• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Exxet

Rolex
Lyckades inte hitta någon bättre lämpad tråd, men säg gärna till om jag är på fel plats.

Jo, har fått visst sug efter vissa Seiko-dykare. Fastnat lite för 6309-7040 och läst på litegrann om modellen. Snubblade nyss över den på bilderna härnere och undrar om någon kan uttala sig om hur korrekt tavla och visare mm ser ut att vara (finns tyvärr inga bättre bilder).

Jag har utgått från den här guiden https://www.watchuseek.com/threads/how-to-buy-a-seiko-6309-diver-a-collectors-buying-guide.140799/ och tycker insert ser ut att inte vara original, pga exempelvis hur det ser ut kl 12. AM insert kan jag dock leva med och kan väl eventuellt bytas. Visarnas metall och lume ser lite för fräscha ut jämfört med tavlan eller? Tavlan tycker jag mestadels ser bra ut, men lite svårbedömt - kanske att texten "WATER [...] RESIST" inte är i rätt färgnyans...?

Tar tacksamt emot synpunkter etcetera!!

IMG_4502.jpeg
IMG_4503.jpeg
Lite för dåliga bilder för att bedöma, men rent spontant ser den okej ut, visarna är troligen nya, inlägget definitivt
A M, och lite tråkig bakboett, för den ligger ute på Tradera va?
 

acue

Cartier
Lite för dåliga bilder för att bedöma, men rent spontant ser den okej ut, visarna är troligen nya, inlägget definitivt
A M, och lite tråkig bakboett, för den ligger ute på Tradera va?
Ok, ja ungefär som jag anade då. Japp, bakboetten är tyvärr rejält sliten, tavlan har också en del slitage.. Kommer antagligen passa på den där
 

MagnusLW

Breitling
Tjo! Har denna gamla klocka hittad på föräldragården där allt från tidigare generationer hamnat.

Försöker läsa ut vad det står på urtavlan; "Daurice"?
Men jag lyckas inte hitta något sådant klockmärke. Någon som vet vad detta är för någon?

Den tickar när jag drar upp den men visarna rör sig ej. Minutvisaren är rostig. Ändå bara nyfiken vad den är för slags :)

Tack!

DSC04202-2.JPG


DSC04203-2.JPG
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tjo! Har denna gamla klocka hittad på föräldragården där allt från tidigare generationer hamnat.

Försöker läsa ut vad det står på urtavlan; "Daurice"?
Men jag lyckas inte hitta något sådant klockmärke. Någon som vet vad detta är för någon?

Den tickar när jag drar upp den men visarna rör sig ej. Minutvisaren är rostig. Ändå bara nyfiken vad den är för slags :)

Tack!

DSC04202-2.JPG


DSC04203-2.JPG
Har svårt att få det till något annat än just "D'aurice", men hittar inte heller något.
Varken vid snabb googling eller på Mikrolisk.

Det sagt så fanns (och finns) det ju ganska generiska klockor som försågs med allsköns varumärken.
Den är av lite enklare art - vilket inte nödvändigtvis gör den mindre trevlig. Men att hitta särskilt mycket mer om märket den försätts med tror jag kräver ganska mycket mer engagemang än det är värt.

Om visarna (tim- och minut) ej rör sig, men sekundvisaren gör, så kan det vara så pass enkelt som att minutröret ger för låg friktion.
Även i övrigt så är det säkert ett lite enklare verk som flertalet urmakare skulle kunna ta sig an. Sen är det väl kanske aldrig värt det ur en ekonomisk synvinkel, men det är ju en annan femma.
 

MagnusLW

Breitling
Har svårt att få det till något annat än just "D'aurice", men hittar inte heller något.
Varken vid snabb googling eller på Mikrolisk.

Det sagt så fanns (och finns) det ju ganska generiska klockor som försågs med allsköns varumärken.
Den är av lite enklare art - vilket inte nödvändigtvis gör den mindre trevlig. Men att hitta särskilt mycket mer om märket den försätts med tror jag kräver ganska mycket mer engagemang än det är värt.

Om visarna (tim- och minut) ej rör sig, men sekundvisaren gör, så kan det vara så pass enkelt som att minutröret ger för låg friktion.
Även i övrigt så är det säkert ett lite enklare verk som flertalet urmakare skulle kunna ta sig an. Sen är det väl kanske aldrig värt det ur en ekonomisk synvinkel, men det är ju en annan femma.

Tack för kiken ändå!
Och nu när jag provade dra upp den lite igen så tickar faktiskt allting på. Så den funkar. Alltid något, inte dåligt av generisk gammal klocka ändå :D
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Halloj! Denna kom med i en lite större klock-lot jag köpet från frankrike i Somras. Tyckte då att kvalitén såg väldigt dålig ut och antog ihopplock eller liknande.

Öppnade dock den nyligen (satt fast hårt så lyckades inte innan nya verktyg skaffades) och där sitter ett Zenith 106-50-6 urverk.
När jag googlar på calibern så kommer liknande Zenith's av (enligt mig) dålig kvalité upp med samma font på tavlan och ofta i guldpläterade boetter.

Någon som kan hjälpa mig avgöra om denna är korrekt eller något sorts ihopplock? Boetten har ingen zenith-märkning. På vissa med detta urverket är boetterna signerade men andra inte när jag googlar. Jag har endast sett en till med samma boett på en fransk auktionssida. Lyckas inte hitta den nu dock.

All input är uppskattad!

TLDR: Är detta en korrekt Zenith eller franken?

Bilder:
IMG_2816.jpeg
IMG_2820.jpeg
IMG_2752.jpeg
IMG_2756.jpeg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Halloj! Denna kom med i en lite större klock-lot jag köpet från frankrike i Somras. Tyckte då att kvalitén såg väldigt dålig ut och antog ihopplock eller liknande.

Öppnade dock den nyligen (satt fast hårt så lyckades inte innan nya verktyg skaffades) och där sitter ett Zenith 106-50-6 urverk.
När jag googlar på calibern så kommer liknande Zenith's av (enligt mig) dålig kvalité upp med samma font på tavlan och ofta i guldpläterade boetter.

Någon som kan hjälpa mig avgöra om denna är korrekt eller något sorts ihopplock? Boetten har ingen zenith-märkning. På vissa med detta urverket är boetterna signerade men andra inte när jag googlar. Jag har endast sett en till med samma boett på en fransk auktionssida. Lyckas inte hitta den nu dock.

All input är uppskattad!

TLDR: Är detta en korrekt Zenith eller franken?

Bilder:
IMG_2816.jpeg
IMG_2820.jpeg
IMG_2752.jpeg
IMG_2756.jpeg
Baklocket är i alla fall märkt "H B", för
Hermann Becker KG
Uhrwerke, Gehäuse; Pforzheim, Deutschland; registriert am 20.8.1951​
Lite förbryllad över serienumren också. Enligt de tabeller jag sett borde de vara 7-siffriga från den här tidsperioden.
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Baklocket är i alla fall märkt "H B", för
Uhrwerke, Gehäuse; Pforzheim, Deutschland; registriert am 20.8.1951​
Lite förbryllad över serienumren också. Enligt de tabeller jag sett borde de vara 7-siffriga från den här tidsperioden.
Tack! Googlade vidare på Hermann Becker Zenith och då hittade jag den andra likadana jag nämnde tidigare.

Även denna med 6-siffrigt serie nr. Men hade samma tanke som du att det borde vara 7-siffrigt.
lot

 

-_Andreas_-

Breitling
Hej! Nån som vet vad detta är? Omega från -68, men vilket ref. Nr? Har kammat väldigt snålt på google. Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • IMG_6861.jpeg
    IMG_6861.jpeg
    646.5 KB · Visningar: 7
  • IMG_6862.jpeg
    IMG_6862.jpeg
    337 KB · Visningar: 8

pemlock

Panerai
2-Faktor
Enda jag vet är att det sitter ett Omega 1455 verk. Vilket är ett ETA verk 976.001 . Kom väl där nånstans runt. Så inte helt omöjligt med 1968 .
Jo, helt omöjligt. Den första kommersiellt sålda kvartsklockan var en Seiko som kom ut i slutet av 1969. Den första schweiziska var en Ebauches SA beta som visades i Basel 1970, och det som satt i de första Omega Electroquartz. Det var ett helt annat verk och klockan var rätt klumpig jämfört med den där. 976.001 är ett rätt modernt verk såvitt jag kan se.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kan vi inte bara fråga @-Andreas- var informationen om 1968 kommer ifrån?
Den stämmer ju inte överens med klockan ifråga, men det måste ju blivit nämnd på något vis.

EDIT
Inte lätt att tagga någon med dubbla underscore i sitt nick, då de flesta system tycker att det ska innebära att det ska skrivas ut kursivt.
 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Skulle tro att det var -88 som menades och inte 68. Detta då MoDo bildades 88:

”1988 Mo och Domsjö AB, Holmens Bruk AB och AB Iggesunds Bruk går samman under namnet Modo.”
 

rogart-63

Patek
Det där låter helt absurt. När började Omega använda ETA istället för egna kvartsverk till att börja med? Måste varit en bra bit in på 80-talet?
Så sant. Vet inte vad jag fick det ifrån. Såg nån liknande klocka med eta 976.001 verk.
Där det stod -67.
Men var nog inte tillräcklig källkritisk.
Quartzverken från Eta kom 67. Men tror inte dessa små kom förrän 80 talet.
Om när Omega körde med ETA verk måste vara i den vevan.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Så sant. Vet inte vad jag fick det ifrån. Såg nån liknande klocka med eta 976.001 verk.
Där det stod -67.
Men var nog inte tillräcklig källkritisk.
Quartzverken från Eta kom 67. Men tror inte dessa små kom förrän 80 talet.
Om när Omega körde med ETA verk måste vara i den vevan.
Nja, jag tror att CEH hade fungerande prototyper 1967. ESA introducerade Beta 21 1970.
 

-_Andreas_-

Breitling
Kan vi inte bara fråga @-Andreas- var informationen om 1968 kommer ifrån?
Den stämmer ju inte överens med klockan ifråga, men det måste ju blivit nämnd på något vis.

EDIT
Inte lätt att tagga någon med dubbla underscore i sitt nick, då de flesta system tycker att det ska innebära att det ska skrivas ut kursivt.
Ursäkta, har inte haft täckning på hela helgen. Informationen kom från gammelmormor à 96 år. Men efter lite mer frågor så är ni på helt rätt spår. Den är från -86 och inte -68 som tidigare påstått.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ursäkta, har inte haft täckning på hela helgen. Informationen kom från gammelmormor à 96 år. Men efter lite mer frågor så är ni på helt rätt spår. Den är från -86 och inte -68 som tidigare påstått.
Kan den rent av ha fått urverket utbytt? Jag tror att 976.001 är nyare än så (2006 påstår Calibercorner), men det ersatte då 279.001 som kanske var det ursprungliga? (Eller nån Omega-ekvivalent, om det fanns.)
 

-_Andreas_-

Breitling
Kan den rent av ha fått urverket utbytt? Jag tror att 976.001 är nyare än så (2006 påstår Calibercorner), men det ersatte då 279.001 som kanske var det ursprungliga? (Eller nån Omega-ekvivalent, om det fanns.)
Ställer mig rätt tveksam till det då den legat i en byrålåda sedan -86 men plockades fram nyligen. Har aldrig använts av sin ägare till min kännedom eller hennes påstående. Har den inte framför mig, men ska öppna och kika vad som sitter i vid nästa tillfälle.
 
Topp