• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

jappdapi

Rolex
2-Faktor
I så fall får han skicka upp pengarna i förväg. SLÄPP INTE klockan mot kvitto eller screenshots på överföring. Inte ens om du sitter med och ser honom göra det från internetbank. De kan backas i efterhand. Screenshots fejkas enkelt.
Oj vad läskigt! Tusen tack för hjälpen. Sickar iväg ett mail till honom om vad som gäller!

Tusen tack! :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad har ni som säljer klockor för tips till mig som just nu letar ny klocka.

Jag är ny här på forumet och har sett att det är fler som är tveksamma till att sälja till någon ny medlem utan referenser på KS.

Jag lämnar gärna ut nummer, min jobbmejl och annan info om mig för att göra säljaren trygg.
I så fall får du nog ställa in dig på att betala i förväg och få klockan skickad till dig. Om du handlar av personer med långt medlemskap och många referenser så kommer du inte bli blåst. Det är inte värt att blåsa sitt rykte här genom att lura någon exempelvis på skönmålning av skick. Att bli totalblåst, dvs att klockan inte kommer, har jag bara läst om ett enda fall. Det var dessutom ett tveksamt fall där ord stod mot ord vad som egentligen hände.
 

mark knopfler

Breitling
Skulle vilja veta hur ni känner inför rånrisk och stöld? ”Bekanta till bekanta” som blir rånade i trappuppgång och fått rådet att aldrig sälja på blocket. Hur tänker ni resonerar kring att bära dyra klockor ute eller sälja via nätet? Tips, råd eller tankar?
 

SkrivbordsdykarEric

Cartier
2-Faktor
Har själv sålt 2 klockor i bilen i anslutning till köparens arbeten, en säljes affär gjordes upp på ett Forex då jag fick cash, en annan köpte jag på Subway, två har sålts och inhandlats på Espresso House. Har gjort affärer med alltifrån poliser, naprapater, revisorer, IT-snubbar och tv-programledare både här och på blocket. Jag skulle dock aldrig träffa någon som jag inte kunnat kolla upp innan vare sig som köpare eller säljare. Så ett nr. kopplat till Swish och/eller fullständigt namn och bostadsort är ett måste.
Skulle även ogärna göra affär i någons/mitt hem. En offentlig plats på ett café i ett köpcentrum och swishbetalning är att föredra. Att vara anonym på blocket är en självklarhet och att använda blocketpaketet som säljare kan jag inte rekommendera. Kvällsturer ut till en utsatt förort skulle jag personligen undvika. Kort sagt magkänsla och sunt förnuft. Alla jag har träffat har varit seriösa säljare/köpare, kan dra mig till minnes att jag sålt 6 och köpt 5 ur på annonser på nätet. Här, Chrono24 och Blocket.
 
Senast ändrad:

DeadPrez

Breitling
Jag tar med klockan och säljaren tar med kontanter.
Vi möts vid en mack eller dylikt som har övervakning.
Jag räknar pengarna, och stämmer dom lämnar jag över klockan. vi går åt varsitt håll och slipper all huvudvärk och bedrägeri risker som finns med swish och överföring.

Svenska folket har fått en skev bild av att allt som är kontanter är ”fuffens”
Överföring är det som gäller, när du sen ska göra en stor överföring för klockan du precis ska köpa så stoppar banken överföringen.
dom vill ha svar på vart pengarna ska, vem dom ska till och vart pengarna kommer ifrån.
Deklarerade pengar som är på ditt konto som DU jobbat för 5dagar i veckan men när det är dags att handla vill banken först veta till vad och godkänna detta först.
precis så som bankerna vill ha det, synd att hela världen förstår att kontanter är nödvändigt, hela världen då förutom lilla landet lagom.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tar med klockan och säljaren tar med kontanter.
Vi möts vid en mack eller dylikt som har övervakning.
Jag räknar pengarna, och stämmer dom lämnar jag över klockan. vi går åt varsitt håll och slipper all huvudvärk och bedrägeri risker som finns med swish och överföring.

Svenska folket har fått en skev bild av att allt som är kontanter är ”fuffens”
Överföring är det som gäller, när du sen ska göra en stor överföring för klockan du precis ska köpa så stoppar banken överföringen.
dom vill ha svar på vart pengarna ska, vem dom ska till och vart pengarna kommer ifrån.
Deklarerade pengar som är på ditt konto som DU jobbat för 5dagar i veckan men när det är dags att handla vill banken först veta till vad och godkänna detta först.
precis så som bankerna vill ha det, synd att hela världen förstår att kontanter är nödvändigt, hela världen då förutom lilla landet lagom.
Kontanter kanske funkar på lokala Q8 macken i Jukkasjärvi eller i Orten men för vanliga dödliga är det ofta förknippat med ett jäkla strul om man vill sätta in pengarna på sitt bankkonto (om man ens hittar ett bankkontor som har möjlighet till kontantinsättning)
Bedrägeri risk med Swish?
Hur kan man bli blåst genom att se i sin egen mobilbank att swish betalningen gått igenom och därefter lämna över klockan?
Det är snart 2020, kom igen... ;)
 

DeadPrez

Breitling
Kontanter kanske funkar på lokala Q8 macken i Jukkasjärvi eller i Orten men för vanliga dödliga är det ofta förknippat med ett jäkla strul om man vill sätta in pengarna på sitt bankkonto (om man ens hittar ett bankkontor som har möjlighet till kontantinsättning)
Bedrägeri risk med Swish?
Hur kan man bli blåst genom att se i sin egen mobilbank att swish betalningen gått igenom och därefter lämna över klockan?
Det är snart 2020, kom igen... ;)

Kontanter funkar i hela världen förutom Sverige. Så skippa snacket om orten och sånt trams.

Du och jag möts för att göra en klockaffär.
Jag swishar pengarna till dig får klockan och går hem. Dagen efter får du ett samtal av banken där dom låst pengarna.
Det som skett är att jag lurat en annan köpare att handla en klocka och fått han att swisha pengarna till dig men givetvis får han ingen klocka men du hamnar i kläm.
Du menar att sånt inte förekommer??
Kom igen det är 2020 snart, tänk utanför boxen....


Folk påstår att det är säkrare utan kontanter ändå vågar knappt någon sälja sin dyra klocka genom swish som är så säkert. Vi är naiva som tror att vi gör oss själva en tjänst genom att bojkotta kontanter.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Kontanter funkar i hela världen förutom Sverige. Så skippa snacket om orten och sånt trams.

Du och jag möts för att göra en klockaffär.
Jag swishar pengarna till dig får klockan och går hem. Dagen efter får du ett samtal av banken där dom låst pengarna.
Det som skett är att jag lurat en annan köpare att handla en klocka och fått han att swisha pengarna till dig men givetvis får han ingen klocka men du hamnar i kläm.
Du menar att sånt inte förekommer??
Kom igen det är 2020 snart, tänk utanför boxen....


Folk påstår att det är säkrare utan kontanter ändå vågar knappt någon sälja sin dyra klocka genom swish som är så säkert. Vi är naiva som tror att vi gör oss själva en tjänst genom att bojkotta kontanter.
Man får väl kolla att namnet på swish-betalningen överensstämmer med namnet på legitimationen? Så skriver man ett kvitto i två kopior, busenkelt.

"Tänk utanför boxen, tjacka din dinka hos Berra på OKQ8 Bengtsfors!" :stop:
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kontanter funkar i hela världen förutom Sverige. Så skippa snacket om orten och sånt trams.

Du och jag möts för att göra en klockaffär.
Jag swishar pengarna till dig får klockan och går hem. Dagen efter får du ett samtal av banken där dom låst pengarna.
Det som skett är att jag lurat en annan köpare att handla en klocka och fått han att swisha pengarna till dig men givetvis får han ingen klocka men du hamnar i kläm.
Du menar att sånt inte förekommer??
Kom igen det är 2020 snart, tänk utanför boxen....


Folk påstår att det är säkrare utan kontanter ändå vågar knappt någon sälja sin dyra klocka genom swish som är så säkert. Vi är naiva som tror att vi gör oss själva en tjänst genom att bojkotta kontanter.
Du tycker inte det är bökigt att hantera säg 85000kr i kontanter? Eller att ta ut 85? Eller att transportera 85?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Kontanter funkar i hela världen förutom Sverige. Så skippa snacket om orten och sånt trams.

Du och jag möts för att göra en klockaffär.
Jag swishar pengarna till dig får klockan och går hem. Dagen efter får du ett samtal av banken där dom låst pengarna.
Det som skett är att jag lurat en annan köpare att handla en klocka och fått han att swisha pengarna till dig men givetvis får han ingen klocka men du hamnar i kläm.
Du menar att sånt inte förekommer??
Kom igen det är 2020 snart, tänk utanför boxen....


Folk påstår att det är säkrare utan kontanter ändå vågar knappt någon sälja sin dyra klocka genom swish som är så säkert. Vi är naiva som tror att vi gör oss själva en tjänst genom att bojkotta kontanter.
Hur svårt är det att kolla att Swish-numret verkligen tillhör dig som köpare innan? Hur svårt är det att kolla din legitimation på plats? Hur svårt är det att kolla dina tidigare köpreferenser här på KS inkl. ditt track record med olika poster.

Klart det alltid finns en risk att bli lurad och det finns många sofistikerade bedragare där ute men då vi bor i Sverige och hantering med kontanter inte är enkelt så spelar det inte så stor roll att kontanter ”funkar i hela världen förutom Sverige”.
 

DeadPrez

Breitling
Du tycker inte det är bökigt att hantera säg 85000kr i kontanter? Eller att ta ut 85? Eller att transportera 85?

Det är absolut inte bökigt att hantera eller transportera summan du uppger.
Man lägger dom i handsfacket i bilen och kör dom dit man önskar.
För dig låter det som att det ska transporteras en hel vapen arsenal.
För 20år sen hade INGEN problem med att gå och köpa en ny bil för 100.000kr och betala i kontanter, varför är man mer rädd idag än för 20år sedan?

Även trots att vi ej handlar med kontanter idag vill vi först ha säljaren/köparens namn,tel nr, bild på ID, sko storlek samt favorit rätt.
När affären sedan är klar ska man in här och posta ifall man verkligen vågar ha på sig sin nyköpta submariner från 1989.
Handlar inte om kontanterna i sig utan att vi blir mer rädda vilket är fel.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är absolut inte bökigt att hantera eller transportera summan du uppger.
Man lägger dom i handsfacket i bilen och kör dom dit man önskar.
För dig låter det som att det ska transporteras en hel vapen arsenal.
För 20år sen hade INGEN problem med att gå och köpa en ny bil för 100.000kr och betala i kontanter, varför är man mer rädd idag än för 20år sedan?

Även trots att vi ej handlar med kontanter idag vill vi först ha säljaren/köparens namn,tel nr, bild på ID, sko storlek samt favorit rätt.
När affären sedan är klar ska man in här och posta ifall man verkligen vågar ha på sig sin nyköpta submariner från 1989.
Handlar inte om kontanterna i sig utan att vi blir mer rädda vilket är fel.
Fast säkerheten i att hantera den summan i kontanter?

Vill du ta ut summan måste du först ringa och förvarna banken, hitta ett kontor som har kontanter och sedan redovisa vad du ska ha pengarna till. Hur är det smidigare & säkrare än swish/överföring?
Lättare att bli rånad på cashen också om du kommer in med påsar till macken ni ska ses på.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är absolut inte bökigt att hantera eller transportera summan du uppger.
Man lägger dom i handsfacket i bilen och kör dom dit man önskar.
För dig låter det som att det ska transporteras en hel vapen arsenal.
För 20år sen hade INGEN problem med att gå och köpa en ny bil för 100.000kr och betala i kontanter, varför är man mer rädd idag än för 20år sedan?

Även trots att vi ej handlar med kontanter idag vill vi först ha säljaren/köparens namn,tel nr, bild på ID, sko storlek samt favorit rätt.
När affären sedan är klar ska man in här och posta ifall man verkligen vågar ha på sig sin nyköpta submariner från 1989.
Handlar inte om kontanterna i sig utan att vi blir mer rädda vilket är fel.
Är väl inte så svårt att vara orädd som du är när du i andra trådar här ger tips till folk att de ska köpa falska Rolexklockor:
”Alt 2:
Köp en falsk rolex och ta med.
Du ser bra ut och knappt någon lär märka att den är falsk eller ens lägga märket till klockan.”
https://klocksnack.se/threads/klockval-för-affärsresa-till-sydamerika.106676/page-2#post-2704085
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Det är absolut inte bökigt att hantera eller transportera summan du uppger.
Man lägger dom i handsfacket i bilen och kör dom dit man önskar.
För dig låter det som att det ska transporteras en hel vapen arsenal.
För 20år sen hade INGEN problem med att gå och köpa en ny bil för 100.000kr och betala i kontanter, varför är man mer rädd idag än för 20år sedan?

Även trots att vi ej handlar med kontanter idag vill vi först ha säljaren/köparens namn,tel nr, bild på ID, sko storlek samt favorit rätt.
När affären sedan är klar ska man in här och posta ifall man verkligen vågar ha på sig sin nyköpta submariner från 1989.
Handlar inte om kontanterna i sig utan att vi blir mer rädda vilket är fel.
Det känns som att du fäktas mot väderkvarnar här? Att folk köpte sig en ny bil med kontanter för tjugo år sedan spelar absolut ingen roll för hur vi gör affärer idag.

Om någon erbjöd sig att köpa en klocka jag hade till salu med kontanter hade jag dragit öronen åt mig direkt. Känns närmast ljusskyggt att hantera den mängden kontanter och jag känner inte en människa som har tiotusentals kronor liggande hemma, kontant, "bara för att".

Varför skulle man göra sig besväret att, precis som @Fixxxer påtalar, ringa och förvarna banken, promenera ner till ett kontor som har kontanter, förklara vad man ska ha dem till, hämta ut kontanter, transportera & förvara kontanter fram till affären och sen göra samma process omvänt, fast för säljaren? Det är extremt enkelt att kontrollera leg på den som köper, se att namnet överensstämmer med swish-betalningen och sen är det klappat och klart.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är absolut inte bökigt att hantera eller transportera summan du uppger.
Man lägger dom i handsfacket i bilen och kör dom dit man önskar.
För dig låter det som att det ska transporteras en hel vapen arsenal.
För 20år sen hade INGEN problem med att gå och köpa en ny bil för 100.000kr och betala i kontanter, varför är man mer rädd idag än för 20år sedan?

Även trots att vi ej handlar med kontanter idag vill vi först ha säljaren/köparens namn,tel nr, bild på ID, sko storlek samt favorit rätt.
När affären sedan är klar ska man in här och posta ifall man verkligen vågar ha på sig sin nyköpta submariner från 1989.
Handlar inte om kontanterna i sig utan att vi blir mer rädda vilket är fel.
Du verkar lika avig till swish som du är sugen på cash? Det handlar inte om att vara rädd för att bära kontanter i första hand, det är helt enkelt inte smidigt längre. Din beskrivning av "Vi möts på en mack eller dylikt som har övervakning. Jag räknar pengarna, och stämmer dom lämnar jag över klockan. vi går åt varsitt håll" låter som ett trevligt klocksnack? Hela syftet med tråden är ju att tipsa om hur man gör säkra och trevliga affärer med likasinnade, inte om hur man döljer för banken vad man gör med sina kontanter.
 

DeadPrez

Breitling
Är väl inte så svårt att vara orädd som du är när du i andra trådar här ger tips till folk att de ska köpa falska Rolexklockor:
”Alt 2:
Köp en falsk rolex och ta med.
Du ser bra ut och knappt någon lär märka att den är falsk eller ens lägga märket till klockan.”
https://klocksnack.se/threads/klockval-för-affärsresa-till-sydamerika.106676/page-2#post-2704085

killen vågade ju inte ha en äkta rolex på sin semester så jag tipsa om att köpa en falsk.
Jag tror dock du missa min ironi i det hela.
Vi lägger ner, ni har rätt jag har fel.
Kontantlöst samhälle är det som gäller.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
killen vågade ju inte ha en äkta rolex på sin semester så jag tipsa om att köpa en falsk.
Jag tror dock du missa min ironi i det hela.
Möjligt. Och hur bra tycker du att ”ironin” framkommer i din post?
Ett tips är att använda en ;) efter om det nu var menat som ”ironi”.
 
Redan för 20 år sedan föredrog man postväxel eller kortbetalning vid större köp eller banköverföring av resterade större belopp som översteg handpenning som kanske gick att dra på ett kreditkort med kreditgräns. Postväxel var vanligt vid privatköp mellan privatpersoner.

Privatköp och större belopp gjordes upp på bankkontor med banköverföring och båda närvarande framför kassörskan om man inte ens litade på postväxlar. Förekom bedrägerier där också.

Det har aldrig känts bra att ha stora belopp kontanter på sig.

Jag hade endast tagit emot banköverföring om jag hade sålt något dyrare och gjort det som känts säkrast så att transaktionen verkligen går igenom. Vid köp hade jag gjort en banköverföring på samma sätt så att säljaren är säker på att han har mottagit pengarna. Vill denne ha kontanter så är det upp till honom. Det är inget jag lägger någon värdering i. Det brukar dock inte vara lika smidigt som förr.

Trots ovan så kan jag tyckta att man har gått för långt i Sverige med kontanthanteringen. Jag vill att det ska finnas kontanter. Man ska inte förlita sig på elektroniska pengar i så stor utsträckning som vi gör. Det för samhället sårbart.

Tilliten till systemet är ju mindre i många andra länder varför de inte är så glada att använda kort. T ex Italien där är cash king fortfarande. Det är något befriande över det.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Swish/, överföring via konto till konto via app: - https://www.di.se/nyheter/mobilt-bank-id-ligger-nere/ Kontanter bör absolut finnas om man inte skall ha en klump guld liggande, när datasystemen kraschar ;)
Bekant till mig trodde också på kort och saknade kontanter. De var på någon söderhavs ö och mastercard hade haveri. De lyckades bli skyldiga pengar till taxichaffis, restaurang, men de var charmiga så det är inte alla som klarar sig när"systemen" skiter sig. Har väl varit på systembolaget någon gång när endast kontantbetalning fungerade, då var det många törstiga som fick gå därifrån:banghead:

Nu kom jag i sig ifrån ämnet lite. Jag säger som många andra köp personen, så går affären oftast smidigt oavsett betalmedel. Man måste inte vara oseriös skattefuskare eller terrorist för att man har kontanter:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Man måste inte vara oseriös skattefuskare eller terrorist för att man har kontanter:)
Man behöver inte vara det, jag håller med... Och visst uppstår problem när digitala system havererar. Jag jobbade extra på en bensinstation för några år sedan. När babs låg nere fick man "dra manuella slippar" och sitta kvar ett par timmar efter arbetstid för att lägga in alla betalningar manuellt. Ganska oskönt arbete som man tidigare gjorde varje dag, men som man tack vare digitaliseringen endast behövde göra när systemet låg nere. När tusenlapparna försvann ifrån bankomaterna, gissa vilka som fortfarande betalade med tusenlappar? Enda sättet att komma över tusenlappar var att gå till banken och be om dom. När boken "Kokain" av Lasse Weirup skrevs gjordes en större undersökning av sedlar efter kokain spår, gissa vilka sedlar som var överrepresenterade?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
SNu kom jag i sig ifrån ämnet lite. Jag säger som många andra köp personen, så går affären oftast smidigt oavsett betalmedel. Man måste inte vara oseriös skattefuskare eller terrorist för att man har kontanter:)
Så är det, men jag vidhåller att jag aldrig skulle sälja en klocka till någon om det innebar att jag behövde hantera en större mängd kontanter och jag är knappast ensam i det. Jag vill helt enkelt inte ha med kontanter att göra. Sen, skulle datorsystemen krascha helt och hållet skulle vi ha rätt mycket större problem än betalningar - typ elsystem, vatten & avlopp, så det känns heller inte superakut.

Jag vill hävda att säkra affärer görs bäst med digitala pengar. Ligger swish nere just när man ska betala, då får man väl ta det dagen efter istället. Det går ju att lösa, liksom :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Så är det, men jag vidhåller att jag aldrig skulle sälja en klocka till någon om det innebar att jag behövde hantera en större mängd kontanter och jag är knappast ensam i det. Jag vill helt enkelt inte ha med kontanter att göra. Sen, skulle datorsystemen krascha helt och hållet skulle vi ha rätt mycket större problem än betalningar - typ elsystem, vatten & avlopp, så det känns heller inte superakut.

Jag vill hävda att säkra affärer görs bäst med digitala pengar. Ligger swish nere just när man ska betala, då får man väl ta det dagen efter istället. Det går ju att lösa, liksom :)

Jag talade inte om "härdsmälta på systemen", utan banken/swish ligger nere lite nu och då. Jag tycker också att det är enkelt med digitala pengar, men ser inget problem i kontanter heller. Någon tidigare i tråden skrev att banken stoppade/la handen på en insättning, vilket är bra om man är köpare, men lite tråkigare när man är säljare.
I de lägena tar jag som säljare hellre emot kontanter.;) Jag har inte heller några klockor som gör att jag skulle få räkna kontanter i evighet, utan för mig är det gjort på någon sekund:)

Jag har alltid lite kontanter på mig, men det är också småpengar, bara för att ha möjligheten att köpa en flaska vin när det skiter sig. Min fru har aldrig kontanter inte ens en krona, vilket jag tror är rätt vanligt i Sverige idag. Man hittar inte heller några spår av kokain på mig heller, då jag aldrig ens provat starkare saker än en snaps.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag behöver lite råd inför en eventuell försäljning. Detta skulle isåfall bli min första försäljning av en dyrare klocka och det gör mig lite mer försiktig och proaktiv. Den eventuelle köparen har inget svenskt telefonnnummer, så Swish är uteslutet. Det som kom på tal i våra diskussioner av antingen IBAN-överföring eller Paypal, där köparen föredrar Paypal för att det tydligen ska finnas extra säkerthet för alla inblandade.

Hur ser ni på detta och vad hade ni gjort? Många tack på förhand!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag behöver lite råd inför en eventuell försäljning. Detta skulle isåfall bli min första försäljning av en dyrare klocka och det gör mig lite mer försiktig och proaktiv. Den eventuelle köparen har inget svenskt telefonnnummer, så Swish är uteslutet. Det som kom på tal i våra diskussioner av antingen IBAN-överföring eller Paypal, där köparen föredrar Paypal för att det tydligen ska finnas extra säkerthet för alla inblandade.

Hur ser ni på detta och vad hade ni gjort? Många tack på förhand!
Man kan ansluta utländska nummer till swish

paypal kostar rätt mkt att använda och dessutom mkt bättre för köpare än säljare

var finns köparen?
Banköverföring funkar väl?
 
Topp