• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Två piloter med två helt olika stilar 🤩en som är mer toolig och fliegerhederlig men den andra har ändå testats på 20G av piloter för piloter ❤️🛩🛸🚁🚀
58CC4E32-3BE6-4D98-BB82-0B780D40ACF0.jpeg

Jaha, då har man varit hos AD och fått nytillskottet kollat. Resultatet: Amplitud på 250, avvikelse på 30 sekunder per dag och klockan är ej vattentät. Stämmer rätt bra överens med klockans skick som verkar vara i det närmaste orört. Men nu behövs en service. Speciellt då jag köpt för att ha klockan som vardagshjälte.

Det är viktigt för mig att inget annat än slitdelar byts och att klockan ej poleras. Nu är frågan: Hade ni i min situation vågat skicka in klockan till IWC eller hellre låtit någon vintage-kunnig göra servicen?

Man kan ju välja att klockan ej ska poleras mm. Kan man lita på att detta hålls?

B55559BE-7E35-4C07-9664-FF03C0E9EE6D.jpeg

Jaha, då har man varit hos AD och fått nytillskottet kollat. Resultatet: Amplitud på 250, avvikelse på 30 sekunder per dag och klockan är ej vattentät. Stämmer rätt bra överens med klockans skick som verkar vara i det närmaste orört. Men nu behövs en service. Speciellt då jag köpt för att ha klockan som vardagshjälte.

Det är viktigt för mig att inget annat än slitdelar byts och att klockan ej poleras. Nu är frågan: Hade ni i min situation vågat skicka in klockan till IWC eller hellre låtit någon vintage-kunnig göra servicen?

Man kan ju välja att klockan ej ska poleras mm. Kan man lita på att detta hålls?

Finns risk att de byter visare till icke tritium? Om ja då hade jag hellre servat hos någon lokal urmakare.

Man kan ju ge uttryckliga instruktioner om att t.ex visare inte ska bytas. Jag undrar om det finns erfarenheter på forumet av detta och om man kan lita på att det hålls. Blir det fel är det ju inte direkt lätt att få det åtgärdat då gamla delar inte växer på träd.

Jag har tidigare blivit avrådd att skicka in en gammal Breitling från 60-talet till Breitling med motiveringen att de inte kan vintage. Är det samma med IWC? Denna klocka från 1998 är ju klart nyare förstås.

Man kan ju ge uttryckliga instruktioner om att t.ex visare inte ska bytas. Jag undrar om det finns erfarenheter på forumet av detta och om man kan lita på att det hålls. Blir det fel är det ju inte direkt lätt att få det åtgärdat då gamla delar inte växer på träd.

Jag har tidigare blivit avrådd att skicka in en gammal Breitling från 60-talet till Breitling med motiveringen att de inte kan vintage. Är det samma med IWC? Denna klocka från 1998 är ju klart nyare förstås.
Vet att i de fall man valt att behålla visarna så har man inte fått någon servicegaranti (på andra märken jag har erfarenhet utav). @Echo Delta kan säkert svara mer exakt vad som gäller när det kommer till IWC.
Jag tror du får tillbaka den mycket snabbare om du servar hos en lokal uris. Frågan är dock om de kan få tag i delar för att få den tät.

När jag skickade tritiumklocka (3536) till IWC så hörde de av sig och frågade hur jag ville göra med tritiumdelarna. Jag valde att behålla och fick då till svar att de inte kunde garantera att de inte byttes (om de skulle gå sönder i hanteringen), samt att jag fick vänta lite längre.

Den kom tillbaka med alla delar intakta, så jag skulle våga göra det igen.

Som tidigare nämnt av andra var praxis på min tid på IWC generellt sett att kunden frågas, och sedan görs försök att behålla visarna. Men skulle något ske när visarna lyfts av eller pressas på och de skadas måste de tyvärr bytas ut.
Den risken finns väl tyvärr alltid. Dock kanske vissa urmakare som jobbar mkt med vintage är varsammare/har mer kunnande hur man handskas med ömtåliga delar och därmed kan undvika missöden?

Den risken finns väl tyvärr alltid. Dock kanske vissa urmakare som jobbar mkt med vintage är varsammare/har mer kunnande hur man handskas med ömtåliga delar och därmed kan undvika missöden?
Själv skulle jag inte dra den jämförelsen alls om det inte är en extremt erfaren urmakare som har erfarenhet av just sådana specifika fall.
Har sett resultatet av vissa självständiga urmakare som inte är certifierade för arbetet de utför och det är långt ifrån alla gånger bra tyvärr.

Själv skulle jag inte dra den jämförelsen alls om det inte är en extremt erfaren urmakare som har erfarenhet av just sådana specifika fall.
Har sett resultatet av vissa självständiga urmakare som inte är certifierade för arbetet de utför och det är långt ifrån alla gånger bra tyvärr.
Ok, lutar åt att jag skickar in till IWC och gör min egen erfarenhet.

Den kommer inte skickas till Schweiz såvida något av följande sker:
Bakboett måste bytas (Ändrat serienummer eller gamla boetten måste förstöras och det trycks en ny med samma serienummer.)
Det är över nivå 70 på urverk: Tourbillon, Minutrepetition, Digital Perpetual Calendar, Split Minute.
Det är vintage
Extrem vattenskada.

Resten hålls på plattformarna så att Schweiz kan hållas fria för ovanstående reparationer från resten av världen. "Vanliga" reparationer vill de att de lokala plattformarna hanterar, annars skulle Schweiz få alldeles för mycket att göra tyvärr!

Den kommer inte skickas till Schweiz såvida något av följande sker:
Bakboett måste bytas (Ändrat serienummer eller gamla boetten måste förstöras och det trycks en ny med samma serienummer.)
Det är över nivå 70 på urverk: Tourbillon, Minutrepetition, Digital Perpetual Calendar, Split Minute.
Det är vintage
Extrem vattenskada.

Resten hålls på plattformarna så att Schweiz kan hållas fria för ovanstående reparationer från resten av världen. "Vanliga" reparationer vill de att de lokala plattformarna hanterar, annars skulle Schweiz få alldeles för mycket att göra tyvärr!
Menar du att även om man bor i Schweiz och lämnar in den i Schweiz så kommer den skickas till Tyskland? Märkligt tycker jag.

Menar du att även om man bor i Schweiz och lämnar in den i Schweiz så kommer den skickas till Tyskland? Märkligt tycker jag.
Ibland, ja.
Lämnas den till en av deras egna butiker och urmakaren på plats har certifierad nivå på det verket och inte har allt för mycket att göra så hörs den på plats i butiken.
Men plattformen i Schweiz, som egentligen är två olika, försöker ofta hålla sig fri för att ta emot allt som inte kan göras lokalt någon annanstans.

Tillbaka
Topp