• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Vill jag köpa något för mina pengar, som jag själv har arbetat ihop, gör jag det. Jag är inte omyndigförklarad. Gemensamma kostnader delar man givetvis på. Sen att jag gillar att bjuda världens bästa tjej på allt möjligt är en annan femma. Vill hon veta vad en nyförvärvad klocka kostade får hon också veta det.
Jag är en väldigt privat person, men när det kommer till ens andra hälft tycker jag inte att man ska ha hemligheter (jaja, någon vit lögn här och där, men ni förstår!).

Förstår hur du menar fullt ut. Man skall alltid vara ärlig för det varar längst sägs det. Det är väl klart man kan berätta vad saker och ting kostar. Keep up the good truth, always!

- Jag vill köpa en Tudor Pelagos
- Jaha, vad kostar den?
- Cirka 30k begagnad, 45k ny.
- Det var inte farligt!

Varpå dagarna följs av henne konstant frågandes om jag köpt en Pelagos än.

Hon blev sur när jag sålde Hulken för att köpa en bil till familjen.
Hon blev sur för det? För att hon brukar låna Hulken, eller? :)

Förstår inte hur ens partner på något sätt skulle ha med det att göra. Om man inte har barn och en taskig ekonomi, och borde prioritera annat.
Det var väl att förenkla lite väl mycket. Oavsett ekonomi är det viktigt att ens partner inte ska känna att hon/han försakar vare sig egna eller gemensamma behov för att du ska tillfredsställa dina intressen. Var den gränsen går är så klart olika från relation till relation och har i grunden inte med ekonomi att göra.

Det var väl att förenkla lite väl mycket. Oavsett ekonomi är det viktigt att ens partner inte ska känna att hon/han försakar vare sig egna eller gemensamma behov för att du ska tillfredsställa dina intressen. Var den gränsen går är så klart olika från relation till relation och har i grunden inte med ekonomi att göra.

Fast det har väl med ekonomi att göra i allra högsta grad. Om vi säger att jag och min partner båda är ekonomiskt oberoende och har separat ekonomi, och jag köper en klocka för mina pengar så behöver ju inte hon avstå från något av hennes "behov" eller våra gemensamma intressen. Om vi däremot skulle vara motsatsen till ekonomiskt oberoende och ha gemensam ekonomi med ett sparkonto på säg 100.000kr, och jag skulle köpa en klocka för 100.000kr så blir ju min partner och vår ekonomi lidande av det. Jag håller med dig om att alla relationer ser olika ut, men tycker inte att man kan säga att det i grunden inte har något med ekonomi att göra. :)

Har bearbetat henne och fött upp ett genuint klockintresse hon henne. Nu sitter hon själv och kikar på vilka klockor hon är ute efter i framtiden. Underlättar min framtida köp till 100%.

Fast det har väl med ekonomi att göra i allra högsta grad. Om vi säger att jag och min partner båda är ekonomiskt oberoende och har separat ekonomi, och jag köper en klocka för mina pengar så behöver ju inte hon avstå från något av hennes "behov" eller våra gemensamma intressen. Om vi däremot skulle vara motsatsen till ekonomiskt oberoende och ha gemensam ekonomi med ett sparkonto på säg 100.000kr, och jag skulle köpa en klocka för 100.000kr så blir ju min partner och vår ekonomi lidande av det. Jag håller med dig om att alla relationer ser olika ut, men tycker inte att man kan säga att det i grunden inte har något med ekonomi att göra. :)
Du försvarar din syn genom att ta till extremer. I din jämförelse blir så klart ekonomin den avgörande skillnaden. Nu är väl de flesta här vare sig barskrapade eller ekonomisk oberoende så då gäller trots allt hänsyn till varandras behov över det ekonomiska. Skalan är så klart olika beroende på de ekonomiska förutsättningarna

Du försvarar din syn genom att ta till extremer. I din jämförelse blir så klart ekonomin den avgörande skillnaden. Nu är väl de flesta här vare sig barskrapade eller ekonomisk oberoende så då gäller trots allt hänsyn till varandras behov över det ekonomiska. Skalan är så klart olika beroende på de ekonomiska förutsättningarna
Jag vill inte starta någon popcorn-tisdag i tråden, men hela poängen med att man skulle behöva rättfärdiga vad man köper för sin respektive bygger väl på en ekonomisk fråga? Utan ekonomisk relevans finns ju ingen anledning att rättfärdiga ett klockköp lika lite som att köpa nya strumpor. Eller skulle det hela handla om någon slags avundsjuka och missunnsamhet? Vilka av partnerns behov är det man skulle behöva ta hänsyn till för att inte köpa en personlig pryl åt sig själv om det inte handlar om pengar menar du? Nä, jag tror du tänkte lite fel :)

Efter relativt många inköp senaste tiden så är det svåra för mig nu att motivera och förklara nya köp.
Nu kör jag ”en ut, en in” och även om den nya är dyrare så förklaras det lätt med att jag bara bytt ut något gammalt ”som jag ändå inte använder”.

Lätt för mig att rättfärdiga det hela med att "det gått bra på börsen" - Let your returns buy your luxuries. Det vill säga att om man tar lite av avkastningen av sin trading och köper nåt fint med, samt har kvar det mesta av både vinsten samt ursprungliga degen finns det lite att klaga på.

Asså, jag behöver "rättfärdiga" tid jag lägger på intressen oavsett om det är gå på fotboll eller flyga skärm. Då brukar "det skulle vara kul" räcka bra om det inte är något annat som vi redan bestämt. Samma när frau vill göra något borta från familjen. Värt att nämna är att det var fritt blås på tid före vi fick barn.

Men när det gäller konsumtion...vaffan vi tjänar ju båda våra egna pengar. Hushållets utgifter utgår jämnt (enligt excelsnurra), det gemensamma sparandet utgörs av amortering på fastighet och resterande summa är ens egna. Frau lägger stålars på schnajdiga sjalar, kappor, yogamattor, roliga kombucha-drickor och klockor. Jag lägger stålars på Bajen, skärm, klockor, vassa pjuck och mat/dryck ute på lokal. Jag är väldigt ointresserad av vad Fraus schnajdiga rese-yogamatta kostade, det var länge sedan Frau brydde sig om vad mina klockor kostade.

Min fru är helt ointresserad av prylar. Muta henne med en väska är alltså helt meningslöst. Även om hon säkert skulle uppskatta gesten så tycker hon det är kapitalförstörelse.

Hon vill bara ha pengar för två saker:

• Trygghet
  • Möjlighet till upplevelser (typ resor, etc)

Det går inte heller att muta henne med en upplevelse för då blir totalkostnaden för stor (och hotar då hennes trygghet).

Men lyckligtvis vill hon att jag är glad och alltså får jag köpa saker som gör mig glad. Nu har jag sålt nästan alla klockor (alla de dyra). och då har jag lite förhandlingsram för en ny när tillfälle ges.

Nyckeln är förankring.

Min fru är helt ointresserad av prylar. Muta henne med en väska är alltså helt meningslöst. Även om hon säkert skulle uppskatta gesten så tycker hon det är kapitalförstörelse.

Hon vill bara ha pengar för två saker:

• Trygghet
  • Möjlighet till upplevelser (typ resor, etc)

Det går inte heller att muta henne med en upplevelse för då blir totalkostnaden för stor (och hotar då hennes trygghet).

Men lyckligtvis vill hon att jag är glad och alltså får jag köpa saker som gör mig glad. Nu har jag sålt nästan alla klockor (alla de dyra). och då har jag lite förhandlingsram för en ny när tillfälle ges.

Nyckeln är förankring.
Vårda din mänskliga sida så hon inte ser dig som en pryl rätt som det är. Känner igen situationen. 🙋

Tillbaka
Topp