• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage skammen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den som skrev inlägget som citerades tyckte att tillverkaren fick skylla sig själv då det hade satt ett högt pris på varan, vilket synes tämligen märkligt.

Fast ändå inte.
Man väljer själv vilken del av efterfrågan man vill tillfredsställa med sin produkt.
Lämnar man en "lucka" i marknaden kommer någon annan att fylla den.
Exempelvis: Rolex väljer att inte producera en vittavlad GMT (typ pan-am) trotts att det finns en efterfrågan i marknaden.
Någon annan tar den delen av marknaden med en "liknande" produkt eller en kopia av Rolex ursprungliga design
Annat exempel är Tudor där Rolex försöker att tillfredsställa marknadens behov av en Sub som koster mindre än en sub...
Därför vissa tillverkare som t.ex Seiko har en enorm bredd både gällande pris, design, urverk och andra egenskaper.

Nog är väl att vara ekonomiskt välbärgad ett sätt att vara priviligierad på!
Privilegad innebär snarare i detta fall en större möjlighet att anskaffa sig kapital. Tex att vara svenskfödd man med två föräldrar i storstad och tillgång till universitetsutbildning.

Min poäng är fortsatt att somliga skaffar sig kapitalet som krävs medan andra tar genvägar och lurar sig själva att köpa ”samma” produkt för en spottstyver.

Om man inte har kapitalet för en dyrare klocka och inte kan/vill skaffa sig det så är en pragmatisk lösning att köpa det man har råd med. Är det 2000kr man kan lägga på en klocka så är det imho stiligare att köpa en Triwa än en SM.

Senast ändrad:
Fast ändå inte.
Man väljer själv vilken del av efterfrågan man vill tillfredsställa med sin produkt.
Exempelvis: Rolex väljer att inte producera en vittavlad GMT (typ pan-am) trotts att det finns en efterfrågan i marknaden.
Någon annan tar den delen av marknaden med en "liknande" produkt eller en kopia av Rolex ursprungliga design
Annat exempel är Tudor där Rolex försöker att tillfredsställa marknadens behov av en Sub som koster mindre än en sub...
Därför vissa tillverkare som t.ex Seiko har en enorm bredd både gällande pris, design, urverk och andra egenskaper.
Oklart svar.

Om ”lämnar en lucka” innebär kopia till ett lägre pris så är det tämligen märkligt sätt att resonera.

Om det istället avses annan design till ett lägre pris så låter det fullt rimligt.

Fast ändå inte.
Får väldigt många träffar på klockar som inte är pan-amkopior om jag söker på "white dial GMT watch" Så vittavlad GMT verkar ju inte vara en lucka iaf.

Och på ett sätt tycker jag att lyxmärkena litegrann har bäddat för det med fullständigt hutlösa priser, som endast en liten privilegierad skara människor har råd med. Men det är bara min åsikt.
Så om en produkt är dyr pga. olika marknadselement och strategi från tillverkaren skall de då "skylla sig själv" när de blir kopierade? Detta är givetvis en risk med alla populära märken och jag är övertygad om att även Crocs blivit kopierade. Men skulle varken se dem som dyra eller lyxiga tbh. Men får de då skylla sig själv för att de skapat en populär produkt?
Jo det är en mänsklig rättighet att kunde köpa vad man vill av alla varor som finns lagligt tillgängligt i handeln.
Känns som en rätt hypotetisk frågeställning och nej det är inte en mänsklig rättighet. Backa gärna upp detta isf. Med vart i lagstiftningen eller i de mänskliga rättigheterna som det står.
Hypotetiskt så kan man inte direkt diskriminera folk från köp baserat på kön, religion eller inkomst. Men det är inte samma sak som att alla SKA kunna köpa varan. Dvs. vissa kanske inte har finanserna att göra så samtidigt som vissa som har råd väljer att inte göra det. Men detta är OT. Du får gärna ta det i en Lifestyle tråd så kan vi diskutera där.

Men oavsett, företag som lägger ner hårt jobb och sin själ i att skapa en bra produkt, R&D, etc. ska givetvis kunna kapitalisera på detta. Om man inte har råd sedan att köpa deras produkter så är det ju surt. Men det är knappast något som betingar produktion av direkta kopior. Alla får göra prioriteringar utifrån de tillgångar man har.

Har ägt 3 homager tror jag.
Va längesedan men denna tråden gjorde att jag fick ett sjukt sug igen.

Bilagor

• Screenshot_20210818-144634_Instagram.jpg
    Screenshot_20210818-144634_Instagram.jpg
    393.7 KB · Visningar: 13
  • Screenshot_20210818-144614_Instagram.jpg
    Screenshot_20210818-144614_Instagram.jpg
    285.8 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20210818-144545_Instagram.jpg
    Screenshot_20210818-144545_Instagram.jpg
    258.2 KB · Visningar: 20
Oklart svar.

Om ”lämnar en lucka” innebär kopia till ett lägre pris så är det tämligen märkligt sätt att resonera.

Om det istället avses annan design till ett lägre pris så låter det fullt rimligt.

Tycker inte det är märkligt alls.
Världen är full av Me To produkter och jag ville bli mycket förvånad om jag hittade någon som inte använder några av dessa.
Man är bara inte medveten om alla Me To produkter och kopior man köper om man inte är "nörd" inom just det området.

Tycker inte det är märkligt alls.
Världen är full av Me To produkter och jag ville bli mycket förvånad om jag hittade någon som inte använder några av dessa.
Man är bara inte medveten om alla Me To produkter och kopior man köper om man inte är "nörd" inom just det området.
Det är väl det som är skillnaden. Omedvetet köpa en kopia och medvetet leta efter en kopia för att man inte vill betala för en viss design...

Detta har ju debatterats fram och tillbaka åtskilliga gånger genom åren här på KS.
Blir dock ganska infekterat varje gång "andan" faller på och det tenderar nästan att gå lite överstyr när det tjafsas på från båda sidor.
En klunga anfaller och en försvarar 🤺.
Givetvis så får alla ha sin åsikt angående dom så kallade kopiorna, replikorna, hommagerna eller vad man nu själv vill kalla det och även yttra det i diskussioner på ett vettigt sätt.
Vettigt sätt enligt mig är att diskutera det på ett sätt så att ingen behöver så att säga anfalla och ingen behöver gå i direkt försvar med taggarna utåt direkt.
Blir ofta en trevlig diskussion då och kanske även givande åt båda hållen 🤔.
Däremot om man gör det för att man gillar att tjafsa så tycker i alla fall jag att det inte hör hemma här men det är bara min åsikt.
För egen del så har jag en hög med klockor i olika prisklasser och däribland tre hommager/kopior/replikor. Har för egen del absolut inget emot att både lyssna och diskutera detta både i och utanför mikrotråden om det görs utan att ironin och piskan åker fram direkt.
Tror att många känner så.
Problemet om man nu vill kalla det för det går ju däremot att lösa enkelt med ett förbud av dessa klockor på forumet gjort av ledningen.
Alla hade då fått rätta sig efter det och givetvis säkert gjort så också.
Så länge ledningen godkänner kopiorna, replikorna, hommagerna så är dom ju en del av forumet hur man än gör och för dom som inte gillar det då borde ju en del av åsikterna riktas åt det hållet kanske, vad vet jag 🤔.
Säger inte att jag själv förespråkar ett förbud men jag hade rättat mig efter det och det går, andra forum har det så och ledningen har väl sin fulla rätt att göra det om dom vill.

Detta är bara mina tankar om det hela och det behöver ju inte vara helt korrekt men som sakt mina tankar 😊.

Edit: Sorry för ett jävligt långt inlägg,
The End

Edit 2: vill bara förtydliga att där det står kopior och replikor så menas det inte redan förbjudna kopior. Trodde att alla förstod vad jag menade där men jag var säkert otydlig, sorry @yonsson 🤷

Senast ändrad:
Detta har ju debatterats fram och tillbaka åtskilliga gånger genom åren här på KS.
Blir dock ganska infekterat varje gång "andan" faller på och det tenderar nästan att gå lite överstyr när det tjafsas på från båda sidor.
En klunga anfaller och en försvarar 🤺.
Givetvis så får alla ha sin åsikt angående dom så kallade kopiorna, replikorna, hommagerna eller vad man nu själv vill kalla det och även yttra det i diskussioner på ett vettigt sätt.
Vettigt sätt enligt mig är att diskutera det på ett sätt så att ingen behöver så att säga anfalla och ingen behöver gå i direkt försvar med taggarna utåt direkt.
Blir ofta en trevlig diskussion då och kanske även givande åt båda hållen 🤔.
Däremot om man gör det för att man gillar att tjafsa så tycker i alla fall jag att det inte hör hemma här men det är bara min åsikt.
För egen del så har jag en hög med klockor i olika prisklasser och däribland tre hommager/kopior/replikor. Har för egen del absolut inget emot att både lyssna och diskutera detta både i och utanför mikrotråden om det görs utan att ironin och piskan åker fram direkt.
Tror att många känner så.
Problemet om man nu vill kalla det för det går ju däremot att lösa enkelt med ett förbud av dessa klockor på forumet gjort av ledningen.
Alla hade då fått rättat sig efter det och givetvis säkert gjort så också.
Så länge ledningen godkänner kopiorna, replikorna, hommagerna så är dom ju en del av forumet hur man än gör och för dom som inte gillar det då borde ju en del av åsikterna riktas åt det hållet kanske, vad vet jag 🤔.
Säger inte att jag själv förespråkar ett förbud men jag hade rättat mig efter det och det går, andra forum har det så och ledningen har väl sin fulla rätt att göra det om dom vill.

Detta är bara mina tankar om det hela och det behöver ju inte vara helt korrekt men som sakt mina tankar 😊.

Edit: Sorry för ett jävligt långt inlägg,
The End
Kopior har aldrig och kommer aldrig bli tillåtet.

Det är en äkta Poljot Jetfighter ju. 😂

Ska jag vara ärlig så skulle jag inte banga för en sån. Rysk och cool.
Men kan vi inte bara bestämma oss någongång, nyss var ju designstöld för fattiga och har kommer Brattlife och vill ha en!?
Blir inte klok på den här tråden på riktigt!

Men kan vi inte bara bestämma oss någongång, nyss var ju designstöld för fattiga och har kommer Brattlife och vill ha en!?
Blir inte klok på den här tråden på riktigt!
Jag har dock inte uttryckt mig åt något håll.

Om jag ska vara ärlig så kunde jag inte bry mig mindre vad folk har för klockor. Köp det man vill! Steinhart, Rolex, Breitling, RM eller QQ, vad som som gör en lycklig funkar. Klockor är ett värdsligt problem överlag. Ett smycke för att öka bärarens dopaminer. 👍

Har personligen inget emot hommager. Speciellt inte när klockan i fråga inte är tillgänglig längre eller liknande.

Sen finner jag lite humor i de starka reaktionerna mot kinesiska designkopior när de stora märkena här ägnat sig liknande förfarande i decennier. Ett bra exempel är Cartier Tank t ex.

4345B728-764B-4066-89E8-27117B19FDB8.jpeg

Jag har dock inte uttryckt mig åt något håll.

Om jag ska vara ärlig så kunde jag inte bry mig mindre vad folk har för klockor. Köp det man vill! Steinhart, Rolex, Breitling, RM eller QQ, vad som som gör en lycklig funkar. Klockor är ett värdsligt problem överlag. Ett smycke för att öka bärarens dopaminer. 👍
Det var inte riktat till dig personligen, det råkade bara bli ditt inlägg som hamnade i skottlinjen. 😔

Håller helt med dig i det du skriver men en överväldigande mängd skribenter här verkar inte dela den uppfattningen.

Jag tänker såhär i frågan, sålänge klockan som ägs och postas på forat inte är olaglig (kopia) @yonsson så har vi inget problem.
Vad man tycker personligen om designstölder är ju just en personlig uppfattning som man kan hålla för sig själv och scrolla vidare om det inte passar tänker jag.

Det var inte riktat till dig personligen, det råkade bara bli ditt inlägg som hamnade i skottlinjen. 😔

Håller helt med dig i det du skriver men en överväldigande mängd skribenter här verkar inte dela den uppfattningen.

Jag tänker såhär i frågan, sålänge klockan som ägs och postas på forat inte är olaglig (kopia) @yonsson så har vi inget problem.
Vad man tycker personligen om designstölder är ju just en personlig uppfattning som man kan hålla för sig själv och scrolla vidare om det inte passar tänker jag.
Det mesta här på forumet består väl av "personliga uppfattningar"?
Du menar att man ska låta bli att kommentera / diskutera något man inte tycker om? Hålla det för sig själv.

Du vill ha bara ryggdunkar och likes?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp