• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
blått kräver blå klocka.


image.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fast inte riktigt. Sunburst är en bearbetning av tavlan med ett mönster som liknar solstrålar från mitten av tavlan.
Jag tänkte lägga till borstad, men tänkte att det nog inte stämmer till fullo. Jag tror man kallade min datejust med blå tavla för sunburst, men jag tror inte den var annat än platt blank. Har vi rätt båda två kanske?
 

Datapata

Omega
2-Faktor
38880E5C-6BFF-4276-88CE-B66EC6EB28CE.jpeg

syns här som en ”Solstråle” mellan kl 4:30 och 10:30, flyttar sig beroende på hur solen träffar tavlan :)
Tack gänget!
Läste mig också till ytbehandlingar av urtavlan som ger effekten.

PS. Satt säkert tio minuter med min klocka och bilden på webben och hoppades att det skulle vara en ”sunburst”… icke 😝
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej, du har fel.
Sunburst är som @evki skriver. Solsken på svenska, inte en blank tavla.
1668801299956.png
När det gäller det svenska språket fastslås ett ords definition i SAOL. Där finns det en auktoritet som bestämmer varje ords exakta betydelse. Jag vet inte om det finns en definitiv betydelse av ordet sunburst? Om det finns flera tolkningar av ordet sunburst t. ex. där det används generellt för tavlor som blänker och skapar solkatter, finns inget rätt eller fel, bara olika definitioner. Jag tror båda definitionerna förekommer på KS, men definitionen @evki gav är nog vanligast förekommande.
 
Senast ändrad:

Datapata

Omega
2-Faktor
Första posten i tråden som IWC ägare…
Har suktat efter en med svart urtavla men frun valde denna, tur att hon valde för denna är ju snyggare 👌
193DA1DF-4C98-48C0-A33D-2F06298772D1.jpeg
@Scipio denna är min… efter en del googlande och spanande på urtavlan så konstaterar jag att min absolut inte har ”sunburst” .

Jag är n00b på alla teknikaliteter men när jag såg var det var så såg det väldigt snyggt ut. En postare ovan refererade till en modell med blå urtavla med sunburst, roseguld och alligator.
Det var det som startade nyfikenheten och diskussionen kring sunburst
 

Scipio

Patek
2-Faktor
@Scipio denna är min… efter en del googlande och spanande på urtavlan så konstaterar jag att min absolut inte har ”sunburst” .

Jag är n00b på alla teknikaliteter men när jag såg var det var så såg det väldigt snyggt ut. En postare ovan refererade till en modell med blå urtavla med sunburst, roseguld och alligator.
Det var det som startade nyfikenheten och diskussionen kring sunburst
Var glad för det. Du har en jättefin klocka med en fin tavla. Just den tavlan har jag velat ha länge. Jag är en mer fan av matta tavlor då de inte pockar på uppmärksamhet hela tiden. Sen tröttnar man på sunburst. Visst är det väl så att din tavla är levande i olika ljus? Det borde synas mest i dagsljus.
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Var glad för det. Du har en jättefin klocka med en fin tavla. Just den tavlan har jag velat ha länge. Jag är en mer fan av matta tavlor då de inte pockar på uppmärksamhet hela tiden. Sen tröttnar man på sunburst. Visst är det väl så att din tavla är levande i olika ljus? Det borde synas mest i dagsljus.
Tack!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tack för svar, ni som sett den live är det en oblyg kopia på Royal Oak-bandet?
Typ som Maurice Lacroix AIKON 42
Har inte sett just den men hade själv en 3239 som liknar den över. Tycker inte den känns som en oblyg kopia. Kan sakna den ibland, väldigt trevlig modell även om jag idag hade önskat att den var några mm mindre för att passa mig perfekt.
 

Bilagor

  • 3E28E618-AD9C-4B8F-B525-8BC31E91AACB.jpeg
    3E28E618-AD9C-4B8F-B525-8BC31E91AACB.jpeg
    523.6 KB · Visningar: 14
Topp