• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

På topic dyra IWC, kan jag rekommendera alla att åka till IWC museum, om ni får tillfälle. Vägg i vägg har de en fabriksbutik, med alla modeller. Och grym service. Här är några modeller på mina 17,5cm handled som jag inte hade provat hemma:

Min pilotklocka under besöket:
3D5BFDBF-21D3-467D-A803-9EFF288187AB.jpeg

Har ni 1mille över?
https://www.iwc.com/ch/en/watch-collections/portugieser/iw544907-portugieser-minute-repeater.html
6D14353F-AEBB-44D5-AAC4-9AA87995F53D.jpeg

fin baksida...
6067CD20-E377-4622-8694-0F2D81E4777A.jpeg

mindre än big pilot modellen för 450 000. Vitguld gör lystern.
https://www.iwc.com/ch/en/watch-collections/portugieser/iw503401-portugieser-perpetual-calendar.html
EF3D1CC7-CD21-4483-AD9C-C0C9FE1118B3.jpeg

denna var också läcker, mer lik de vanliga piloterna:
https://www.iwc.com/ch/en/watch-col...erpetual-calendar-chronograph-edition-le.html
17EFB64C-CD9B-4A05-83D8-E7FC3630C9B2.jpeg

150års jubileum, 8dagars reserv. Tydligt DNA till fickuret. gul eller stål:
https://www.iwc.com/ch/en/watch-col...-hand-wound-eight-days-edition-150-years.html
247389BD-2871-4D66-98A0-36D3BD4BF756.jpeg

https://www.iwc.com/ch/en/watch-col...-hand-wound-eight-days-edition-150-years.html

4D2010E7-2196-4789-A4C7-4996198C8359.jpeg

Senast ändrad:
På topic dyra IWC, kan jag rekommendera alla att åka till IWC museum, om ni får tillfälle. Vägg i vägg har de en fabriksbutik, med alla modeller. Och grym service. Här är några modeller på mina 17,5cm handled som jag inte hade provat hemma:

Har ni 1mille över?
https://www.iwc.com/ch/en/watch-collections/portugieser/iw544907-portugieser-minute-repeater.html

fin baksida...

https://www.iwc.com/ch/en/watch-collections/portugieser/iw503401-portugieser-perpetual-calendar.html

https://www.iwc.com/ch/en/watch-col...erpetual-calendar-chronograph-edition-le.html

Fina klockor men då fabriksbutiken (förmodligen?) inte ger rabatter är vissa av de bilder du visar upp sannolikt några av de allra sämsta köpen man kan göra i klockvärlden.

Tidigare auktionsresultat för högkomplicerade IWC är verkligen nedslående.

https://www.phillips.com/artist/8520/iwc

Å andra sidan får man ju tankeställare av att man tydligen kan få en IWC grand complication iw3770 för samma peng som en PP Nautilus i basutförande.

Fina klockor men då fabriksbutiken (förmodligen?) inte ger rabatter är vissa av de bilder du visar upp sannolikt några av de allra sämsta köpen man kan göra i klockvärlden.

Å andra sidan får man ju tankeställare av att man tydligen kan få en IWC grand complication iw3770 för samma peng som en PP Nautilus i basutförande.

hej, korrekt, ingen rabatt på vanliga klockor. Dock så frågade jag inte på de dyra. Jag är relativt säker att de gör något om du kan köp en klocka för 500 000 eller mer. Tycker inte om att fråga om rabatt om jag inte kan/tänker köpa. Mitt syfte var mer att få prova samtliga modeller, och specifikt limiterade som inte är så vanliga i tex Sverige.

det ultimata är att få följa med sin klockbutik till fabriken, köpa där, fast via urisen med rabatt eller om inte annat framtida rabatt då del av försäljningen borde tillfalla butiken som tar med dig dit. Win-win för alla. Det är ändå skillnad på att köpa klockor i ett visst segment mot dussintals klockan.

Andrahandsvärdet på IWC är inte det bästa, men inte så dåligt om man håller sig till pilot och portugisen. Vissa modeller bättre än andra så klart. Skillnad på smak i norra Europa mot Asien etc.

I valet och kvalet huruvida denna nyservade 500114 ska stanna eller lämna?
939FDC1A-D098-488A-8539-50EC5F7BDF6E.jpeg

Vet du om IWC uppdaterar/byter delar till senaste specifikationen när de servar den? Man uppdaterade ju urverket en del under dess livslängd (bl.a. de där små hakarna för uppvridning var gjorda i keramik på slutet). Det borde uppskattas av en köpare.

Vet du om IWC uppdaterar/byter delar till senaste specifikationen när de servar den? Man uppdaterade ju urverket en del under dess livslängd (bl.a. de där små hakarna för uppvridning var gjorda i keramik på slutet). Det borde uppskattas av en köpare.
Vet inte men baserat på servicekvittot så skulle jag tro att de inte gör det om det inte inryms under rubriken ”Service/Renovering”?
905280DB-5830-453B-826C-D8C50C8CB257.jpeg

Det kan vara så att de standardmässigt gör det. @Echo Delta kanske vet mer?

Dessa byts ut. Första generationen var i mässing, andra generationen i svart keramik och den senaste som implementerades 2014 är i vit keramik och uppdateras på samtliga 51XXX och 50XXX verk som kommer in. 52XXX ska redan ha vita, eventuellt svarta men ovanligt i så fall, från fabrik.
Mycket av dessa uppdateringar pånämns inte för kunder eftersom att kunderna helt enkelt i 99.9% av fallen inte bryr sig eller inte har minsta förståelse i det. Det påverkar inte värdet alls, kosmetiken i princip inte där heller.
Samt att man slipper frågan "Varför behövde den uppdateras, var den inte bra från början?" från den mer spydiga skaran av kunder! ;)

Har ni 1mille över?

fin baksida...

Riktigt roligt! Måste ha vart mäktig känsla att få prova alla de där klockornas oxfiléer?

Sämsta köp, hur tänker du då? Isåfall måste vi ju utgå ifrån att du vet att sannolikheten är stor att du kommer att vilja avyttra klockan, och om det är så, då borde man låta bli att köpa en klocka för en halv miljon eller mer, kan jag tycka.

Å andra sidan så om begpriset faller efter nyköp, så lär det i många fall vara en betydligt BÄTTRE affär än att köpa Patek, iom att den ekonomiska smällen redan har tagits av någon annan, och du får en 500k krs klocka för 300k mint beg, istället för 800k..?
Sen beror det väl mkt på vad man har för "krav", men jag törs nästan svära på att det är långt under en procent av de som bär en sk "lyxklocka" som förstår att uppskatta FUNKTIONEN tourbillion, tex och betala flera hundra mer för pateks modell än för tex IWC's motsvarighet.
Och att skjuta till kanske lika mkt till för att det ska stå Patek eller AP på klockan än IWC eller Jaeger måste väl vara ungefär som att betala motsvarande en halv bil extra, för att få de där liiite bättre däcken på din Ferrari. Det känns bra, du vet det och dina vänner vet det. Men du kommer aldrig nånsin märka av skillnaden på ursprungsdäcken och de dyrare, som du betalade 400k för. Eftersom 99 av hundra inte kan framföra bilen och nyttja dess prestanda, ens i ultimata förhållanden.
Men återigen, DU vet om att du har det absolut bästa/finaste på marknaden och det brukar kännas bra, oavsett om du söndagskör din ferrari på platinafälgar mestadels på 70 sträckor och kansle en och annat omkörning i 150 på motorväg, och har den inlåst i ett bevakat garage resten av veckan, eller om du har en klocka på dig när du klär upp dig för speciella tillfällen och plockar fram tex en "minute Repeater" eller en "grand complocation" modell, som all annat tid bor i kassaskåpet.

Ursäkta för sulligt inlägg, ruskigt trött här. Hoppas det går att förstå vad jag menar.
:p

Det tycker jag låter rimligt? Dwt går ji alltid att köpa en ny? Iofs är listpriset 140k för en NY nu, men några tusenlappar kan man pruta, säkert 10 kanske 15% iaf.
Den kom till mig i en bytesaffär med flera klockor inblandade så känner mig lite osäker på vad prisbilden är, la en fråga i ”vad är den värd”-tråden igår men ingen respons ännu. En av de vackraste klockor jag ägt är det iaf. :)
10226D7A-8505-4845-980F-33137CA23BFC.jpeg

Sämsta köp, hur tänker du då? Isåfall måste vi ju utgå ifrån att du vet att sannolikheten är stor att du kommer att vilja avyttra klockan, och om det är så, då borde man låta bli att köpa en klocka för en halv miljon eller mer, kan jag tycka.

Saker förändras, folks smak förändras, känslor för en viss klocka kan också förändras. Vad jag menar med ”sämst köp” är att det är mycket bättre att köpa en beggad IWC repeater för typ 200K På auktion än att köpa en ny orabatterad från fabriksbutiken för 800k eller vad de nu kostar. IWC var extremt beroende av asiater som ville ha stora flashiga dressklockor ca 2005-2015 men nu har det tåget gått. HK-auktionerna slumpar ut komplicerade IWC-ur till chockerande låga priser.

Den kom till mig i en bytesaffär med flera klockor inblandade så känner mig lite osäker på vad prisbilden är, la en fråga i ”vad är den värd”-tråden igår men ingen respons ännu. En av de vackraste klockor jag ägt är det iaf. :)
Den ligger ganska lågt i värde, jag har modellen som är wtt snäpp nyare än din, 5007.. och den TROR JAG ligger mellan 70 och 100 beg i bra skick, beroende på köpare etc.
Men räkna av de andra klockorna, gör en bedömning av vad du tkr dem är värda och får du sen 45k "över" så har du rimligtvis lagt så mkt.

Men jag skulle gissa att du kanske får mellan 50 och 75. Helt beroende på skick etc, sen kan den vara lite svårsåld pga dess storlek, det är nog en ganska smal skara som vill ha en dressare på dryga 42mm.

Så, kag tror att en köpare har ganska bra förutsättningar att pruta, iom att det finns ett gäng till salu.

Men är så inte i akut behov av pengarna, så skulle jag behålla den.
Du får mest troligt inte så mkt som du vill ha för klockan. Det finns nog fler "desperata" säljare än köpare som helst hade haft en igår, som tex när det gäller ett par andra märken och modeller där "alla" vill ha men tillgången är nästan obefintlig.

Så tänk över va du vill ha, vad du tänkt göra för de pengarna, om du får en klocks som du tycker är lika fin/uppskattar att bära lika mkt eller mer än IWCn för de pengar den drar in. Om du nu tänkt kasta in pengarna på nån annan klocka..?

• Like
Reactions: S.L
Den ligger ganska lågt i värde, jag har modellen som är wtt snäpp nyare än din, 5007.. och den TROR JAG ligger mellan 70 och 100 beg i bra skick, beroende på köpare etc.
Men räkna av de andra klockorna, gör en bedömning av vad du tkr dem är värda och får du sen 45k "över" så har du rimligtvis lagt så mkt.

Men jag skulle gissa att du kanske får mellan 50 och 75. Helt beroende på skick etc, sen kan den vara lite svårsåld pga dess storlek, det är nog en ganska smal skara som vill ha en dressare på dryga 42mm.

Så, kag tror att en köpare har ganska bra förutsättningar att pruta, iom att det finns ett gäng till salu.

Men är så inte i akut behov av pengarna, så skulle jag behålla den.
Du får mest troligt inte så mkt som du vill ha för klockan. Det finns nog fler "desperata" säljare än köpare som helst hade haft en igår, som tex när det gäller ett par andra märken och modeller där "alla" vill ha men tillgången är nästan obefintlig.

Så tänk över va du vill ha, vad du tänkt göra för de pengarna, om du får en klocks som du tycker är lika fin/uppskattar att bära lika mkt eller mer än IWCn för de pengar den drar in. Om du nu tänkt kasta in pengarna på nån annan klocka..?
Tack för input! Jag landade mentalt på ~60 när jag själv funderade så då var jag inte så galet ute kanske. Jag tror att jag håller på att tappa lite passion för hela klockintresset så skulle jag sälja den så är det inte för att finansiera nya klockinköp iaf, är mer att det känns lite galet att ha såpass fina klockor mest bara liggandes i ett bankfack...

Saker förändras, folks smak förändras, känslor för en viss klocka kan också förändras. Vad jag menar med ”sämst köp” är att det är mycket bättre att köpa en beggad IWC repeater för typ 200K På auktion än att köpa en ny orabatterad från fabriksbutiken för 800k eller vad de nu kostar. IWC var extremt beroende av asiater som ville ha stora flashiga dressklockor ca 2005-2015 men nu har det tåget gått. HK-auktionerna slumpar ut komplicerade IWC-ur till chockerande låga priser.
Ok, jo, jag nämnde ju också begagnathandel som det mest rimliga alternativet.
Och jag håller med om att deras klockor gärna kunde vara lite mindre, som jag nämnt lite tidigare i tråden. Kanske händer det i framtiden? Att de tar fram några fler mindre modeller i Portugieser familjen? De släppte väl en på 40 här ganska nyligen?

Och om det skulle visa sig att de tappade 30% (eller vad det nu kan vara) på tex Portugieser och flygarklockorna på 46mm etc, så känns det märkligt om de är villiga ayt ta den förlusten, istället för att göra som Patek med sin Calatrava serie, som fram till 2003(?) Såldes i 33mm, med kanske något undantag. Idag är det 36 på 5119 och 37 på 5196 och 39 på 6006 samt hela 42 på 5524.
Patek uppdaterade ju sin dresslinje till rådande "mode"/trend etc. Mest troligt skulle IWC göra detsamma om de började förlora stora pengar för att deras flygare är 46 ist för 44, eller som perpetual calendern, 44mm, det är stort för en dressklocka, ävwn om det är en jäkla massa som ska få plats, men nog ska de väl kunna knöla ner det i ett 40 (tex) mm case, om det gjorde att de ökade försäljningen? :)

Kul restaurering och reparation jag har på bordet idag. Normalt sett är detta ett komplett verkbyte då samtliga delar av verket är i obrukbart skick.
Om jag förstått rätt så smällde kunden i klockan via kronan på något vis och samtidigt tappade den i vattnet.
Han återfall den vid sin brygga några månader senare, och detta är resultatet tydligen.

Denna version av dubbelkronografen, den gulfärgade, tillverkas inte längre utan ersattes av ett verk som är identiskt förutom att det är silverfärgat. Verken har olika referenser och därför måste detta verk restaureras helt!

AE33DD33-47C3-4167-B2CB-9B12A5E22C79.jpeg
C99EB330-C460-44DF-A890-5201695A9418.jpeg
32CF0069-AF81-4A17-A42A-D02B63CE05EB.jpeg
155B65E4-3851-43BC-8D47-6B3C1393C6FC.jpeg

Men om det verkligen är en av de vackraste klockor du haft, och du kanske får 50k för den (kag betalade 120 för min hos AD, men jag har en del historia. Och jag har sett att den jag har, 5007 (oavsett tavelfärg) kan fås ny för under 10k Am Dollar, eller om det var Euro. Anlednincen att jag köpte hos ad, trots att jag kunnat spara några k är att jag ville dels ha den direkt, jag ville höja min köphistorik hos ad'n ifråga, och jag jag fick en ygglig tidsram på när jag kunde få hämta ut en sk "listklocka", istället för att bara gå och vänta och vänta, så vet jag nu ungefär när den klockan borde erbjudas mig. Men, som kag först skrev, jag har alltid gillat tavlan men tänkt att den måstw vata förstår, så jag har ontw wna brytt mig om att prova den, men när jag gjorde det så köpte jag den faktiskt samma dag som jagcprovade den första gången, så jag ville ha den direkt;) hade den på handleden när jag åkte hem, hehe :D Och då är den klockan jag har lite uppgraderad. Små ytliga skillnader, men invändigt så är det ganska mkt som skiljer har jag för mig.
Hör med @Echo Delta , han arbetar med IWC om jag inte missminner mig.. hur som helst så har han koll. :)

Så ställ dig själv frågan, varför ska du ev sälja klockan, den värderas troligtvis intw mycket högre än en speedy, troligen lite lägre än en NY Speedmaster.
Så kan det inhw vara wn bra vardagsklocka, att ha när du inte ska hugga vet eller arbeta med nävarna nerkörda i en bilmotor el liknande? :) du har säkert utrymme för någon trevlig dykare eller så, som kan användas när du vet att du riskerar att blöta ner klockan tex.

Jag känner att om du tycker det är en av de vackraste klockor du hittills ägt, sälj eller byt inte bort den innan du hittar en finare/vackrare modell till ett likvärdigt pris.

Det tycker jag känns rimligt, du har ju fått in den beg, så du slapp värdeminskning vid köpet (eller hur mycket gav du, sett till vad du värderar de andra klockorna i bytet/köpet till?) Den där lär vara värd ingefär samma pengar om 5 år som idag, sålängw det finns köpare och efterfrågan. :)

Ha den kvar ett tag till och nut av den lite! :)

Får jag delarna jag behöver så borde den bli klar imorgon eftermiddag!

Du menar ett helt verk, tavla och visare? :)

Edit: läste inte klart din post. Blir spännande att se hur verket ser ut efter restaurering. Om jag förstår rätt så ska alla delar som inte går att ersätta slipas rent från rost. Hur blir det med finishen på ytorna då?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp