• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Kan du se någon kvalitetsfördel med nitat rotorlager? Kan det vara så att de väljer det för att rotorn blir mer stabil eller är det ekonomiskt val? Samma fråga angående ruckarmen.
Om du skulle jämföra 32110 med Sellita i Mark XVIII, kvalitetsmässigt, vad skulle du välja och varför?
Jag föredrar alltid Sellita i det fallet, men helst ETA som finns i några tidigare varianter av Mark serien.
Mer möjlighet att justera, mer utrymme för en duktig urmakare att justera, korrigera och reparera.
 
När man har skruvar på balanshjulet är det då bara för att kunna justera tyngdpunktsfel eller fyller det något mer syfte? Den har ju en ruckarm så de används väl inte för att gångjustera klockan?

Beror lite på konstruktionen. Rent estetiskt så ska ruckarmen sitta hyfsat i mitten av radien som visas på bryggan i bilden ovan. Om den sitter utanför så fick man underkänt på utbildningen av det verket och får göra om. Armen kan gå hela vägen runt, men det ser lite dumt ut.
Ruckarmen och skruvarna är inte direkt kopplade. Ruckning påverkar den totala gången, medan skruvarna påverkar en av de fyra kronlägena enskilt.
Om mätningen ser ut såhär:
(Dial up, dial down, crown up, crown left, crown down, crown right.)

DU: +10
DD: +8
CU: +12
CL: +7
CD: +15
CR: +26
Snitt är +13, men när kronan hänger i högerposition så går den +26.
I det fallen kan man såklart rucka ner klockan så snitt är 0, men då kan du dra ner samtliga värden ovan minus 13. Då går endast en position plus, vilket inte är så bra.
Ruckningen i så fall avhjälper inte problemet.
Men om balansen har skruvar, så kan detta ordnas genom att skruva ut en av skruvarna. (Att räkna ut vilken är inte helt enkelt och jag kan bespara er den uträkningen här!) och därmed ligger vikten på balansen lite längre ut och medför en saktning.
Saktningen påverkar de totala läget, så säg att man skruvar ut den och för ett följande resultat efteråt:

DU: +4
DD: +2
CU: +8
CL: +3
CD: +7
CR: +10
Då är helt plötsligt snittet +5.6, vilket är fullt acceptabelt för det verket, med ett delta på 8. (Skillnaden mellan största fortning och lägsta saktning, väldigt viktigt mått i mätning då det mäter den totala precisionen av verk.)

Gällande delta-värden: COSC/Chronometer är mellan -4 till +6, alltså 10.
Rolex har +/- 2, alltså ett delta på 4.
Så de är skilda funktioner!
Ruckning är inte allt, och justeras en balans riktigt noga så behövs inte en ruckarm.
 

Tachymeter

Cartier
Jag är så oerhört jäkla sugen på en helborstad IWC Pilot’s Watch Automatic 36 med mattsvart urtavla (IW324010).

Är det någon här som har en? Och tror ni den kan vara på väg att få sig en uppdatering?

43EFE3A9-E874-4465-8E57-6A899FD00E93.jpeg

Bild av @watchstudies på IG.
Det stämmer att jag har en :) .
Är mycket nöjd med den, det är faktiskt den klocka jag har som används mest. Länken är som på övriga IWC-piloter riktigt bra även om klockan just nu är på läder.

Jag känner inte till att det är några uppdateringar på G och den finns fortfarande på IWC:s hemsida lika tidigare.
Såvitt jag vet har IWC inte heller något annat än 35111 som får plats i 36:an.

IMG_6755.jpg
 
Det stämmer att jag har en :) .
Är mycket nöjd med den, det är faktiskt den klocka jag har som används mest. Länken är som på övriga IWC-piloter riktigt bra även om klockan just nu är på läder.

Jag känner inte till att det är några uppdateringar på G och den finns fortfarande på IWC:s hemsida lika tidigare.
Såvitt jag vet har IWC inte heller något annat än 35111 som får plats i 36:an.

IMG_6755.jpg

32XXX, 35XXX och 30XXX verken har alla samma diameter.
 
Även samma tjocklek?
Är alla baserade på samma verk (Sellita/Eta)?
Vad jag minns, ja, kanske någon tiondel men inget som påverkar något yttre. Tanken var att kunna ersätta ETA/Sellita med ett verk av samma diameter. Blir enklare om man kan använda samma verkringar, boetter och visare.
Nej, vanligt missförstånd tack vare några puckon på Watchbase.com och Hodinkee, 32110 är INTE baserat på 2892/SW300.
Det är ett helt annorlunda verk, inte en enda av delarna går att byta mellan dem.
Många fick för sig att eftersom diameter/tjocklek var identisk i princip, funktion densamma, och utseende ganska snarligt att det måste vara samma.
 

evki

Audemars
2-Faktor
L om
Här är ett exempel på bra finishering av IWC. (Kanske inte Patek/Lange nivå, men prisklassen är även rätt annorlunda.)
Väldigt enkelt verk, tre visare med centrumsekund, gammal design med modern teknik.
Stor balans med skruvar, väldigt välfungerande mikrojustering av gången.
Bra nivå av anglage/kantbrytning (Kanterna av bryggorna), Côtes de Geneve (Ovansidan av bryggorna), Perlage (Verkbotten, och det är HELA kan jag garantera, inte bara det synliga.) samt sunburst (På kronhjul och spärrhjul.)
IWC kan göra sånt här, de har en fantastisk avdelning för restaurering, men 32XXX och 69XXX kommer inte i närheten av den här avdelningen tyvärr.


17c5f3f2b990cf6abdd9905fb7611cba.jpg

Det verket förtjänar en bättre bild. Älskar det! Piaget, va?

_5212279.JPG
 

Tachymeter

Cartier
Vad jag minns, ja, kanske någon tiondel men inget som påverkar något yttre. Tanken var att kunna ersätta ETA/Sellita med ett verk av samma diameter. Blir enklare om man kan använda samma verkringar, boetter och visare.
Nej, vanligt missförstånd tack vare några puckon på Watchbase.com och Hodinkee, 32110 är INTE baserat på 2892/SW300.
Det är ett helt annorlunda verk, inte en enda av delarna går att byta mellan dem.
Många fick för sig att eftersom diameter/tjocklek var identisk i princip, funktion densamma, och utseende ganska snarligt att det måste vara samma.
Då är alltså 30XXX baserade på ETA 2892, 35XXX på Sellita SW300 och 32XXX IWC ”inhouse”?
Är planen att 30XXX och 35XXX skall ersättas helt av 32XXX?
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Inte enligt mig. Billigare att tillverka, mer pengar att få från kunder om det skulle gå sönder i framtiden. Lagret i sig i båda har keramiska kulor så ingen skillnad där.
Ruckarmen finns, men det finns ingen mikrojustering på den.
IWC 79XXX har triovis systemet där man vrider ytterst lite på en liten skruv som förflyttar ruckarmen endast några hundradelars millimeter, nu måste man flytta ruckarmen genom att helt enkelt trycka på ena eller andra sidan vilket gör att den förflyttas mycket mer.
Keramiska kullager, är det fler delar som är keramiska? För om jag fattat det rätt har 82xxx även keramiska delar i automatverket. Vad anser du motiverar det smått högre prissatta big Pilot 43 verket?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Mark XX med stållänk. Om ni bara hade en klocka, skulle ni köra på denna eller en Tudor BB58? (Dessa två är nämligen mina alternativ)
3709A9E9-F155-4A7A-80D7-417BAFB14619.png
Hej,

Två fina klockor. Passar olika stilar och tillfällen. Mark XX är en mer dressad klocka. Du kan ha den till kostym / kavaj eller på ett jobb som kräver lite mer välkläddhet.

Tudors dykare passar inte med en kostym. Däremot perfekt till en skjorta med tröja över så att det blir mer casual.

Jag vet att många inte fattar dessa etikettsregler, och har på sig sin dykare på bröllop eller finmiddagar. Eller till kostym…

Fördelen med Mark XX är att den går att dressa ner genom att byta till ett canvasband eller NATO. BB58 är casual från början.

Har du råd köp både. IWC nu och Tudor till sommaren.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Snygg IWC-reklam. Hamilton som stridsflygare :oops:

Snyggt att få ihop IWC Topgun/ flygare med racing för usa marknaden. Just länken IWC och racing tycker jag har en svaghet. Förutom att de sponsrar/öser pengar över F1. Älskar märket, men ser inte att de har rena racerklockor i sitt utbud. Det är flygare med i bästa fall lite lullull på tavlan. Att Tag Heuer sponsrar motorsport är mer naturligt. Både historiskt och i modellutbud. Så IWC, trolla fram fler roliga racemodeller tack!
 

Eriksmar

Breitling
Fick i dagarna ärva en klocka efter farfar som har stått orörd i över 32 år. Aldrig hört talas om denna klocka då min farfar dog innan jag var född.
Var en väldigt rolig överraskning! Verkar inte vara så stort värde i dessa men affektionsvärdet är ovärderligt!
 

Bilagor

  • IMG_4441.jpg
    IMG_4441.jpg
    814.8 KB · Visningar: 24
  • IMG_4442.jpg
    IMG_4442.jpg
    709.8 KB · Visningar: 24
  • IMG_4443.jpg
    IMG_4443.jpg
    506.4 KB · Visningar: 24
  • IMG_4446.jpg
    IMG_4446.jpg
    535.3 KB · Visningar: 26
Topp