Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
@evki Tack, funkar rätt bra med tavlan tycker jag, men skulle aldrig betala så mycket för något med en aftermarket mod. En Top Gun frestar lite, men också lite större och dyrare än dom andra piloterna.
@evki Vackert! Borde dessutom vara rätt bra att köpa keramiskt pre-owned då dom knappt åldras.
Vilket ref är den på bild 2? Aldrig sett en keramisk Big pilot IRL...Jag är en stor keramikfantast så för mig skulle det vara det givna valet.
![]()
![]()
@evki Inte illa. Kikade på denna, men känns lite väl naggad när man tittar up-close. En ett år gammal keramiker ska inte se ut så här tycker man... https://www.watchfinder.se/IWC/Pilots Classic/IW326901/43077/item/164923?searchId=b8aaf4f4-22bb-49c0-8bc0-1070986ef5e4&rank=2
Vilket ref är den på bild 2? Aldrig sett en keramisk Big pilot IRL...
Håller med. Supersnyggt. Någon på IWC har lite modekoll.Dessa band har jag inte sett tidigare. Riktigt snyggt. (Bilden från IWCs facebook).
![]()
Dessa band har jag inte sett tidigare. Riktigt snyggt. (Bilden från IWCs facebook).
![]()
Hej!
Har börjat bli intresserad av en Ingenieur typ ”3239” och kollar en del på C24. Kan någon insatt här förklara varför titan-/AMG-modellerna är billigare? Är det bara för att folk inte vill ha ”special editions”? Verkar ju vara samma med Zidane-modellen.
Undrar också vad modellen med tillägget ”Plastiki” innebär?
Tack på förhand!
Alla dessa är större än 3239 och har ett in-house verk vilket gör dem tjockare också.
Jag hade en del IWC under tidigare år men det tog sedan stopp. Denna fick jag dock i ett byte så jag testkör den idag och kanske några dagar framöver innan den får hitta en ny ägare. Mycket trevlig måste jag säga och bra storlek för min smak (40mm). Kul med inhouseverk också.
3228.
![]()
Är det ingen annan än jag som känner Portugieser automatic 7 days borde vara mer efterfrågad, köpt, buren, omtalad, mm mm mm?
Personligen tycker jag tavlan är den absolut snyggaste jag sett på en klocka med "dresstuk"
![]()
Det som tyvärr (enligt mig) talar emot den är dess storlek, 42mm (drygt) är väldigt stort när klockan knappt har någon Bezel utan bara tavla. Den är dessutom väldigt hög.
Men, det gör knte klockan mindte vacker för det, kanske kan ifrågasättas på handleder under 16cm i omkrets, men, som jag skrev ovan. Tavlan/modellen är bland de vackraste i sin genre enligt mig.
Och jag tror att om IWC fick överslag i skallen och tillverkade en Portugieser på kansle 38mm i diameter och som var 3 -5mm lägre(?)/mindre hög så skulle det utan tvivel bli en succé. (Trots Portugieserns historia av oversize) - jag tror att några i sammanhanget få purister skulle gorma sig röda i ansiktet medan resten av världens klockintresserade fick sig en till klocka att föra in på sin "lista".
Vad tror ni?
Nån som delar min åsikt angående dess skönhet?![]()
Helt enig!
Är det ingen annan än jag som känner Portugieser automatic 7 days borde vara mer efterfrågad, köpt, buren, omtalad, mm mm mm?
Personligen tycker jag tavlan är den absolut snyggaste jag sett på en klocka med "dresstuk"
![]()
Det som tyvärr (enligt mig) talar emot den är dess storlek, 42mm (drygt) är väldigt stort när klockan knappt har någon Bezel utan bara tavla. Den är dessutom väldigt hög.
Men, det gör knte klockan mindte vacker för det, kanske kan ifrågasättas på handleder under 16cm i omkrets, men, som jag skrev ovan. Tavlan/modellen är bland de vackraste i sin genre enligt mig.
Och jag tror att om IWC fick överslag i skallen och tillverkade en Portugieser på kansle 38mm i diameter och som var 3 -5mm lägre(?)/mindre hög så skulle det utan tvivel bli en succé. (Trots Portugieserns historia av oversize) - jag tror att några i sammanhanget få purister skulle gorma sig röda i ansiktet medan resten av världens klockintresserade fick sig en till klocka att föra in på sin "lista".
Vad tror ni?
Enig om att den är snygg och att 38mm kanske skulle sälja bra, men jag är nog lite puristÄr det ingen annan än jag som känner Portugieser automatic 7 days borde vara mer efterfrågad, köpt, buren, omtalad, mm mm mm?
![]()
Vad tror ni?
Som sagt, på tok för hög för det förhållandevis låga antalet komplikationer men dubbla fjädrar tar väl en del extra plats. Men visst är den vacker! Sålde precis en reverse panda som jag haft i sju år. En goding den men men det enda som störde mig lite var att det var lite svårt att läsa av den i vissa vinklar. Inte alltid helt optimalt med smala silvervisare på svart tavla.Enig om att den är snygg och att 38mm kanske skulle sälja bra, men jag är nog lite purist
En portugieser är 40+ mm annars är det inte en portugieser utan det blir en annan modell. Den kan gärna vara betydligt tunnare men antar att det urverket är en tjockis.
![]()
Vad tror ni?
Som sagt, på tok för hög för det förhållandevis låga antalet komplikationer men dubbla fjädrar tar väl en del extra plats. Men visst är den vacker! Sålde precis en reverse panda som jag haft i sju år. En goding den men men det enda som störde mig lite var att det var lite svårt att läsa av den i vissa vinklar. Inte alltid helt optimalt med smala silvervisare på svart tavla.
Som sagt, på tok för hög för det förhållandevis låga antalet komplikationer men dubbla fjädrar tar väl en del extra plats. Men visst är den vacker! Sålde precis en reverse panda som jag haft i sju år. En goding den men men det enda som störde mig lite var att det var lite svårt att läsa av den i vissa vinklar. Inte alltid helt optimalt med smala silvervisare på svart tavla.
Den ursprungliga 5011 verket (tillsammans med den senare 5111 versionen) alla hade ett fjäderhus med ett monsterfjäder. Det är bara den senaste verket som har fått två fjäderhus för att motverka isokronismen.
Mycket vacker! Och som du nämner så har den relativt korta horn, vilket gör den "bärbar" (haha) för de flesta.![]()
Jag har kronografen som är någon mm mindre. Helt klart en favorit! De relativt korta bandhornen gör att den inte känns så stor på armen. Väldigt mångsidig, men det är lite synd att den inte har någon vattentäthet att komma med, jag kan tänka mig att den hade gjort sig fint som en weekendklocka på mesh![]()