• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Alternativt kan su ju se det som ett perfekt läge att nypa en på andrahandsmarknaden.

Håller med. Initialt så tappar väl en Portugis en del, särskilt om man köper från en Sv återförsäljare, men efter det så ligger de väl rätt stabilt. Särskilt kronografen (3714/3716) är nog ett tryggt köp om man köper en lätt begagnad.

Tack för svar, ni som sett den live är det en oblyg kopia på Royal Oak-bandet?
Typ som Maurice Lacroix AIKON 42

Den första (i modern tid) Ingenieuren är mkt kraftigare än Royal Oak. Både länken och klockan. Rapporterade nedsidor (har ej haft någon själv) har varit att det kan vara svårt att få den att sitta riktigt skönt och jag tror också att jag läst ngt om urverket.

Kopia är ganska hårt.
Skillnaden mot Maurice Lacroix är ju att Royal oak och Ingenieur är designade av samma person. Därför har du tydliga likheter i formspråket.

Ja, kopia är hårt. Det var snarare så att just den där plana och vinklade boetten och integrerad länk var en rätt allmän trend på 70-talet. Även Rolex hängde på.

E15B2895-1C25-4D29-8B11-D542E89AAA1C.jpeg

9F89770E-3E42-4460-B455-2DF675FAA12A.jpeg

Finner massor att gilla i Mark XX men hur är det med detta urverk egentligen? Får en känsla av att det i grunden är samma verk som används i Baume & Mercier Baumatic från ValFleurier (?) IWC anger det som "inhouse".

Stämmer. Inte särskilt aktiv i tråden här längre då jag inte jobbar för IWC längre, men har skrivit några längre förklaringar om IWCs verk och förvirringen kring "In house" hos dem.
Tldr; Det är INTE ett ETA/Sellita någonstans, alls. Snarlik design, that's it. Det är å andra sidan ett ValFleurier-verk, som precis som du säger finns hos både Baume Mercier och Panerai.
Samma gäller för IWCs 69XXX serie av verk.
Min personliga favorit av verk från IWC är 89XXX serien, annars kallade "Jones" som är de klassiska och stora verken, basen på samtliga minutrepetitioner (Dock ej Grand Complication.) och 82XXX-serien. Sistnämnda är en ersättare av gamla 80XXX och är väldigt välbyggd, helt IWC in-house och finns med evighetskalender också.
Jag har jobbat med i princip alla verk utom Sideriale-verken hos, så har ni några frågor så är det bara tagga mig! :)

Stämmer. Inte särskilt aktiv i tråden här längre då jag inte jobbar för IWC längre, men har skrivit några längre förklaringar om IWCs verk och förvirringen kring "In house" hos dem.
Tldr; Det är INTE ett ETA/Sellita någonstans, alls. Snarlik design, that's it. Det är å andra sidan ett ValFleurier-verk, som precis som du säger finns hos både Baume Mercier och Panerai.
Samma gäller för IWCs 69XXX serie av verk.
Min personliga favorit av verk från IWC är 89XXX serien, annars kallade "Jones" som är de klassiska och stora verken, basen på samtliga minutrepetitioner (Dock ej Grand Complication.) och 82XXX-serien. Sistnämnda är en ersättare av gamla 80XXX och är väldigt välbyggd, helt IWC in-house och finns med evighetskalender också.
Jag har jobbat med i princip alla verk utom Sideriale-verken hos, så har ni några frågor så är det bara tagga mig! :)
Tack för ditt svar! Jag skall söka vidare bland dina inlägg i tråden (man skall inte behöva skriva lite samma saker om och om igen). Kan konstatera efter lite surfande tidigare att Baume Mercier är helt öppna med att det är ett ValFleurier-verk medans IWC inte är det.

För att återgå till Mark XX så tycker jag det finns tillräckligt på plussidan för att motivera merpriset mot Mark XVIII, inte minst ökat PR från 42h till 120h. Väldigt trevlig klocka tycker jag och i en storlek jag finner väldigt bra. Man kan kanske tänka att IWC fortsatt skulle borsta länken helt?

Denna Mk 20 med blå tavla fick följa med hem från Krons (Stockholm) idag! Ref IW328204
Sitter bra på min 17,5 cm handled. Länken är suverän, kul med dess snabbkoppling mot boetten med fin mekanik.

Funderar på att prova läder framöver, att växla om med

Bilagor

• IWC Mk 20.jpg
    IWC Mk 20.jpg
    164.1 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
Är grymt sugen på en Aquatimer, någon som äger en och som kan ge ett omdöme och bjuda på lite bilder? Det kommer att bli min första dyrare klocka. Tanken är att köpa hos en AD här i Stockholm, prutar man på en IWC🥴? Ibland så ser man ngt som man bara måste ha och för mig är det en Aquatimer😃

Är grymt sugen på en Aquatimer, någon som äger en och som kan ge ett omdöme och bjuda på lite bilder? Det kommer att bli min första dyrare klocka. Tanken är att köpa hos en AD här i Stockholm, prutar man på en IWC🥴? Ibland så ser man ngt som man bara måste ha och för mig är det en Aquatimer😃
Det går absolut att fråga fint. Det säljs inte allt för många IWC, så du kan stå på dig lite. Ta inte första budet. Titta på vad just din modell kostar på nätet så att du har ett riktmärke som du skall närma dig.

Tillbaka
Topp