Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag förstår precis och kommentaren var tänkt i allmänna drag och inte riktat mot dig på något vis.Jag har inte spytt galla på någon för dess klockval vad jag vet. Klockorna kan jag däremot spy galla på. Tar man det personligt så har man nog köpt klockan av fel anledning.
Fick tänka alldeles för länge innan polletten trillade nerMin C-uppsats var en homage till originalförfattaren. Tror inte handledaren fattade det riktigt, men jag var ärlig, jag satte mitt eget namn på den.
Här har ni som driver KS en stor möjlighet att bidra, åtminstone lokalt i Sverige och Norden. Givet att ni ser problemet det vill säga vilket jag tolkar ditt svar som att ni gör. Mikrotråden består i stort av förfrågningar om alternativ (hommages) till klockor användare egentligen vill ha.+1! Branschen måste skärpa till sig i frågan.
Är inte aktiv där själv så ofta men läser och håller verkligen inte med om detta. Finns det inslag av homager och i min värld trista designkopior? Visst. Men där finns också ett genuint intresse för lite ovanligare och mindre okända märken som har helt egna designer. Så att bara avskriva den som en homagetråd är allt annat än rättvist.Mikrotråden består i stort av förfrågningar om alternativ (hommages) till klockor användare egentligen vill ha.
Här har ni som driver KS en stor möjlighet att bidra, åtminstone lokalt i Sverige och Norden. Givet att ni ser problemet det vill säga vilket jag tolkar ditt svar som att ni gör. Mikrotråden består i stort av förfrågningar om alternativ (hommages) till klockor användare egentligen vill ha.
Finns det ingen efterfrågan så kommer det inte finnas ett utbud.
Jag tror att en rimlig lösning som de flesta skulle kunna känna sig nöjda med vore om man skapade en separat "kinatråd" ungefär som på WUS. På så sätt kan alla ta del av det material man vill ta del av och skippa det man inte gillar på ett betydligt lättare sätt och just kinaklockor är en ganska tydlig vattendelare till och med inom mikrotråden.Är inte aktiv där själv så ofta men läser och håller verkligen inte med om detta. Finns det inslag av homager och i min värld trista designkopior? Visst. Men där finns också ett genuint intresse för lite ovanligare och mindre okända märken som har helt egna designer. Så att bara avskriva den som en homagetråd är allt annat än rättvist.
Ni gör självklart vad ni vill och personligen har jag inget emot att en sådan diskussionsplats finns, men effekten blir en ökad medvetenhet och rimligtvis efterfrågan som i sin tur göder utbudet (”branschen”) genom att sådana diskussioner får äga rum. Just saying.Naivt att lägga över det på KS.
Branschen har sitt eget ansvar, vi lever ju bara med vad marknaden erbjuder.
KS är en samlingsplats för folk som gillar klockor, och där gillar vi olika. Av olika anledningar.
Blancpain är kanske undantaget, de är som du vet homager på det tidigare bolagets klockor med ett fantastiskt urverk i. Så homage kan ju även ha hög status.Man skulle ju kunna vilja göra något bättre. Ungefär som att Seiko, Breitling, IWC, Tudor, Rolex, Zenith, ja, de flesta faktiskt vill förbättra en gammal ikonisk design. Det hade varit logiskt. Så är det dock ytterst ytterst sällan.
Vi snackar ju i princip alltid lågprisklockor gjorda med mallen av dyrare klockor. motivationen är såklart att försöka erbjuda den där lyxiga känslan som originalet har. Jag hade inte känt mig lyxig med en Steinhart, jag hade känt mig smutsig.
Nu gillar jag ju andra delen av den kinesiska klockindustrin, där de inhemska märkena faktiskt gjort och gör egna saker. https://klocksnack.se/threads/min-kinesiska-samling.75496/Jag tror att en rimlig lösning som de flesta skulle kunna känna sig nöjda med vore om man skapade en separat "kinatråd" ungefär som på WUS. På så sätt kan alla ta del av det material man vill ta del av och skippa det man inte gillar på ett betydligt lättare sätt och just kinaklockor är en ganska tydlig vattendelare till och med inom mikrotråden.
En gång i tiden var det säkert en god idé att kombinera mikromärken och andra billigare klockor men med tanke på hur otroligt mycket (och snabbt) forumet har växt och hur spretigt det har blivit så känns det bara rörigt och det leder till att alla möjliga typer av klockor och intressen buntas ihop vilket leder till missnöje från flera olika håll.
Det var det jag menade. Gäller även i högsta grad Seiko, Breitling, Zenith mm. Men det är ju (förutom en uppgradering) homage på egna modeller, inte på andras modeller.Blancpain är kanske undantaget, de är som du vet homager på det tidigare bolagets klockor med ett fantastiskt urverk i. Så homage kan ju även ha hög status.
Jag tror nog att de flesta (och även du) förstår vad jag syftade på när jag använde benämningen "kinaklockor" men du har naturligtvis helt rätt. Kul med lite Kinaklockor i dess rätta bemärkelse!Nu gillar jag ju andra delen av den kinesiska klockindustrin, där de inhemska märkena faktiskt gjort och gör egna saker. https://klocksnack.se/threads/min-kinesiska-samling.75496/
Så kanske inte klumpa ihop hela Kina?![]()
Medlemmarna skapar forumet. Om de i minrotråden inte vill ha Omegas eller kinatillverkat i den tråden så borde det kunna självmodereras genom förtydliganden i tråden av de aktiva medlemmarna.Jag tror att en rimlig lösning som de flesta skulle kunna känna sig nöjda med vore om man skapade en separat "kinatråd" ungefär som på WUS. På så sätt kan alla ta del av det material man vill ta del av och skippa det man inte gillar på ett betydligt lättare sätt och just kinaklockor är en ganska tydlig vattendelare till och med inom mikrotråden.
En gång i tiden var det säkert en god idé att kombinera mikromärken och andra billigare klockor men med tanke på hur otroligt mycket (och snabbt) forumet har växt och hur spretigt det har blivit så känns det bara rörigt och det leder till att alla möjliga typer av klockor och intressen buntas ihop vilket leder till missnöje från flera olika håll.
Jag tog mig lite tid att titta igenom de senaste 32 sidorna i mikrotråden, vilket är knappt 1000 inlägg.Här har ni som driver KS en stor möjlighet att bidra, åtminstone lokalt i Sverige och Norden. Givet att ni ser problemet det vill säga vilket jag tolkar ditt svar som att ni gör. Mikrotråden består i stort av förfrågningar om alternativ (hommages) till klockor användare egentligen vill ha.
Finns det ingen efterfrågan så kommer det inte finnas ett utbud.
Varför inte säger jag men finns samtidigt så galet mycket folk i den tråden med lika många viljor så kanske inte en riktigt lika smärtfri övergång som i den betydligt mindre Doxa-tråden. Tycker vi taggar in den alltid så kloka @Birchgrove så kan han väl suga lite på karamellen åtminstone. Kan väl tillägga att vi faktiskt försöööker självmoderera redan med blandat resultat (som du känner till).Medlemmarna skapar forumet. Om de i minrotråden inte vill ha Omegas eller kinatillverkat i den tråden så borde det kunna självmodereras genom förtydliganden i tråden av de aktiva medlemmarna.
Ett bra exempel är Doxa-tråden som kom fram till att Doxa-liknande klockor med anknytning till Doxa men inte är Doxa, kan rymmas i tråden.
Att jämföra KS med WUS blir lite skevt. WUS är världens största klockforum.
[Fördom] Jag tror inte heller de med kinatillverkade homager skulle finna sig i en egen sådan tråd då hela idén bygger på att homager har en glans av något de inte är [/Fördom]
Det är just det som är problemet, att tråden har växt till mastodontproportioner vilket lett till att det finns så otroligt många viljor och intressen som spretar åt alla möjliga håll. Jag hade gärna sett en tråd dedikerad till mikromärken eftersom det intresserar mig men det känns lite märkligt och förvirrande om jag skulle skapa ytterligare en mikrotråd när det redan finns en. Jag har inget intresse av San Martin, Pagani och liknande fabrikat som på senare tid tagit upp mer och mer utrymme i tråden och det gör mig egentligen ingenting att de postas men jag kan känna att det finns betydligt bättre platser för den typen av klockor än en tråd dedikerad till mikromärken och går man tillbaka till trådstarten så är det rätt uppenbart vilken typ av klockor den ursprungligen var tänkt att avhandla även om det som sagt blivit otroligt spretigt med tiden och numera är synonymt med billiga klockor överlag och på senare tid även "kinamärken".Medlemmarna skapt forumet. Om de i minrotråden inte vill ha Omegas eller kinatillverkat i den tråden så borde det kunna självmodereras genom förtydliganden i tråden av de aktiva medlemmarna.
Ett bra exempel är Doxa-tråden som kom fram till att Doxa-liknande klockor med anknytning till Doxa men inte är Doxa kan rymmas i tråden.
Den sista är allt förutom kopia/homage.Strunta i det där med homage och kopior. Köp respektabel originaldesign från Seiko istället.
![]()
![]()
![]()
Jag äger och gillar Seiko. Kunde inte hålla mig bara.![]()
Varför inte säger jag men finns samtidigt så galet mycket folk i den tråden med lika många viljor så kanske inte en riktigt lika smärtfri övergång som i den betydligt mindre Doxa-tråden. Tycker vi taggar in den alltid så kloka @Birchgrove så kan han väl suga lite på karamellen åtminstone. Kan väl tillägga att vi faktiskt försöööker självmoderera redan med blandat resultat (som du känner till).
Det är självklart tillåtet att skapa fler trådar och tunna ut mikrodelen som inte längre är någon mikrotråd. Det behövs ingen ny forumdel för att skapa fler trådar.Det är just det som är problemet, att tråden har växt till mastodontproportioner vilket lett till att det finns så otroligt många viljor och intressen som spretar åt alla möjliga håll. Jag hade gärna sett en tråd dedikerad till mikromärken eftersom det intresserar mig men det känns lite märkligt och förvirrande om jag skulle skapa ytterligare en mikrotråd när det redan finns en. Jag har inget intresse av San Martin, Pagani och liknande fabrikat som på senare tid tagit upp mer och mer utrymme i tråden och det gör mig egentligen ingenting att de postas men jag kan känna att det finns betydligt bättre platser för den typen av klockor än en tråd dedikerad till mikromärken och går man tillbaka till trådstarten så är det rätt uppenbart vilken typ av klockor den ursprungligen var tänkt att avhandla även om det som sagt blivit otroligt spretigt med tiden och numera är synonymt med billiga klockor överlag och på senare tid även "kinamärken".
Det är rätt självklart att det blir lätt kaotiskt om den största diskussionstråden på Klocksnack plötsligt ska täcka in alla möjliga typer av klockor från de absolut billigaste designkopiorna man kan köpa på Aliexpress till Ming och andra mer exklusiva varumärken samt allt däremellan. Det har vid upprepade tillfällen framförts förslag om en egen forumdel vilket fått avslag varje gång det tagits upp men det i sig tyder ju på att det finns intressekonflikter inom tråden och det kanske skulle gynna både mikrotråden men även andra intressegruppen om det fanns en tydligare uppdelning även om det inte nödvändigtvis behöver innebära en hel forumdel.
Här håller jag inte med dig om exemplet. Doxa-tråden har utvecklats till detta på 260 sidor över fem år. Tråden baseras på ETT gemensamt varumärke och de relativt få avknoppningar, varianter, ändringar och nya märken som skapats runt detta. Tråden har organiskt växt fram till konsensus tack vare en smal grund att stå på.Medlemmarna skapar forumet. Om de i minrotråden inte vill ha Omegas eller kinatillverkat i den tråden så borde det kunna självmodereras genom förtydliganden i tråden av de aktiva medlemmarna.
Ett bra exempel är Doxa-tråden som kom fram till att Doxa-liknande klockor med anknytning till Doxa men inte är Doxa, kan rymmas i tråden.
[Fördom] Jag tror inte heller de med kinatillverkade homager skulle finna sig i en egen sådan tråd då hela idén bygger på att homager har en glans av något de inte är [/Fördom]
Läser ju vad du skriver men förstår inte vad du inte håller med om. Doxa-tråden var ett exempel. Bredda tråd/snava åt tråd eller förgrena tråd. Olika metoder för att nå samma mål.Här håller jag inte med dig om exemplet. Doxa-tråden har utvecklats till detta på 260 sidor över fem år. Tråden baseras på ETT gemensamt varumärke och de relativt få avknoppningar, varianter, ändringar och nya märken som skapats runt detta. Tråden har organiskt växt fram till konsensus tack vare en smal grund att stå på.
Microtråden har över 4000 sidor och handlar om ett bredare och mer oöverskådligt ämne och hundratals varumärken. Det går inte ens enas om vad som kan postas i tråden tack vare det stora antalet deltagare och åsikter. Tråden har helt enkelt växt för mycket och baserades dessutom på en för bred grund. Det var säkert inte lätt att veta för fem år sedan däremot, så ingen kritik till @Birchgrove alls.
Jag kanske är morgontrött. Jag läste det som att du jämförde Doxa-trådens egenskaper med microtrådens dito och valde den förra som ett bra exempel på trådkonsensus.Läser ju vad du skriver men förstår inte vad du inte håller med om. Doxa-tråden var ett exempel. Bredda tråd/snava åt tråd eller förgrena tråd. Olika metoder för att nå samma mål.
Fast nu var det helt tvärtemot den liknelsen du gjorde med Doxa-tråden som även jag tyckte var en schysst lösning på ett "infekterat" problem.Det är självklart tillåtet att skapa fler trådar och tunna ut mikrodelen som inte längre är någon mikrotråd. Det behövs ingen ny forumdel för att skapa fler trådar.
Jag tycker inte heller att det behövs någon egen forumdel vilket jag även påpekat de gånger det har varit uppe för diskussion eftersom det saknas underlag för det men det är samtidigt inte heller en bra lösning att ha allt samlat i en och samma tråd. Jag förstår din vinkel men vet inte hur det skulle kunna förverkligas på ett bra sätt för det finns de som menar att mikrotråden är en trevlig blandning men samtidigt framför önskemål om en egen forumdel vilket är ganska motsägelsefullt och det finns nästan lika många viljor och åsikter som aktiva skribenter vilket gör det väldigt svårt att komma fram till något slags konsensus vilket krävs för att man ska kunna få till en förändring och det behövs nästan påtvingade åtgärder uppifrån.Det är självklart tillåtet att skapa fler trådar och tunna ut mikrodelen som inte längre är någon mikrotråd. Det behövs ingen ny forumdel för att skapa fler trådar.
Ska det vara en mänsklig rättighet att att få köpa en sak av det man vill och att det ska vara fritt att kopiera designen för den som skapat den har satt ett högt pris på varan?Så länge det finns olika människor så finns det olika åsikter och smaker. Och tur är väl det. Tänk om alla hade samma klocka, vad tråkigt det hade varit. Jag uppskattar att se olika klockor, även de som inte faller i min smak.
Homager och kopior är ju ett laddat ämne och olika personer drar gränsen på olika ställen. Jag respekterar de som inte tycker om att vissa tillverkare vill efterlikna andras modeller. Själv drar jag gränsen vid falsk förespegling och bedrägeri.
Att vissa gör en mer eller mindre kopia av andras modeller kan diskuteras men kan också ses som en hyllning. Att andra vill kopiera en är ju på ett sätt en bekräftelse att man har gjort nånting bra. Och på ett sätt tycker jag att lyxmärkena litegrann har bäddat för det med fullständigt hutlösa priser, som endast en liten privilegierad skara människor har råd med. Men det är bara min åsikt.
PriviligeradOch på ett sätt tycker jag att lyxmärkena litegrann har bäddat för det med fullständigt hutlösa priser, som endast en liten privilegierad skara människor har råd med. Men det är bara min åsikt.
Ska det vara en mänsklig rättighet att att få köpa en sak av det man vill och att det ska vara fritt att kopiera designen för den som skapat den har satt ett högt pris på varan?![]()
Den som skrev inlägget som citerades tyckte att tillverkaren fick skylla sig själv då det hade satt ett högt pris på varan, vilket synes tämligen märkligt.Vart kom mänskliga rättigheter in i bilden?
Men så klart. Så är det.
Jo det är en mänsklig rättighet att kunde köpa vad man vill av alla varor som finns lagligt tillgängligt i handeln.
Helt oberoende av vad några personer på ks skulle tycka.
Det är samma marknadsmekanismer som skapat både "originalen" och "kopian"
Det går inte att välja bara den enas existens.