Vet faktiskt inte, någon får slå i en riktigt bok tror jag. Kan vara något jag har intalat mig, kan vara för att jag inte gillar ordet bumper.Så hammarautomat och bumper är samma sak men hammarautomat mer korrekt? Låter rimligt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vet faktiskt inte, någon får slå i en riktigt bok tror jag. Kan vara något jag har intalat mig, kan vara för att jag inte gillar ordet bumper.Så hammarautomat och bumper är samma sak men hammarautomat mer korrekt? Låter rimligt
Bumper är väl den engelska benämningen?Så hammarautomat och bumper är samma sak men hammarautomat mer korrekt? Låter rimligt
Exakt, bumper engelska och Hammar svenska...Bumper är väl den engelska benämningen?
Själv kallar jag det "dunka dunka automat"Exakt, bumper engelska och Hammar svenska...
ETA 1100/Ebel 130?Något som vet vilket verk detta kan vara? Sitter i en Engström Stockholm.
Är väl en Oris Star ChronOris? Lite av ett budgetur men vet inte om verket var eget eller inköpt, ser lite udda ut.Vad har jag köpt?
Punkt 70-tals (?) mono-pusher / chronostop?
Kronograf visaren startas, stoppas och nollställs med övre kronan. Den inre vridningen snurras av mittenkronan och nedre kronan sköter tiden.
Underbart färgglad tavla med grym textur.
Får tyvärr inte upp baklocket så kan inte se vad det är för verk men det är manuellt iallafall.
Någon som vet vad detta är?
Ser ut som oris urverksdesign.Är väl en Oris Star ChronOris? Lite av ett budgetur men vet inte om verket var eget eller inköpt, ser lite udda ut.
Ja den ser helt klart likadan ut som Oris modell chronoris (som verkar vara Oris första kronograf).Är väl en Oris Star ChronOris? Lite av ett budgetur men vet inte om verket var eget eller inköpt, ser lite udda ut.
Kromad boett och ett enkel tidtagningsur. Behöver inte vara dåligt för det utan mer att man höll tillbaka lite på tillverkningskostnaderna. Väldigt mycket disco och det är ju kul.Ja den ser helt klart likadan ut som Oris modell chronoris (som verkar vara Oris första kronograf).
Lär vara samma urverk som sitter i min då.
Hur menar du med budgetur?
Dåligt verk, dåliga boetter?
Samt obehandlade bryggor, väldigt platta utan chamfers eller bevels.Kromad boett och ett enkel tidtagningsur. Behöver inte vara dåligt för det utan mer att man höll tillbaka lite på tillverkningskostnaderna. Väldigt mycket disco och det är ju kul.
Fattar, Oris modell verkar väldigt dyra för att vara kromade boetter och billiga tidtagningsverk från 70-talet. Eller så är jag dålig på att leta bara men den billigaste jag hittar kostar typ 8000kr?Kromad boett och ett enkel tidtagningsur. Behöver inte vara dåligt för det utan mer att man höll tillbaka lite på tillverkningskostnaderna. Väldigt mycket disco och det är ju kul.
Ren och fin blir den inte utan att byta eller måla om tavlan. Som arvegods hade hag låtit den vara och servat den så att den mekaniskt mår bra. Patinan/förfallet är rätt jämnt och ingen har varit på och försökt bättra på tavlan.Hittade denna i farfars ask
Saknar glas och urtavlan är rejält smutsig. Men visarna, markörerna och loggan är intakta och på sin plats.
Vad är det för modell och går den att fixa? Värdet på den är inte viktigt, vill bara få den ren och fin och fungerande.
Okej, tack! Då vet jag. Men då borde det gå att iallafall få verket att må bra och bli rent och fint så att säga. Vet du vad det är för verk i dessa eller något ref till klockan?Ren och fin blir den inte utan att byta eller måla om tavlan. Som arvegods hade hag låtit den vara och servat den så att den mekaniskt mår bra. Patinan/förfallet är rätt jämnt och ingen har varit på och försökt bättra på tavlan.
Ja det ska inte vara några problem. Har tyvärr inte detaljkunskapen om dessa, vet bara att de har fina stabila verk så har aldrig brytt mig om att särskilja dem. Tycker det är väldigt hög kvalitet på denna typen av Omegaur.Okej, tack! Då vet jag. Men då borde det gå att iallafall få verket att må bra och bli rent och fint så att säga. Vet du vad det är för verk i dessa?
Finfint, kul o höra. Fin modell också i övrigt, gillar visarna och markörerna. Då ska jag maila min urmakare och se vad han säger. TackJa det ska inte vara några problem. Har tyvärr inte detaljkunskapen om dessa, vet bara att de har fina stabila verk så har aldrig brytt mig om att särskilja dem. Tycker det är väldigt hög kvalitet på denna typen av Omegaur.
Vad har jag köpt?
Punkt 70-tals (?) mono-pusher / chronostop?
Kronograf visaren startas, stoppas och nollställs med övre kronan. Den inre vridningen snurras av mittenkronan och nedre kronan sköter tiden.
Underbart färgglad tavla med grym textur.
Får tyvärr inte upp baklocket så kan inte se vad det är för verk men det är manuellt iallafall.
Någon som vet vad detta är?
Wow, kul!When it rains it pours?
https://auctionet.com/1068282-armbandsur-punkt-kronograf-stal-manuell
Aldrig sett modellen tidigare, men nu är de överallt...
Besvarar min egen fråga. En Helsa såklart! Tyckte loggan såg bekant ut.Vad har jag köpt? Köpte den för Tropicbandet men är naturligtvis nyfiken. Men visarna rör sig inte, varken när den går eller när jag försöker ställa den. Billig fuskdykare med 6 ATM kromboett så den lär aldrig bli reparerad. Men som sagt, jag blir ju nyfiken...
Såg nu att den är beskriven som stål, oklart om den är helt i stål eller inte. Baklocket är ju omärkt precis som min. Men Oris Chronoris som denna bygger på skall vara i budgetmetall @Aurum?When it rains it pours?
https://auctionet.com/1068282-armbandsur-punkt-kronograf-stal-manuell
Aldrig sett modellen tidigare, men nu är de överallt...
Beredd att sätta min högra nånting på att det där inte är stål.Såg nu att den är beskriven som stål, oklart om den är helt i stål eller inte. Baklocket är ju omärkt precis som min. Men Oris Chronoris som denna bygger på skall vara i budgetmetall @Aurum?
Brukar inte kolla så mycket på auktionsverk men känns tråkigt ifall någon köpare blir lurad i tron om att ha köpt i stål!Beredd att sätta min högra nånting på att det där inte är stål.
Det är väl däremot inte alltid som auktionsverken har full koll på detta.