.
Jisses

Så du menar att du skulle kunna tänka dig att sålla bort en person i din bekantskapskrets om du skulle upptäcka en kina-clone på dennes handled 😳? Man är alltså automatiskt en dålig och oärlig människa rakt igenom då eller 🤔?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp