• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

@evki Tack, funkar rätt bra med tavlan tycker jag, men skulle aldrig betala så mycket för något med en aftermarket mod. En Top Gun frestar lite, men också lite större och dyrare än dom andra piloterna.

@evki Tack, funkar rätt bra med tavlan tycker jag, men skulle aldrig betala så mycket för något med en aftermarket mod. En Top Gun frestar lite, men också lite större och dyrare än dom andra piloterna.

Jag är en stor keramikfantast så för mig skulle det vara det givna valet.

_5282583.JPG

_6138932.JPG

@evki Inte illa. Kikade på denna, men känns lite väl naggad när man tittar up-close. En ett år gammal keramiker ska inte se ut så här tycker man... https://www.watchfinder.se/IWC/Pilots Classic/IW326901/43077/item/164923?searchId=b8aaf4f4-22bb-49c0-8bc0-1070986ef5e4&rank=2

Du behöver inte vara orolig för dessa märken - det är inte repor i keramiken utan spår av andra material som klockan har krockat med. Partiklarna sitter kvar på den sandblästrade ytan och kan tas bort.

Vilket ref är den på bild 2? Aldrig sett en keramisk Big pilot IRL...

Det är IWC Big Pilot Top Gun från 2016. IW502001

Hej!
Har börjat bli intresserad av en Ingenieur typ ”3239” och kollar en del på C24. Kan någon insatt här förklara varför titan-/AMG-modellerna är billigare? Är det bara för att folk inte vill ha ”special editions”? Verkar ju vara samma med Zidane-modellen.
Undrar också vad modellen med tillägget ”Plastiki” innebär?

Tack på förhand!

• Like
Reactions: mao
Hej!
Har börjat bli intresserad av en Ingenieur typ ”3239” och kollar en del på C24. Kan någon insatt här förklara varför titan-/AMG-modellerna är billigare? Är det bara för att folk inte vill ha ”special editions”? Verkar ju vara samma med Zidane-modellen.
Undrar också vad modellen med tillägget ”Plastiki” innebär?

Tack på förhand!

Alla dessa är större än 3239 och har ett in-house verk vilket gör dem tjockare också.

Jag hade en del IWC under tidigare år men det tog sedan stopp. Denna fick jag dock i ett byte så jag testkör den idag och kanske några dagar framöver innan den får hitta en ny ägare. Mycket trevlig måste jag säga och bra storlek för min smak (40mm). Kul med inhouseverk också.
3228.
CEC64F76-C802-4A48-AF7B-AE1B2CC0C41F.jpeg

Jag hade en del IWC under tidigare år men det tog sedan stopp. Denna fick jag dock i ett byte så jag testkör den idag och kanske några dagar framöver innan den får hitta en ny ägare. Mycket trevlig måste jag säga och bra storlek för min smak (40mm). Kul med inhouseverk också.
3228.
CEC64F76-C802-4A48-AF7B-AE1B2CC0C41F.jpeg

Jag tycker den är sjukt bra. Hade önskat den i 36 eller 37mm.

Är det ingen annan än jag som känner Portugieser automatic 7 days borde vara mer efterfrågad, köpt, buren, omtalad, mm mm mm?
Personligen tycker jag tavlan är den absolut snyggaste jag sett på en klocka med "dresstuk"
761674.png.jpg

Det som tyvärr (enligt mig) talar emot den är dess storlek, 42mm (drygt) är väldigt stort när klockan knappt har någon Bezel utan bara tavla. Den är dessutom väldigt hög.
Men, det gör knte klockan mindte vacker för det, kanske kan ifrågasättas på handleder under 16cm i omkrets, men, som jag skrev ovan. Tavlan/modellen är bland de vackraste i sin genre enligt mig.

Och jag tror att om IWC fick överslag i skallen och tillverkade en Portugieser på kansle 38mm i diameter och som var 3 -5mm lägre(?)/mindre hög så skulle det utan tvivel bli en succé. (Trots Portugieserns historia av oversize) - jag tror att några i sammanhanget få purister skulle gorma sig röda i ansiktet medan resten av världens klockintresserade fick sig en till klocka att föra in på sin "lista".

Vad tror ni?
Nån som delar min åsikt angående dess skönhet?:)

Helt enig!
Är det ingen annan än jag som känner Portugieser automatic 7 days borde vara mer efterfrågad, köpt, buren, omtalad, mm mm mm?
Personligen tycker jag tavlan är den absolut snyggaste jag sett på en klocka med "dresstuk"
761674.png.jpg

Det som tyvärr (enligt mig) talar emot den är dess storlek, 42mm (drygt) är väldigt stort när klockan knappt har någon Bezel utan bara tavla. Den är dessutom väldigt hög.
Men, det gör knte klockan mindte vacker för det, kanske kan ifrågasättas på handleder under 16cm i omkrets, men, som jag skrev ovan. Tavlan/modellen är bland de vackraste i sin genre enligt mig.

Och jag tror att om IWC fick överslag i skallen och tillverkade en Portugieser på kansle 38mm i diameter och som var 3 -5mm lägre(?)/mindre hög så skulle det utan tvivel bli en succé. (Trots Portugieserns historia av oversize) - jag tror att några i sammanhanget få purister skulle gorma sig röda i ansiktet medan resten av världens klockintresserade fick sig en till klocka att föra in på sin "lista".

Vad tror ni?

2019-09-06 07.37.49 1.jpg

Jag har kronografen som är någon mm mindre. Helt klart en favorit! De relativt korta bandhornen gör att den inte känns så stor på armen. Väldigt mångsidig, men det är lite synd att den inte har någon vattentäthet att komma med, jag kan tänka mig att den hade gjort sig fint som en weekendklocka på mesh :)

761674.png.jpg

Vad tror ni?

Provade denna när jag var hos Nymans för ett par veckor sedan. Provade även JLC master Controllers Calender samtidigt och i jmf med JLC så framstod IWCn som stor och lite för tjock. Tror också att den skulle göra sig bättre om man minskade både på diameter och även lite på tjockleken för tavlan är väldigt trevlig. Gillade inte heller alligatorbandet men det är nog mest för jag själv inte tycker jag passar i det.

761674.png.jpg

Vad tror ni?
Enig om att den är snygg och att 38mm kanske skulle sälja bra, men jag är nog lite purist:)
En portugieser är 40+ mm annars är det inte en portugieser utan det blir en annan modell. Den kan gärna vara betydligt tunnare men antar att det urverket är en tjockis.

Enig om att den är snygg och att 38mm kanske skulle sälja bra, men jag är nog lite purist:)
En portugieser är 40+ mm annars är det inte en portugieser utan det blir en annan modell. Den kan gärna vara betydligt tunnare men antar att det urverket är en tjockis.
Som sagt, på tok för hög för det förhållandevis låga antalet komplikationer men dubbla fjädrar tar väl en del extra plats. Men visst är den vacker! Sålde precis en reverse panda som jag haft i sju år. En goding den men men det enda som störde mig lite var att det var lite svårt att läsa av den i vissa vinklar. Inte alltid helt optimalt med smala silvervisare på svart tavla.

761674.png.jpg

Vad tror ni?

IW3531 finns ju.

Som sagt, på tok för hög för det förhållandevis låga antalet komplikationer men dubbla fjädrar tar väl en del extra plats. Men visst är den vacker! Sålde precis en reverse panda som jag haft i sju år. En goding den men men det enda som störde mig lite var att det var lite svårt att läsa av den i vissa vinklar. Inte alltid helt optimalt med smala silvervisare på svart tavla.

Den ursprungliga 5011 verket (tillsammans med den senare 5111 versionen) alla hade ett fjäderhus med ett monsterfjäder. Det är bara den senaste verket som har fått två fjäderhus för att motverka isokronismen.

Nope. Fjäderhus, varesig ett eller två, tar inte mer plats vertikalt, bara horisontellt.

Den ursprungliga 5011 verket (tillsammans med den senare 5111 versionen) alla hade ett fjäderhus med ett monsterfjäder. Det är bara den senaste verket som har fått två fjäderhus för att motverka isokronismen.

Samtliga 50XXX och 51XXX har ett fjärdepris, 52XXX har två svagare fjädrar. Med så lång gångreserv så är det svårt att få jämn kraftfördelning på endast ett fjäderhus, därav att toleranserna för 52XXX är snävare än 50XXX eller 51XXX.

2019-09-06 07.37.49 1.jpg

Jag har kronografen som är någon mm mindre. Helt klart en favorit! De relativt korta bandhornen gör att den inte känns så stor på armen. Väldigt mångsidig, men det är lite synd att den inte har någon vattentäthet att komma med, jag kan tänka mig att den hade gjort sig fint som en weekendklocka på mesh :)
Mycket vacker! Och som du nämner så har den relativt korta horn, vilket gör den "bärbar" (haha) för de flesta.
20200824_030201.jpg

Såhär ser min 5007:a ut på ca 17cm (lite över, mätt precis ovanför knölen. Men jag har en rätt "jämn" arm/handled med en rätt osynlig eller obefintlig knöl. Jag kan tex inte spänna på.mig en klocka och räkna med att knölen ska hålla upp den, så klockan brukar hamna PÅ knölen, jag avskyr att dra åt klockan som om det vore en livrem, så man får en "midja" på handleden liksom, asfult!

När jag inte bär denna, utan nåt på länk eller nåt lite billigare på läder kan jag tycka att det är skönt med lite Maseratihandlarhäng. Att klockan har möjlighet att flytta sig ett par cm upp/ner på armen. Men just denna tycker jag ska sitta still och vara jävligt snygg, som den 10år yngre eskort i hyrda smycken, klänning och skor presenterad som fru man brukar ta med på klassåterträffar, ni vet! :)

Skämt åsido, jag spänner som sagt inte åt den hårt, men den glider väldigt lite, pga att den är lite topptung skulle jag gissa. Dock kan jag hissa ner den en cm eller två ibland om jag känner att det börjar bli svettigt under klockan. (Och upp igen nästa gång). Jag tycker nämligen den här sitter bra både ovanför, på och under knölen.

Och som sagt, jag har svårt att förstå varför den inte är vanligare?

Visst, den är ju stor, men det ska den ju vara. Å andra sidan så tycker iaf jag att jag har anpassat mig ganska bra till storleken under det år jag haft den.
Det är den enda dressklocka jag har, men jag känner mer sug efter en Portugieser kronograf än efter tex en patek calatrava 5196, som tidigare varit lite av en dröm för mig. Jag skulle absolut inte tacka nej till en idag heller och den är fortfarande lika vacker. Men den är betydligt mkt mindre användbar än min Portugieser när det kommer till klädsel mm..
Så, en vittavlad kronograf med blå alt guld visare och siffror är intressant framöver. :)

Och det är samma där jag tror att även den modellen (som har en otroligt läcker tavla) hade gjort sig väldigt bra på strax under 40mm. Och en aning tunnare..

Någon nämnde att det ju finns mindre Portugieser, men inte med den tavlan som sitter i Automataren. Dess enkelhet, trots två (och inte tre!) Sub dials gör både 5007 och kronografen sig otroligt bra!

Jag måste bara lägga till dem här bilderna.
Om jag får chansen nån gång i framtiden, jag har pengarna, priset känns bra, "alla" lite"billigare" bruksklockor inköpta och allt det där, ni vet så vete fan om det inte finns risk för att jag skiter i tex bilbyte och köper en sån här..
iwc-portugieser-perpetual-calendar.jpg
iw503401.png
Men, dit är det åtminstone några år.
Kanske snåla och köpa 40års present åt sig själv!?

Det vore nog fanimig värt det när man har de bruksklockor man känner sig nöjd med så lär man väl få ha nånting jäkligt spännande där det händer nånting hela tiden!? Tex istället för den Nautilus jag annars förväntar mig att frugan är jäkligt snabb med att få fram på födelsedagens morgon. Ska man fylla 40, bli skallig, få kagge och allt det där så kan man väl iaf få/köpa en jäkla klocka!? Det är ju ingen bil jag pratar om liksom! ;)

Nej skämt åsido igen, jag hade gärna haft en Nautilus också, men man kan inte ha hur många klockor som helst och jag ser Rolex som ett bra märke på bruksklockor.
En patek med bara tid och datum? - ja tack!
Men stod valet att lägga de pengarna på ännu en "bruksklocka"/everyday watch som är avsevärt mkt mer delikat mm, än de Rolex jag tänker på för dagligt bruk, och den här skönheten med komplikationer och en jäkligt spännande tavla, lite som ett Tv-spel för vuxna klocknördar, kanske..? :p
Så känns det som att jag nog kanske hellre lade pengarna på IWC'n, iaf om det intw händer nåt väldigt intressant med pateks priser inom 3 år. :p

Hur som helst, njut av bilden!
Någon som provat den i det vilda?
Tänkte jag ska trava runt och kika om nån har den inne nästa gång jag har ärende till huvudstaden. :)

Tillbaka
Topp