• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

ocr123

Basic
Något värde har de. Till att börja med är det 18k guld, så bara där är det en del värde. Sedan är det två kända kvalitetsmärken, och de ser ju ut att vara i bra skick.
Omegan är, om jag läser serienumret på urverket rätt, tillverkad nån gång mellan 1910 och 1915. (1912 tyckte ett ställe, 1913 ett annat.)

IWCn är en s.k. "hunter case", med lock över urtavlan och kronan kl.3 i stället för kl.12. Kan inte säga hur gammal, behöver se serienumret på urverket för det, men eftersom den har ett "hammarhuvud" med tillverkarnummer (Poinçons de Maître) så gissar jag att den är tillverkad tidigast i mitten av 1920-talet. Enligt det så är boetten gjord av ett företag som heter (hette?) Wyss&Com i Tramelan (Bern-området).

Hur mycket de är värda kan jag inte säga, det är utanför min kompetens. Fråga i Fickurstråden så kanske någon som vet mer kan svara.
Tack! 🙂
 

ottie

Basic
2-Faktor
Hej på er,

Vad heter denna länk/band må tro?
IMG_2030.png

Gissar på att @eNielsen vet svaret ;)
 

MAGNETO

Basic
Någon som vet vilket exakt år den här kan vara tillverkad? Jag har googlat på ref och kommit fram till 70-tal. Fick den av min fru när svärmor gick bort. Tack för hjälpen! 🙂
 

Bilagor

  • IMG_2173.jpeg
    IMG_2173.jpeg
    442.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_2174.jpeg
    IMG_2174.jpeg
    497.3 KB · Visningar: 3

fr0dde

Basic
Hej! Är det någon som har lite mer info om det här Omega fickuret? Har googlat men hittar ej något med likadan baksida! Verkar vara från runt 1900 om jag förstått det rätt =)


Screenshot_20240724-225620_Messenger.jpg
Screenshot_20240724-225609_Messenger.jpg
Screenshot_20240724-225554_Messenger.jpg
 

fr0dde

Basic
Någon som vet vad det här är för klocka?
 

Bilagor

  • Messenger_creation_5d05fcfa-3dd0-47a2-9e60-4ceea19077c9.jpeg
    Messenger_creation_5d05fcfa-3dd0-47a2-9e60-4ceea19077c9.jpeg
    99.1 KB · Visningar: 4
  • Messenger_creation_059f8e41-4df4-4eff-9d1f-e40df18244dd.jpeg
    Messenger_creation_059f8e41-4df4-4eff-9d1f-e40df18244dd.jpeg
    387.3 KB · Visningar: 4
  • Messenger_creation_a2cde866-bd38-46d6-8419-ddb2089c1aff.jpeg
    Messenger_creation_a2cde866-bd38-46d6-8419-ddb2089c1aff.jpeg
    175.5 KB · Visningar: 4

pemlock

Silver
2-Faktor
Någon som känner till något om märket Etine?
Fin klocka med en 32mm stålboett. Kul detalj med polerad bezel på borstad boett. Trevligt FHF 25-urverk med centrumsekund.

IMG_1133.jpeg
IMG_1135.jpeg
Frånvaron av svar säger väl något... jag har ingen aning, men testade förstås att söka lite. Det enda som dök upp var det här:
9 år gammal tråd, där kommentaren är "Wow that is a hard watch to find information on." Kan väl bara hålla med...

Man kan kanske gissa att den är gjord för nån butik(skedja) i Schweiz, eller liknande? (Urmakare kanske?) Inte ett klockmärke egentligen alltså. Och som sedan försvunnit långt före internet och därför inte lämnat några spår där.
 

DrKlocka

Guld
2-Faktor
IMG_1150.jpeg
IMG_1151.jpeg
Frånvaron av svar säger väl något... jag har ingen aning, men testade förstås att söka lite. Det enda som dök upp var det här:
9 år gammal tråd, där kommentaren är "Wow that is a hard watch to find information on." Kan väl bara hålla med...

Man kan kanske gissa att den är gjord för nån butik(skedja) i Schweiz, eller liknande? (Urmakare kanske?) Inte ett klockmärke egentligen alltså. Och som sedan försvunnit långt före internet och därför inte lämnat några spår där.
Tack för svar och att du försökte hitta info.
Jag kunde inte hitta något om varumärket heller. Inte sett märket i gammal facklitteratur heller. Kan tänka mig något mindre märke som sålts i annat land, Danmark kanske? Köpte klockan defekt av antikhandlare i Göteborg.

Tycker den är kul, trevlig 32mm boett. Ingen märkning på insida tyvärr.
 

Antonova

Basic
Paneristi
Halloj! Någon som vet något om denna udda fågel? Urtavlan säger ju Genta men hur mycket jag än bildsöker och letar i gamla broschyrer osv så kan jag inte hitta någon info om den. Vilket år? Helt i guld? Mekanisk eller kvarts? Frågor som gäckar mig ännu.
3f9581122755495140dae725e65779bd.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Halloj! Någon som vet något om denna udda fågel? Urtavlan säger ju Genta men hur mycket jag än bildsöker och letar i gamla broschyrer osv så kan jag inte hitta någon info om den. Vilket år? Helt i guld? Mekanisk eller kvarts? Frågor som gäckar mig ännu.
3f9581122755495140dae725e65779bd.jpg
Väldigt tydligt en Gerald Gentadesign. Sett mycket men inte just denna. Känns som ca 1980? Helt klart solitt guld. Har sett en tank i samma stil, minns inte om den var dubbelmärkt. Sedan känner vi igen designen i GGs VCA nedan.
165471493_1_x.jpg
 

Antonova

Basic
Paneristi
Väldigt tydligt en Gerald Gentadesign. Sett mycket men inte just denna. Känns som ca 1980? Helt klart solitt guld. Har sett en tank i samma stil, minns inte om den var dubbelmärkt. Sedan känner vi igen designen i GGs VCA nedan.
165471493_1_x.jpg
Antar att det är såna här tanks du tänker på? Innebär den nedre loggan att den är Genta-designad? Häftigt i så fall. Såna här Cartiers och VC&A:s har jag dock sett komma upp till salu ibland, men aldrig en sådan som jag startade frågan om. Måste väl vara sällsynt🤷
(Edit felstavning)
 

Bilagor

  • W-2741_2.jpg
    W-2741_2.jpg
    260.3 KB · Visningar: 2
  • 06d12b20cf605d76bff190b214cca7e6.jpg
    06d12b20cf605d76bff190b214cca7e6.jpg
    42.8 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Antar att det är såna här tanks du tänker på? Innebär den nedre loggan att den är Genta-designad? Häftigt i så fall. Såna här Cartiers och VC&A:s har jag dock sett komma upp till salu ibland, men aldrig en sådan som jag startade frågan om. Måste väl vara sällsynt🤷
(Edit felstavning)
Nej, Inte Cartiern utan en annan fyrkant.
 

Kupad Hand

Silver
Vad är detta för något? Hittar inget likt denna vid sökning vilket ju ofta inte är något bra tecken.. Tycker ändå den va lite kul men vi vet ju hur Ur & Penn-klockor bränner likt vitlök för en vampyr så vill ju va försiktig!
IMG_3731.jpeg
 

Scaramanga

Pandion
2-Faktor
Jag vet inte vad som ska identifieras här förutom vad som redan står på urtavlan...
... men här är en video där Stian på Vintage Watch Services servar en (och pratar lite om den):
Sant, det är uppenbart vad det är för klocka men jag försöker hitta info om referens, årgång ca, urverk etc. Verkar inte jättevanlig om jag ska tro resultatet av mitt googlande.
 
Hej!

Ny på forumet, har någon koll på denna Omega som jag ärvt? Har den något ref-nr? Den är handuppvriden, det står Omega på den samt "Swiss Made" under 6an, och liten omega logga på kronan, thats all i know....
1724775308512.png

1724775336649.png
 

acue

Silver
Hej!

Ny på forumet, har någon koll på denna Omega som jag ärvt? Har den något ref-nr? Den är handuppvriden, det står Omega på den samt "Swiss Made" under 6an, och liten omega logga på kronan, thats all i know....
1724775308512.png

1724775336649.png
Vet ej ref på rak arm. Om jag inte missminner mig så har alla Omega från den där tiden ett ref-nummer på boettlocket insida. Första fyra brukar betyda likadan boett medan de sista, efter "-", indikerar olika varianter av tavla och visare etc.
 
Topp