• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor klocka kan en kvinna ha?

MJ24

Patek
2-Faktor
Skulle också säga max 40mm. En sub/gmt tycker jag kan vara riktigt snyggt på en tjej.
Här är flickvännen med min 1675. Tycker att hon precis klara att bära upp den men hade den varit någon mm större så hade det inte varit snyggt. (Hon har ganska smala handleder)

yRiJwIh.jpg


Passar ju alldeles utmärkt! :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Skulle också säga max 40mm. En sub/gmt tycker jag kan vara riktigt snyggt på en tjej.
Här är flickvännen med min 1675. Tycker att hon precis klara att bära upp den men hade den varit någon mm större så hade det inte varit snyggt. (Hon har ganska smala handleder)

yRiJwIh.jpg

Om jag ska vara ärlig är den nog aningen för stor, luggarna går ju ut på kanten på armen. Men det är ju en smaksak. Akta dig för att hon gillar den för mkt dock - vips så har hon den jämt :D
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Om jag ska vara ärlig är den nog aningen för stor, luggarna går ju ut på kanten på armen. Men det är ju en smaksak. Akta dig för att hon gillar den för mkt dock - vips så har hon den jämt :D


Min fru har precis fått upp ögonen för min 1675 och precis det du skrev hände, nu vill hon inte släppa den. Endast de tillfällen då hon tar på sig min Oris 47mm. Hon har alltid sagt att jag har för stora klockor , Go figure.... :)
 
  • Like
Reactions: Man

Mangusta

Cartier
Finns det någon som tycker att en 26 mm Rolex är snygg på en kvinna under 60 år? Eller en 28 mm Aquaracer eller Breitling? Eller den lilla Cartier Tank Francoise, är inte säker på den storleken men den är liten. Tja, vilken klocka som helst under 28 mm - är det verkligen snyggt?
 

Bolio

Panerai
Frugan har alltid tyckt om lite större ur. Jag köpte en TS dam ur för länge sedan och den använde hon knappt, strax efter fick hon en JL 40mm som hon hade på sig jämt. Efter ca ett år fick hon en Omega Seamaster som hon trivdes riktigt bra med men det tog inte lång tid innan hon började snegla på min Sub så jag bytte in Seamastern och köpte en 14060 åt henne och den kommer hon nog alltid ha kvar och den sitter hur snyggt som helst på hennes tunna handleder.
Hon tycker dam uren är för plottriga och ofta med för mycket bling och jag kan inte annat en hålla med samt att uren under 36mm ofta är kvarts och inte automatiska gör för min del att de faller bort direkt.
 
Beror såklart på hur stor handled man har. Jag tänker alltid att man måste se två men minst en länk på varje sida boetten när man kollar rakt uppifrån på klockan. Min tjej kan inte ha större än 31mm, hon har väldigt smala handleder.
 

Mangusta

Cartier
Beror såklart på hur stor handled man har. Jag tänker alltid att man måste se två men minst en länk på varje sida boetten när man kollar rakt uppifrån på klockan. Min tjej kan inte ha större än 31mm, hon har väldigt smala handleder.

Blev tvungen att testa det du skrev om att se länk och jag håller med om att det är klart snyggare att se lite länk än att bara se boetten. Själv tycker jag att upp till 34 mm är okej på en (normalsmal) kvinna men jag tror att 31 mm är det som alltid kommer att se bra ut oavsett hur modet ser ut för tillfället för 31 mm är varken för stor eller liten.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Intressant tråd! Jag är ute efter en klocka till min sambo som fyller år. Jag har mer och mer börjat snegla på aqua terra 38 alt. 41.5 mm. Men funderar på om den större är för stor, hon har iofs haft min 44mm Oris diver och seamaster po pro. Jag tycker det ser bra ut.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta
 

Mangusta

Cartier
Intressant tråd! Jag är ute efter en klocka till min sambo som fyller år. Jag har mer och mer börjat snegla på aqua terra 38 alt. 41.5 mm. Men funderar på om den större är för stor, hon har iofs haft min 44mm Oris diver och seamaster po pro. Jag tycker det ser bra ut.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

Jag tänker så här: Är det en klocka som du vill och hoppas att hon ska gå med i 20 år framåt så skulle jag inte välja en modestorlek som jag tror att jättestora klockor är. Fråga dig själv hur snygg du tror att klockan kommer att se ut på henne när hon är 20 år äldre än i dag och hennes stil har förändrats och modet har svängt. Men om du tänker dig att hon bara ska ha klockan i ett par år så kör på vad du än tycker är fint i dag.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tänker så här: Är det en klocka som du vill och hoppas att hon ska gå med i 20 år framåt så skulle jag inte välja en modestorlek som jag tror att jättestora klockor är. Fråga dig själv hur snygg du tror att klockan kommer att se ut på henne när hon är 20 år äldre än i dag och hennes stil har förändrats och modet har svängt. Men om du tänker dig att hon bara ska ha klockan i ett par år så kör på vad du än tycker är fint i dag.


Hej,

+1 på det du säger. Jag funderar på detta själv och kom fram till att lite större klocka är nog snyggast på henne då hon är relativt lång med stora handleder. Jag beställde därför igår en Omega Seamaster Aqua Terra Automatic 38mm. Just den klockan bör i alla fall till utseende vara passande/fin även om 10-20 år.

Mvh
M
 

Mangusta

Cartier
Hej,

+1 på det du säger. Jag funderar på detta själv och kom fram till att lite större klocka är nog snyggast på henne då hon är relativt lång med stora handleder. Jag beställde därför igår en Omega Seamaster Aqua Terra Automatic 38mm. Just den klockan bör i alla fall till utseende vara passande/fin även om 10-20 år.

Mvh
M

Låter kanon! Hoppas hon blir glad. Du får återkomma när hon har fått den. :)
 

Danielle

Panerai
Skulle säga runt 36mm. Beror ju helt på hur stora handleder man har. Jag skulle nog inte ha över 40. Men det beror ju också på vilken klocka det är. Kan ju se väldigt olika ut beroende på modell.
Jag skulle dock aldrig ta på mig en klocka under ca. 32mm. :)
 

Carolin

Cartier
Hur är det med svarta och mörkblå tavlor på damklockor? Är det för manligt eller är det snyggt på en kvinna?
Jag har just fått hem en jättefin liten godisbit från Hermés. Den är endast 23x23 och mycket smäcker. Modellen är Cape Cod med svart tavla. Jag föredrar mindre klockor och tycker tom att min 32mm från SS är i största laget. Skall tilläggas att jag är kort i rocken och har handled på 14,5mm. Det har kanske lite med ålder att göra också. Min mor har en pytteliten (20mm) omega i helguld från 50-talet tror hon. Den är superflott.
 
Topp