• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Plockade hem en Yacht Club II Quartz från 1984 till min fru.

Tack @EmmiiLL för den utmärkta beskrivningen i paketöppningstråden!

IMG_8791.jpg
Otroligt fin! Hur hittar man ett så fint ex?

Äntligen får jag posta i denna tråden :)!

Har länge velat ha en IWC men har insett att många av deras modeller är lite för stora för mina handleder, upptäckte då att @laketwig hade en trevlig Mark XVI med en länk som såg väldigt skön ut och i en bra storlek så jag började kolla efter en sån och fastnade då för Spitfire-modellens tavla med lite mer variation än de mörka.
Att den skulle vara på länk var ett måste. Nu har den anlänt och det första intrycket är mycket positivt, länken och storleken på klockan gör att den sitter som en smäck!

PSX_20210209_145047.jpg

Har länge velat ha en IWC men har insett att många av deras modeller är lite för stora för mina handleder, upptäckte då att @laketwig hade en trevlig Mark XVI med en länk som såg väldigt skön ut och i en bra storlek så jag började kolla efter en sån och fastnade då för Spitfire-modellens tavla med lite mer variation än de mörka.
Att den skulle vara på länk var ett måste. Nu har den anlänt och det första intrycket är mycket positivt, länken och storleken på klockan gör att den sitter som en smäck!

PSX_20210209_145047.jpg
Just den länken med fasningar på rad två och fyra är så otroligt stilig, snyggare än de nyare länkarna anser jag personligen... :)

PSX_20210209_145047.jpg
Och exakt där fick jag knuffen som behövdes för att äntligen beställa en Mark XVIII på länk :)
Beställt och önskat är en IW327011 med ETA-verket som bas, men jag har en känsla av att det kan komma en IW327015 med Sellita-verket lika gärna. De är ju likvärdiga så det blir spännade att se...

Och exakt där fick jag knuffen som behövdes för att äntligen beställa en Mark XVIII på länk :)
Beställt och önskat är en IW327011 med ETA-verket som bas, men jag har en känsla av att det kan komma en IW327015 med Sellita-verket lika gärna. De är ju likvärdiga så det blir spännade att se...

Verken har exakt samma precisionskrav och prestanda, och är modifierade till samma grab från ursprungliga verket så inget att oroa sig för där!

[...]
Som urmakare är jag kluven till kisel/keramik.
Ja, lager, vissa hjul, gånghake och så är fantastiskt bra att ha keramiska eller kiseldelar, men spiralen i sig har jag hellre i en antimagnetisk stållegering.
Anledningen till det sistnämnda är att jag vill fortfarande kunna justera den mest känsliga delen, utan att helt enkelt behöva byta ut den rakt av om den inte är perfekt.
Men ur perspektivet av ledningen i Schweiz så förstår jag dem, att de vill ha ett mer uniformt resultat av service.

IWC har också ett paket som kommer med varje service av delar som ALLTID ska bytas ut, så som fjäderhus med fjäder och kärna, samtliga skruvar och lite andra delar för automaten eller eventuell kronograf. Idén är återigen att få ett mer uniformt sätt att utföra servicen, och att om det kommer fram att någon del behöver ändras/justeras eller inte håller som den ska så är det lättare för dem att åtgärda genom att byta ut denna del på alla servicepaket från fabriken och därmed garantera att alla verk med denna del kommer byta den vid nästa service.

Men 82200, 3235 och 8900 ska nog stå sig rätt jämnt tror jag, kanske med 3235 lite före helt enkelt på grund av den mängd pengar som Rolex kan kasta på R&D.
Men vad vi alla på jobbet sett om 82200 så går den väldigt väl! :)
Ursäkta något sent svar i tråden (och möjligtvis fel ställe för min fråga) men din inställning till balansfjädrar av kisel väckte min nyfikenhet.

Jag vill köpa en klocka med just balansfjäder av kisel. Men jag är, precis som du, lite reserverad. Anledningen är att balansfjädrar av metall har testats under ca ett par hundra år medan balansfjädrar av kisel är relativt nya.

Kan man lita på att de håller över tid eller finns det en risk att de måste bytas vid service? Du skrev själv att vissa delar alltid byts ut vid service för att resultatet ska vara lika för alla servade urverk.

Ytterligare en nackdel med s.k. in-house urverk är att enbart "the house" kan utföra service. Många duktiga urmakare kan serva en ETA men bara Omega kan serva t ex en 8800. Förmodar att service blir betydligt dyrare då.

Eller tänker jag helt fel och ser några faror som inte finns?

För att göra en lång historia kort så undrar jag hur man vet att Si14-balansfjädrar kommer att hålla lika länge som de av metall.

Senast ändrad:
Verken har exakt samma precisionskrav och prestanda, och är modifierade till samma grab från ursprungliga verket så inget att oroa sig för där!
Och precis nu när man tryckt på köpknappen kommer väl nya Mark XIX med ett inhouse superduperurverk i april :)
Nåja, då blir väl priset helt annat också förståss...

EDIT: "kommer väl" skulle det stå, inte bara "kommer"

Senast ändrad:
Hej, försöker klura ut när iw3239 togs ur produktion. Var det 2018 eller 2019? Har nämligen spanat på en klocka som sägs vara såld direkt ifrån iwc 2019 kan det stämma?

Det var en kortvarig lycka, mail 00:33 inatt:
Your order has been canceled. Reason, no stock.
Surt.

Vi får se om det blir en modern 3705, läs på här så länge.

Det låter väldigt spännande! Däremot hoppas jag verkligen att specialversionen Le Petite Prince edition med den fantastiska blåa urtavlan inte försvinner som pilotkronograf. Faktum är att den urtavlan (tillsammans med Big Pilot LPP urtavlan) är bland de snyggaste blåa urtavlor jag sett! Rolex bluesy (126613LB) som jag också gillar väldigt mycket har en tendens att i vissa ljus se ut som en julgransdekoration - men det gör aldrig dessa urtavlor från IWC!.
Håller med. Den blå urtavlan är helt magisk, växlar nyans blixtsnabbt likt en kameleont beroende på hur ljuset faller! Även visarna är riktigt fina, lyfter liksom från urtavlan i vissa ljusförhållanden.
Tog denna bilden i eftermiddags.
9042FFDD-DF11-4435-8B5E-EEFFB6F8816C.jpeg

Tillbaka
Topp