• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Det var i välvillig mening... men som sagt, kanske dumt formulerat.
Men du tycker inte att du hade fel? :) Jag kan hålla med om ditt resonemang och jag förstår vad di menade med det men ytterst få skulle kunna kalla en Rolex oexklusiv. För mig som inte ens har en Rolex tycker att en gammal Date är exklusiv men å andra sidan har jag kanske inte lika dyra klockor som du.

Men du tycker inte att du hade fel? :) Jag kan hålla med om ditt resonemang och jag förstår vad di menade med det men ytterst få skulle kunna kalla en Rolex oexklusiv. För mig som inte ens har en Rolex tycker att en gammal Date är exklusiv men å andra sidan har jag kanske inte lika dyra klockor som du.
Varför skall detta behöva bli en diskussion? :p Vissa Rolexmodeller är inte så exklusiva längre faktiskt. Allt är ju såklart relativt och gränsen flyttas.

Edit: insåg nu att mitt inlägg kommer leda till en diskussion :D:banghead: Haha! Syftade mest på att @Diskaren har förklarat vad han menade så behöver inte förklaras mer :)

Varför skall detta behöva bli en diskussion? :p Vissa Rolexmodeller är inte så exklusiva längre faktiskt. Allt är ju såklart relativt och gränsen flyttas.

Därför att extremt lite med en bra samling handlar om pengar. Och varför ens kommentera att någon Inte är exklusivt och Inte är dyrt om man nu tycker det? Så totalt onödigt, glädjedödande och meningslöst.

Edit: insåg nu att mitt inlägg kommer leda till en diskussion :D:banghead: Haha! Syftade mest på att @Diskaren har förklarat vad han menade så behöver inte förklaras mer :)

My bad :oops:

Därför att extremt lite med en bra samling handlar om pengar. Och varför ens kommentera att någon Inte är exklusivt och Inte är dyrt om man nu tycker det? Så totalt onödigt, glädjedödande och meningslöst.

Lite som att säga till någon ”Vilken söt bebis du har fastän den är så fet ful” :hilarious:

Nja. Kommentatorns ödmjukhet framgick ju ganska tydligt så inget negativt som onödigt, glädjedödande eller meningslöst. Tycker det var en högst relevant beskrivning av en samling. Majoriteten strävar ju efter en superlyxig samling därför är det skoj och genuint och se de som verkligen uppskattar alla typer av klockor! Jag vet, det gör majoriteten här.

Nja. Kommentatorns ödmjukhet framgick ju ganska tydligt så inget negativt som onödigt, glädjedödande eller meningslöst. Tycker det var en högst relevant beskrivning av en samling. Majoriteten strävar ju efter en superlyxig samling därför är det skoj och genuint och se de som verkligen uppskattar alla typer av klockor! Jag vet, det gör majoriteten här.
Rolex, Tudor och Gs är lyxklockor.?!!

Nja. Kommentatorns ödmjukhet framgick ju ganska tydligt så inget negativt som onödigt, glädjedödare och meningslöst. Tycker det var en högst relevant beskrivning av en samling. Majoriteten strävar ju efter en superlyxig samling därför är det skoj och genuint och se de som verkligen uppskattar alla typer av klockor! Jag vet, det gör majoriteten här.

Relevant? Vet du vad anspråkslös betyder? Och eventuell ödmjukhet drogs fram efter ifrågasättande att det första inlägget, så återigen...det kanske är bättre att avstå att kommentera helt än att kalla någons samling för anspråkslös och icke-exklusiv oavsett andemeningen.

Du har dessutom fel att majoriteten strävar efter en superlyxig samling. Det kan jag med bestämdhet säga då tydligen inte ens Rolex inte kvalar in som superlyx.

Relevant? Vet du vad anspråkslös betyder? Och eventuell ödmjukhet drogs fram efter ifrågasättande att det första inlägget, så återigen...det kanske är bättre att avstå att kommentera helt än att kalla någons samling för anspråkslös och icke-exklusiv oavsett andemeningen.

Du har dessutom fel att majoriteten strävar efter en superlyxiga samling. Det kan jag med bestämdhet säga då tydligen inte ens Rolex inte kvalar in som superlyx.

Håller med dig till fullo för en gångs skull :D

Du har dessutom fel att majoriteten strävar efter en superlyxiga samling. Det kan jag med bestämdhet säga då tydligen inte ens Rolex inte kvalar in som superlyx.

Jag vet vad det betyder, kom igen...
Rolex är långt ifrån superlyx, ganska tillgängligt för gemene man förutsatt att man vill lägga pengarna. Jag skrev superlyxig samling, kanske fel val av superlativ och var även kanske ganska otydlig. Med superlyxig samling menar jag att man som @Diskaren skrev här ovan baserar sin samling på bara lyxklockor låt säga 3 sub:ar några DJs, gmt, DD:s etc.

Sjukt bra! Gillar verkligen allt med denna samling :)

Kul att se fler samla på sig så pass många dinkor med tiden. Kan känna mig rätt ensam om intresset ibland, förutom på KS då :)

Vilken samling! Skulle gärna vilja veta vilka klockorna är som jag har markerat :D Tack på förhand!
IMG_20180920_211137.jpg

Vilken samling! Kanske inte den mest "exklusiva" eller mest "efterfrågade" skaran klockor men jäklar, vad gör det när klockorna kompletterar varandra så bra? Och det är något med den samling som skriker "jag vet vad jag håller på med och jag köper det jag gillar". Helrätt!!

Hatten av och jag är mer än avundsjuk på dina fantastiska pjäser! :D:cigar:

Trevlig samling, bra sprindning på dina Seikos! Landmastern är cool

Tror @Diskaren menade, och som jag instämmer i, att samlingen är balanserad med mest mindre exklusiva klockor.
Många kör ju uteslutande Rolex eller bara andra premiumklockor. Trevligt att se något mer anspråkslöst men ändå häftiga klockor.

Oj, vilken överraskning att gå in såhär på kvällskvisten och upptäcka massa kommentarer, glada tillrop och till och med en liten diskussion sprungen ur min enkla samling :)
Tack alla!

@Omega87
1. Seiko Landmaster GMT, SBDW005
2. Halios Seaforth GMT
3. Morfars guldklocka från Motala verkstad 1974, en Ulysse Nardin
4. Seiko ANA Pilot, ref. 7S26-0620.
För den som är nyfiken finns väldigt mycket mer bilder på mina klockor på mitt klockinstagram, "seikodiverr".

Allt gott,
Ola

Oj, vilken överraskning att gå in såhär på kvällskvisten och upptäcka massa kommentarer, glada tillrop och till och med en liten diskussion sprungen ur min enkla samling :)
Tack alla!

@Omega87
1. Seiko Landmaster GMT, SBDW005
2. Halios Seaforth GMT
3. Morfars guldklocka från Motala verkstad 1974, en Ulysse Nardin
4. Seiko ANA Pilot, ref. 7S26-0620.
För den som är nyfiken finns väldigt mycket mer bilder på mina klockor på mitt klockinstagram, "seikodiverr".

Allt gott,
Ola
Super! Tack så mycket :)
Blev en liten diskussion, ja. Får definiera din samling som "väldigt bra smak" så blir alla nöjda :)

Det fina med klockor är att alla kan intressera sig inom oavsett vad man har för ekonomiska ramar. Titta lite på internet! Folk är lika engagerade i att hitta den perfekta tripeln för 5000, 10000, 50000 eller 100000 kr.
Vad man tycker är exklusivt är 100 procent subjektivt. De flesta människor utanför klocknördkretsar tycker till exempel att klockor som sitter någon annanstans än i mobilen är exklusivt.
Min samling är megaexklusiv (och fullständigt obegriplig) i mina vänners ögon. Och förmodligen helt oexklusiv (och fullständigt obegriplig) för en tre-Rolex-kille. Det viktiga är att jag skiter i vilket. (Även om jag blir väldigt glad av att det bevisligen finns några personer som uppskattar den!)
Jag köper och använder klockor för att jag älskar dem. Och jag hoppas att de som köper AP, Hublot och PP osv blir lika glada för dem som jag blir av en ny vintage Seiko med rätt tillverkningsmånad i samlingen :)

Senast ändrad:
Det fina med klockor är att alla kan intressera sig inom oavsett vad man har för ekonomiska ramar. Titta lite på internet! Folk är lika engagerade i att hitta den perfekta tripeln för 5000, 10000, 50000 eller 100000 kr.
Vad man tycker är exklusivt är 100 procent subjektivt. 90 procent av alla människor utanför klocknördkretsar tycker till exempel att klockor som sitter någon annanstans än i mobilen är exklusivt.
Min samling är megaexklusiv (och fullständigt obegriplig) i mina vänners ögon. Och förmodligen helt oexklusiv (och fullständigt obegriplig) för tre-Rolex-kille. Det viktiga är att jag skiter i vilket. (Även om jag blir väldigt glad av att det bevisligen finns några personer som uppskattar den!)
Jag köper och använder klockor för att jag älskar dem. Och jag hoppas att de som köper AP, Hublot och PP osv blir lika glada för dem som jag blir av en ny vintage Seiko med rätt tillverkningsmånad i samlingen :)
Väl rutet!

Vad man tycker är exklusivt är 100 procent subjektivt. 90 procent av alla människor utanför klocknördkretsar tycker till exempel att klockor som sitter någon annanstans än i mobilen är exklusivt.
Min samling är megaexklusiv (och fullständigt obegriplig) i mina vänners ögon. Och förmodligen helt oexklusiv (och fullständigt obegriplig) för tre-Rolex-kille. Det viktiga är att jag skiter i vilket. Jag köper och använder klockor för att jag älskar dem. Och jag hoppas att de som köper AP, Hublot och PP osv blir lika glada för dem som jag blir av en ny vintage Seiko med rätt tillverkningsmånad i samlingen :)
Precis min mening! Men kunde väl inte formulera det lika bra som du! :)

Min samling är megaexklusiv (och fullständigt obegriplig) i mina vänners ögon. Och förmodligen helt oexklusiv (och fullständigt obegriplig) för tre-Rolex-kille. Det viktiga är att jag skiter i vilket. (Även om jag blir väldigt glad av att det bevisligen finns några personer som uppskattar den!)
Vilken månad? :)

Haha, april 79 :)
Men det är det bara tunan längst till höger som lever upp till. Just det här med års-/månadsklocka tycker konstigt nog både barnen och min fru är lika coolt som jag. Att just den här klockan är precis lika gammal som jag!

Jag minns hur pinsamt fånigt jag tyckte det var när jag läste om konceptet årsklocka första gången. Nu njuter jag av den särskilda kopplingen mellan mig och det högspecialliserade tidsinstrumentet varje gång jag bär den.

Haha, april 79 :)
Men det är det bara tunan längst till höger som lever upp till. Just det här med års-/månadsklocka tycker konstigt nog både barnen och min fru är lika coolt som jag. Att just den här klockan är precis lika gammal som jag!

Jag minns precis hur pinsamt fånigt jag tyckte det var när jag läste om konceptet årsklocka första gången. Nu njuter jag av den särskilda kopplingen mellan mig och det högspecialliserade tidsinstrumentet varje gång jag bär den.
Jag är likadan, alltid skoj att hitta månader som betyder nått :) Jag saknar dock min egen, feb80 :p Närmsta jag hade i min samling var nov79, men får jag in en apr79 till samlingen skall jag försöka att komma ihåg dig :)

20180912_223813.jpg

Min lilla samling. Saknas dock två klockor som ligger i bankfacket, en Seiko från 80talet som jag ärvde av min farfar och en guldryss som jag ärvde efter min pappa.

Härnäst blir det Explorer, nån Panerai, Aqua Terra, en vintage seamaster (förmodligen Seamaster cosmic 2000 diver) , Speedmaster reduced, GS med spring drive eller quartz . Kruxet är bara att jag inte vet i vilken ordning jag ska utöka samlingen . Lutar åt att det blir en Explorer härnäst

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp