• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

RobHK

Cartier
GRYM samling, bra avis på det där!👌

Även om jag älskar den där CK859 hade jag nog röstat för att sälja den och införskaffa något ännu mer dressigt (gärna i guld), tänk JLC Master Ultra Thin, Breguet, Cartier, Zenith etc.

Om dressigt inte är din stil så slår jag annars ett slag för nån Grand Seiko med grym tavla.

Inget att vara avis på det är bara klockor :) Håller med att CK859 är lite halv-dressig. Måste säga att jag på pappret vill ha en riktig dress-klocka, men sen i praktiken får den ingen handledstid. En fin JLC dressare vore något, månfas eller liknande vore fint. Patek vore kanske ännu bättre. Men det ligger långt borta att köpa något som mest ligger i lådan känner jag, skulle va något riktigt samlingsobjekt då, typ Patek hållet.

GS har jag också varit nära flera gånger att köpa, men det är något med att alla klockor är för lika varandra. Man köper mest en tavla, förbannat fina klockor men det känns inte speciellt nog när alla ser lika ut. Inte helt kompis med deras stållänk heller, skulle säga alla mina klockor nu har bättre länk än GS. Nu låter det som jag sågar era ideer så är det inte, det är typ det närmaste jag kommit köp som tillslut inte blivit av. Har också tänkt på den nya ingenjören, då man själv är ingenjör vore det kul att ha, men två IWC? Hmm..
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Av dom 30 klockor som jag har haft dom senaste 30 åren finns idag 12 kvar, nämligen dom här, i anskaffningsordning:

1. Casio Ana-digi alarmkronograf (ref AD512)

Köpt ny från ”AD” i mitten på 90-talet. Högsta mode på den tiden så man fick till och med vänta på min färgkombination.

2. Breitling Aerospace Repetition Minutes (ref F65062)

Köpt ny från AD 1998-01-09 och var den enda klocka jag använde under 15 år. Sen hittade jag Klocksnack ...

3. IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

Köpt begagnad (2006) av äldsta sonen 2013-06-01, som också lurade in mig på KS.

4. Scurfa Diver One (oklar ref men detta ska vara den första modellen som Scurfa gjorde)

Köpt nästan ny 2014-05-08 via annons på KS. Min trädgårdsjobbarbeater.

5. Rolex Sea-Dweller 4000 (ref 116600)

Köpt ny från AD 2014-05-19 via mellanhand. Den enda Rolex som blev kvar av fyra och som jag aldrig kommer att skiljas ifrån.

6. IWC Ingenieur (ref IW323902)

Köpt ny från AD 2015-10-30 via mellanhand. Inte helt lätt att hitta en idag till vettigt pris, i alla fall inte en svart.

7. IWC Aquatimer Chronograph (ref IW371928)

Köpt begagnad (2010) 2014-05-08 via annons på KS. Min enda mekaniska kronograf och min enda med intern vridring.

8. Pronto Sportal (ref 632-299)

Arv efter min far som gick bort i april 2018. Manuell från 60-talet med sunburst och var då tät till 200 meter.

9. Alpina (oklar modell, år och ref)

Också arv efter min far, eller troligare efter min farfar då jag misstänker att det är hans pensionspresent efter ett långt arbetsliv på Nymans cykelfabrik i Uppsala. Manuell, gulddoublé men ingen gravyr.

10. IWC Ingenieur Dual Time (ref IW324402)

Köpt begagnad (2015) 2019-04-25 via annons på KS. Äkta GMT och storebrorsan (43mm och 220gr) till den vanliga Ingyn. Ännu svårare att hitta idag till ett vettigt pris.

11. Omega Seamaster Professional 300M (ref 210.30.42.20.04.001)

Köpt ny från AD 2021-05-27. Lätt den klocka med minst gångavvikelse som jag har haft, då den går 0,0 spd i snitt mätt över varje vecka jag använt den.

12. Longines Spirit Zulu Time (ref L3.812.4.93.6)

Köpt ny från AD 2022-06-15. En COSC-certifierad äkta GMT med sunburst och mitt senaste (sista?) inköp.

En skaplig gruppbild på dom 12 som är kvar:
Samling 2023-07-24.jpg
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inget att vara avis på det är bara klockor :) Håller med att CK859 är lite halv-dressig. Måste säga att jag på pappret vill ha en riktig dress-klocka, men sen i praktiken får den ingen handledstid. En fin JLC dressare vore något, månfas eller liknande vore fint. Patek vore kanske ännu bättre. Men det ligger långt borta att köpa något som mest ligger i lådan känner jag, skulle va något riktigt samlingsobjekt då, typ Patek hållet.

GS har jag också varit nära flera gånger att köpa, men det är något med att alla klockor är för lika varandra. Man köper mest en tavla, förbannat fina klockor men det känns inte speciellt nog när alla ser lika ut. Inte helt kompis med deras stållänk heller, skulle säga alla mina klockor nu har bättre länk än GS. Nu låter det som jag sågar era ideer så är det inte, det är typ det närmaste jag kommit köp som tillslut inte blivit av. Har också tänkt på den nya ingenjören, då man själv är ingenjör vore det kul att ha, men två IWC? Hmm..
Jag misstänkte nästan det, en dressare är kul i teorin men skulle för många mest bara ligga och se fin ut i en låda.

Fattar, smaken är som baken. Att GS länkar inte är de bästa håller jag helt med om, men finns många trevliga modeller som du kan ha på läder😁

Nya Ingenieur är ju grym, den röstar jag för! Äsch 2 IWC gör väl inget, du har ju en fin mix i övrigt.

En bubblare jag slänger in är en vintage Tudor Sub (kan visserligen vara lite partisk då jag har en som jag gillar starkt). Tunn och fin och påminner om din GMT i storlek och känsla, men med ett lite annorlunda utseende åtminstone.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Av dom 30 klockor som jag har haft dom senaste 30 åren finns idag 12 kvar, nämligen dom här, i anskaffningsordning:

1. Casio Ana-digi alarmkronograf (ref AD512)

Köpt ny från ”AD” i mitten på 90-talet. Högsta mode på den tiden så man fick till och med vänta på min färgkombination.

2. Breitling Aerospace Repetition Minutes (ref F65062)

Köpt ny från AD 1998-01-09 och var den enda klocka jag använde under 15 år. Sen hittade jag Klocksnack ...

3. IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

Köpt begagnad (2006) av äldsta sonen 2013-06-01, som också lurade in mig på KS.

4. Scurfa Diver One (oklar ref men detta ska vara den första modellen som Scurfa gjorde)

Köpt nästan ny 2014-05-08 via annons på KS. Min trädgårdsjobbarbeater.

5. Rolex Sea-Dweller 4000 (ref 116600)

Köpt ny från AD 2014-05-19 via mellanhand. Den enda Rolex som blev kvar av fyra och som jag aldrig kommer att skiljas ifrån.

6. IWC Ingenieur (ref IW323902)

Köpt ny från AD 2015-10-30 via mellanhand. Inte helt lätt att hitta en idag till vettigt pris, i alla fall inte en svart.

7. IWC Aquatimer Chronograph (ref IW371928)

Köpt begagnad (2010) 2014-05-08 via annons på KS. Min enda mekaniska kronograf och min enda med intern vridring.

8. Pronto Sportal (ref 632-299)

Arv efter min far som gick bort i april 2018. Manuell från 60-talet med sunburst och var då tät till 200 meter.

9. Alpina (oklar modell, år och ref)

Också arv efter min far, eller troligare efter min farfar då jag misstänker att det är hans pensionspresent efter ett långt arbetsliv på Nymans cykelfabrik i Uppsala. Manuell, gulddoublé men ingen gravyr.

10. IWC Ingenieur Dual Time (ref IW324402)

Köpt begagnad (2015) 2019-04-25 via annons på KS. Äkta GMT och storebrorsan (43mm och 220gr) till den vanliga Ingyn. Ännu svårare att hitta idag till ett vettigt pris.

11. Omega Seamaster Professional 300M (ref 210.30.42.20.04.001)

Köpt ny från AD 2021-05-27. Lätt den klocka med minst gångavvikelse som jag har haft, då den går 0,0 spd i snitt mätt över varje vecka jag använt den.

12. Longines Spirit Zulu Time (ref L3.812.4.93.6)

Köpt ny från AD 2022-06-15. En COSC-certifierad äkta GMT med sunburst och mitt senaste (sista?) inköp.

En skaplig gruppbild på dom 12 som är kvar:
Samling 2023-07-24.jpg
Kul genomgång av samlingen och många godbitardu sitter på👍
Ingeniuer är verkligen en modell som har växt på mig senaste tiden.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
När jag köpte CK859an så var inte långt ifrån att plocka upp en Speedy samtidigt, kronan ursvag, de hade 25% rabatt på alla Omega och jag fick 19% tillbaka på momsen. Den va nästan gratis, har tänkt ett antal gånger varför slog jag inte till? Kändes lite sjukt att köpa två klockor samtidigt då CK859an var ett once in lifetime chans då det nog va den sista klockan kvar i Sverige som jag knep. Så jag höll igen och köpte inte.. håller med att det är en grym klocka. Men vad ska då ut?
Jag personligen hade valt en speedy framför en CK859 trots att den är lite ovanlig vilket gör den finare. En speedy kan du köra med olika band. Funkar hur bra som helst som dressklocka med fint läderband. Nu är jag inte riktigt förtjust i dem nya modellerna och föredrar vintage. Finns mycket prisvärda vintage för en bråkdel av en ny speedy.
 

Siffens

Omega
Jag misstänkte nästan det, en dressare är kul i teorin men skulle för många mest bara ligga och se fin ut i en låda.

Fattar, smaken är som baken. Att GS länkar inte är de bästa håller jag helt med om, men finns många trevliga modeller som du kan ha på läder😁

Nya Ingenieur är ju grym, den röstar jag för! Äsch 2 IWC gör väl inget, du har ju en fin mix i övrigt.

En bubblare jag slänger in är en vintage Tudor Sub (kan visserligen vara lite partisk då jag har en som jag gillar starkt). Tunn och fin och påminner om din GMT i storlek och känsla, men med ett lite annorlunda utseende åtminstone.
Vad är det som gör att du tycker länken brukar vara sådär av GS? Är själv sugen på att skaffa en snart på länk. Men har aldrig provat någon, där av nyfiken ☺️
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det som gör att du tycker länken brukar vara sådär av GS? Är själv sugen på att skaffa en snart på länk. Men har aldrig provat någon, där av nyfiken ☺️
Uttryckte mig väl lite klumpigt. Men så här, länken i sig tycker jag är av bra kvalitet och ser bra ut. det tråkiga är väl avsaknad av microjustering i clasp samt att jag inte tycker claspen är den allra snyggaste.

Så kort och gott, deras länkar är bra, men inte fantastiska. Omega, Tudor, Rolex osv gör bättre länkar enligt mig😊
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Gör ett första inlägg i denna tråd med min ”samling” som innehåller bl.a. (i random ordning):
Speedy 105.012-66 från 1967, en Citizen diver (de första från tidigt 70-tal och min mest sentimentala), en 216570 Rolex Explorer II, Tudor BB58 navy, en Speedmaster Sapphire sandwich från 2017 (den på brunt läder), och en sommarfavvo - Mido oceanstar och på tvären liggande, en citizen eco drive (endast för ”Asiatiska marknaden”) 😊.
IMG_9254.jpeg


Trevlig söndagskväll på er!
Den speedyn från -67 vad mumma!
Jag har själv blivit riktigt sugen på en äldre speedy. Har bara haft en 005:a men de äldre är riktigt schyssta!
 

Siffens

Omega
Uttryckte mig väl lite klumpigt. Men så här, länken i sig tycker jag är av bra kvalitet och ser bra ut. det tråkiga är väl avsaknad av microjustering i clasp samt att jag inte tycker claspen är den allra snyggaste.

Så kort och gott, deras länkar är bra, men inte fantastiska. Omega, Tudor, Rolex osv gör bättre länkar enligt mig😊
Jag fattar. Kan hålla med om claspen. Att dom inte ha skaffat mikrojustering är lite dåligt tanke på prisklassen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Var lite osäker om man va på samlingsstadiet tidigare men nu har både en låda med krokodilskinn inköpts samt Rolex oskulden är bruten - man är (tyvärr?) en klocksamlare..

En ny regel, för att köpa något nytt måste något lämna. IWCn lämnar aldrig då det är en minnesklocka, närmast till hands vore kanske Omegan. Vad tycker ni ska bort och vad ska in?
Du behöver en GS för att bli komplett och då får tyvärr Omega lämna. SBGY011 kanske om du behöver en på läder....
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag misstänkte nästan det, en dressare är kul i teorin men skulle för många mest bara ligga och se fin ut i en låda.

Fattar, smaken är som baken. Att GS länkar inte är de bästa håller jag helt med om, men finns många trevliga modeller som du kan ha på läder😁

Nya Ingenieur är ju grym, den röstar jag för! Äsch 2 IWC gör väl inget, du har ju en fin mix i övrigt.

En bubblare jag slänger in är en vintage Tudor Sub (kan visserligen vara lite partisk då jag har en som jag gillar starkt). Tunn och fin och påminner om din GMT i storlek och känsla, men med ett lite annorlunda utseende åtminstone.
Lite OT kanske men jag stör mig lite varje gång det där automatiska konstaterandet att GS länkar är dåliga kommer upp. Det ÄR dåligt att man inte har valet att få mikrojustering men det är ju ett designbeslut som man kan gilla eller inte. De flesta liknande spännen har inte mikro. Istället är spännena tunnare och skönare på armen givet att man får till längden. I övrigt är ju länkarna väldigt fint gjorda och finisherade. På vissa modeller har ändlänken mot boett inte haft en så bra passning som kan förväntas av GS men det tror jag inte är det som avses när alla klagar på länken. Min poäng här är att det knappast är ett skäl att undvika GS. Längden får man också alltid till med rätt antal halvlänkar då dom inte är exakt halva. Kändes bara att jag var tvungen att dra en lans för GS här. (Och ja Rolex länkar är bättre jag har en 116200 att jämföra med men i övrigt är GS länkar bland dom skönare jag har/haft)
 

Tunay

Breitling
Gör ett första inlägg i denna tråd med min ”samling” som innehåller bl.a. (i random ordning):
Speedy 105.012-66 från 1967, en Citizen diver (de första från tidigt 70-tal och min mest sentimentala), en 216570 Rolex Explorer II, Tudor BB58 navy, en Speedmaster Sapphire sandwich från 2017 (den på brunt läder), och en sommarfavvo - Mido oceanstar och på tvären liggande, en citizen eco drive (endast för ”Asiatiska marknaden”) 😊.
IMG_9254.jpeg


Trevlig söndagskväll på er!
Väldigt fin samling!
 
Senast ändrad:

OSBA

Omega
2-Faktor
Insåg att min "samling" är mer en dubbelt så stor än jag visste om. På senare år har jag egentligen bara tänkt på mina två "riktiga" (=mekaniska) klockor. Intresset vaknade till liv och jag köpte min 3:e och that's it. Eller?
Nja, så enkelt är det ju inte. Jag har ju faktiskt ytterligare fyra klockor. Så vi tar det från början.
Min första klocka som jag kommer ihåg var en "dykare" av billig kvartsmodell i plast, sådant som passade en liten grabb på slutet av sjuttiotalet. Matchade hojen med limpa perfekt. Kommer än idag ihåg den blå/röda vridringen och kan le igenkännande när jag nyttjar funktionen på min dykare idag. Tyvärr har jag inte kvar den, den städades väl bort någon gång i tonåren. Kanske i samband med att Citizen nedan till vänster kom in i mitt liv. Hur ball och vuxen tyckte jag inte den var med både analog och digital klocka. Där emellan har jag för mig att jag hade en helt vanlig digital Seiko men den har inte lämnat några spår i synapserna, den rök väl i samma veva även den.

20230906_145308_s.jpg


Någon gång i slutet av gymnasiet ville jag vara än mer vuxen och Certinan ovan inhandlades. Vi pratar nu omkring 1990. Den följde mig under min tid på KTH och där fick den ett kul sällskap av fickuret nedan. Pappa hade den i sin ägo, oklart varför, och han tyckte jag kunde ta över vårdnaden då jag ju var på en och annan tillställning som krävde frack.
20230906_172919_s.jpg

Skulle vara kul att veta årsmodell för jag har som sagt ingen som helst info om den mer än att jag givetvis vet att den är mekanisk och att den tidigast kom i pappas ägo i början av åttiotalet.
Ett kortare inspel gjorde åter en digital klocka under det att jag gjorde lumpen 94-95 men den har jag tyvärr inte heller kvar. Inte vad jag vet iaf men den kan ju ligga i någon låda, ensam och bortglömd. När jag så i början av tvåtusentalet fyllde trettio jämt tyckte min bättre hälft att jag skulle få en riktig klocka. Hon var ju redan med i Omega-klubben då hon fick en Constellation av mig i morgongåva. Så kom då Speedmastern in i mitt liv.
20230808_102002_r.jpg


Den blev givetvis den klocka jag bar i ur och skur och som jag än idag har ett starkt band till. En klocka jag inte gör mig av med i första taget helt enkelt. Eller typ aldrig.
Nästa klocka som kom in i mitt liv blev en Certina igen. Pappa gick bort alldeles för tidigt och hans guldklocka kom i min ägo.
20230906_173530_s.jpg

En fin klocka som jag egentligen borde bära ibland men än idag, många år senare, så känns det faktiskt lite jobbigt.

Nu får jag åter skylla på min fru för nästa klocka. Eller, mig själv snarare, då det var jag som tyckte hon skulle han en Omega Seamaster 300M när hon fyllde jämnt 2012. Den var så rackarns snygg så det dröjde bara något år innan jag bara var tvungen att unna mig en själv.
20230816_145950.jpg

Seamastern bliv den klocka jag bar för jämnan då speedyn tydligt signalerade att den behövde service och jag kände att det kostar jag på dig något annat år. Så den hamnade i värdeskåpet och sov sin Törnrosa-sömn. Men i år var året som prinsen kom och den fick komma fram igen då KS hade väckt mitt slumrande intresse till liv. Speedyn in på service och då slog det mig att man måste väl ändå ha tre klockor? En dressad som inte fastnar i manschetten på skjortan pga av sin tjocklek är väl ändå livsnödvändigt? Guldklockan har jag som sagt lite känslomässiga problem med så jakten inleddes. Av en slump såg jag video på YT med en ganska så bortglömd Omega Seamaster. Jag blev lite förälskad och jakten förfinades mha Chrono24. I Japan återfinns en del av det utsedda villebrådet och så en dag kom UPS med ett paket.
20230804_163239_s.jpg

Så då var väl min samling komplett, eller....?
Den som lever får väl se men även om jag gillar Seamaster 120M ovan så vet jag att det inte är den perfekta dressklockan för mig. Den jakten fortsätter och en klocka att "flippa" måste man väl ha?

Så, kanske inte världens intressantaste samling av klockor men en liten historia om hur en "samling" plötsligt bara finns där utan att det egentligen var meningen.
 

NKS

Omega
2-Faktor
Mitt lilla klockinnehav har varit intakt sedan drygt två år tillbaka. Planer har funnits på att utöka med en quartz-GADA, exempelvis äldre Omega AT, GS 9F eller Citizen Chronomaster.

Från vänster till höger: Sinn 556I B, Tudor Black Bay 79220B, Seiko SARB035 på eftermarknadslänk, Seiko SARX015, Oris Aquis 43,5 (i fotots nederkant Casio G-Shock).
IMG_2476.jpeg
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Jag har aldrig varit en person som klarat av en större samling utan att något alltid blivit bortglömt. Så därför har 3 ur blivit min melodi där klockor kommer och går.
Såhär ser ”samlingen” ut idag.
Är lite sugen på en IWC pilot Chronograph i nästa steg men vi får se 🤔

IMG_0167.jpeg
 

Tunay

Breitling
Jag har aldrig varit en person som klarat av en större samling utan att något alltid blivit bortglömt. Så därför har 3 ur blivit min melodi där klockor kommer och går.
Såhär ser ”samlingen” ut idag.
Är lite sugen på en IWC pilot Chronograph i nästa steg men vi får se 🤔
Bara en 54a och en speedy änsålänge 😊
Riktigt

Häftigt bord, älskar alla små accessoarer!
 
Topp