• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Erkkn

Cartier
Så nice!

Skulle sälja vilja äga den med svart urtavla för att sedan slänga på gummi. Såg den setupen på Instagram nyligen- onekligen en keeper!
IMG_20210325_174828.jpg

Haft min på gummi också men den svarta gör sig ju bättre =)
 

Barricello

Audemars
Är det någon som klämt på de nya 41mm piliot-chronograferna och har några intryck att delge?
Har de kommit till ADs i Sverige redan?

Det är alltså denna ref jag tänker på:

Är lite sugen på en men är lite orolig över höjden på 14.5mm.
I övrigt tycker jag den verkar nästan perfekt i den mindre 41mm boetten, inhouse-verk, grym länk med sitt nya "system" samt marknadens snyggaste (IMHO)) mikrojustering.

Sen undrar jag lite vad ni andra tycker om priset som verkar inga runt 7600-7700 Euro på länk i EU beroende på land men tydligen betingar hela 84300(!) SEK på hemmaplan vilket känns lite i överkant oaktat olika länder momssatser.
Det brukar väl harmoniera lite bättre?



Vänliga hälsningar
Ser känner hör att jag måste ha en sådan ganska pronto 😛
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Känns som en väldigt mycket mer harmonisk produkt än den ganska blaffiga förra generationen. Tror aldrig Portofino blir nån succé men ett rejält kliv uppåt fick den nu :)
Vad är annorlunda menar du? Är det inte samma gamla portofino fast grön? Har det kommit en helt ny modell med andra mått? Jag tycker den ser likadan ut som den alltid gjort så hjälp mig 🙏
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mindre diameter, 39mm mot 42 (?). Borta är den lilla subsekunden kl 9 och dag/datum.

1628083293883.png
Aha, det låter ju bra. Hoppas den är lite tunnare också annars finns det risk att den känns knubbig 39 mm är en mycket bra storlek på en kronograf. Det hade känns klart uppåt om de satsat på en mer gedigen och mer svårkopoerad länk. Mesh känns så där på en klocka i den prisnivån. Det är ju en anrik modell så det är bara bra att de går lite mer mot originalet.
 

DrDre

Patek
Känns som en väldigt mycket mer harmonisk produkt än den ganska blaffiga förra generationen. Tror aldrig Portofino blir nån succé men ett rejält kliv uppåt fick den nu :)

Ja, jag tycker också att den lyfter en hel del med en lite mer modest storlek och en mer balanserad urtavla. Lite förvånande att den har ett 7750-baserat urverk.

Den vita är inte heller dum.

6570E9BA-439C-474D-B423-B4482486FDBE.jpeg
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Efter att ha sneglat åt IWC ett bra tag så har jag nu slagit till på min första. Jag har bl.a. varit sugen på en äldre Ingenieur a 34mm på länk samt olika Pilot-varianter kring 36mm. Den jag slog till på känns som något av en blandning mellan dessa två modellserier. Den klocka jag köpt är en IWC ref 3361, 32mm bred med en boett i titan, inuti finns ett kvartsverk cal 2210. Den är endast 6mm tjock och i att med att boetten är i titan så känns det knappt att den sitter på handledan.
IWC 3361.jpeg


Här på min handled a 15,5cm.
DSC_1784~2.JPG


Ett trevligt viklås till modellen.
DSC_1800.JPG


Med en smäcker profil.
DSC_1804~2.JPG

DSC_1806~2.JPG
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Efter att ha sneglat åt IWC ett bra tag så har jag nu slagit till på min första. Jag har bl.a. varit sugen på en äldre Ingenieur a 34mm på länk samt olika Pilot-varianter kring 36mm. Den jag slog till på känns som något av en blandning mellan dessa två modellserier. Den klocka jag köpt är en IWC ref 3361, 32mm bred med en boett i titan, inuti finns ett kvartsverk cal 2210. Den är endast 6mm tjock och i att med att boetten är i titan så känns det knappt att den sitter på handledan.
IWC 3361.jpeg


Här på min handled a 15,5cm.
DSC_1784~2.JPG


Ett trevligt viklås till modellen.
DSC_1800.JPG


Med en smäcker profil.
DSC_1804~2.JPG

DSC_1806~2.JPG
Underbart! Grattis! En sån vill jag också ha 😋
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Efter att ha sneglat åt IWC ett bra tag så har jag nu slagit till på min första. Jag har bl.a. varit sugen på en äldre Ingenieur a 34mm på länk samt olika Pilot-varianter kring 36mm. Den jag slog till på känns som något av en blandning mellan dessa två modellserier. Den klocka jag köpt är en IWC ref 3361, 32mm bred med en boett i titan, inuti finns ett kvartsverk cal 2210. Den är endast 6mm tjock och i att med att boetten är i titan så känns det knappt att den sitter på handledan.
IWC 3361.jpeg


Här på min handled a 15,5cm.
DSC_1784~2.JPG


Ett trevligt viklås till modellen.
DSC_1800.JPG


Med en smäcker profil.
DSC_1804~2.JPG

DSC_1806~2.JPG


Mycket bra! 👏. Är själv sugen på en liten Ingenieur...
 

Laplander

Rolex
IWC buckle.JPG


Kolsvart asfalt, solen ligger bakom moln med en kvav värme som varslar om ett häftigt åskoväder snart. Ryggsäcken klibbar fast mot den svettiga tröjan, svettbandet i mössan får göra skäl för sitt namn. När vinden normalt gör allt för att med en listig vindil ta kepsen är det helt plötsligt vindstilla. Bara klibbig värme och irritation. Då trycker man på IWC-logon och släpper ut länken två knäpp, det är så coolt :cool:
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Efter att ha sneglat åt IWC ett bra tag så har jag nu slagit till på min första. Jag har bl.a. varit sugen på en äldre Ingenieur a 34mm på länk samt olika Pilot-varianter kring 36mm. Den jag slog till på känns som något av en blandning mellan dessa två modellserier. Den klocka jag köpt är en IWC ref 3361, 32mm bred med en boett i titan, inuti finns ett kvartsverk cal 2210. Den är endast 6mm tjock och i att med att boetten är i titan så känns det knappt att den sitter på handledan.
IWC 3361.jpeg


Här på min handled a 15,5cm.
DSC_1784~2.JPG


Ett trevligt viklås till modellen.
DSC_1800.JPG


Med en smäcker profil.
DSC_1804~2.JPG

DSC_1806~2.JPG
Är urtavlan svart eller mörkblå?
 

RobHK

Cartier
Ville ta bort ett segment på min IWC klocka och tittade in på IWC boutiquen nedanför jobbet. Jag var även sugen att prova den nya "lilla" big pilot som släppts. Tjejen som va väldigt trevlig och hjälpsam plockade även fram de nya chronograferna som tydligen gick åt som smör i solsken. Den gröna hade dom precis fått in igår.

Lite korta intryck: 41mm Chronon var för liten på min arm där 43mm som jag har passar bättre, men för de med något mindre handled är det en riktigt attraktiv klocka. Klockan har lite andra proportioner, då även länken är smalare och mer nätt. Däremot är ju klockan ungefär lika tjock, här hade nog optimalt varit om de kunnat göra klockan lite tunnare. En annan detalj eftersom det lätt blir att jag jämför med min nuvarande, är att min är mer matt, medans de nya klockorna är högpolerade både runt boet och på delar av länken, det är väl en smaksak vad som är snyggast. själv föredrar jag nog matt finish med liten marginal, men båda är snyggt. Det som verkligen stod ut var väl den gröna tavlan som var otroligt läcker.

Storleksmässigt gillade jag verkligen big pilot 43, det va en fin klocka, men inget som fick mig att börja leta mig ner mot plånboken.

Andra detaljer hon delade med sig av (kanske allmänt känt). Anledningen att IWC gör inhouse movement är att ETA som ägs av Swatchgroup inte vill leverera urverk till Richmond group längre. En annan kul detalj var att IWC ska släppa gummiband i olika färger innan årets slut. Hon visade en bild på svart, blå, röd och någon färg till. Dessa ska komma definitivt till Chrono 41 sizen och även troligen till pilot 43an, som då troligen ska passa även med min nuvarande klocka. Kanske blir ett rött gummi lagom till jul för mig :)

iwc pilot 41mm.jpg
iwc pilot and chrono.jpg
 

Laplander

Rolex
IWC AD.JPG


Då var den på väg till AD på service, kanske ända till Schaffhausen. Hoppas det går att få till urverket i den.
Farsan har burit den så länge att den från början mattborstade guldkappan blivit alldeles blank...
Även om det är kär patina undrar jag om klockan ska mattborstas på nytt för att markera att den (om allting går bra) får ett nytt liv med mej nu?
En riktigt lyxigt band vill jag också ha till den isåfall, funderar på ett smidigt svart eller brunt band, kanske ödla?
 

Portugieser

Cartier
IWC AD.JPG


Då var den på väg till AD på service, kanske ända till Schaffhausen. Hoppas det går att få till urverket i den.
Farsan har burit den så länge att den från början mattborstade guldkappan blivit alldeles blank...
Även om det är kär patina undrar jag om klockan ska mattborstas på nytt för att markera att den (om allting går bra) får ett nytt liv med mej nu?
En riktigt lyxigt band vill jag också ha till den isåfall, funderar på ett smidigt svart eller brunt band, kanske ödla?
Härligt när klockorna får gå över generationsgränserna 😊 Tycker du ska mattborsta den och dressa den med ljusbrun struts. Skulle bli grymt fint!
 

Portugieser

Cartier
IWC AD.JPG


Då var den på väg till AD på service, kanske ända till Schaffhausen. Hoppas det går att få till urverket i den.
Farsan har burit den så länge att den från början mattborstade guldkappan blivit alldeles blank...
Även om det är kär patina undrar jag om klockan ska mattborstas på nytt för att markera att den (om allting går bra) får ett nytt liv med mej nu?
En riktigt lyxigt band vill jag också ha till den isåfall, funderar på ett smidigt svart eller brunt band, kanske ödla?
Typ det här 😊
 

Galten

Breitling
IWC AD.JPG


Då var den på väg till AD på service, kanske ända till Schaffhausen. Hoppas det går att få till urverket i den.
Farsan har burit den så länge att den från början mattborstade guldkappan blivit alldeles blank...
Även om det är kär patina undrar jag om klockan ska mattborstas på nytt för att markera att den (om allting går bra) får ett nytt liv med mej nu?
En riktigt lyxigt band vill jag också ha till den isåfall, funderar på ett smidigt svart eller brunt band, kanske ödla?

Jo, min far har också en gammal IWC-klocka från 60-talet och den är också i extremt dåligt skick. Iband önskade man att de återvände till de gamla storlekarna från svunna tider. Själv har jag en gammal stål-Portofino från 90-talet jag hittat i storlek 34mm.
 
Topp