• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

någon som har en prisuppfattning på denna IWC Porsche Design Bund fullset med titanlänk samt original nato. Ref 3509 endast tillverkad för militären i 50 exemplar.
B68B687C-9FC0-4547-93EC-93EC68E519D4.jpeg

Får du så mycket mer av att sälja den på auktion än att sälja den här? Tänker att det går bort så mycket i auktionskostnader. Modellen betingar väl inga stora pengar men vad vet jag? Det kanske har ändrat sig.
Jag tror inte att den går på ett vanligt auktionshus men jag vet inte har ingen erfarenhet på området. Vet bara att vissa specifika klockor betingar höga priser då man når världsmarknaden. Men försäljning är inte intressant, det är värdet som är det intressanta med tanka på ursprungsinlägget.

Jag tror inte att den går på ett vanligt auktionshus men jag vet inte har ingen erfarenhet på området. Vet bara att vissa specifika klockor betingar höga priser då man når världsmarknaden. Men försäljning är inte intressant, det är värdet som är det intressanta med tanka på ursprungsinlägget.
Jag är ingen expert på den modellen, men av de jag sett är att Porsche design ligger under 20000 kr. Ska en klocka nå en världsmarknad måste rätt auktionshus välja att ta in den. Jag tror den är ointressant i det sammanhanget men det är bara vad jag tror.

Jag är ingen expert på den modellen, men av de jag sett är att Porsche design ligger under 20000 kr. Ska en klocka nå en världsmarknad måste rätt auktionshus välja att ta in den. Jag tror den är ointressant i det sammanhanget men det är bara vad jag tror.
Modellen som inte har 3h på tavlan samt inte limiterad har sålts från och till för 120’kr på olika forum men tack för input :)

Det finns nog gott om folk som vill köpa den billigt. Ska den säljas så går den troligtvis på auktion.

Jag har ganska bra koll på IWC generellt och den modellen specifik har jag suktat efter i ett antal år. Men ändå skulle jag inte våga säga ett pris. Det beror på flera faktorer som inte syns på en bild. Kan den tex verifieras ingå i de mytiska 50st eller inte? De har gjort betydligt fler ex än så av grundmodellen. Och förfalskade/modifierade ex finns.

Jag signalerade ett intresse. Det kan man göra vad man vill med. Att svara hövlig är ju positivt. Det är allmän kännedom (tror jag) att personer som vill sälja sin klocka frågar precis det där i en tråd som de inte är så aktiva i. Lite tröttsamt men såg går det till här på KS. Är du inte intresserad att sälja så skriv gärna detta. Är det en värdering du är ute efter enbart så gå till ett de som är proffs på det. I Sverige eller utomlands.

Tack. Precis. Är en rimlig gentleman.
Om du nu skulle gå på faktan i mitt inlägg, kalkylera in datan och gått på att allt stämmer så kanske ditt suktande i flera år samt bra koll enligt ovanstående lett till en hyfsad god koll på prisbilden? Klockan har varit nere hos IWC på service som bekräftade ovanstående samt gav ett bud på klockan för att de ville ha den i sitt museum. Tack för tipset! har sträckt ut några trådar till auktionshus och kunniga samlare. 🙏🏽

Priset på Porsche design är högst blandat, fler tillverkare som gjort klockorna de senaste 50åren. Ser en viss uppgång i vintage. Många coola titanmodeller. Ocean är den dyraste och har i flera år kostat väl över 50 000. Medan enkla PD går att få för 10 000 - 30 000.

Läs här för historia:

Undrar om det är någon som har en IWC 21 mm läderband i rolig färg till salu? Tänkte jag frågar här i IWC gruppen istället på annons först.

någon som har en prisuppfattning på denna IWC Porsche Design Bund fullset med titanlänk samt original nato. Ref 3509 endast tillverkad för militären i 50 exemplar.
B68B687C-9FC0-4547-93EC-93EC68E519D4.jpeg
Om vi kan utgå från att såväl verk, som tavla, visare och vridring är original utan bytta delar vid service, så är det där en ”price on request”. Dvs värdering låter sig endast göras genom ett auktionsförfarande.

Alla bytta delar sänker rimligen värdet från potentiell toppnivå.

Antar att dina Google skills är lika bra som någons. Här är en annons från Bob Maron från 2007 (!), med då begärda 21.500 USD. Femton års värdeökning på det.

@Scipio är dessvärre ute och cyklar.

Allt detta under förutsättning att det finns verifierbar dokumentation om klockan, vilket redan nämnts.

Om vi kan utgå från att såväl verk, som tavla, visare och vridring är original utan bytta delar vid service, så är det där en ”price on request”. Dvs värdering låter sig endast göras genom ett auktionsförfarande.

Alla bytta delar sänker rimligen värdet från potentiell toppnivå.

Antar att dina Google skills är lika bra som någons. Här är en annons från Bob Maron från 2007 (!), med då begärda 21.500 USD. Femton års värdeökning på det.

@Scipio är dessvärre ute och cyklar.

Allt detta under förutsättning att det finns verifierbar dokumentation om klockan, vilket redan nämnts.
Jag är inte ute och cyklar om du med det menar att jag inget vet, men nu undrar jag hur du kopplar ihop en annons från 2007 och fastställer ett ungefärligt värde 2022 genom att lägga på 15 års prisökning? Du låter som ett proffs så jag tänker att du tittar mer på vad klockor sålts för snarare än begärt pris när du sätter ett värde? Bara så jag lär mig.

Jag är inte ute och cyklar om du med det menar att jag inget vet, men nu undrar jag hur du kopplar ihop en annons från 2007 och fastställer ett ungefärligt värde 2022 genom att lägga på 15 års prisökning? Du låter som ett proffs så jag tänker att du tittar mer på vad klockor sålts för snarare än begärt pris när du sätter ett värde? Bara så jag lär mig.
Du har dessvärre noll insikt och ändå kommenterar du. Ibland är det bättre att vara tyst.

För övriga som är intresserade så fick jag till svar från Sothebys: utgångspris på 100’kr samt ett marknadsvärde på strax under 300’kr, inte omöjligt att den går högre då den är såpass unik.

Du har dessvärre noll insikt och ändå kommenterar du. Ibland är det bättre att vara tyst.

För övriga som är intresserade så fick jag till svar från Sothebys: utgångspris på 100’kr samt ett marknadsvärde på strax under 300’kr, inte omöjligt att den går högre då den är såpass unik.
Jag öppnar med att jag inte är en expert. Jag svarade övergripande på Porsche design i allmänhet, som jag följt oengagerat under 13 år tid. Har du ett exemplar som sticker ut från mängden blir jag glad för din skull.

Jag öppnar med att jag inte är en expert. Jag svarade övergripande på Porsche design i allmänhet, som jag följt oengagerat under 13 år tid. Har du ett exemplar som sticker ut från mängden blir jag glad för din skull.

Grattis, hade ingen aning att Porshe Design kunde inbringa dessa summor. Jag såg det alltid som minde attraktiva modeller.
Hur har du fått tag i den?
Du skrev tidigare att IWC ville köpa den till sitt museum. Vad erbjöd de för summa? Samma som Sothebys estimerarar?

Jag har en gammal Portugieser från 2005 som jag tycker om. Det enda Jag skulle vilja fixa är kronan som är en servicekrona.

Är det lönt att försöka hitta en fisk-krona? Hur svårt är det att hitta?
Vad är bästa stället att leta?
Och vad brukar man behöva betala? På C24 ligger det ute ett gäng för 49 chf (om det är rätt dimension vet jag inte). Är det där de ligger ungefär?
854CD136-248E-4FA0-A49C-78DD50325044.jpeg
3B4C0889-CB6B-4633-91C8-B50C27572858.jpeg

Jag har en gammal Portugieser från 2005 som jag tycker om. Det enda Jag skulle vilja fixa är kronan som är en servicekrona.

Är det lönt att försöka hitta en fisk-krona? Hur svårt är det att hitta?
Vad är bästa stället att leta?
Och vad brukar man behöva betala? På C24 ligger det ute ett gäng för 49 chf (om det är rätt dimension vet jag inte). Är det där de ligger ungefär?
854CD136-248E-4FA0-A49C-78DD50325044.jpeg
3B4C0889-CB6B-4633-91C8-B50C27572858.jpeg
Jo men jag skulle akta mig att köpa delar på Chrono om det inte var en väldigt pålitlig säljare. Finns mycket delar som är fejk ute. Folk som monterat ner fejkklockor och säljer delar som äkta.
Man kan inte kontakta Richmond direkt eller IWC? Deras verkstad är ju i Holland tror jag.

Jo men jag skulle akta mig att köpa delar på Chrono om det inte var en väldigt pålitlig säljare. Finns mycket delar som är fejk ute. Folk som monterat ner fejkklockor och säljer delar som äkta.
Man kan inte kontakta Richmond direkt eller IWC? Deras verkstad är ju i Holland tror jag.
Jag är också skeptisk till att handla delar på C24. Det finns säkert seriösa handlare där men, som du säger, helt säkert också många lurendrejare. Ett forum likt omegas eller KS såklart, hade känts bättre.

Det är väl alltid värt att fråga IWC även om jag tror de är rätt ointresserade av ett sådant ärende. De fokuserar väl snarare på att återställa gamla klockor till samma funktionsduglighet som en sprillans ny klocka?

Jag är också skeptisk till att handla delar på C24. Det finns säkert seriösa handlare där men, som du säger, helt säkert också många lurendrejare. Ett forum likt omegas eller KS såklart, hade känts bättre.

Det är väl alltid värt att fråga IWC även om jag tror de är rätt ointresserade av ett sådant ärende. De fokuserar väl snarare på att återställa gamla klockor till samma funktionsduglighet som en sprillans ny klocka?
Sant sant men till skillnad från Omega och Rolex så har Richmond representanter här i Sverige som jobbar för IWC och andra varumärken som ligger i deras portfölj. Men de kanske inte tar dessa frågor ändå 😅 man kan alltid fråga 🤷‍♂️
Pröva och snacka med en AD först för att höra, de brukar kunna hjälpa ganska långt. Speciellt äldre modellers delar. Vet att de hjälper till med äldre IWC tavlor tex. Om man vill byta dagskiva så kan de stötta med att hitta rätt.

Senast ändrad:
Sant sant men till skillnad från Omega och Rolex så har Richmond representanter här i Sverige som jobbat för IWC och andra varumärken som ligger i deras portfölj. Men de kanske inte tar dessa frågor ändå 😅 man kan alltid fråga 🤷‍♂️
Pröva och snacka med en AD först för att höra, de brukar kunna hjälpa ganska långt. Speciellt äldre modellers delar. Vet att de hjälper till med äldre IWC tavlor tex. Om man vill byta dagskiva så kan de stötta med att hitta rätt.
Tack för tipset!

Tillbaka
Topp