• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Eller om du är säljare välj ett bra fik? Oftast säljaren som väljer plats som känns bekväm då personen innehar säljföremålet.
Som @Clark Kent säger förslagsvis ställe som har kameror.

Haha, jo men då är vi nog av lite olika åsikt helt enkelt. Jag tycker det vore rätt avskräckande att ses på Donken och kränga grejer generellt. Men uppenbarligen går det att få till (och t.o.m föredras!?), att döma av kommentarerna i den här tråden :)
Jag argumenterar inte för Donken, jag argumenterar på ett principiellt plan emot att smyga sig in på ett bankkontor (där du inte är välkommen) och göra upp en affär.

Har köpt en litet dyrare klocka på en centralt belägen Circle K, där vi tog en kopp kaffe samtidigt som vi pratade om klockan, jag testade den och vi gled även in på andra samtalsämnen.
En annan litet dyrare klocka har jag köpt, där säljaren var vänlig nog att besöka mitt hotell, då vi under helgen var i samma stad. Vi gick upp i loungen, tog en kaffe medans jag kikade på klockan och vi samtalade om både det ena och det andra. Mycket trevligt och jag kan tänka mig att mötas på ett hotell kan vara ett bra ställe. De har i princip alltid kameraövervakning samt köper du en kopp kaffe eller två så finns det alltid bra ställen att sitta på också.

Enklast är ju faktiskt att prata via telefon eller dylikt så att man får en magkänsla... Lita på din magkänsla :)

Mvh / Larsson

Eller om du är säljare välj ett bra fik? Oftast säljaren som väljer plats som känns bekväm då personen innehar säljföremålet.
Som @Clark Kent säger förslagsvis ställe som har kameror.

Jag tror man ska vara försiktig med att konstatera att det är okej bara man är på en plats med kameror.

Dels måste du fortfarande ta dig dit och hem (men om du som säljare och köpare använder banköverföring eller swish minskar såklart risken för rån), men dels är jag inte helt säker på att polisen intresserar sig för bedrägeri och du får inte tillgång till filmen själv.

Håller med de andra har sagt. NK är en bra plats att ses. Om du har pistol kan det vara bra att ta med men nämn naturligtvis inte detta för köparen. Kan även vara bra att ha en polare som tar köparens mamma gisslan under transaktionen så att man har något att falla tillbaka på ifall köparen börjar knasa.

Hej! Jag hade tänkt lägga ut en klocka till försäljning senare i höst och undrar lite hur jag ska gå tillväga vid en försäljning? Eller snarare hur jag gör upp affären säkrast? Känns osäkert att skriva ut hemadress i annons och att ta emot okända människor hemma. Hur ställer sig ADs och Kaplans osv till att folk ses hos dom och gör upp affärer? Eller ska man ses på en bank för det kanske är bästa alternativet om pengar ska byta ägare sen? Och om klockan ska skickas, hur brukar ni skicka den då? och hur betalas klockan?

Jag har försökt hitta tidigare trådar om detta men inte lyckats, så länka gärna om det finns.

Köp köparen och ses på allmän plats där du känner dig trygg?
Ta med en vän om du vill, alternativt skicka klockan istället med Rek/Värde (beroende på klockans värde)

Givetvis ska du inte bjuda hem en köpare.

Edit: AD/Kaplans lär knappast godkänna att affärs görs upp där. Det vore ju jättekonstigt.

Hej! här är lite erfarenheter jag har av köp och sälj. Alla dessa behöver man inte följa slaviskt men iaf medvetet ignorera.
  • Dela aldrig din address eller gör affär i närheten av din bostad
  • Va försiktig med att lämna ut ditt nummer på förhand om du har det kopplat till swish. (eftersom du kan ta reda på för + efternamn genom det)
  • Swish får du pengarna direkt. Banköverföring kan vara osäkrare då det kan ta 1-2 dagar (Pengarna bör föras över innan om det används)
  • Undvik att bära runt på stora belopp kontant.
  • Kontrollera att personen innan gjort affärer genom att besöka GG tråd.
  • Gör upp affären på en pubik plats (tex ett centralt kafé där man kan sitta lite mer privat)
  • Om osäker så ta med en kompis (men meddela och få ok från till köparen/säljaren innan)

Jag handlar (köper och säljer) enbart med personer med flera goda referenser (och gärna folk jag känner), utan undantag.

Man missar ibland bra köp, och jag får ibland sälja "för billigt" men det är det värt för att slippa risk.

Tror det är typ omöjligt att handla helt säkert då man måste röja sina uppgifter vid betalning, frakten eller fysisk deal.

Edit: Såklart skriver du inte ut några uppgifter (namn, nummer, adress etc) över huvud taget i annonsen. När du har en köpare du litar på kan du börja fundera på det...

Ska du använda dig av postnord rekommenderar jag att du skickar med värdefrakt oavsett om innehållets värde understiger 10'
Skicka som REK är ett skämt, postnord slarvade precis bort ett paket för mig med ett värde på 10' som var skickat på det viset, går ej att spåra vart det försvunnit. Dom hänvisar till reklamation, inget annat. Så skyddad är du inte via REK.
Det är värt dom kronorna extra en värdefrakt kostar.

Ska du använda dig av postnord rekommenderar jag att du skickar med värdefrakt oavsett om innehållets värde understiger 10'
Skicka som REK är ett skämt, postnord slarvade precis bort ett paket för mig med ett värde på 10' som var skickat på det viset, går ej att spåra vart det försvunnit. Dom hänvisar till reklamation, inget annat. Så skyddad är du inte via REK.
Det är värt dom kronorna extra en värdefrakt kostar.
Synd att det är så meckigt att skicka med värde bara. Använder det dock alltid för klockor dyrare än 25.

Postnord har en ny tjänst btw som heter REK Extra. Täcker upp till 25.

Synd att det är så meckigt att skicka med värde bara. Använder det dock alltid för klockor dyrare än 25.

Postnord har en ny tjänst btw som heter REK Extra. Täcker upp till 25.
Det är hanteringen som är problemet, med värdefrakt hanteras paketen på ett annat vis vad jag förstått det som, i låsta burar med högre säkerhet.
Skickar alltid med värdefrakt och där har det aldrig varit ett problem, att det är lite meckigare är det värt alla dagar i veckan enligt mig.
Nu var jag mottagare i detta fall.

Vad har ni som säljer klockor för tips till mig som just nu letar ny klocka.

Jag är ny här på forumet och har sett att det är fler som är tveksamma till att sälja till någon ny medlem utan referenser på KS.

Jag lämnar gärna ut nummer, min jobbmejl och annan info om mig för att göra säljaren trygg.

Jag är ny här på forumet och har sett att det är fler som är tveksamma till att sälja till någon ny medlem utan referenser på KS.

Jag lämnar gärna ut nummer, min jobbmejl och annan info om mig för att göra säljaren trygg.
Det borde inte vara några konstigheter att sälja till färskingar. Alla har ju varit där någon gång. Jag var det själv för inte längesedan.
Se till att vara hövlig och lämna ut info om dig själv så att det går att spåra dig. Sen är det ju kutym här på forumet att säljaren skickar iväg klockan först efter att full betalning erhållits. Kör man med den approachen så blir det ju supersäkert för säljaren, och köparen kan handla relativt säkert så länge han köper av folk med referenser som säljare. Så har jag gjort och det har funkat hur bra som helst.
Lycka till!

Det borde inte vara några konstigheter att sälja till färskingar. Alla har ju varit där någon gång. Jag var det själv för inte längesedan.
Se till att vara hövlig och lämna ut info om dig själv så att det går att spåra dig. Sen är det ju kutym här på forumet att säljaren skickar iväg klockan först efter att full betalning erhållits. Kör man med den approachen så blir det ju supersäkert för säljaren, och köparen kan handla relativt säkert så länge han köper av folk med referenser som säljare. Så har jag gjort och det har funkat hur bra som helst.
Lycka till!

Tack för svar :)

Jag har sålt till flera nya eller 0-postare utan problem. Så ger du ett gott intryck så ska det nog gå vägen.

Har en köpare som åker upp till Sverige för att köpa en klocka. Han har ca 20mil.
Klockan är 60-80tkr klass. Han föredrar banköverföring men känner mig väldigt osäker då jag inte ser pengarna på kontot efter ett par dagar.

Hur bör jag gå tillväga?

Har en köpare som åker upp till Sverige för att köpa en klocka. Han har ca 20mil.
Klockan är 60-80tkr klass. Han föredrar banköverföring men känner mig väldigt osäker då jag inte ser pengarna på kontot efter ett par dagar.

Hur bör jag gå tillväga?
I så fall får han skicka upp pengarna i förväg. SLÄPP INTE klockan mot kvitto eller screenshots på överföring. Inte ens om du sitter med och ser honom göra det från internetbank. De kan backas i efterhand. Screenshots fejkas enkelt.

Tillbaka
Topp