• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur.

D.Trump

Cartier
Men det har jag innan jag bestämde mig för den svarta:
IWC Ingy x 2.jpg


Båda två är snygga, men jag föredrar den svarta av flera skäl:
  • Vitt datum mot svart bakgrund. Tvärt om på den blåa.
  • Inte helt förtjust i den röda spetsen på den blåas sekundvisare.
  • Den blåa skiftar kraftigt i färg beroende på ljus. Från urvattnat blått till nästan svart. Vissa nyanser är inte snygga, som den nedan t ex.
IWC Ingy Blå.jpg
Intressant jämförelse, jag är lite sugen på en 3228, det är lite mer liv i den tavlan men jag har inte sett den irl. Vad tycker du om 3228 det är väl deras eget verk i den också om det är bra eller det kanske bara blir dyrare service, har du några åsikter om detta?
@laketwig
 

Wboy

Panerai
Men det har jag innan jag bestämde mig för den svarta:
IWC Ingy x 2.jpg


Båda två är snygga, men jag föredrar den svarta av flera skäl:
  • Vitt datum mot svart bakgrund. Tvärt om på den blåa.
  • Inte helt förtjust i den röda spetsen på den blåas sekundvisare.
  • Den blåa skiftar kraftigt i färg beroende på ljus. Från urvattnat blått till nästan svart. Vissa nyanser är inte snygga, som den nedan t ex.
IWC Ingy Blå.jpg
Tack för jämförelsen.
Tror att jag kört på den blå om jag ville ha mörk tavla, gillar ju den blå färgen (förutsatt att bilden ger färgen rättvisa) och tavlor som skiftar.

Fortfarande nöjd med min 06, men mörka tavlor också trevligt.
 
Senast ändrad:

D.Trump

Cartier
Är lite köpsugen på en ingy, hur upplever ni läsbarheten när det är lite skymmningsljus, har läst hela tråden men inte sett nån bild på lumen, nån som kan bidra med en bild?
 

mega

Rolex
Är lite köpsugen på en ingy, hur upplever ni läsbarheten när det är lite skymmningsljus, har läst hela tråden men inte sett nån bild på lumen, nån som kan bidra med en bild?
Jag tycker att lumen är ganska dålig, som i många andra moderna klockor. Den lyser bra en lite stund efter laddning, men falnar rätt så snabbt.
Klockan är trots det väldigt läsbar i dåligt ljus tack vare stora ytor av vitguld och vinklar på visare och index. Man behöver bara vrida klockan en aning så kommer man att hitta ett läge där tiden syns ordentligt.
 

D.Trump

Cartier
Jag tycker att lumen är ganska dålig, som i många andra moderna klockor. Den lyser bra en lite stund efter laddning, men falnar rätt så snabbt.
Klockan är trots det väldigt läsbar i dåligt ljus tack vare stora ytor av vitguld och vinklar på visare och index. Man behöver bara vrida klockan en aning så kommer man att hitta ett läge där tiden syns ordentligt.
Okej tack, då behöver det inte vara ett skäl till att välja bort den modellen, man har ju haft andra skräckexempel på ingen lume o dålig läsbarhet typ tänd ljuset om du vill veta tiden o de e ju kass
 

D.Trump

Cartier
Finns en 3239 svart på blocket för 40k, kanske nån här?
Bara ett tips. Obs, jag vet inte någonting om klockan eller vem som säljer.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Någon som har bra koll på vad en helservice exklusive polering på en 3239 kostar? Hur ser serviceintervaller ut?

Trevlig fredag
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som har bra koll på vad en helservice exklusive polering på en 3239 kostar? Hur ser serviceintervaller ut?

Trevlig fredag

Här är Nymans pris för IWC. Vet däremot inte om det korrigeras ner om man väljer bort polering. Skulle gissa att 5år är en rekommenderad intervall men som säkert går att stretcha utan fara.

Screenshot_20180914-164646.jpg
 

MARTINOV

Cartier
Nyare ingy i all ära, men är det någon som sitter på någon kul äldre ingy-referens som kan visa lite bilder? Finns ju ändå en del smaskiga, ligger bra till i pris också. Tar gärna lite tips på intressanta äldre referenser med mycket Genta-DNA att hålla koll på :)
 

TomGanks

Panerai
Passa på! Gentås design slopas. Nya Ingy kommer nu och de har fått tillbaka formen de hade ursprungligen.

IWC-Ingenieur-Automatic-2017-collection-vintage-2.jpg

Kanske första nya Ingenieuren på KS? Flört med originaldesignern från 1955 och positivt att de äntligen lagt till microjustrering i spännet.
572835AD-2E45-4C55-8684-4B56834D696E.jpeg

Finns det någon mer med den nya ingenjören på forumet?
Specifikt är jag ute efter om någon provat den i guld med läderrem och kan ge en review :)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Den där är grym! Önskar man kunde prova innan köp, men det är ju knappast bara att knata iväg till butik. Känns som att det är viktigt att man landar rätt i länken för att den ska sitta bra. En best liksom.
Jag är riktigt nöjd med den. Visst är den hög och tung, men länken är grym och iaf jag fick bra passform med halvlänk.
 

badis

Omega
Läste lite på nätet och såg att iwc ”bara” lämnar ut 2års garanti på sina klockor. Är detta lågt om man ser till hela lyxklockindustrin?
Urverket måste väl omfattas av betydligt längre?
 
Topp