Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad hamnar servicen på?Fun fact om IWC's mest komplicerade verk, och än idag en av de mest komplicerade armbandsuren som nagonsin tillverkats.
IWC 1868-XX. Totalt tillverkades 125st i olika utförande, allt fran Platina med bla safirer runt glaset, och länk, till roséguld pa läderband.
Det är enligt min vetskap det enda armbandsuret med samtliga fyra Grand Complication funktioner:
Evighetskalender
Minutrepetition
Tourbillon
Split Sekund Kronograf.
Allt det, byggt fran ett ETA 7750... Förvisso är det i princip inget kvar fran grundverket, kanske nagon skruv eller tva.
För den mängd hantverk och komplikationer man far sa är den förvanandsvärt prisvärd, om man kan hitta en alls dvs.
Angaende tillverkningen sa tillverkades tva per manad, i ca 5 ars tid.
Sjukt ball klocka och en av mina favoriter!
![]()
![]()
![]()
![]()
2545 € börjar servicen pa. Rätt mycket lägre än för Patek, AP, RM, VC eller ALS som är av motsvarande niva av komplikation.Vad hamnar servicen på?![]()
2545 € börjar servicen pa. Rätt mycket lägre än för Patek, AP, RM, VC eller ALS som är av motsvarande niva av komplikation.
Jag får erkänna jag valde en IWC med 89365 verk eftersom jag tyckte det var roligare än en IWC baserad på 7750. Inget ont om 7750, jag har själv andra klockor med det urverket. Men sedan förra året har väl många 7750 baserade IWC ersatts med inhouse verk eller är det då inhouse 7750 förfiningar?Det beror på vilket verk du avser!
Allt från den tidigare nämnda 18680 som i princip inte har något kvar alls, till 7901 som är den första versionen IWC använde på 70-80 talet var bara justerad och byggd snävare toleranser snarare än andra delar. Moderna 79320 är byggd i fabriken med snävare toleranser för många saker i verket, ett nytt justeringssystem som heter Triovis som inte används i andra 7750.
Andra saker så som justeringar av höjdlufter, hur väl spiralen är justerad osv.
Det är ett enormt spann på 7750 av att verket fungerar och att det är justerat till den högsta nivån som är möjlig.
Hej!
Tänkte kolla hur ni tänker med läderband i original. Säkert helt olika beroende på klockans ålder, skick, användning etc, men ändå intressant med åsikter.
Skall man ta av och spara originalet, ersätta med aftermarket och slita på, eller slita ut originalet och köpa nytt när det blir dags?
Jag har en 3777-14, nästan nyskick, med Santoni-bandet med orange insida och pinnlås. Varvar med flera klockor, så används inte varje dag.
Vad tycker ni!?![]()
Skulle aldrig vara bekväm med någon annans gamla läder, även om det bara använts en dag eller två. Använd och sen om du ska sälja klockan slänger du med ett oanvänt Nato eller nåt som köparen kan använda tills han (förutsätter att det är en han pga modellen) hittar sin perfect match. Givetvis skickar du även med det slitna originalbandetHej!
Tänkte kolla hur ni tänker med läderband i original. Säkert helt olika beroende på klockans ålder, skick, användning etc, men ändå intressant med åsikter.
Skall man ta av och spara originalet, ersätta med aftermarket och slita på, eller slita ut originalet och köpa nytt när det blir dags?
Jag har en 3777-14, nästan nyskick, med Santoni-bandet med orange insida och pinnlås. Varvar med flera klockor, så används inte varje dag.
Vad tycker ni!?![]()
Det är enligt min vetskap det enda armbandsuret med samtliga fyra Grand Complication funktioner:
Evighetskalender
Minutrepetition
Tourbillon
Split Sekund Kronograf.
Någon som har koll på hur länken sitter fast på en Yacht Club II? Får inte av den.
![]()
Det är väldigt oklart, den fjädrar inte när jag trycker och hittar inte heller några skruvskallar.Ser inte både sidorna, men troligtvis måste du trycka in både sidor samtidigt och sedan lirka lite eller så är den inskruvad på en sida.
Efter att precis ha fått hem en likadan klocka kan jag leverera ett svar: länken sitter med friktionsstift. På mitt ex sitter det ena tillräckligt löst för att man ska kunna trycka ut det med ett bandstiftverktyg, men det andra sitter som järnet. Tror man behöver ett skruvverktyg av något slag. Svårt att komma åt med ett vanligt länkverktyg.Det är väldigt oklart, den fjädrar inte när jag trycker och hittar inte heller några skruvskallar.
Intressant! Varför har man graverat in omansk dolk?Här är något jag är hyfsat säker på att ingen sett här tidigare på en modern IWC.
Omani Khanjar gravering på bakboetten.
![]()
Skoj! Ser hyffsat fin ut också, var hittade du den? Verkar inte vara helt lätt att hitta i vettigt skick, många är helt sönderpolerade.Plockade hem en Yacht Club II Quartz från 1984 till min fru.
Tack @EmmiiLL för den utmärkta beskrivningen i paketöppningstråden!
![]()
Testade idag igen men får inte loss min, har tagit i för kung och fosterland..Efter att precis ha fått hem en likadan klocka kan jag leverera ett svar: länken sitter med friktionsstift. På mitt ex sitter det ena tillräckligt löst för att man ska kunna trycka ut det med ett bandstiftverktyg, men det andra sitter som järnet. Tror man behöver ett skruvverktyg av något slag. Svårt att komma åt med ett vanligt länkverktyg.
Intressant! Varför har man graverat in omansk dolk?
Köpt från tysk handlare på Chrono24. Den är polerad, men det är bra gjort. Håller med om problemet med sönderpolerade exemplar, de flesta på C24 ser trista ut. Kul också att få med originalkvittot på en så gammal klocka. Den här är köpt i Danmark för 10450 DKK i augusti 1984.Skoj! Ser hyffsat fin ut också, var hittade du den? Verkar inte vara helt lätt att hitta i vettigt skick, många är helt sönderpolerade.
Testade idag igen men får inte loss min, har tagit i för kung och fosterland..
Fick med kvittot på min också, den kostade 2000 Mark i Tyskland 1985.Köpt från tysk handlare på Chrono24. Den är polerad, men det är bra gjort. Håller med om problemet med sönderpolerade exemplar, de flesta på C24 ser trista ut. Kul också att få med originalkvittot på en så gammal klocka. Den här är köpt i Danmark för 10450 DKK i augusti 1984.