• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Antalet varianter de släppt genom åren är ju ofattbart.
Och där är inte ens alla, på interna databasen är det absurt! Finns MÅNGA som aldrig officiellt sålts genom butiker, utan gått direkt till företag osv. Allt sånt finns på vår databas, men inte allt av dessa är spektakulära. Vissa är helt enkelt en vanlig BP med en graverad bakboett i 5-25 ex typ.
Sedan finns också giganten. En 1:a generations BP, med blå tavla, applicerade index, platina. På länk. I platina.

Och där är inte ens alla, på interna databasen är det absurt! Finns MÅNGA som aldrig officiellt sålts genom butiker, utan gått direkt till företag osv. Allt sånt finns på vår databas, men inte allt av dessa är spektakulära. Vissa är helt enkelt en vanlig BP med en graverad bakboett i 5-25 ex typ.
Sedan finns också giganten. En 1:a generations BP, med blå tavla, applicerade index, platina. På länk. I platina.
Har du en bild på den sistnämnda?

Sneglade på att köpa den som fanns/finns(?) på köp/sälj. Riktigt fina visare. Dock inte helt säker på att jag skulle gilla 36mm. Har du någon 41mm från IWC att jämföra mot?
Köpte den i tisdags, så det är nog den du såg på köp/sälj.

Som vanligt svårt att veta hur stor en klocka känns innan man har provat den. Jag tycker tavlan/visarna (storlek, kulör och utseende), klockans tjocklek, vikten samt måtten från bandhorn till bandhorn ofta har större betydelse än diametern. Sedan har vi t ex en del missvisande måttangivelser, t ex Speedmastern som anges till 42 mm men som snarare är 40 mm om man räknar bort skyddet för kronan.
Hursomhelst tycker jag denna klockan upplevs som förväntat med sina 36 mm och relativt liten tavla.

Har tyvärr ingen IWC 41 mm att jämföra med, men har haft en Tribute to Mark XI som jag tyckte kändes större än sina 40 mm, mest beroende på tavlan.
Inget vidare svar på din fråga, men gör ett försök till jämförelse nedan med "42", 38 resp 36 mm samt en gammal bild på Tribute to Mark XI på handleden (som kan jämföras med bilden i inlägget ovan).

IMG_5506.jpeg
IMG_3640.jpeg

Senast ändrad:
Köpte den i tisdags, så det är nog den du såg på köp/sälj.

Som vanligt svårt att veta hur stor en klocka känns innan man har provat den. Jag tycker tavlan/visarna (storlek, kulör och utseende), klockans tjocklek, vikten samt måtten från bandhorn till bandhorn ofta har större betydelse än diametern. Sedan har vi t ex en del missvisande måttangivelser, t ex Speedmastern som anges till 42 mm men som snarare är 40 mm om man räknar bort skyddet för kronan.
Hursomhelst tycker jag denna klockan upplevs som förväntat med sina 36 mm och relativt liten tavla.

Har tyvärr ingen IWC 41 mm att jämföra med, men har haft en Tribute to Mark XI som jag tyckte kändes större än sina 40 mm, mest beroende på tavlan.
Inget vidare svar på din fråga, men gör ett försök till jämförelse nedan med "42", 38 resp 36 mm samt en gammal bild på Tribute to Mark XI på handleden (som kan jämföras med bilden i inlägget ovan).

IMG_5506.jpeg
IMG_3640.jpeg

Föredömligt svart tycker jag och fina bilder. Förstår precis vad du menar. Fina klockor du har också. Tack!

Var ute över lunchen och sedan under efterföljande telco. Oj oj vad varmt och svettigt det blev med skinnband. Förslag på bandersättare under sommaren till denna skönhet?

478BAD3C-581E-450B-A06D-45B349325726.jpeg
Kanske ett sådant här ”pappersband”? Finns kanske inte som passar pilot.

Är lite sugen själv. Någon som testat ett?

Var ute över lunchen och sedan under efterföljande telco. Oj oj vad varmt och svettigt det blev med skinnband. Förslag på bandersättare under sommaren till denna skönhet?

478BAD3C-581E-450B-A06D-45B349325726.jpeg

Jag är otroligt nöjd med det jag har på Portugiesern ✌️

Vad tycker ni om IWC Spitfire, på nato resp läder?
Jag funderar på ett köp men gillar inte riktigt den röda texten "SPITFIRE" på tavlan, är det en dealbreaker?

Lånade bilder:
iw326801_1.jpg
iw326803_1.jpg

Vad tycker ni om IWC Spitfire, på nato resp läder?
Jag funderar på ett köp men gillar inte riktigt den röda texten "SPITFIRE" på tavlan, är det en dealbreaker?

Lånade bilder:
iw326801_1.jpg
iw326803_1.jpg

Jag har inte riktigt förstått mig på den nya spitfire serien på 39mm jmf 40mm för Mark18. För liten skillnad mellan dessa två. Förutom den som är i brons med grön tavla. Den gillar jag pga materialvalet. Har du provat både två samtidigt, och upplevs någon skillnad mellan 39mm och 40mm? Om inte power reserv är väldigt viktigt. Men inte så lockande på instegs IWC. Det troliga blir väl så att Mark18 försvinner helt. Ersätts av BP43 i högre segmentet och Spitfire i lägre.

Jag har inte riktigt förstått mig på den nya spitfire serien på 39mm jmf 40mm för Mark18. För liten skillnad mellan dessa två. Förutom den som är i brons med grön tavla. Den gillar jag pga materialvalet. Har du provat både två samtidigt, och upplevs någon skillnad mellan 39mm och 40mm? Om inte power reserv är väldigt viktigt. Men inte så lockande på instegs IWC. Det troliga blir väl så att Mark18 försvinner helt. Ersätts av BP43 i högre segmentet och Spitfire i lägre.
Har provat dem samtidigt (hade en Tribute to Mark XI som ju är en Mark XVIII med annan tavla och visare), tycker det är ganska stor skillnad på hur de ser ut och upplevs.
Det är ju inte heller samma "innehåll" i Mark XVIII och Spitfire.
Vad tycker du om den röda texten på tavlan?

Den nya BP43 är riktigt trevlig, men tyvärr för stor för mig.

Inte lätt att veta hur modellerna blir framöver, kanske kommer en Mark XIX baserad på nuvarande Spitfire :).
@Echo Delta kanske har någon aning om det?

Tillbaka
Topp