• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lövet

Omega
Herregud vilka klåpare. Skicka in en advokatbyrå för en sådan här sak var bland det dummaste jag hört på länge. Ha ha, ren och skär skrämseltaktik som utan tvekan istället och som redan är ett faktum skadar Kaplans varumärke bland svenska klockentusiaster! Skulle tycka det va på sin plats att Kaplans träder fram här (vet att de är aktiva på KS) och ger en ursäkt! Vilket skämt!
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Om du har rätt, vilket jag inte tror, så är det en annan sak. @116334 köpte du klockan efter att intyget utfärdats av kaplans eller var klockan köpt innan de skrev intyget? Dvs bad du kaplans utfärda ett intyg om att klockan var äkta för att du skulle känna dig trygg med köpet? Stod ditt namn på intyget, relevant om intyg innan köp. Detta är ju de springande juridiska punkterna.
Delvis, gav majoriteten av pengarna innan men en del + en klocka först EFTER intyget utfärdats. På så sätt har jag lidit ekonomisk skada då en del inte hade förlorats om det visat sig att klockan varit falsk plus att jag nog hade kunnat spela med och möta honom igen och hävt köpet. Inget spår som riktigt går att driva vidare juridiskt men oavsett så tycker jag precis som alla andra här i tråden att de hanterat situationen på ett bedrövligt sätt.
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Herregud vilka klåpare. Skicka in en advokatbyrå för en sådan här sak var bland det dummaste jag hört på länge. Ha ha, ren och skär skrämseltaktik som utan tvekan istället och som redan är ett faktum skadar Kaplans varumärke bland svenska klockentusiaster! Skulle tycka det va på sin plats att Kaplans träder fram här (vet att de är aktiva på KS) och ger en ursäkt! Vilket skämt!
Instämmer helt, vet dessutom att värderingsmannen i fråga har ett eget konto här.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Givet att din historia stämmer är jag ganska säker på att Stockholmsbaserad media (alternativt kvällspress i form av Aftonbladet/Expressen) och vissa av deras journalister vore intresserade av din story om inte detta löser sig. Klockor, lyxkonsumtion och inte minst miljömässigt rätt vintage är intressant, så det finns många infallsvinklar på en story där det negativa exemplet Kaplans skulle kunna figurera. Det är ett seriöst tips.

Ex: Googla upp de journalister som skrivit liknande storys som denna (kanske till och med samma) och skicka iväg mail. Det är inte svårare än så. https://www.expressen.se/nyheter/auktionssajt-salde-falska-warholtryck/
 

HSK

Patek
2-Faktor
Herregud vilka klåpare. Skicka in en advokatbyrå för en sådan här sak var bland det dummaste jag hört på länge. Ha ha, ren och skär skrämseltaktik som utan tvekan istället och som redan är ett faktum skadar Kaplans varumärke bland svenska klockentusiaster! Skulle tycka det va på sin plats att Kaplans träder fram här (vet att de är aktiva på KS) och ger en ursäkt! Vilket skämt!
Fast vad är egentligen vitsen med en ursäkt i det här stadiet? Ifall det som påstås är sant har de hanterat ärendet på ett bedrövligt sätt med en anklagande och otrevlig ton och det enda man uppriktigt är ledsen över är inte att man betett sig illa mot en kund som så vitt vi vet försökt hitta en rimlig lösning för båda parter utan snarare att man blivit offentligt uthängd och att det har en negativ inverkan på deras affärer.

Det vore nästan bättre om man bara red ut det eller stod fast vid att man skött detta enligt nuvarande rutin men att man ser över hur man hanterar dessa ärenden i framtiden. Att pudla och komma med en falsk ursäkt är bara ett spel för gallerierna som snarare förstärker intrycket av att de är hala typer.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Svårt att avgöra eftersom Kaplans inte delat sin version av det hela. Som flera nämner tidigare handlar det om hur man korrigerar misstag man begått.
Däremot vet jag inte om det är rätt att begära Kaplans att gå Polemik i denna tråden. Lätt att det kulminerar. Som oerfaren av Kaplans men med erfarenhet av Bukowskis så lockar knappast denna historia till att använda dem. Imho; Kaplans kontakta kunden, dra en mea culpa och lägg detta bakom er.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Delvis, gav majoriteten av pengarna innan men en del + en klocka först EFTER intyget utfärdats. På så sätt har jag lidit ekonomisk skada då en del inte hade förlorats om det visat sig att klockan varit falsk plus att jag nog hade kunnat spela med och möta honom igen och hävt köpet. Inget spår som riktigt går att driva vidare juridiskt men oavsett så tycker jag precis som alla andra här i tråden att de hanterat situationen på ett bedrövligt sätt.
Låter lite luddigt men det kan visst vara ett juridiskt spår. Står du på betalningen för värderingsintyget och detta går att styrka dvs att ditt namn står på intyget? Finns det en köpehandling med datum för när du köpte aktuell klocka?
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Herregud vilka klåpare. Skicka in en advokatbyrå för en sådan här sak var bland det dummaste jag hört på länge. Ha ha, ren och skär skrämseltaktik som utan tvekan istället och som redan är ett faktum skadar Kaplans varumärke bland svenska klockentusiaster! Skulle tycka det va på sin plats att Kaplans träder fram här (vet att de är aktiva på KS) och ger en ursäkt! Vilket skämt!
Skulle säga att dom snarare skulle tjäna på att förklara deras beslut snarare än att be om ursäkt. I deras bok har dom förmodligen hanterat ärendet korrekt men skulle sannerligen tjäna på att förklara deras tankar. Om inte annat så för att minska skadan på deras renommé.
 
Låter lite luddigt men det kan visst vara ett juridiskt spår. Står du på betalningen för värderingsintyget och detta går att styrka dvs att ditt namn står på intyget? Finns det en köpehandling med datum för när du köpte aktuell klocka?

Det är tveksamt om det ens är av betydelse vems namn som står på intyget. Syftet med ett äkthetsintyg är just att kunna uppvisa detta i samband med en affär och att en tredje man kan förlita sig på intyget. Detta vet värderingsmän och auktionsfirmor och att det finns en uppenbar risk att felaktiga intyg kan medföra stora ekonomiska skador. Jag tror Kaplans var oroliga för att ge ett prejudikat där de kompenserar personer som förlitat sig på deras intyg och därför skickar in advokat från stora Stockholmsbyrån (som sällan är de mest pragmatiskt lagda) att kväsa kunden. Feltänkt och det smidiga hade varit att städa undan saken snabbt och smidigt genom att gå med på dealen och betala de 4.000 kronorna. Men såklart, det kan ju finnas två sidor av också detta mynt...
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det är tveksamt om det ens är av betydelse vems namn som står på intyget. Syftet med ett äkthetsintyg är just att kunna uppvisa detta i samband med en affär och att en tredje man kan förlita sig på intyget. Detta vet värderingsmän och auktionsfirmor och att det finns en uppenbar risk att felaktiga intyg kan medföra stora ekonomiska skador. Jag tror Kaplans var oroliga för att ge ett prejudikat där de kompenserar personer som förlitat sig på deras intyg och därför skickar in advokat från stora Stockholmsbyrån (som sällan är de mest pragmatiskt lagda) att kväsa kunden. Feltänkt och det smidiga hade varit att städa undan saken snabbt och smidigt genom att gå med på dealen och betala de 4.000 kronorna. Men såklart, det kan ju finnas två sidor av också detta mynt...
Precis så. De kunde så klart löst det mycket bättre, så mycket bättre.
 

ScubaKing

Audemars
Ta kontakt med valfri kvällstidning, dem kommer köpa storyn med storm (Igår skrev dem om Agneta Sjödin som blivit vegetarian, detta slår nog högre ;) ) och du får 5 lax och Kaplans torskar mängder med potentiella kunde. Helt rätt mot Kaplans, skit ska ha skit.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Ta kontakt med valfri kvällstidning, dem kommer köpa storyn med storm (Igår skrev dem om Agneta Sjödin som blivit vegetarian, detta slår nog högre ;) ) och du får 5 lax och Kaplans torskar mängder med potentiella kunde. Helt rätt mot Kaplans, skit ska ha skit.
Det driver klick och således annonspengar...

Detta är en intressant story för att Kaplans är ett utav få (?) ställen i Stockholm där folk kan betala för att få värderingsintyg (krävs för försäkring) och att de uppenbarligen klassar falska klockor som äkta. Även ett av få stora auktionshus. Hur ska man som konsument veta att det Kaplans säljer verkligen är äkta? Det gäller allt ifrån ur till diamanter och smycken. Storyn blir ännu bättre av att de sedan blir sura pga det uppdagas och sedan skickar advokatbyrå efter konsumenten - journalister älskar underdogs och kommer ta dennes parti oavsett vad. Ju mindre Kaplans vill säga, desto märkligare kommer journalisten och läsaren tycka att det är. Det är så mediedramaturgin fungerar.

@116334/5 du kommer med all sannolikhet också få vara anonym i en eventuell artikel bara du ber om det. Så du har inget att förlora på detta.
 

perdah

Breitling
Humm. Jag tänker att om det vore en klocka i miljonklassen och det visar sig vara fake. Det är väl det de försöker skydda sig mot, och därför blir ett par tusenlappar istället en risk att nästa gång åka på en riktigt stor smäll. Men om detta används i kombination med försäkringsbolag så det kanske något som försäkringsbolaget kan/bör täcka upp och inte Kaplan?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Humm. Jag tänker att om det vore en klocka i miljonklassen och det visar sig vara fake. Det är väl det de försöker skydda sig mot, och därför blir ett par tusenlappar istället en risk att nästa gång åka på en riktigt stor smäll. Men om detta används i kombination med försäkringsbolag så det kanske något som försäkringsbolaget kan/bör täcka upp och inte Kaplan?
Jag kan tycka att det bör finnas med i beräkningen då det ändå är ett potentiellt scenario. Självklart kan vi alla begå misstag och i takt med att kopiorna blir bättre och bättre blir de givetvis svårare att upptäcka men om man utfärdar ett äkthetsbevis som intygar att en klocka är äkta bör man rimligtvis även ha någon form av ansvar (både juridiskt men även etiskt) om det visar sig att den i själva verket är falsk.

Kanske inte upp till flera miljoner men någon slags ersättning borde finnas. Kan man inte garantera äktheten och inte heller vill ta ansvar för eventuella felbedömningar bör man kanske frånsäga sig uppdraget...
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Vem certifierar Kaplans värderingsmän eller är dom självutnämnda? Kan man inte garantera äkthet så ska man inte utge sig för att kunna det heller. Näst intill bedrägeri enligt mig. Visst, kanske snabba enkla pengar i värderingar men det kan kosta mer än det smakar om man är oförsiktig. Undrar vad försäkringsbolag tänker om detta och även hur många som går och tror dom har äkta prylar men ack nej?
Tror själv att Kaplans hantering i detta fallet kan kosta dom mer än dom tror, eller bör göra i alla fall. Har själv varit inblandad i denna tråkiga Tag Heuer soppa här på KS, både som köpare (bytte bort en fin Breitling Colt gmt), där efter ägare och sen säljare till nästa man i ledet. En mycket obehaglig upplevelse så här i efterhand och som utan tvekan kommer att sitta i för alla inblandade ett bra tag.
Kaplans, gör om gör rätt eller lägg ner!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Vem certifierar Kaplans värderingsmän eller är dom självutnämnda? Kan man inte garantera äkthet så ska man inte utge sig för att kunna det heller. Näst intill bedrägeri enligt mig. Visst, kanske snabba enkla pengar i värderingar men det kan kosta mer än det smakar om man är oförsiktig. Undrar vad försäkringsbolag tänker om detta och även hur många som går och tror dom har äkta prylar men ack nej?
Tror själv att Kaplans hantering i detta fallet kan kosta dom mer än dom tror, eller bör göra i alla fall. Har själv varit inblandad i denna tråkiga Tag Heuer soppa här på KS, både som köpare (bytte bort en fin Breitling Colt gmt), där efter ägare och sen säljare till nästa man i ledet. En mycket obehaglig upplevelse så här i efterhand och som utan tvekan kommer att sitta i för alla inblandade ett bra tag.
Kaplans, gör om gör rätt eller lägg ner!
Bra skrivet!
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Ser inte poängen med att gå till Aftonbladet med detta, har inte för avsikt att jävlas med Kaplans utan vill bara vara så transparent som möjligt för att detta inte ska gå ut över mitt eget rykte här på KS och för att varna andra att vara försiktiga med värderingsintyg. Och att man ska veta att det tyvärr kan gå till på dethär sättet, även bland de största aktörerna, som man dessutom hoppas lär sig något utav detta...
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Har kikat på att köpa smycken via kaplans men det är ju såna här fall som får en att välja andra aktörer istället, vilken dålig hantering. Jag tror de förlorar mer i längden på den dåliga hanteringen av sitt misstag än om de skulle lämnat ersättning.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vem certifierar Kaplans värderingsmän eller är dom självutnämnda? Kan man inte garantera äkthet så ska man inte utge sig för att kunna det heller. Näst intill bedrägeri enligt mig. Visst, kanske snabba enkla pengar i värderingar men det kan kosta mer än det smakar om man är oförsiktig. Undrar vad försäkringsbolag tänker om detta och även hur många som går och tror dom har äkta prylar men ack nej?
Tror själv att Kaplans hantering i detta fallet kan kosta dom mer än dom tror, eller bör göra i alla fall. Har själv varit inblandad i denna tråkiga Tag Heuer soppa här på KS, både som köpare (bytte bort en fin Breitling Colt gmt), där efter ägare och sen säljare till nästa man i ledet. En mycket obehaglig upplevelse så här i efterhand och som utan tvekan kommer att sitta i för alla inblandade ett bra tag.
Kaplans, gör om gör rätt eller lägg ner!
Tyvärr verkar det ju vara just snabba enkla pengar för Kaplans och någon risk för merkostnad verkar ju inte heller finnas i att skriva ut falska intyg. Hoppas som sagt att de får betala med ett sänkt förtroende för deras varumärke och förlorade affärer pga det då de slipper att betala ersättning och/eller böter. Också sjukt jävla dålig stil att börja vifta med advokater, maffiafasoner...
 
Fy fan! Jag som va extremt nära att handla från Kaplans nu i veckan!!!!!! Blir juh inget med det.
Vågar man handla från Uretvintage?
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Ser inte poängen med att gå till Aftonbladet med detta, har inte för avsikt att jävlas med Kaplans utan vill bara vara så transparent som möjligt för att detta inte ska gå ut över mitt eget rykte här på KS och för att varna andra att vara försiktiga med värderingsintyg. Och att man ska veta att det tyvärr kan gå till på dethär sättet, även bland de största aktörerna, som man dessutom hoppas lär sig något utav detta...
Jag förstår inte. Hur kan du inte vilja jävlas med dem efter deras agerande?
Som jag förstår det sitter du med 3st kopior som du köpt av en Daniel, dessa har sålts och du har sedan fått köpa tillbaka alla tre.
Tack vare kaplans köpte du den tredje samt slutbetalade de två första. Istället för att göra en snygg lösning så kopplar de in advokat. Rätt så långt? Jag hade varit rätt irriterad.

Förstår jag det rätt att du köpte klockorna för 8k styck? Då bör du alltså åtminstone ha tappat minst 10k på deras felaktiga intyg.
Jag hade inte varit glad, sedan kanske de aldrig skulle ha köpts in över huvud taget från den där Daniel. Men där lägger jag ingen vikt i detta fall, bedragare kan vara jävligt skickliga tyvärr.

Om det inte kommer något vettigt från Kaplans så kommer iaf jag inte använda dem i framtiden, och jag tycker gott du kan dra det vidare.
 

ScubaKing

Audemars
Jag förstår inte. Hur kan du inte vilja jävlas med dem efter deras agerande?
Som jag förstår det sitter du med 3st kopior som du köpt av en Daniel, dessa har sålts och du har sedan fått köpa tillbaka alla tre.
Tack vare kaplans köpte du den tredje samt slutbetalade de två första. Istället för att göra en snygg lösning så kopplar de in advokat. Rätt så långt? Jag hade varit rätt irriterad.

Förstår jag det rätt att du köpte klockorna för 8k styck? Då bör du alltså åtminstone ha tappat minst 10k på deras felaktiga intyg.
Jag hade inte varit glad, sedan kanske de aldrig skulle ha köpts in över huvud taget från den där Daniel. Men där lägger jag ingen vikt i detta fall, bedragare kan vara jävligt skickliga tyvärr.

Om det inte kommer något vettigt från Kaplans så kommer iaf jag inte använda dem i framtiden, och jag tycker gott du kan dra det vidare.

Tror du skriver vad många tycker och tänker. Kan inte heller förstå att man inte agerar här. Kommer personligen aldrig mer att använda mig av Kaplans för värderingar i alla fall. Och med tanke på deras provisioner så knappast för att köpa och sälja heller.
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Men varför ska Kaplans ansvara över en privat affär som skedde utanför Kaplans vetande? Visst har de gjort ett felaktigt värdeintyg men de har väl ändå inget med affären som gjordes privat och ska därmed inte betala någon ersättning utöver vad värdeintyget kostade i tid och pengar. Eller har jag fel?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp