Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Någon som fått tag i en Mark XX än och kan dela med sig av lite intryck?
Känns helt fel med gummi på pilot men det är jäkligt bekvämt på sommaren. Orimligt dyra men annars helt okej tycker jagNy uppsättning färgade gummiband till IWCs pilotserie. Hiss eller diss?
![]()
![]()
![]()
![]()
Kan hålla med om att det är lite knepigt med gummi på pilot men samtidigt är de ju badvänliga så varför inte. Alltid bra med valmöjligheter i min bok, hiss!Ny uppsättning färgade gummiband till IWCs pilotserie. Hiss eller diss?
![]()
![]()
![]()
![]()
Slog du till?En normal människa skulle nog säga att det är samma klockaMen det är en jävla skillnad måste jag säga. Två fördelar till XVII, pris och svart datumskiva. Allt annat, urverk med 120h reserv, vattentätheten, taveldesigen och den mer slimmade boetten gör att XX vinner.
![]()
Hade varit fint om IWC hade gjort den nya något mindre. Hade den varit 38-39 mm hade jag övervägt att slå tillEn normal människa skulle nog säga att det är samma klockaMen det är en jävla skillnad måste jag säga. Två fördelar till XVII, pris och svart datumskiva. Allt annat, urverk med 120h reserv, vattentätheten, taveldesigen och den mer slimmade boetten gör att XX vinner.
![]()
Den har vad jag hört kortare bandhorn så den känns säkert mindreHade varit fint om IWC hade gjort den nya något mindre. Hade den varit 38-39 mm hade jag övervägt att slå till
Den är annat som hägrar, elräkningen till exempel.Slog du till?
Jag velar fram och tillbaka, men är oerhört sugen.. det är något med den klockan som gör att jag inte kan sluta tittaDen är annat som hägrar, elräkningen till exempel.
Tycker den är väldigt trevlig. Har dock bara tråkiga saker på min inköpslista.Jag velar fram och tillbaka, men är oerhört sugen.. det är något med den klockan som gör att jag inte kan sluta tittamen tycker att prislappen är lite väl tilltagen, ligger för nära annat kul man också sneglar på. Äger dock ingen IWC sedan tidigare.
Mörka datumskivan gör mycket!En normal människa skulle nog säga att det är samma klockaMen det är en jävla skillnad måste jag säga. Två fördelar till XVII, pris och svart datumskiva. Allt annat, urverk med 120h reserv, vattentätheten, taveldesigen och den mer slimmade boetten gör att XX vinner.
![]()
Länken ser inte rätt ut enligt watchbase. Skall inte ha 5st ”taggar” mot endlänken. Mark XV skall inte vara tritium, vad jag vet. Men kan ha fel. Dålig koll på tidiga ex. Fler bilder på klockan skulle behövas om jag skulle göra ett köp.Är det någon som vet om IWC Mark XV någonsin kom med tritium-tavla samt denna länk?
Tritium på några tidiga ex känns ju möjligt då modellen började tillverkas 1999. Länken på bilden ser ju ut som den som satt på Mark XII och på de flesta bilder av Mark XV sitter en annan länk. Kan denna vara bytt?
Efter research landar jag i att de tidigaste Mark XV hade tritium-tavlor (IWC slutade med tritium efter 1999 verkar det som) och de hade även denna beads of rice-länk.Länken ser inte rätt ut enligt watchbase. Skall inte ha 5st ”taggar” mot endlänken. Mark XV skall inte vara tritium, vad jag vet. Men kan ha fel. Dålig koll på tidiga ex. Fler bilder på klockan skulle behövas om jag skulle göra ett köp.
![]()
IWC IW3253-02 : Pilot's Watch Mark XV Stainless Steel / Black / Bracelet » WatchBase
Full details and images of the IWC Pilot's Watch Mark XV Stainless Steel / Black / Bracelet (IW3253-02)watchbase.com
![]()
IWC IW3253-07 : Pilot's Watch Mark XV Stainless Steel / Black / Bracelet » WatchBase
Full details and images of the IWC Pilot's Watch Mark XV Stainless Steel / Black / Bracelet (IW3253-07)watchbase.com
Edit: snabbsökning:
I have been tracking Mark XII and Mark XV quite a bit.
It seems to me that the examples with tritium on the dial seem to be prone to flakiness of the tritium especially on the hands. I was initially interested in tritium Mark XII and Mark XV, but I've since moved on to all luminova XV since so many late 90s watches come with broken tritium on the hands or the dial. By broken, I mean flaked, cracked or otherwise malformed.
I haven't seen this with many other watches and leads me to believe that IWC may have had issues with the tritium compound so that it doesn't age well.
Kul att du använder den så mycket. Speciellt när du haft så många olika märken.![]()
IW5004 - Fortfarande min mest använda klocka.
Du var inte på simskola tidigare idag och hade denna på ett Nato?Efter research landar jag i att de tidigaste Mark XV hade tritium-tavlor (IWC slutade med tritium efter 1999 verkar det som) och de hade även denna beads of rice-länk.
Jag var och tittade på klockan i fråga och allt verkar stämma. Han är första/enda ägare av klockan, den är köpt hos AD i stan, stämpeln på cert stämmer.
Däremot tyckte jag tavlan var lite väl vit och hade inte fått den där härligt krämiga färgen på index. Jag misstänker också att visarna ev är bytta då de lyste längre än tavlan efter UV.
Men.. tänker också att det kan vara så att klockan kom med tritium-tavla och luminova-visare från fabrik då det var just i skarven då man bytte från tritium. Det vore ju inte unikt för IWC, utan detta kan man ju se på t.ex Tudor och Rolex med högre U-serial number (”Tritnova”) där man använt upp de komponenter man hade i lager.
Även om klockan skulle vara helt original känner jag att jag vill ha ett ex med både visare och tavla i tritium. Sedan tycker jag nog att Mark XII känns ännu trevligare med dess urverk och lite dressigare storlek![]()
![]()
Nej, det måste varit någon annan.Du var inte på simskola tidigare idag och hade denna på ett Nato?![]()