Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har också tänkt göra ett försök med torkad frukt. Vilken temp och tid kör du?
Hade en blodgrape som började bli lite ledsen i kylen.. så istället för att slänga den så torkas den. Får se om det går att använda i framtiden!
Har också tänkt göra ett försök med torkad frukt. Vilken temp och tid kör du?
Bra idé för gammal frukt, låg temp, ugnsluckan på glänt och massor med tålamod, samt att boendet doftar magiskt medan man håller på. Hett tips, prova med lime, galet gott.
Hade en blodgrape som började bli lite ledsen i kylen.. så istället för att slänga den så torkas den. Får se om det går att använda i framtiden!
Igen, stort tack för att du delar med dig. Noterar två nya på listan att testa: Hven (jag gillar lakrits) och Helsinki. Gått förbi den ett antal gånger på Alko men har grabbat en Naupue istället varje gång.
Efter lite sjukdom och resor så var det dags för fredagsprovning på jobbet igen. Tema denna gång var 6 utvaldad gin från Norden, 2 svenska, 1 norsk, 1 dansk och 2 finska. Inte så kul som jag trodde att det skulle bli, har druckit de flesta tidigare men inte brevid varandra. Men provningen var ju inte för mig utan för mina kollegor.
1. Egge Gård Gin med Einerbär 40% - Gammal flaska där naturkorken hade börjat ge vika och tyvärr gett en hel del bismak till ginen. Svårt att ärligt bedöma den i detta skick. Men spontant så kändes den sådär.
2. Spirit of Hven Organic Gin 40% - En trevlig gin, även här kan flaskan varit lite gammal, känns lite platt. Vanilj och lakrits är detsom tittar fram utöver enbär.
3. Kyrö Distilling Co. Napue 46.3% - En erkänt bra gin med många utmärkelser i ryggen och det märks, en balanserad och smakrik gin oavsett vad man tycker om kardemumma som tveklöst är det som sticker ut i Napue. En bra GT också. Dom använder rågsprit som bas vilket märks, tydliga rågtoner framförallt på näsan.
4. Helsinki Distilling Co. Dry Gin 47% - Provningens skräll för mig, ahr sneglat på denna flaska länge. Mycket välbalanserad med en len och fin munkänsla. Brukar inte gilla ros som krydda men här funkar det bra, subtilt i bakgrunden, bra apelsinton också. Mycket bra GT
5. Copenhagen Distillery Dry Gin 44% - Producerad med endast 3 ingredienser; sprit, enbär och honung. Låter spännande, men...nej. Smaknot, nej.
Gränsar till odrickbar. Prova deras kaffelikör istället som är oförskämt bra.
6. Mackmyra Lab Distillery Kreatör Jin 47.3% - Visste man inte bättre så skulle man tro att man dricker Kyrö Napue igen, men sämre. Inte alls dåligt, men vill man ha en kardemumma-driven gin så är Napue hästlängder bättre. Men som sagt inte dåligt. En bra GT.
Trevlig Helg!
Prova Navy Strenght från Hven, i mitt tycke ännu bättre.Igen, stort tack för att du delar med dig. Noterar två nya på listan att testa: Hven (jag gillar lakrits) och Helsinki. Gått förbi den ett antal gånger på Alko men har grabbat en Naupue istället varje gång.
Ska hämta ut en ny flaska Ö på bolaget i eftermiddag
Stort tack för att du delar med dig! Mycket uppskattat!
Efter lite sjukdom och resor så var det dags för fredagsprovning på jobbet igen. Tema denna gång var 6 utvaldad gin från Norden, 2 svenska, 1 norsk, 1 dansk och 2 finska. Inte så kul som jag trodde att det skulle bli, har druckit de flesta tidigare men inte brevid varandra. Men provningen var ju inte för mig utan för mina kollegor.
1. Egge Gård Gin med Einerbär 40% - Gammal flaska där naturkorken hade börjat ge vika och tyvärr gett en hel del bismak till ginen. Svårt att ärligt bedöma den i detta skick. Men spontant så kändes den sådär.
2. Spirit of Hven Organic Gin 40% - En trevlig gin, även här kan flaskan varit lite gammal, känns lite platt. Vanilj och lakrits är detsom tittar fram utöver enbär.
3. Kyrö Distilling Co. Napue 46.3% - En erkänt bra gin med många utmärkelser i ryggen och det märks, en balanserad och smakrik gin oavsett vad man tycker om kardemumma som tveklöst är det som sticker ut i Napue. En bra GT också. Dom använder rågsprit som bas vilket märks, tydliga rågtoner framförallt på näsan.
4. Helsinki Distilling Co. Dry Gin 47% - Provningens skräll för mig, ahr sneglat på denna flaska länge. Mycket välbalanserad med en len och fin munkänsla. Brukar inte gilla ros som krydda men här funkar det bra, subtilt i bakgrunden, bra apelsinton också. Mycket bra GT
5. Copenhagen Distillery Dry Gin 44% - Producerad med endast 3 ingredienser; sprit, enbär och honung. Låter spännande, men...nej. Smaknot, nej.
6. Mackmyra Lab Distillery Kreatör Jin 47.3% - Visste man inte bättre så skulle man tro att man dricker Kyrö Napue igen, men sämre. Inte alls dåligt, men vill man ha en kardemumma-driven gin så är Napue hästlängder bättre. Men som sagt inte dåligt. En bra GT.
Trevlig Helg!
Skål. Körde en med lingon med. Hade dock ingen rosmarin. Samt provade en med jordgubbar. Men den senare blev för söt för att kallas GT
Men helt klart värt ett försök lik väl som klockor är det roligt att testa sig fram!Köpte en liten flaska Koskue när jag var över till Finland för ett tag sen. Ekfatslagrad gin som smakar som en dålig whisky. Inte alls min smak varken neat eller med tonic.
SKÅL!Skål. Körde en med lingon med. Hade dock ingen rosmarin. Samt provade en med jordgubbar. Men den senare blev för söt för att kallas GT
Så sant. Nästan skönt när man hittar nått man kan avfärdaMen helt klart värt ett försök lik väl som klockor är det roligt att testa sig fram!
Jag med! Tips på bra tonic samt tillbehör?Jag med!
Härligt! Jag har mest kört med FT (ibland Fentimans) och citroncest. Det var så gott att jag inte testat något annatJag med! Tips på bra tonic samt tillbehör?
Hallon kör jag ibland i den GT du blandar där... tycker det funkar utmärkt!Skål. Körde en med lingon med. Hade dock ingen rosmarin. Samt provade en med jordgubbar. Men den senare blev för söt för att kallas GT
Prova Navy Strenght från Hven, i mitt tycke ännu bättre.
Trevlig Helg!
Finns bara en väg att gå. Köp storpack tonic, lite olika garnering och bjud in grannarna så är problemet löst sedan!Det jag reagera på är att dom kanske var gamla. Aldrig tänkt att sprit kan bli gammal? Har just en Hven gin som säkert är 5-6 år.
Vit sprit håller i princip hur länge som helst så länge den står mörkt. Mörk sprit börjar ändra karaktär efter ungefär 6 månader om den står öppnad. Ju mindre det är kvar i flaskan desto fortare sker förändringen.Det jag reagera på är att dom kanske var gamla. Aldrig tänkt att sprit kan bli gammal? Har just en Hven gin som säkert är 5-6 år.
Bra sammanfattning. Gammal gin kan uppfattas som lite platt i smakerna och sakna ”zing” som gin gärna ska ha Men generellt så står sig vit sprit ganska bra mot tidens tand jämfört med brun sprit.Vit sprit håller i princip hur länge som helst så länge den står mörkt. Mörk sprit börjar ändra karaktär efter ungefär 6 månader om den står öppnad. Ju mindre det är kvar i flaskan desto fortare sker förändringen.
Sprit med högre volymprocent håller också bättre men kan tappa lite edge eftersom alkoholen dunstar med tiden.