• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

IMG_20210624_083506.jpg

Nu var det allt för länge sedan någon la upp några fina bilder på sin IWC :)

Har börjat sukta efter en IWC Pilot Kronograf, ni som har/haft en vad tycker ni om dem. Fördelar/Nackdelar !? Är ruskigt förtjust i Le Petit Prince versionen.

1625033885174.png
Fullträff sånär som på datumplaceringen imo. Något bättre än mark xviii pp men tyvärr i samma liga. Står man ut med det är det bara att köra 👍👍

Är det någon som klämt på de nya 41mm piliot-chronograferna och har några intryck att delge?
Har de kommit till ADs i Sverige redan?

Det är alltså denna ref jag tänker på:

Är lite sugen på en men är lite orolig över höjden på 14.5mm.
I övrigt tycker jag den verkar nästan perfekt i den mindre 41mm boetten, inhouse-verk, grym länk med sitt nya "system" samt marknadens snyggaste (IMHO)) mikrojustering.

Sen undrar jag lite vad ni andra tycker om priset som verkar inga runt 7600-7700 Euro på länk i EU beroende på land men tydligen betingar hela 84300(!) SEK på hemmaplan vilket känns lite i överkant oaktat olika länder momssatser.
Det brukar väl harmoniera lite bättre?

Vänliga hälsningar

Är det någon som klämt på de nya 41mm piliot-chronograferna och har några intryck att delge?
Har de kommit till ADs i Sverige redan?

Det är alltså denna ref jag tänker på:

Är lite sugen på en men är lite orolig över höjden på 14.5mm.
I övrigt tycker jag den verkar nästan perfekt i den mindre 41mm boetten, inhouse-verk, grym länk med sitt nya "system" samt marknadens snyggaste (IMHO)) mikrojustering.

Sen undrar jag lite vad ni andra tycker om priset som verkar inga runt 7600-7700 Euro på länk i EU beroende på land men tydligen betingar hela 84300(!) SEK på hemmaplan vilket känns lite i överkant oaktat olika länder momssatser.
Det brukar väl harmoniera lite bättre?

Vänliga hälsningar

Hej! Inte provat länken. Har bronsvarianten. Den är magisk i passform. 41mm är perfekt på mig, har 17,5cm handled. Har beställt en till variant av 41mm.

Tjockleken är ok, det är en kronograf. Tänkte inte mycket på det på armen. Klart att Speedmaster och några få andra är smidigare. Iwc piloten ”kramar om” fint, så att passformen är bättre än sina 14+mm

Nu var det allt för länge sedan någon la upp några fina bilder på sin IWC :)

Har börjat sukta efter en IWC Pilot Kronograf, ni som har/haft en vad tycker ni om dem. Fördelar/Nackdelar !? Är ruskigt förtjust i Le Petit Prince versionen.

1625033885174.png
Jag är väldigt nöjd med min!
Helhetsintrycket och finishen är bra men det är framförallt tavlan och visarna som verkligen sticker ut. Växlar karaktär helt magiskt i olika ljus. Glaset lyfter fram detta lite extra pga bra ar-coating.
Brunt läderband är snyggt ihop med den blå tavlan och förstärker flieger-känslan. Kvaliteten på originalbandet är bra, men jag saknar viklås på det. Brukar alltid köpa med länk, då det brukar bli mest prisvärt, men blev inte så med den lille prinsen. Hittar du ett bra exemplar med länk så satsa på det och komplettera sedan med ett bra brunt läderband med viklås.
46417A96-CE11-4BE7-9EF9-3AC4B6C32A7D.png
DADFD983-27D6-429B-A71B-D68E927A27DA.jpeg

Hej! Inte provat länken. Har bronsvarianten. Den är magisk i passform. 41mm är perfekt på mig, har 17,5cm handled. Har beställt en till variant av 41mm.

Tjockleken är ok, det är en kronograf. Tänkte inte mycket på det på armen. Klart att Speedmaster och några få andra är smidigare. Iwc piloten ”kramar om” fint, så att passformen är bättre än sina 14+mm
Ja, just 41mm känns som en optimal storlek för egen del med ca 18cm handleder.
Även nya Black Bay.chronografen är närmare 15mm hög och den upplevde jag inte som tjock men det är ju förvisso en annan design med vridring och glas som bygger sista millimetrarna av den totala höjden.

Får helt enkelt klämma på en IRL för att avgöra :)
Den har i princip alla rätt på pappret och och av bilderna att döma.

Vilken variant har du beställt?

Jag är väldigt nöjd med min!
Helhetsintrycket och finishen är bra men det är framförallt tavlan och visarna som verkligen sticker ut. Växlar karaktär helt magiskt i olika ljus. Glaset lyfter fram detta lite extra pga bra ar-coating.
Brunt läderband är snyggt ihop med den blå tavlan och förstärker flieger-känslan. Kvaliteten på originalbandet är bra, men jag saknar viklås på det. Brukar alltid köpa med länk, då det brukar bli mest prisvärt, men blev inte så med den lille prinsen. Hittar du ett bra exemplar med länk så satsa på det och komplettera sedan med ett bra brunt läderband med viklås.
46417A96-CE11-4BE7-9EF9-3AC4B6C32A7D.png
DADFD983-27D6-429B-A71B-D68E927A27DA.jpeg

Riktigt fin första bild

Ja, just 41mm känns som en optimal storlek för egen del med ca 18cm handleder.
Även nya Black Bay.chronografen är närmare 15mm hög och den upplevde jag inte som tjock men det är ju förvisso en annan design med vridring och glas som bygger sista millimetrarna av den totala höjden.

Får helt enkelt klämma på en IRL för att avgöra :)
Den har i princip alla rätt på pappret och och av bilderna att döma.

Vilken variant har du beställt?

Den kommer i tråden när den är framme… :)

Är intresserad att köpa en IWC Pilot´s Watch Automatic 36 ref IW324010. Någon som har koll på hur den håller värdet över tid på andrahandsmarknaden och om den är lättsåld? Tacksam för svar :)

Är intresserad att köpa en IWC Pilot´s Watch Automatic 36 ref IW324010. Någon som har koll på hur den håller värdet över tid på andrahandsmarknaden och om den är lättsåld? Tacksam för svar :)

Du får den såld, men räkna med att den tappar i värde. 41mm är mer populärt än 36mm, men både har sina fans. Du skulle väl få mellan 30 till 40 för den efter ett tag, beroende på skick. IWC 8års garanti är bra och håller du den fin så räkna med det övre intervallet. Och du bör kunna köpa den för 50-55. Lycka till!

Köper du den billigt, så kanske du tappat 10-12. IWC kan mycket väl höja priserna något under tiden. Då kommer du att förlora ännu mindre eftersom beg.priset följer med upp. Det tycker jag är ok.

Tillbaka
Topp