• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har gjort en hel del affärer med Kaplans utan problem.
Tråkigt att dom inte går in och berättar sin syn på saken i den tråd du hänvisar till.
Att dom skulle ha satt i system att värdera/intyga fakeklockor som original är ju ett påstående som är rätt magstarkt.
Nej men de har gjort det minst en gång och skitit fullständigt i att ta sitt ansvar när det hände. Problemet är inte det felaktiga intyget utan oviljan att hantera det.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Utgår från att det händer väldigt sällan att de misstar en kopia för äkta vara, vilket gör det ännu tråkigare att de väljer att hantera det så dåligt när det väl sker
Vi har dessvärre bara hört ena parten så hur dom har hanterat det hela har vi kanske inte riktigt full koll på.

Trist och tråkigt, självklart så bör väl Kaplans gå in och lämna sin story om detta.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nej men de har gjort det minst en gång och skitit fullständigt i att ta sitt ansvar när det hände. Problemet är inte det felaktiga intyget utan oviljan att hantera det.
Jag säger bara, plocka inte fram högafflarna innan dom har svarat i fråga. Men visst fan borde dom ha svarat på detta direkt då det kom upp i tråden.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Har gästat urbildningsradion nyligen och surrat på ämnet, talar en hel del om KS.
4E88D9B1-B67D-432B-B439-C012AFA98D56.png


https://poddtoppen.se/podcast/1453682740/urbildningsradion/kop-och-salj-hur-fungerar-det-egentligen
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Har gjort en hel del affärer med Kaplans utan problem.
Tråkigt att dom inte går in och berättar sin syn på saken i den tråd du hänvisar till.
Att dom skulle ha satt i system att värdera/intyga fakeklockor som original är ju ett påstående som är rätt magstarkt.
Vill inte gå alltför off topic, men ingenstans påstår jag att det är satt i system (kan dock ha uttryckt mig starkt - menar alltså ej att det är satt i system). Har dock svårt att tro att detta är första och sista gången ett sådant misstag görs, varför jag ville reka en annan försäljningskanal än just Kaplans.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Vill inte gå alltför off topic, men ingenstans påstår jag att det är satt i system. Har dock svårt att tro att detta är första och sista gången ett sådant misstag görs, varför jag ville reka en annan försäljningskanal än just Kaplans.
Finns många andra kanaler hittar du en som är 100% felfri skicka gärna några röksignaler:D
 

Julie

Breitling
Välkommen till KS. Beklagar sorgen med din pappa!
Om du inte känner för att utveckla en ny och tidsödande hobby så tar du alla klockor (utom om du själv vill spara nån som minne) till Kaplans i Stockholm ;) De gör inget annat än att värdera klockor hela dagarna och har regelbundna auktioner för allt från enklare ur och klocktillbehör till finare samlarauktioner.

Vill du få nätkompisar, ryggdunkar och skambud på din pappas klockor så postar du lite bilder på dem här. Men jag skulle nog råda till att lämna iväg rasket och ägna dig åt viktigare saker än gamla klockor :)

Tack <3 och tack för ditt svar. Ska kolla upp Kaplans!
 

Julie

Breitling
Sätt er och räkna på auktionsfirmornas totala avgifter, det blir inte 20% totalt direkt. Dessutom är auktion en lurig försäljningsmetod som inte alltid ger rättvisande pris, speciellt på lite mer udda klockor som kan ta längre tid att hitta rätt ägare.

Begagnatklockhandlarna har som auktoinsfirman också löner, lokaler och andra omkostander samt sin vinst att tänka på. Dessutom måste inköpet passa deras lagersituation, jag har hört om "en stor" handlare i Sverige som vägrade köpa in sportrolex för de redan hade tillräckligt många av just den modellen.

Räkna med att minst 30% av värdet försvinner om du tar hjälp.

Det är just nu svårt att skicka klockor utomlands försäkrat, samtidigt som kronan har tankat och man får bättre betalt i utlandet. Därtill har du momsen att tänka på, som gör klockor inkl moms (som dina) som befinner sig i EU mer värdefulla för personer i EU.

Du har helt rätt i att du måste tänka på säkerhetsaspekten, jag skulle vara mycket noga vem jag visar hela samlingen för.

En tanke är att du kanske kan få bättre pris om du säljer allt i klump eller hos samma auktionsfirma, kanske kan du förhandla om dina avgifter eller priset då.

Företaget måste antagligen vara stort för att kunna ta hela din samling till ett ok pris.

Internationellt så är dessa några av de stora spelarna:

https://www.thewatchbox.com/ch/en (kontor i hela världen men inget i EU)

https://www.crownandcaliber.com/

helst tror jag dock att du skall hitta ett företag inom EU pga momsen, tex (om du skyndar dig innan UK lämnar EU)
https://www.watchfinder.co.uk/?langcode=en-gb


Tack för tips! 30% låter ju väldigt mycket.. Blir det så mycket med Kaplans också alltså? :( // Edit: Såg nu att de tar några fasta avgifter och 15%.
 
Senast ändrad:

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Tack för tips! 30% låter ju väldigt mycket.. Blir det så mycket med Kaplans också alltså? :( // Edit: Såg nu att de tar några fasta avgifter och 15%.

skulle nog slå ett slag för värderingstråden här iaf och sedan lägga ut på KS. Köp köparen och ha koll på referenstråden bara. Slipper du tappa allt för mkt på slagavgift etc som auktion medför.
 

jmspar123

Cartier
Tack för tips! 30% låter ju väldigt mycket.. Blir det så mycket med Kaplans också alltså? :(

Beror ju pa hur du raknar.

Kan Kaplans/Auktionshus fa 100 for din klocka medan du som privatperson inte far mer an 80 plus allt jobb med forsaljning,ar det da sa mycket?
Klart dom ska ha betalt och givetvis gor det for fortjansten. Ytterst fa gor valgorenhet....

Men du kanske gnaller pa din arbetsgivare som ocksa tjanar pa ditt arbete?

Min poang var att de storre auktionshusen nar kunder du som privatperson inte kan na.
Det ar dessutom helt utan anstrangning fran din sida. Undantaget att du maste aka dit och lamna av godset
 

Stoikern

Cartier
2-Faktor
Beror ju pa hur du raknar.

Kan Kaplans/Auktionshus fa 100 for din klocka medan du som privatperson inte far mer an 80 plus allt jobb med forsaljning,ar det da sa mycket?
Klart dom ska ha betalt och givetvis gor det for fortjansten. Ytterst fa gor valgorenhet....

Men du kanske gnaller pa din arbetsgivare som ocksa tjanar pa ditt arbete?

Min poang var att de storre auktionshusen nar kunder du som privatperson inte kan na.
Det ar dessutom helt utan anstrangning fran din sida. Undantaget att du maste aka dit och lamna av godset

Det är väl inget konstigt att man söker efter det mest kostnadseffektiva alternativet? Betalar arbetsgivaren mer lön än nödvändigt? Tar du jobb där du tjänar minst? Det är motstående intressen som inte utesluter varandra.
 

Julie

Breitling
Beror ju pa hur du raknar.

Kan Kaplans/Auktionshus fa 100 for din klocka medan du som privatperson inte far mer an 80 plus allt jobb med forsaljning,ar det da sa mycket?
Klart dom ska ha betalt och givetvis gor det for fortjansten. Ytterst fa gor valgorenhet....

Men du kanske gnaller pa din arbetsgivare som ocksa tjanar pa ditt arbete?

Min poang var att de storre auktionshusen nar kunder du som privatperson inte kan na.
Det ar dessutom helt utan anstrangning fran din sida. Undantaget att du maste aka dit och lamna av godset

15% är en sak, 30% är en helt annan sak. Det är många tusenlappars skillnad.. Men som du säger, man slipper jobbet.
 

jmspar123

Cartier
Det är väl inget konstigt att man söker efter det mest kostnadseffektiva alternativet? Betalar arbetsgivaren mer lön än nödvändigt? Tar du jobb där du tjänar minst? Det är motstående intressen som inte utesluter varandra.

Naturligvis soker aven jag efter maximal vinst/billigast pris
Min poang var att inte stirra sig blind pa en procentsats/kronor och oren om det i slutandan visade sig att man anda tjanade mer pa att betala for en service kontra gora det sjalv.
 

frere

Audemars
2-Faktor
15% är en sak, 30% är en helt annan sak. Det är många tusenlappars skillnad.. Men som du säger, man slipper jobbet.
Är det äldre vintageklockor eller nyare saker? Dyra vintageklockor ställer en del krav på både köpare och säljare. Inte helt lätt att sälja om man inte vet exakt vad man har, och det förekommer också att köpare (företrädesvis sådana som är mindre vana vid vintage) ställer höga krav på säljare även i efterhand. Den biten slipper du helt via kaplans, som tar ansvaret efter försäljningen. Att sälja till en vintageräv här på forumet är oftast smärtfritt, men det finns också filurer som gärna gör klipp. Lägger du ut bilder får du säkert alla möjliga förslag...
 

Julie

Breitling
Är det äldre vintageklockor eller nyare saker? Dyra vintageklockor ställer en del krav på både köpare och säljare. Inte helt lätt att sälja om man inte vet exakt vad man har, och det förekommer också att köpare (företrädesvis sådana som är mindre vana vid vintage) ställer höga krav på säljare även i efterhand. Den biten slipper du helt via kaplans, som tar ansvaret efter försäljningen. Att sälja till en vintageräv här på forumet är oftast smärtfritt, men det finns också filurer som gärna gör klipp. Lägger du ut bilder får du säkert alla möjliga förslag...
Tack för input!
Det är nog blandade åldrar på klockorna, äldsta från 1965 tror jag, vet inte var gränsen går för att kallas för vintage...
Lägger nog upp bilder här i värderingstråden sen när jag hinner.
Vad menar du med krav i efterhand?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tack för input!
Det är nog blandade åldrar på klockorna, äldsta från 1965 tror jag, vet inte var gränsen går för att kallas för vintage...
Lägger nog upp bilder här i värderingstråden sen när jag hinner.
Vad menar du med krav i efterhand?
Det viktigaste är nog att helt ärligt beskriva att bilderna utgör beskrivningen och att låta köparen förstå att en gammal klocka med okänd servicehistorik innebär en viss risk. Finns säljare som gått i god för att klockor är korrekta och senare t o m fått köpa tillbaks dem pga att det uppdagats felaktiga tavlor, urverk i skrotskick osv. Ju mer man vet om en klocka och ju säkrare man kan beskriva den, desto lättare är det att sälja den. Finns ofta många här som gärna hjälper till med info, men man får ändå vara beredd att lägga lite tid för att det ska bli bra.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej! Jag är ny på forumet och har gått med för att jag behöver er experthjälp. :)
Jag har ärvt en hel del klockor av min pappa som var klocksamlare. Det verkar finnas en del värdefulla, bland annat Rolex. Eftersom jag själv inte har intresse eller användning för alla dessa klockor så vill jag sälja dessa vidare, men hur gör man det bäst?
Jag tänker att eBay skulle ge mest, men hur skickar man ens en dyr klocka utomlands?? Om man säljer via Blocket tex, hur skyddar jag mig mot bedragare/inbrottstjuvar etc? (lite paranoid av att ha alla dessa klockor här hemma, har kassaskåp men där får bara de allra dyraste plats)
Och hur och var värderar jag bäst? Jag bor inte någon storstad men kan väl ta mig till Stockholm om det skulle behövas.
Något mer jag ska tänka på vid försäljning?
Tack på förhand!
Jo... Tänk också noga igenom ifall någon av klockorna skulle vara snygg på dig. Isf har det ju ett stort värde som är omöjligt att skapa med någon annan klocka. Idag är ju storlekar runt 34-38 gångbart även på kvinnor beorende på vem o vilken klocka. Så att du inte säljer alla o ångrar dig..
 

idagtisdag

Cartier
“Grundidén” :D
Du har obviously aldrig använt Paypal Goods & Services.
Jag har använt Paypal för att betala saker på Ebay samt även andra betalningar, även här klockrelaterade.

Men du får gärna berätta för mig och oss andra exakt vad du menar. Jag upprepar också mina ursprungliga frågor (med viss modifikation), för de tycker jag hör ihop:

Att filma paketinslagning:
Har en sådan film någonsin kunnat användas till något vettigt? Och skall man alltså slå in "SIN ROLEX" på posten, eller skall man filma inslagning, bilresa, stå i kö, och sedan inlämning? Allt detta utan att paketet lämnar bild? Skall man få posttjänstemannen att högt säga paketnr på engelska? Man måste ju kunna bevisa att det inslagna paketet är just det som skickats till köparen?

Jag förstår grundidén, men jag är tveksam till genomförandet och bevisvärdet i en sådan film. Ge gärna exempel när en sådan film hjälpt en säljare! Jag är öppen för att lyssna!
 

idagtisdag

Cartier
Jag tycker att en säljare skall få betalt för genomfört arbete, men att tex betala 30 000 kr "efter skatt" för att få en klocka värd 100 000 såld, det känns rätt surt.

Det är förvånande att så få ser igenom kaplans affärsmodell och prissättning. Låt oss strunta i de små fasta avgifterna.

https://www.kaplans.se/sv/hjalp/2/9
Upp till 200 000 kr: 20 % av försäljningspriset
200 000 - 500 000 kr: 10 % på överskjutande del
Över 500 000 kr: 5 % på överskjutande del

https://www.kaplans.se/sv/hjalp/3/14
Om varan säljs utgår en säljarprovision på 15 procent.


Antag klocka klubbas, dvs säljs, för 83 333 kr.

Köparen betalar 83 333 * 1,2 = 100 000 kr
Säljaren får 83 333 * 0,85 = 70 833 kr


Dvs de totala avgifterna för säljaren är 30 000 kr, eller 30% av försäljningspriset.

Dock vet jag att Kaplans adress är rätt effektiv för att få sålt varor i butik, där osålda varor hamnar efter auktionen. Mitt största problem med detta är att de låter spekulanter känna på klockorna (så var det i alla fall förr), det krävs bara en oerfaren kund för att ha sönder en mekanisk klocka, inte helt och hållet, men för många tusenlappar.

Tack för tips! 30% låter ju väldigt mycket.. Blir det så mycket med Kaplans också alltså? :( // Edit: Såg nu att de tar några fasta avgifter och 15%.

Beror ju pa hur du raknar.

Kan Kaplans/Auktionshus fa 100 for din klocka medan du som privatperson inte far mer an 80 plus allt jobb med forsaljning,ar det da sa mycket?
Klart dom ska ha betalt och givetvis gor det for fortjansten. Ytterst fa gor valgorenhet....

Men du kanske gnaller pa din arbetsgivare som ocksa tjanar pa ditt arbete?

Min poang var att de storre auktionshusen nar kunder du som privatperson inte kan na.
Det ar dessutom helt utan anstrangning fran din sida. Undantaget att du maste aka dit och lamna av godset

15% är en sak, 30% är en helt annan sak. Det är många tusenlappars skillnad.. Men som du säger, man slipper jobbet.
 

Patrik J

Rolex
Jag tycker att en säljare skall få betalt för genomfört arbete, men att tex betala 30 000 kr "efter skatt" för att få en klocka värd 100 000 såld, det känns rätt surt. Kanske är det den enda enkla vägen, vad vet jag. Tyvärr kan man konstatera att få lågprisalternativ finns? Som tex mot viss lägre procent fotar och lägger upp på Chrono24, samt sköter kundkontakter?

Det är förvånande att så få ser igenom kaplans affärsmodell och prissättning. Låt oss strunta i de små fasta avgifterna.

https://www.kaplans.se/sv/hjalp/2/9
Upp till 200 000 kr: 20 % av försäljningspriset
200 000 - 500 000 kr: 10 % på överskjutande del
Över 500 000 kr: 5 % på överskjutande del

https://www.kaplans.se/sv/hjalp/3/14
Om varan säljs utgår en säljarprovision på 15 procent.


Antag klocka klubbas, dvs säljs, för 83 333 kr.

Köparen betalar 83 333 * 1,2 = 100 000 kr
Säljaren får 83 333 * 0,85 = 70833 kr

Dvs de totala avgifterna för säljaren är 30 000 kr, eller 30% av försäljningspriset.

Dock vet jag att Kaplans adress är rätt effektiv för att få sålt varor i butik, där osålda varor hamnar efter auktionen. Mitt största problem med detta är att de låter spekulanter känna på klockorna (så var det i alla fall förr), det krävs bara en oerfaren kund för att ha sönder en mekanisk klocka, inte helt och hållet, men för många tusenlappar.

Det är inga problem att förhandla med Kaplans, speciellt om man säljer flera klockor. Jag har legat mellan 7-10 procent för det mesta. Det är värre att köpa av dem ...:D
 

idagtisdag

Cartier
Det skulle vara kul om någon som sålt av en större mängd klockor på en kort tid berättade om sina erfarenheter och slutsatser. Kanske ett arv eller en omjustering i samlingen.

Klocksnackannons vs chrono24 vs Blocket vs begagnathandlare vs auktionsfirma

Kaplans tar 30%, men de är väldigt smidiga, lämna in och glöm i bästa fall.

Chrono24 tar
"På Chrono24 annonserar du ut din klocka gratis. Vid en lyckad försäljning debiterar vi en provision på 6,5 % av försäljningspriset. Denna provision måste endast betalas om du lyckas sälja din klocka. Provisionen innehålls av oss direkt vid utbetalningen av försäljningspriset till dig. Observera att köparen i vissa fall inte kan betala via depositionstjänsten. I sådana fall debiterar vi dig försäljningsprovisionen."
innebär mer jobb men lägre avgift

Blocket har låg avgift, precis som KS, når en mycket bred krets av människor vilket är både är en fördel och en nackdel.

Vilken % kan man förvänta sig hos begagnathandlare? Någon som sålt till Watchbox eller Luxurywatches? De kanske har stor variation på % beroende på modell? Kan de förvänta sig att få 30% marginal på en inbytt Sub? Knappast?
 

idagtisdag

Cartier
Det är inga problem att förhandla med Kaplans, speciellt om man säljer flera klockor. Jag har legat mellan 7-10 procent för det mesta. Det är värre att köpa av dem ...:D
7% säljarprovision ger:

Antag klubbat pris 93 457 kr
Köparen betalar: 93 457 * 1,07 = 100 000
Säljaren får: 93 457 * 0,85 = 79 438 kr

Med Patrik J:s nedprutade säljarprovision tar Kaplans alltså 21% avgift.


Lite mer rimligt. Om man inte har bråttom kanske man skall lägga minsta säljpriset ganska högt, och hoppas på eventuell försäljning i butik? Mitt största problem med detta är att de låter spekulanter känna på klockorna (så var det i alla fall förr), det krävs bara en oerfaren kund för att ha sönder en mekanisk klocka, inte helt och hållet, men för många tusenlappar.
 
Topp