• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hommage/Copage-Affordables och liknande, den vågade utbrytartråden

OP Copage för den som inte vill hinna dö innan AD ringer

IMG_20210822_182838.jpg
 
OP Copage för den som inte vill hinna dö innan AD ringer

IMG_20210822_182838.jpg
@Cosmo har annars en Traska Commuter på k&s om någon är sugen. ☺️
 
Du får specifiera dig lite.
Vilken typ av klocka är du ute efter?
Helst 38-39 mm versioner av Explorer, Aqua Terra eller "Sinn-stuk" men även snygga dykare (allt från Subs till Monsters) skulle vara intressant.

Krav är att det är hyfsad kvalitet och vattenresistens på par mot motsvarande automatare (de vanliga man ser på Youtube från PD, SM, Heimdallr, Steeldive osv.). De kvartshomager jag hittat är av väldigt låg kvalitet/vattenresistens. Betalar gärna 1000 - 1500 för något hyfsat jämfört 300 för något strunt (vilket är mer det jag sett, från typ Lige).

EDIT - Dykare får gärna vara 40-42 mm så länge L2L är < 48 mm.
 
Helst 38-39 mm versioner av Explorer, Aqua Terra eller "Sinn-stuk" men även snygga dykare (allt från Subs till Monsters) skulle vara intressant.

Krav är att det är hyfsad kvalitet och vattenresistens på par mot motsvarande automatare (de vanliga man ser på Youtube från PD, SM, Heimdallr, Steeldive osv.). De kvartshomager jag hittat är av väldigt låg kvalitet/vattenresistens. Betalar gärna 1000 - 1500 för något hyfsat jämfört 300 för något strunt (vilket är mer det jag sett, från typ Lige).

EDIT - Dykare får gärna vara 40-42 mm så länge L2L är < 48 mm.

SEK 1,022.69 42mm Cooper Submaster SAS SBS Military 300M Diver

En SBS copage kanske?
Hardlex och inte safir dock.
 
Eller en chrono flygare?

SEK 905.54 | 【Escapement Time】Quartz 6S21 Movement Pilot Flieger Chronograph 40mm Sapphire Waterproof 100M
Väldigt bra förslag tack! Hade flygaren varit någon mm mindre och utan kronograf hade jag nog slagit till. Dykaren är ett väldigt bra alternativ men det är något som inte riktigt är i min smak.

Uppskattar verkligen försöket, tack!
 
Väldigt bra förslag tack! Hade flygaren varit någon mm mindre och utan kronograf hade jag nog slagit till. Dykaren är ett väldigt bra alternativ men det är något som inte riktigt är i min smak.

Uppskattar verkligen försöket, tack!

Inga problem mannen.

Finns ju som sagt rätt dåligt med quartz på Ali eller från mer prisvärda microbrands. Skälet är väl helt enkelt att marknaden är översvämmad med quartzbaserade märken.

Kan lägga upp några fler länkar senare. 👍🏼
 
Han är nog djupare i homage-hålet än någon annan av oss mtp de Blancpain han har/haft. Maranez är bra grejer det, liksom systermärket Armida gör de små förbättringar på eventuella original, det är bra det!
Det är ändå intressant att de flesta (även hängivna fans) verkar vara överens om att deras länkar är bättre än Doxas. Jag vet inte om det säger mer om Maranez eller om Doxa... 🤔
 
SEK 440.10 Diver Watch 200M C3Super luminous Quartz

Mineralglas, polerad mittlänk och billigt spänne.

I övrigt snarlik en Pagani.
Där har vi den, precis vad jag letade efter! Känns väldigt 'motsvarande en automatisk homage fast kvarts', kanske sånär som på kristallen, men det är som vi konstaterat uppenbarligen inte läge att vara kräsen... 😉 Tack igen!
 
Det är ändå intressant att de flesta (även hängivna fans) verkar vara överens om att deras länkar är bättre än Doxas. Jag vet inte om det säger mer om Maranez eller om Doxa... 🤔
Maranez länk är i en klass för sig i den prisklassen. Hur de kunde sälja den för $99 eller att de skickar med det på en klocka som kostar $399 är ofattbart. Jag har testat många BoR-länkar (inkl två Doxa) och Maranez är helt klart bäst, oavsett pris. Snygg finish, tighta toleranser och ett väldigt snyggt och kvalitativt lås.

Subjektivt: Jag tycker att Maranez länk är bäst för att den lägger sig precis mitt emellan Doxas länkar och lås. Låset på SUB 300 är ett klassiskt plåtlås som jag älskar och som funkar kanon till den klockan men det är ju tillsammans med länken rätt dyrt med tanke på vad det är. Kvalitén på plåslåset är dessutom sådär då mitt redan har börjat rosta i dykförlängningen. Låset på SUB 300T är sjukt stort och klumpigt och passar inte alls stilen på klockan.

Priser:
Maranez: $99 (exkl moms/tull)
Doxa med plåtlås: €280 (inkl moms/tull)
Doxa med fräst lås: €480 (inkl moms/tull)
Doxa, endast låset:€190 (inkl moms/tull)
 
Googlat Copage-Affordables men inte blivit klokare.
Vad är det?
Verkar varken vara svenska eller engelska.
Kanske Göteborgska som jag inte förstår bra eller så är jag bara gammal…
 
Googlat Copage-Affordables men inte blivit klokare.
Vad är det?
Verkar varken vara svenska eller engelska.
Kanske Göteborgska som jag inte förstår bra eller så är jag bara gammal…
Copage = "homage" som är en ren designkopia (sammanslagning av orden copy och homage, minns inte vem som myntade det men tycker att det är lite fyndigt 😁)

Affordable är helt enkelt en billigare klocka. Otroligt svårt att definiera i reda kronor (eller yen) men en rimlig definition är väl ungefär att de flesta skulle kunna spontanköpa ett exemplar utan att det påverkar ens ekonomi nämnvärt.
 
Copage = "homage" som är en ren designkopia (sammanslagning av orden copy och homage, minns inte vem som myntade det men tycker att det är lite fyndigt 😁)

Affordable är helt enkelt en billigare klocka. Otroligt svårt att definiera i reda kronor (eller yen) men en rimlig definition är väl ungefär att de flesta skulle kunna spontanköpa ett exemplar utan att det påverkar ens ekonomi nämnvärt.
Tack för att du tog dig tid att förklara.
Jag brukar googla ord jag aldrig hört förut för att inte missförstå men copage gick jag bet på.
 
Tack för att du tog dig tid att förklara.
Jag brukar googla ord jag aldrig hört förut för att inte missförstå men copage gick jag bet på.
Det var någon i mikrotråden som började använda uttrycket men jag har aldrig stött på det någon annanstans så det är möjligt att det inte existerar utanför KS och fullt förståeligt att man funderar över vad det betyder. 😊

Det kanske kan läggas in en kortare förklaring i trådstarten? Det känns som att det kommer att vara en återkommande fråga annars. @Baramats
 

Genomgång av San Martin hq. Vet inte vad jag väntade mig men ser ut att hålla hög nivå på produktionslinjen.

Nästan lite klinisk känsla vilket också är min erfarenhet av hur San Martins nyare klockor upplevs på handleden.

Lite steril och kall känsla med andra ord. Väldigt välbyggda och skarpa men det saknas lite charm och värme. Särskilt om man jämför med originalen.

Å andra sidan är det väl ingen som köper en SM som substitut för originalet. En SM köper man för att få en helt ok klocka till ett överkomligt pris.

DSC07719 (1)-picsay.jpg


SM MM300 v2
 
Tillbaka
Topp