• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hm...finns väl inga rätt och fel här, och alla har ju vi olika förutsättningar, det är viktigt att poängtera! Och det är väl mer vår personliga tycke och smak som kommer till tals här. Men det kunde vara kul att se vad vi personligen tycker ska finnas i var man/kvinnas klocklåda/samling! Jag tänkte även på vilka klockor man bör ha, som är mer åt det klassiska hålet, som ett exempel skulle jag säga att en Rolex Submariner är en klassiker, den har hängt med allt sedan man gjorde första med referensnr 6200 från tidigt 50-tal samt den första med datum som var en 1680 som släppts runt 1965.

Generellt så är det väl bra att ha variation bland klockorna, så man fördelar dom lite på vad man nu ska använda klockan till! Så att ha en toolwatch, en dressare, och kronograf är väl inte jätte fel att det finns i lådan. Finns hur mycket kul som helst när det kommer till klockor, både dyrt, jätte dyrt, men även klockor som är billiga!

Kollar man min låda så består nog den mesta av tooltwatch, att det har blivit så har jag ingen bra förklaring till, förutom att jag vill ha en klocka som tål det mesta! Nu kommer ju en del tycka att jag är lite tråkig när jag tar upp dom klockor jag anser att man bör ha i sin låda, men det kan inte hjälpas, man kan inte vara alla till lags!

Då ska vi se!

Jag vill påstå att en Datejust är inte helt fel att den finns i lådan, den funkar både som dressare, samt att den är väldigt sportig, en klocka som funkar till allt egentligen. Jag skulle vilja ha något mer åt det dressade hållet, men det får komma in med tiden.

63b94f05-2fb3-46b6-ac77-4796ae9867fd-jpeg.1257473


Det närmaste jag kommer dressat är nog dessa två!

Jean-louis
dsc_3029-jpg.200828


Och en Citizen Tank.
dsc_3022-jpg.200825


Som jag tog upp i början på denna tråd, så skulle jag säga att ha en SUBMARINER av något slag inte är fel att ha i klocklådan. Väldigt trevlig skulle jag säga, visst skulle jag önska att jag hade en variant av tidigare referens, men man får vara glad att man har det man har!

673b487e-933a-422f-a569-f6bc4b6384d2-jpeg.866545
caa80754-c22b-4897-b0b1-a574c1dbc815-jpeg.802037



Många tycker denna är tråkig, men jag gillar den faktiskt! Klockan ifråga är Omega Semaster 2531.80, lite av en klassiker, många som börjat med sitt klockintresse har nog haft denna som lite av inkörningsport.

e4415f59-7130-4dd0-8e52-87610142c562-jpeg.788038



Kan inte komma ihåg att jag använt mina kronografer till det dom ska användas till, jag gillar bara utseendet på dom! Men om man gillar klockor, så bör man ha minst en kronograf i samlingen. Hm...ångrar som fan att jag inte köpte en DAYTONA 16520 istället för 16518 jag inhandlade för flera år sedan, hade jag haft stålvarianten så hade den funnits kvar i samlingen. Men man ska inte gråta över spilld mjölk, jag har två andra som jag verkligen gillar också, har svårt att välja en. Då jag anser att båda är klassiker så bör i alla fall en av dessa finnas i ens klocklåda.

Breitling Chronomat 13050.1
e3c44167-7a6b-4f61-9ba1-fac5d615fc08-jpeg.1142631


Omega Speedmaster Professional 3560.50, Apollo 11 30th anniversary.
e1c8efa1-24ea-4944-90a6-5605627a5615-jpeg.1178886


Modellen är saknad, får kanske införskaffa mig i framtiden. Men då en stålis med borstade bandhorn!
dsc_4806-jpg.655792


Då fortsätter jag med att varje låda bör ha en GMT. Att jag väljer just denna modell är att jag är en väldigt tråkig människa förmodligen, men jag gillar att den är en odödlig klassiker, kanske kan gå så långt att kalla den för ikon. Finns säkert massor av GMT modeller från alla möjliga märken, men för mig så är ROLEX Number uno när det kommer till GMT-klockor!

eb52cd1e-3d2d-4ba6-a945-92ef5adecd52-jpeg.1299100


Det är himla kul med klockor oavsett vad det står på tavlan, men jag skulle nog vilja påstå att man behöver ha minst en Panerai sin låda! Den är ju faktiskt ganska så ensam om sitt utseende, så bara det gör att det är kul att äga!

79d23ad7-4220-4273-9d3d-21fdaa41dbdb-jpeg.1163417


Oj...börjar bli ganska många klockor, men det skall vill tilläggas att man inte behöver äga alla klockor på en gång!

Om man nu måste ha en kvartsklocka i samlingen, som egentligen är emot min religion när det kommer till klockor så finns det bara en som bööööööör finnas. Och det är en Rolex Oyster Qurtz, det rolig med det, är att det påstås bara ha gjorts i 25.000 exemplar.

faf9c85a-b019-4503-aaca-f976dfbede98-jpeg.669466


Sist men inte mist, så kan det vara kul att ha en mindre klocka, när jag skriver mindre så menar jag från 34mm och neråt! Här finns det en hel uppsjö av klockor av alla möjliga former. Men ingen låda är komplett utan en Rolex Date.

image-jpg.852422



Finns massor av klockor som jag skulle vilja ha i min låda! Både JLC REVERSO, Cartier av något slag lockas, även en Breitling NAVITIMER skulle sitta fint.

Så vilka klockor skulle du säga borde finnas i varje man och kvinnas klocklåda/samling! Som sagt finns inga rätt och fel här, är bara sjunga ut och tala direkt från hjärtat ditt!
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Någon form av Seiko Skx, Casio f-91w ”terroristen” och någon Omega vintage. Har man samlat länge så Omega SMP och någon form Rolex sportstål?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Oavsett tycke och smak så håller jag med dig Affe om just, Datejust. Min favorit är 1601 som är sportig, elegant, kul, funkar på alla typer av Nato och läderband men framförallt tidslös design, den kommer hålla för evigt! Fortfarande prisvärd vilket få modeller är idag.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag tänker att få är så nördiga som oss men kan man få till två klockor i familjen att rotera är man en bra bit på väg.

Så min utgångspunkt blir att det finns två klockor totalt som jag och min fru kan dela på och är könsneutrala.
Då tänker jag att det ska finnas något sportigt (easy way out är en dykare) och en mer dressad klocka som ändå fungerar till annat än formella kläder eller uppstyrda tillfällen.
Nästa krav blir då att göra dem könsneutrala dvs de ska funka lika bra på mig som på fruga så att vi kan dela (så då går starka färger bort).

Tråkigt men givet val blir en Sub. Lika snygg på mig som på min fru.
975F9B73-CC74-4F26-B8F1-0DBA363D9F5B.jpeg



Dressat känns givet eftersom den ska funka på mig och min fru, passa till en kavaj och/eller blus samt hålla rimlig storlek för oss båda.
386E0131-1E15-4E33-A1B2-369D52AE6FAE.jpeg


När allt summeras står man med klassiker som fixar alla lägen på endast två klockor per ”familj” och de hintar till (iaf 50%) att man har lite koll på läget utan servicekostnader som skjuter i höjden.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Det kan nog bli spretigt med klockor som man vill ha iaf för mig men om jag skulle bygga en minimum bas så blir det 2st klockor. En "toolig" mekanisk dykare(GS har en finquartz dykare som är OK men lite stor dock, 44mm) samt en quartz-klocka i de fall man t.ex. inte dragit upp den mekaniska. Dyrare val av dykare tänker jag på Rolex, Omega, Breitling och Tudor och billigare slår jag ett slag för Seiko MM eller varför inte ända ner till en SKX?.........
Dessa passar till det mesta, tänk James Bond i sina olika outfits även om det blir mer sport än dress. Vad gäller quartz kan man väl tänka sig ett dressigare komplement men som ändå tål lite vatten, gärna 100m wr. Ska tilläggas att jag gillar dykare på damer i lagom storlek så t.ex. en sub 14060 är utmärkt i var man och kvinnas samling:)
Finns även snygga Seamaster på 36mm om man föredrar en nättare klocka. Skippar man en dykare är väl en Rolex DJ på 36mm universal, sportig och dressig i ett som du även kan få i storlek upp till 42mm.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att få är så nördiga som oss men kan man få till två klockor i familjen att rotera är man en bra bit på väg.
Så min utgångspunkt blir att det finns två klockor totalt som jag och min fru kan dela på och är könsneutrala.
Då tänker jag att det ska finnas något sportigt (easy way out är en dykare) och en mer dressad klocka som ändå fungerar till annat än formella kläder eller uppstyrda tillfällen.
Nästa krav blir då att göra dem könsneutrala dvs de ska funka lika bra på mig som på fruga så att vi kan dela (så då går starka färger bort).

Tråkigt men givet val blir en Sub. Lika snygg på mig som på min fru.
975F9B73-CC74-4F26-B8F1-0DBA363D9F5B.jpeg



Dressat känns givet eftersom den ska funka på mig och min fru, passa till en kavaj och/eller blus samt hålla rimlig storlek för oss båda.
386E0131-1E15-4E33-A1B2-369D52AE6FAE.jpeg


När allt summeras står man med klassiker som fixar alla lägen på endast två klockor per ”familj” och de hintar till (iaf 50%) att man har lite koll på läget utan servicekostnader som skjuter i höjden.

Vad är det för ref på JLCn? Ser helt magisk ut!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det kan nog bli spretigt med klockor som man vill ha iaf för mig men om jag skulle bygga en minimum bas så blir det 2st klockor. En "toolig" mekanisk dykare(GS har en finquartz dykare som är OK men lite stor dock, 44mm) samt en quartz-klocka i de fall man t.ex. inte dragit upp den mekaniska. Dyrare val av dykare tänker jag på Rolex, Omega, Breitling och Tudor och billigare slår jag ett slag för Seiko MM eller varför inte ända ner till en SKX?.........
Dessa passar till det mesta, tänk James Bond i sina olika outfits även om det blir mer sport än dress. Vad gäller quartz kan man väl tänka sig ett dressigare komplement men som ändå tål lite vatten, gärna 100m wr. Ska tilläggas att jag gillar dykare på damer i lagom storlek så t.ex. en sub 14060 är utmärkt i var man och kvinnas samling:)
Finns även snygga Seamaster på 36mm om man föredrar en nättare klocka. Skippar man en dykare är väl en Rolex DJ på 36mm universal, sportig och dressig i ett som du även kan få i storlek upp till 42mm.



Hehe...spretigt är bra, och det låter som du har lagt ner lite tankar om att få en rolig klocklåda! Jag stöttar dig till 100% i det du skriver mannen, seiko är helt OK klockor, men det är inget som jag fallit för än if, men undrens tid är inte förbi, gillar man klockor så får man prova på en vad det lider...
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En stålsub kan iaf inte jag vara utan, och har inte varit det på 20 år. Jag tycker man kan ha den till precis allt.
Sen måste jag nog säga att jag titt som tätt köper in någon SMP, eftersom det var den första ”dyra” klockan jag köpte på 90-talet någon gång runt Bondhysterin.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Jaha, året går mot sitt slut och här är det man avslutar året med. Började min "riktiga" klockresa i Februari i år då jag blev medlem här. Då satt jag på en TW-Steel, en Certina DS Action, en Camel Trophy, och en Citizen Promaster Eco-Drive från början av 2000 som jag inte kan hitta vilken modell och har ingen bild på denna telefon :rolleyes:
Idag och 11 månader senare ser det ut såhär. Och många klockor har ramlat igenom ägandet detta året :bag:
IMG_20191217_210157.jpg

Från vänster:
Citizen C022 Aqualand 1990
Seiko SRPC23 Turtle 2019
Seiko 6309-7040 Turtle 1981
Seiko 7549-7010 Tuna 1981
Seiko SKX171 TST Tuna 2015
Seiko SBBN029 Tuna 2015
:seiko: ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ha ha, vilket fritt fall den här tråden gjorde. Från fantastiska klockor, fina erfarna tips och tankar till att man inte behöver ens en klocka, möjligen en applewatch. Skämmes ta me f-n! :D:eek::oops:

Mitt tips på klockor man bör ha ägt är
Panerai Submersible/Radiomir med wirelugs/ luminor
FP Journe
Rolex daytona/submariner/daydate
Breitling chronomat
Enicar
JLC Reverso
Omega Speedmaster/Seamaster
Doxa
Citizendykaren från filmen Deep blue sea
Dressare från breguet eller blacpain

alla klockor får en själ när de fyllt 10 år så undvik helst yngre, men tillåt dig att göra undantag från den regeln. Undvik keramik och stål i samma klocka eftersom det åldras olika snabbt. Lägg massor av tid på att lära och hugg som en kobra när du ser något bra som du förstår dig på. Minsta osäkerhet = sov minst en natt på saken.

PS. Håll alltid ett öga öppet för Vacheron Constantins äldre stock.
:pompus:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ha ha, vilket fritt fall den här tråden gjorde. Från fantastiska klockor, fina erfarna tips och tankar till att man inte behöver ens en klocka, möjligen en applewatch. Skämmes ta me f-n! :D:eek::oops:

Mitt tips på klockor man bör ha ägt är
Panerai Submersible/Radiomir med wirelugs/ luminor
FP Journe
Rolex daytona/submariner/daydate
Breitling chronomat
Enicar
JLC Reverso
Omega Speedmaster/Seamaster
Doxa
Citizendykaren från filmen Deep blue sea
Dressare från breguet eller blacpain

alla klockor får en själ när de fyllt 10 år så undvik helst yngre, men tillåt dig att göra undantag från den regeln. Undvik keramik och stål i samma klocka eftersom det åldras olika snabbt. Lägg massor av tid på att lära och hugg som en kobra när du ser något bra som du förstår dig på. Minsta osäkerhet = sov minst en natt på saken.

PS. Håll alltid ett öga öppet för Vacheron Constantins äldre stock.
:pompus:


Bra där! Trodde faktiskt att det skulle bli mer livat i tråden, Hehe! Känns som att vi delar liknande tankar tycke och smak när det kommer till klockor!
 
Topp