• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

1621851447167.jpeg

Dåligt drag i tråden nu! 😊

1621851447167.jpeg

Dåligt drag i tråden nu! 😊

Hej, har du även ägt en Big Pilot av äldre modell (46 mm)?

Jag har suktat efter 46 under ett tag nu, vill bara sälja en klocka innan jag verkligen köper en Big Pilot. Problemet för min del är att jag endast har suktat, inte provat modellen.

För några månader sedan ägde jag en Pilot Chronograph (43 mm) lug-to-lug 52 mm.

Vad tror ni, klarar jag av en Big Pilot lug-to-lug 56 mm, då min handled inte mäter mer än 175 mm?

Jag har suktat efter 46 under ett tag nu, vill bara sälja en klocka innan jag verkligen köper en Big Pilot. Problemet för min del är att jag endast har suktat, inte provat modellen.

Vad tror ni, klarar jag av en Big Pilot lug-to-lug 56 mm, då min handled inte mäter mer än 175 mm?
Ja den passar men var obs på om att du är en person som mest går med skjorta i din vardag så är den inte lätt att få in under en manschett. Tycker själv att 175mm är nära minimum måttet men inom rimligheten.

Hej

Min handled är också 17,5 cm. Jag har inte ägt någon 46 mm med däremot testat massor av gånger, varje gång med förhoppningen att den skulle kännas mindre på handleden. Tyvärr har det inte funkat. Däremot sitter 43:an HELT perfekt. Antar att det är en 3777 du haft och jag skulle säga att BP 43:an känns mindre än 3777 på handleden men att den ser betydligt större ut. Vore jag du skulle jag satsa på en 43:a eller verkligen testa 46 mm ordentligt innan du slår till, helst flera gånger.

Du kanske kan leva med att den är ”för stor” men det kunde inte jag... 😁

Hej

Min handled är också 17,5 cm. Jag har inte ägt någon 46 mm med däremot testat massor av gånger, varje gång med förhoppningen att den skulle kännas mindre på handleden. Tyvärr har det inte funkat. Däremot sitter 43:an HELT perfekt. Antar att det är en 3777 du haft och jag skulle säga att BP 43:an känns mindre än 3777 på handleden men att den ser betydligt större ut. Vore jag du skulle jag satsa på en 43:a eller verkligen testa 46 mm ordentligt innan du slår till, helst flera gånger.

Du kanske kan leva med att den är ”för stor” men det kunde inte jag... 😁
Tack för tipsen!

Jag antar att jag kommer att känna precis som du gjorde. Problemet som jag har är att jag vill köpa 46an, tycker att den är väldigt läcker. Framförallt gillar jag den insprängda 7 dagars reserven.

Däremot gillar jag allt annat bättre med 43an. 43 mm lär passa mig lika bra som den passar dig, mindre otymplig höjd på verket och sist men inte minst - lume på alla siffror. Det som tar emot ngt är priset.

Med andra ord bör jag ta mig till en AD och prova vilken som känns bäst.

Tack för tipsen!

Jag antar att jag kommer att känna precis som du gjorde. Problemet som jag har är att jag vill köpa 46an, tycker att den är väldigt läcker. Framförallt gillar jag den insprängda 7 dagars reserven.

Däremot gillar jag allt annat bättre med 43an. 43 mm lär passa mig lika bra som den passar dig, mindre otymplig höjd på verket och sist men inte minst - lume på alla siffror. Det som tar emot ngt är priset.

Jag gillar också 7-dagarsreserven men samtidigt fanns ju inte den på orignalet, så 43:an är ju egentligen mer korrekt historiskt sett. Du får ta ett snack med @Echo Delta om priset 😉

Tack för tipsen!

Jag tror att det är många som tycker precis som du.

Den stora är väldigt fin men tyvärr lite (för) stor. Den mindre är också mkt trevlig men lite dyr för att "bara" vara en trevisare. Om 46mm (med power reserve mätaren) hade funnits som beg (dvs lite billigare) och i en mindre storlek, så hade jag redan haft en i klocklådan.

Själv har jag satt upp den nuvarande 43mm på min mentala lista "klockor jag spanar lite efter och om rätt objekt dyker upp så slår jag till", men det kan ta tid tills det blir dags.

Hejsan, nu har jag provat BP 46. Inte i den färg jag önskar men den senaste modellen är utprovad!

Jag tycker faktiskt att den kändes mindre än vad jag trott?

Till min fråga: Är lug-to-lug storleken förändrad under de senaste åren? Är höjden på klockan också mindre?

Anledningen till min fråga är att jag hoppas på att hitta en begagnad:)

Bilagor

• 6CBCD1C5-8FE9-4540-8E3D-360A61635CDC.jpeg
    6CBCD1C5-8FE9-4540-8E3D-360A61635CDC.jpeg
    304.3 KB · Visningar: 37
  • CC3BBB0C-A2EF-4F2B-B4CB-D8D965100943.jpeg
    CC3BBB0C-A2EF-4F2B-B4CB-D8D965100943.jpeg
    355.6 KB · Visningar: 34
Väldigt fin. Imho är den första generationen den den vassaste varianten av BP. Mer markerad pr-dial, siffrorna lite närmare mitten och ett mer synligt datumfönster. Snyggt!

Den passar ju mycket bra till din tatuerade hand. Jag gillar 5002, men för min del ser den för rough ut, för din del kan det ju inte bli bättre!

Tillbaka
Topp