Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tvivlar på att det är en 70-talare och framåt, snarare 50/60-tal, alltså en stjärna med ett Z inuti, fin klocka.Är den här kronan korrekt till klockan? Fick kronan på en annan klocka och om den passar och är tidstypisk tänkte jag sätta den på Zenithen..
Håller med! Är från mitten av 50-talet skulle jag säga och då är det den loggan som @Exxet nämner! Hellre en omärkt än fel tid tycker jag;-)Tvivlar på att det är en 70-talare och framåt, snarare 50/60-tal, alltså en stjärna med ett Z inuti, fin klocka.
Tycker den ser bra ut.Här kommer en fråga till: ser den här OK ut?
Har sett lite för många kopior på loppisar och är inte så duktig på att avgöra själv. Tyvärr enda bilden...
Lite märklig bild, men även jag hade sagt att den där är lugn.Här kommer en fråga till: ser den här OK ut?
Har sett lite för många kopior på loppisar och är inte så duktig på att avgöra själv. Tyvärr enda bilden...
Har inte sett nån där stjärnorna sitter uppepå varandra så där. Ser helt knas ut. Är dock ingen expert på modellen men hoppas inte omega skulle tillverka en sånt gräsligt baklock.Hej
Skulle ni säga att detta är en äkta baksida eller tillhör den en kopia?
Har inte sett nån där stjärnorna sitter uppepå varandra så där. Ser helt knas ut. Är dock ingen expert på modellen men hoppas inte omega skulle tillverka en sånt gräsligt baklock.
Med stor sannolikhet är den det.Har aldrig sett ett lock som är skruvat eller som täcker hela baksidan så som bilden visar. "Hoppas" på att den är fake.
Skulle säga fake.Hej
Skulle ni säga att detta är en äkta baksida eller tillhör den en kopia?
Jag tror det står siffror på den lilla hammaren locket. Går det att läsa dem?Tjena gott folk
Har en kollega som fick en låda med lite smycken i, men även en härlig gammal klocka i guld.
Vad är det för tillverkare ? Urtavlan är omärkt men man hittar "beka" på urverket?!
Tacksam för svar
HejJag tror det står siffror på den lilla hammaren locket. Går det att läsa dem?
Jag är ingen expert på något vis på detta, men jag är road av detektivarbetet ändå.Hej
Tack för att du engagerar dig
Fick en lite bättre bild men har fortfarande svårt att se, är det 121 eller 129?
Tusen tack, hittade med massor av info på den där sidan, inte omöjligt att boett-tilverkare är guillod Gunther, och att den sålt till dimier brothers i England 1926/1927. Men kan ha felJag är ingen expert på något vis på detta, men jag är road av detektivarbetet ändå.
Enligt min källa (https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php) är den där hammaren med skaft lite sällsynt, och tydligen finns det nästan inga förteckningar över tillverkarnumren, bara två kända (till skillnad från bara hammarhuvudet utan skaft), så den är något av ett mysterium. Enligt den sidan så:
"The one thing that can be said for sure is that if your watch has a hammer with handle mark and the number on the hammer head is not either 115 or 160 then it must have been made between when the Poinçon de Maître system began, circa 1925, and 1934."
Så ev. har tillverkaren (av boetten i alla fall) upphört före 1934.
Att det är 14k guld är ju uppenbart annars (ekorren och 0.585 betyder samma sak).
Om "BEKA" verkar det inte gå att hitta någon information på nätet, vilket ju är lite spännande i sig.
Det, och bristen på information om det där hammarnumret, visar kanske att det är mycket i klockornas historia som inte letat sig ut på internet. Kanske finns svaren i någon dammig bok någonstans, antagligen på franska...
Inte så mkt men alltid något, från Mikrolisk:Tusen tack, hittade med massor av info på den där sidan, inte omöjligt att boett-tilverkare är guillod Gunther, och att den sålt till dimier brothers i England 1926/1927. Men kan ha fel
Tusen tack!Inte så mkt men alltid något, från Mikrolisk:
Modellen är 0806 414 och den är tillverkad 1964. Värde? Skulle nog säga omkring 500kr.Hej
Ny här
Vad vet ni om denna modell? Ålder? Modell?
Vad kan den vara värd?
Urverket går fint.
Går man efter siffrorna på baksidan är det en Certina från -64 med ett verk som heter 13-2X, X=0/1/2Hej
Ny här
Vad vet ni om denna modell? Ålder? Modell?
Vad kan den vara värd?
Urverket går fint.
Svårt att daterar denna rackare då den tillverkade mellan 1969 och 1980 så antingen är den tillverkad December 1969 eller December 1979.Hej,
Fick nyligen en klocka som tillhört min morfar. En Citizen som vad jag kan förstå har nummer 62-5370.
Någon som vet nått om denna modell, ålder och om den har något värde?
Klockan har en del repor men går felfritt.
Sticker ut hakan och säger att den är från Dec -69, om jag inte minns fel så står det Water Resistant på dom från tidigt 70-tal och tror även att det är en exportversion, det emotionella värdet är nog större än klockans värde, i bra fungerande skick kan dom nog gå för några tusenlappar.Hej,
Fick nyligen en klocka som tillhört min morfar. En Citizen som vad jag kan förstå har nummer 62-5370.
Någon som vet nått om denna modell, ålder och om den har något värde?
Klockan har en del repor men går felfritt.
Ja, var väl samma med Seiko? Waterproof fram till sent 1969 (om jag inte minns helt fel), och sen water resist.Sticker ut hakan och säger att den är från Dec -69, om jag inte minns fel så står det Water Resistant på dom från tidigt 70-tal och tror även att det är en exportversion, det emotionella värdet är nog större än klockans värde, i bra fungerande skick kan dom nog gå för några tusenlappar.
Sticker ut hakan och säger att den är från Dec -69, om jag inte minns fel så står det Water Resistant på dom från tidigt 70-tal och tror även att det är en exportversion, det emotionella värdet är nog större än klockans värde, i bra fungerande skick kan dom nog gå för några tusenlappar.