När man har skruvar på balanshjulet är det då bara för att kunna justera tyngdpunktsfel eller fyller det något mer syfte? Den har ju en ruckarm så de används väl inte för att gångjustera klockan?
Beror lite på konstruktionen. Rent estetiskt så ska ruckarmen sitta hyfsat i mitten av radien som visas på bryggan i bilden ovan. Om den sitter utanför så fick man underkänt på utbildningen av det verket och får göra om. Armen kan gå hela vägen runt, men det ser lite dumt ut.
Ruckarmen och skruvarna är inte direkt kopplade. Ruckning påverkar den totala gången, medan skruvarna påverkar en av de fyra kronlägena enskilt.
Om mätningen ser ut såhär:
(Dial up, dial down, crown up, crown left, crown down, crown right.)
DU: +10
DD: +8
CU: +12
CL: +7
CD: +15
CR: +26
Snitt är +13, men när kronan hänger i högerposition så går den +26.
I det fallen kan man såklart rucka ner klockan så snitt är 0, men då kan du dra ner samtliga värden ovan minus 13. Då går endast en position plus, vilket inte är så bra.
Ruckningen i så fall avhjälper inte problemet.
Men om balansen har skruvar, så kan detta ordnas genom att skruva ut en av skruvarna. (Att räkna ut vilken är inte helt enkelt och jag kan bespara er den uträkningen här!) och därmed ligger vikten på balansen lite längre ut och medför en saktning.
Saktningen påverkar de totala läget, så säg att man skruvar ut den och för ett följande resultat efteråt:
DU: +4
DD: +2
CU: +8
CL: +3
CD: +7
CR: +10
Då är helt plötsligt snittet +5.6, vilket är fullt acceptabelt för det verket, med ett delta på 8. (Skillnaden mellan största fortning och lägsta saktning, väldigt viktigt mått i mätning då det mäter den totala precisionen av verk.)
Gällande delta-värden: COSC/Chronometer är mellan -4 till +6, alltså 10.
Rolex har +/- 2, alltså ett delta på 4.
Så de är skilda funktioner!
Ruckning är inte allt, och justeras en balans riktigt noga så behövs inte en ruckarm.