Aboutsweden
Basic
Hejsan, har denna klocka som saknar sekundvisare men tickar på i alla fall. Någon som kan se vad det är?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En Milus.Hejsan, har denna klocka som saknar sekundvisare men tickar på i alla fall. Någon som kan se vad det är?
Fantastiskt, jättetack!En Milus.
Nä visst, tänkte bara att jag hittade några med den typen av länkar på internet men de är nog bredare som du sägerVet inte om man kommer så mycket närmre. Länken i ditt foto ser för smal ut för klockan, så skulle definitivt tippa på att den är utbytt. Om man tittar riktigt noga så kan man se det vertikala mönstret på tavlan också.
Fick upp boetten och hittade detta, om de kan va till hjälp att få fram ett mer exakt årtal eller annan rolig info!Hej! ny här på forumet och skulle behöva hjälp att få fram lite info om min gammelfarfars 25års-klocka.
Fick den för något år sedan i födelsedags present av min bror men varken han eller min mamma visste så mycket om den. Det är en Zenith Automatic, skulle gissa att den är från 60-tal men de är en ren gissning baserad på min mammas ålder osvosv, mycket mer en så vet jag inte.
bifogar lite bilder och om någon har mer info om värde, årtal eller vad som helst så skriv gärna!
MVH
Ture
PS har tyvärr inget boettverktyg så kan inte öppna upp klockan. Kan försöka mig på det så fort jag har skaffat ett om de underlättar identifiering!
Om man går efter verket ( 2542PC ) så hamnar den nånstans mellan 1964-69, närmare är svårt utan ref.numret.Fick upp boetten och hittade detta, om de kan va till hjälp att få fram ett mer exakt årtal eller annan rolig info!
Har du kollat datumväxlingen? brukar vara en akilleshäl på dessa verk, en trasig liten fjäder som ställer till det.Köpte den här, en Certina som Volvo gav dina anställda. Vilket urverk är det? Vad jag lyckats få fram här på forumet, så är det antingen ett 25-011 eller 25-651?
Saknar rotorn, saknas någon mer del tro (av det dom syns, förutom kronan+axeln som jag tagit bort tillfälligt)?
Klockan fungerar, man får bara dra upp den manuellt...
Verkar växla när jag vrider runt iallafall, så tror datumväxlingen funkar som den skall. Det var väl nån som behövde en rotor som tog den...Har du kollat datumväxlingen? brukar vara en akilleshäl på dessa verk, en trasig liten fjäder som ställer till det.
Bra, hellre det än tvärtom, lite lättare att hitta en rotor, finns väl med 27 j och 28 j har jag för mig så det kan ju vara kul att ha rätt rotor, om det spelar någon roll funktionsmässigt vet jag ej.Verkar växla när jag vrider runt iallafall, så tror datumväxlingen funkar som den skall. Det var väl nån som behövde en rotor som tog den...
Är det en 25-651M så är det alltid 28 juveler och man ser om det är M modellen på att balansen har 3 ekrar istället för 2.Bra, hellre det än tvärtom, lite lättare att hitta en rotor, finns väl med 27 j och 28 j har jag för mig så det kan ju vara kul att ha rätt rotor, om det spelar någon roll funktionsmässigt vet jag ej.
Går man efter vintagecertinas.ch så kan bägge två ha 28 j, och var sitter den 28:e juvelen?Är det en 25-651M så är det alltid 28 juveler och man ser om det är M modellen på att balansen har 3 ekrar istället för 2.
Man har alltid haft problem med fjädertrumman och att den slet ut fjäderhusbryggans hål för trumman så där sitter en biffig juvel. Nu tog Certina lite av varje för just Volvoklockorna så det är mycket möjligt att M version även kom med 27 juveler men inget jag tänkt på eller sett.Går man efter vintagecertinas.ch så kan bägge två ha 28 j, och var sitter den 28:e juvelen?
Ah, då har min 28 juveler. Skönt, så klipper jag ta isär allt med en gång och räkna ! Nu skall jag bara hitta en rotor! Tack för svaren och all kunskap!Är det en 25-651M så är det alltid 28 juveler och man ser om det är M modellen på att balansen har 3 ekrar istället för 2.
FHF 96?Har ett verk som är märkt t4?
Jag har inte kunnat lista ut vad det är för något.
Då var den komplett! Tack Martin för leveransen av delen!Ah, då har min 28 juveler. Skönt, så klipper jag ta isär allt med en gång och räkna ! Nu skall jag bara hitta en rotor! Tack för svaren och all kunskap!
Blev så mycket bättre med rotor! Fungerar automat delen för man undrar varför rotorn stals?Då var den komplett! Tack Martin för leveransen av delen!
Ja, det verkar så. Antar att någon behövde den till en annan klocka. Har köpt den på tratten så har ingen koll.Blev så mycket bättre med rotor! Fungerar automat delen för man undrar varför rotorn stals?
Min spontana gissning skulle vara 20-tal.Min farmor gav precis denna till mig. Den kommer först från hennes mormor och sen hennes mor. Är det någon som kan ha en idé om årtal?
FHF 96?
Tack så mycket!
Undrar om det kan tänkas vara en Omega Geneve, kanske?Någon som vet vad detta kan vara för modell?
132.021?Någon som vet vad detta kan vara för modell?