• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

En av mina absolut favorittavlor. Knappt sett den någonstans på marknaden.
06DBB48E-3EDE-49E5-8EF6-DB2402CA79AA.jpeg

Typ 36mm och 6mm tjock. Ej kontrollmätt själv faktiskt. Riktigt trevlig på handleden.
Hur känner du som har en vintage tripple Calendar. Har varit lite besatt av dessa på sistone och kollat runt. Drömmen är ju en Patek Philippe 5270J men det känns alldeles för långt bort då jag inte riktigt har 1,6 miljoner att lägga på en guldklocka 😅
Tittat annars på IWC som har några fantastiska som dessa på Hodinkee. Är känslan vintage eller nytt bäst?

Hur känner du som har en vintage tripple Calendar. Har varit lite besatt av dessa på sistone och kollat runt. Drömmen är ju en Patek Philippe 5270J men det känns alldeles för långt bort då jag inte riktigt har 1,6 miljoner att lägga på en guldklocka 😅
Tittat annars på IWC som har några fantastiska som dessa på Hodinkee. Är känslan vintage eller nytt bäst?

Tycker dom nya är alldeles för stora och klumpiga

Av nyfikenhet, om du upplever att XVIII sitter som en stekpanna, har du testat XV? Jag har inte testat den, men inbillar mig att den mindre sizen skulle funka bättre.
Ärligt svar: Jag vet inte.. Vet att jag prövade en äldre Mark gör några år sedan, den satt riktigt bra, men jag vet faktiskt inte vilken version det var jag prövade.

Klockan i fråga var den som fick in mig på fliegerspåret. Kan mycket väl varit en Mark XV dock.

Grym service hos IWC i Paris idag! Limiterade kronografen är riktigt bra tycker jag, säljaren bytte tom band och spänne på klockan för att visa hur den blir med annat band på. Testade också nya Mark XX som också var fin.
893826FB-0C98-45DE-BB0E-B310ECBCB0F2.jpeg
C2B78886-6198-4A90-A88C-E98FFB3FDE43.jpeg
F7A59557-C27E-4E14-84A6-D6B692D990E1.jpeg
C16405D2-39FA-48DD-84F9-3035C91FF413.jpeg
Älskar denna svarta. Har haft span på den men inte fått se den in real life.

Grym service hos IWC i Paris idag! Limiterade kronografen är riktigt bra tycker jag, säljaren bytte tom band och spänne på klockan för att visa hur den blir med annat band på. Testade också nya Mark XX som också var fin.
C2B78886-6198-4A90-A88C-E98FFB3FDE43.jpeg
F7A59557-C27E-4E14-84A6-D6B692D990E1.jpeg
C16405D2-39FA-48DD-84F9-3035C91FF413.jpeg
BD4FD174-96BB-412F-9EA0-0282FE4A2FAE.jpeg
Spännande att den svarta finns kvar i butik så långt efter den släpptes… Hur upplevdes dimensionerna på den? Prövade Spitfire-kronografen i stål och den upplevdes alldeles för tjock. Men det kanske blir skillnad med det lättare materialet på tribute to 3705?

Spännande att den svarta finns kvar i butik så långt efter den släpptes… Hur upplevdes dimensionerna på den? Prövade Spitfire-kronografen i stål och den upplevdes alldeles för tjock. Men det kanske blir skillnad med det lättare materialet på tribute to 3705?
Den satt bra tycker jag, mina handleder är smala och klockan funkade fint. Lätt och skön på. Tjockleken är vad den är men inget som störde tycker jag. Var också lite förvånad att den fortfarande fanns att köpa och kunde kunde köpa direkt och hämta på onsdag.

Personligen älskar jag höjden på IWC pilot Chronograph som är 39 mm och 41 mm stora. De har en trevlig tjocklek till t-shirt eller tröja. Kanske inte är bästa valet till kostym men det var aldrig tanken med dessa klockor. Men det är bara min åsikt.
Best
En kronograf av 7750 typ landar väl på ungefär 14mm i tjocklek, ingenting som stör mej heller :)

Hej! Jag har fastnat för (den något bespottade) Ingenieur modellen IW357002 men har förstått att den nu utgått från sortimentet och slutat tillverkas. Kontaktat både Krons och Nymans som inte hade något fysiskt exemplar. Har någon tips på eventuell butik i Sverige som skulle kunna ha modellen inne eller är det kört om man vill hitta en hos AD i Sverige?

Hej! Jag har fastnat för (den något bespottade) Ingenieur modellen IW357002 men har förstått att den nu utgått från sortimentet och slutat tillverkas. Kontaktat både Krons och Nymans som inte hade något fysiskt exemplar. Har någon tips på eventuell butik i Sverige som skulle kunna ha modellen inne eller är det kört om man vill hitta en hos AD i Sverige?
Du kan kolla med Jarl Sandin i Göteborg, men tror knappast de har den inne

iwc-IW357002.jpg

Annars kan du kolla med uret.se

Men hade jag varit du, hade jag sökt av forum och chrono24 efter en lätt begagnad. IWC brukar väl inte hålla värdet så bra, så låt någon annan ta det första tappet ;)

iwc-IW357002.jpg

Men hade jag varit du, hade jag sökt av forum och chrono24 efter en lätt begagnad. IWC brukar väl inte hålla värdet så bra, så låt någon annan ta det första tappet ;)
Visste inte att den modellen hade snabbjustering i spännet, det är ju riktigt bra 👍

iwc-IW357002.jpg

Tack för tips, jag håller ögonen öppna. Möjligt att det är en annan klocka som lockar innan det dyker upp någon rimlig :) Om någon får för sig att sälja sin IW357002 så hojta gärna

1015D11D-58F4-45DD-8440-13E0E1C56876.jpeg

Efter en del råddande i lådan fick jag idag glädjen att hälsa denne rackare välkommen i samlingen. Har länge sneglat på referensen men inte hittat något vettigt prissatt ex med tritium-visarna i behåll. Att den har fisk-kronan, box och cert kändes kul också! 😊

Senast ändrad:

Efter en del råddande i lådan fick jag idag glädjen att hälsa denne rackare i samlingen. Har länge sneglat på referensen men inte hittat något vettigt prissatt ex med tritium-visarna i behåll. Att den har fisk-kronan, box och cert kändes kul också! 😊
Behöver tritium "laddas" som vanlig lysmassa eller lyser tritium hela tiden så att säga?

Efter en del råddande i lådan fick jag idag glädjen att hälsa denne rackare i samlingen. Har länge sneglat på referensen men inte hittat något vettigt prissatt ex med tritium-visarna i behåll. Att den har fisk-kronan, box och cert kändes kul också! 😊
Inte jätteofta det postas tritium här inne, kul. Fin pjäs!

Tillbaka
Topp