• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Inte är det väl sunburst i tavlorna på 3239? Upplevde nästan det ett svagt ögonblick imorse i det fina ljuset som var, fick dock ingen bra bild på det. Gissar att det bara är tavlan som är så pass blank.
IMG_20210204_121110.jpg

Jag ställde en fråga till kundservice på IWC i december och fick glada besked om nya pilotmodeller men med IWC:s inhouseverk.

Skulle väldigt gärna vilja se Pilot kronografen i 43 mm (Dvs IW 377714) med ett inhouseverk!

Bilagor

• B08CAB77-16FF-4097-AE49-ED979253C87E.jpeg
    B08CAB77-16FF-4097-AE49-ED979253C87E.jpeg
    163.5 KB · Visningar: 47
Jag ställde en fråga till kundservice på IWC i december och fick glada besked om nya pilotmodeller men med IWC:s inhouseverk.

Skulle väldigt gärna vilja se Pilot kronografen i 43 mm (Dvs IW 377714) med ett inhouseverk!

Stämmer! Successivt kommer alla piloter med kronograf utan komplikation ha verk från 69XXX serien, då samtliga 79/76XXX är i grunden ETA 7750, om än väldigt modifierade och finisherade!

För de lite större modellerna, så kring 43-46mm kommer det sitta det redan väletablerade verket 89XXX som även har flyback funktion vilket de andra inte har.

Så småning om hoppas jag själv att det kommer en in-house ersättning på dubbel kronografen, vore riktigt ballt!
(Både 69 och 89 serien är inte riktigt kompatibla att bygga en rattrapant på utan att bygga halva verket.)

Stämmer! Successivt kommer alla piloter med kronograf utan komplikation ha verk från 69XXX serien, då samtliga 79/76XXX är i grunden ETA 7750, om än väldigt modifierade och finisherade!

För de lite större modellerna, så kring 43-46mm kommer det sitta det redan väletablerade verket 89XXX som även har flyback funktion vilket de andra inte har.

Så småning om hoppas jag själv att det kommer en in-house ersättning på dubbel kronografen, vore riktigt ballt!
(Både 69 och 89 serien är inte riktigt kompatibla att bygga en rattrapant på utan att bygga halva verket.)
Det låter väldigt spännande! Däremot hoppas jag verkligen att specialversionen Le Petite Prince edition med den fantastiska blåa urtavlan inte försvinner som pilotkronograf. Faktum är att den urtavlan (tillsammans med Big Pilot LPP urtavlan) är bland de snyggaste blåa urtavlor jag sett! Rolex bluesy (126613LB) som jag också gillar väldigt mycket har en tendens att i vissa ljus se ut som en julgransdekoration - men det gör aldrig dessa urtavlor från IWC!.

Är så enormt sugen på en Mark XVIII, har varit nära att klicka på köpknappen varje kväll nu, blir att ge sej till tåls ett par (långa) veckor till då :)

Någon som har eller har provat en Portuguese 5102 och kan bidra med intryck?
Gärna i jämförelse med vanliga 7-dagars Automatic. Är datumfönstret något man stör sig på eller passar det in?
Sugen på en 150-års jubilee med blånerade visare.
1761484.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg

Gärna i jämförelse med vanliga 7-dagars Automatic. Är datumfönstret något man stör sig på eller passar det in?

Jag har sett den och jag har själv en 500107 (sjudagars portuguesen). 5102 är större i diameter och är också lite tunnare så den har lite andra proportioner. Personligen skulle jag köra på 7-dagars varianten. Imho mkt snyggare urtavla (datumet känns inte helrätt på 5102) och snyggare proportioner på boetten. Om man inte gillar 7-dagars varianten (den är också stor, för stor för vissas smak) så skulle jag titta på kronografen3714/16 eller 40mm som kom förra året. De är suveräna.

Senast ändrad:
B8882DD7-DC3E-4E7A-A0C3-38A427BA5975.jpeg

Jag har en 510203 och datumfönstret smälter in väl. En mycket lyckad modell om man som jag är förtjust i det rätt monokroma utseendet

Har servat fler av båda än jag kan räkna, och personligen föredrar jag 5102. Jag har förvisso ganska platta handleder, så den fungerar finfint för mig.
Datumet smälter in rätt bra, och en lite lugnare tavla enligt mig. Jag önskar att de hade gjort en blå Laureus modell!

Snyggast av dem alla är 5102-08, som tyvärr är en Piece Unique. (Rött guld med svart 75th Anniversary tavla.)

Det är inte min. Men har provat den, min handled är ca 17,5cm. Inte bästa bilden, du får en viss förståelse hoppas jag.

CE259891-E710-4444-B829-9B2CC1F44AE4.jpeg

Tack alla för ert engagemang, det uppskattas.
jag tycker vanliga 7-dagars sitter perfekt givet storleken och inbillar mig att denna borde fungera lika bra även om det är något andra proportioner. Gillar symmetrin i 7-dagars men det ännu mer klassiska i 5102 och den manuella urverket. Ska se till att prova en snart, känns ännu mer intressant nu. @MKRGG silver ser inte dumt ut heller och den lilla nedsänkta ramen runt datumet ser snygg ut. Eller hade du föredragit utan den?

jag tycker vanliga 7-dagars sitter perfekt givet storleken och inbillar mig att denna borde fungera lika bra även om det är något andra proportioner. Gillar symmetrin i 7-dagars men det ännu mer klassiska i 5102 och den manuella urverket. Ska se till att prova en snart, känns ännu mer intressant nu. @MKRGG silver ser inte dumt ut heller och den lilla nedsänkta ramen runt datumet ser snygg ut. Eller hade du föredragit utan den?
Sänkt subdial med blå sekundvisare och röd 60-markering ger lite ”liv” till en annars väldigt steril tavla. Jag gillar den udden. Sen att tavlan också är silverfärgad hjälper till att ska det monokroma intrycket som jag gillar så mycket.

7-dagars Portugisen är en rätt udda klocka. En ovanlig kombination av dress watch men med storlek som en sportklocka. Imho är den bland det vackraste som någonsin gjorts i klockaväg. Mycket pga den symmetriska urtavlan med en underbar finish och allt annat som är väldigt väl avvägt (typsnitt etc). Den är dock stor och tjock och den bär också betydligt större än vad måtten antyder pga den stora urtavlan och smala glasringen. En absolut majoritet av klockköpare tycker nog att den är för stor, särskilt för daglig användning. Om man går i köptankar så skulle jag säga att man "måste" prova den ordentligt innan annars är det stor risk att man köpen en klocka man inte kommer att använda så mkt som man hoppats. Jag hade ett halvårs betänketid och ett flertal provningar innan jag bestämde mig för den (tittade även på samma modell i 18k men den var för blek och en Daytona 18k på kroko). Om jag skulle stå inför samma situation idag skulle jag även ta med den nya Portugisen 40mm (icke-kronografen) som en köpkandidat. Utavlan inte riktigt lika spännande utan de små visarna men fortfarande väldigt snygg, klockan är mindre och den är också betydligt billigare. Jag är lite osäker på vilken av dessa två jag skulle köpt idag.

IWC Delete.jpg

En stulen bild som visar tjockleken.

Senast ändrad:
Jag har en 325105 köpt NOS för tre år sedan som börjar dra sig lite (-7spd) och jag tycker datumväxlingen segar plus att reserven är väl kort. En del av detta kan säkert vara Corona-relaterat, går ju inte runt så mycket här hemma. Dock tänker jag att den nog behöver service. AD sa, när jag precis köpt den, att den inte behövde service. Nu har tre år passerat och jag tänker att en klocka med oljor från 2008 kan behöva en omgång vid det hör laget.

Vad säger ni? Borde jag skicka den till Nymans (som kollade den sist) eller anlita en lokal urmakare som inte är AD men säger sig kunna serva den? Är lite osäker på om de fixar ev problem med GMT-delen osv om de inte har tillgång till originaldelar.

Jag har en 325105 köpt NOS för tre år sedan som börjar dra sig lite (-7spd) och jag tycker datumväxlingen segar plus att reserven är väl kort. En del av detta kan säkert vara Corona-relaterat, går ju inte runt så mycket här hemma. Dock tänker jag att den nog behöver service. AD sa, när jag precis köpt den, att den inte behövde service. Nu har tre år passerat och jag tänker att en klocka med oljor från 2008 kan behöva en omgång vid det hör laget.

Vad säger ni? Borde jag skicka den till Nymans (som kollade den sist) eller anlita en lokal urmakare som inte är AD men säger sig kunna serva den? Är lite osäker på om de fixar ev problem med GMT-delen osv om de inte har tillgång till originaldelar.
Det är alltid skönt att ha ett kvitto från AD/IWC, vare sig du behåller den eller ska sälja.

Jag kollade servicemöjligheterna precis innan årsskiftet :).
"Min" lokala urmakare menade att de inte kan beställa delar från IWC utan att vara AD för IWC, så de ville inte göra en service med risken för att behöva beställa ngt.
Kollade även med IWC där man kan beställa service direkt på hemsidan (fick snabbt svar): https://www.iwc.com/en/services/send-watch-for-service.html.
Lämnade till slut klockan hos Krons (d v s skickades till Nymans) när jag ändå var i närheten, tycker det är en trevlig butik med bra service.

Jag kollade servicemöjligheterna precis innan årsskiftet :).
"Min" lokala urmakare menade att de inte kan beställa delar från IWC utan att vara AD för IWC, så de ville inte göra en service med risken för att behöva beställa ngt.
Kollade även med IWC där man kan beställa service direkt på hemsidan (fick snabbt svar): https://www.iwc.com/en/services/send-watch-for-service.html.
Lämnade till slut klockan hos Krons (d v s skickades till Nymans) när jag ändå var i närheten, tycker det är en trevlig butik med bra service.
Intressant. Om man använder IWC:s tjänst så skickas den tydligen till lokalt servicecenter. Undrar vad skillnaden då blir mot att själv skicka till Nymans. Tydligen får man fraktmaterial och frakt, men det lär väl inte vara gratis i slutändan.

Tillbaka
Topp