• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket kan man pruta?

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet och tips med hur mkt man kan pruta hos en svensk AD?
Tex om jag ska köpa en Speedy Ref 3570.50 som AD tar 32 800 kr för?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet och tips med hur mkt man kan pruta hos en svensk AD?

Tex om jag ska köpa en Speedy Ref 3570.50 som AD tar 32 800 kr för?

Det beror mycket på AD:n en liten lirare på landet som säljer få är det mycket enkelt att pruta hos. En AD på fina gatan i storstad som ändå säljer svårt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det beror ju på naturligtvis. Massor av olika faktorer. Vem du är, vem säljaren är, var säljaren finns, har du bra taktik eller springer Du in och lägger upp en hög drachmer? Svårt att svara på frågan generellt
 

Stenbocken

Breitling
Det beror även på vilken modell man är intresserad av. Vissa modeller som ej säljer så bra brukar man kunna få liter mer rabatt på, till skillnad från exempelvis en Daytona, där listpris ofta kan gälla.
 
  • Like
Reactions: JLC

hollow123

Rolex
Vet att NK-göteborg har som max 12-14% sen finns det alltid undantag. Samt att man hellre släpper med ett armband av uppenbara skäl snarare än att göra avdrag på priset.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Glömde att säga att mina 15% gällde på en iwc och zenith så etablerade märken och vanliga modeller.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Fast de är ju inte vanliga märken och Zenith är riktigt svårsålt i Sverige. Mer intressant hade varit din ev rabatt på Panerai och Rolex..

Osedd, och nästintill okysst, klev jag in på Nymans och fick knappt 10 % på en Rolex (ovanligare, segare, modell iofs). Men ändå, ansträngningen var minimal - det var deras första bud som jag också tog. Gissar att jag kunnat få mer?
 

DrDre

Patek

Jag skulle tro att IWC är vanligare än Panerai, men att det kan vara svårare att pruta på Panerai än IWC. Paneri gör ju så få klockor varje år och i alla fall tidigare såldes de väldigt fort. De hade också andrahandsvärden så låg väldigt nära nypriset. Det kan dock ha lugnat ner sig lite nu, jämfört med för ett par år sedan.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ok men trots att det då uppenbarligen går att pruta är det ändå märkligt varför samma klocka som säljs i Sverige av AD och AD i Tyskland skiljer 9000kr? Varför dessa påslag i Sverige?
 
Topp